معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۷

اخبار اقتصادی اتیوپی

مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی کشور اتیوپی در هفته سوم خرداد ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

شرکت هندی تولید پوشاک Arvind به تدریج ظرفیت تولیدی‌اش در اتیوپی را کاهش می‌دهد

شرکت هندی تولید پوشاک Arvind اعلام نمود به علت عدم اطمینان از تمدید قانون رشد و فرصت آفریقا (AGOA) به تدریج ظرفیت تولیدش در اتیوپی را کاهش می‌دهد. با این حال، این شرکت 200 کرور روپیه را برای افزایش ظرفیت در بخش مواد پیشرفته و تجارت پوشاک و پروژه‌های بهینه‌سازی هزینه برای تجارت پارچه در طول سال مالی 2023-2022 اختصاص داده است. به گفته مقامات این شرکت یکی از مهمترین‌ چالش‌های این شرکت افزایش قیمت تمام شده مواد خام علی الخصوص کتان در بازار می‌باشد.

 اعلام ممنوعیت انجام تراکنش‌های مالی از طریق ارزهای دیجیتال

بانک مرکزی اتیوپی از شهروندان خواست تا در معاملات غیرقانونی ارزهای دیجیتال شرکت نکنند. مقامات بانک مرکزی اتیوپی اعلام کردند ارزهای دیجیتال مانند کریپتو و بیت کوین توسط این بانک به عنوان یک روش تراکنش و پرداخت به رسمیت شناخته نشده است. این بانک در بیانیه‌ای اعلام کرد: پول ملی اتیوپی بئر اتیوپی است و هر تراکنش مالی در اتیوپی طبق قانون باید به بئر پرداخت شود. این نهاد هشدار داد که از ارزهای دیجیتال برای انجام تراکنش‌های مالی غیر رسمی و طرح‌های پولشویی در اتیوپی استفاده می‌شود. بانک مرکزی همچنین از مردم خواست تا از معامله با ارزهای دیجیتال خودداری کنند و در صورت مشاهده چنین تراکنش‌های غیرقانونی، به مقامات گزارش دهند.

برنامه شرکت استرالیایی Fortescue Future برای سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی سبز

مدیرعامل شرکت استرالیایی Fortescue Future با مقامات کمیسیون سرمایه‌گذاری اتیوپی دیدار و در خصوص سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی سبز در اتیوپی به بحث و گفتگو پرداخت. این شرکت اعلام داشت در حال برنامه‌ریزی برای ساخت تاسیسات خود در زمینه انرژی هیدروژنی با کربن صفر در اتیوپی است. مدیر عامل ابراز داشت: با سرمایه‌گذاری چندین میلیون دلاری به تولید 10 گیگاوات برق در اتیوپی خواهد پرداخت که موجبات اشتغال هزاران نفر را نیز سبب خواهد شد. مقامات کمیسیون سرمایه‌گذاری اتیوپی نیز بر تعهد خود بر حمایت از این پروژه و پیگیری تا به سرانجام رسیدن آن تاکید کردند.

اختصاص 195 میلیون دلار از سوی بانک جهانی جهت حمایت از بخش بهداشت اتیوپی

بانک جهانی 195 میلیون دلار برای تحویل واکسن کووید-19 و حمایت از بخش بهداشت در اتیوپی اختصاص داد. طبق اعلام وزارت اقتصاد اتیوپی، این بودجه از تلاش‌های اتیوپی برای در دسترس قرار دادن واکسن‌های کووید-19 در سراسر کشور و بازسازی مراکز بهداشت عمومی واقع در مناطق آسیب‌دیده از درگیری‌ها حمایت می‌کند. به گفته عثمان دیون، مدیر بانک جهانی برای اتیوپی، این بودجه علاوه بر ارائه کمک‌های مالی به بخش بهداشت، به افزایش پوشش واکسن کووید-19 در اتیوپی نیز کمک می‌کند که در حال حاضر کمتر از 30 درصد است و این کشور را قادر می‌سازد تا پوشش این واکسن‌ها را تا پایان سال 2023 به 60 درصد افزایش دهد.

جایگاه پایین صادرات در تولید ناخالص داخلی اتیوپی

به گزارش نشریه فورچون ارزش صادرات اتیوپی کمتر از یک دهم تولید ناخالص داخلی (GDP) است که از نصف میانگین کشورهای در حال توسعه کمتر است. تسلط محصولات اولیه و معدود صنایع با ارزش افزوده در سبد صادراتی از جمله معضلات اتیوپی می‌باشد. اتیوپی اقلامی‌ به ارزش 3.6 میلیارد دلار در سال گذشته صادر کرد که کالاهای کشاورزی بیش از دو سوم این میزان را به خود اختصاص دادند. عملکرد امسال نیز در مسیر تکرار همین روند قرار دارد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما