معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۶

اخبار اقتصادی کوبا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کوبا در هفته دوم خرداد ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

انتشار آخرین آمار ورود گردشگر به کوبا

آقای خوان کارلوس گارسیا گرانادا وزیر گردشگری کوبا در مصاحبه با خبرگزاری EFE اسپانیا اعلام داشت که تعداد گردشگران خارجی ورودی به کوبا در 4 ماهه اول سال 2022 بیش از 450 هزار نفر بوده که 7 برابر آمار مدت مشابه در سال 2021 میلادی یعنی رقم 64712 نفر می‌باشد . وی افزود علیرغم تحریم های ایالات متحده بر علیه این کشور که محدودیت های وسیعی بر صنعت گردشگری کوبا اعمال نموده است لیکن بازار گردشگری از مبداء کشورهای کانادا و بعضی کشورهای اروپائی بویژه انگلیس در حال بازیابی است . بازار روسیه نیز که مهمترین مبداء اعزام گردشگران خارجی به کوبا بوده بدلیل تحریم ها بر علیه این کشور کاملا قطع گردیده و در حال حاضر طرفین بدنبال مسیرهای جایگزین هوائی در مسیر روسیه به سوی کوبا می‌باشند .

در همین راستا دفتر ملی اطلاعات و آمار کوبا ( ONEI ) در جدیدترین آمار منتشره خود تعداد گردشگران ورودی به کوبا در طول سال 2020 را 983099 نفر و در سال  2021 میلادی 573994 نفر ( 60 % کاهش نسبت به ارقام 2020 ) اعلام و پیش بینی نمود کوبا بتواند تا پایان سال 2022 تعداد 2 میلیون و 500 هزار گردشگر خارجی را در قالب 84906 اتاق هتل های موجود در کشور پذیرا شود که با توجه به شرایط حاضر بلندپروازانه بنظر می رسد .

صنعت گردشگری دومین عامل اقتصادی در شاخص تولید ناخالص داخلی و نیز دومین منبع تامین ارزهای خارجی برای کوبا می‌باشد . چنانچه هدف پذیرش دو و نیم میلیون گردشگر در سالجاری محقق گردد پیش بینی می‌شود رقم 1 میلیارد و 159 میلیون دلار درآمد برای دولت کوبا فراهم آورد .

استفاده اجباری از ماسک برای کلیه فعالیت‌های اجتماعی در کوبا حذف می‌شود

آقای خوزه آنهل پورتال میراندا، وزیر بهداشت کوبا اعلام کرد که وضعیت کووید 19 در کوبا بسیار بهتر است و به همین خاطر اقدامات جدیدی را گرفته شده است از جمله: 

- به روز رسانی وب سایت وزارت بهداشت عمومی‌به عنوان محل اطلاع رسانی با گزارش های روزانه و هفتگی (هر سه شنبه).

- مواردی که به دلیل علائم تنفسی یا سایر علائم کووید 19 به سیستم بهداشت مراجعه کنند، تحت درمان قرار می‌گیرند و در صورت به خطر افتادن جان آنها بستری خواهند شد و شرایط آنها را با آزمایش آنتی ژن بررسی می‌شوند. مواردی که تست آنتی ژن آنها مثبت باشد با تست PCR نیز آزمایش خواهند شد.

-27 آزمایشگاه بیولوژی مولکولی کشور به کار خود ادامه خواهند داد، اگرچه روی سایر بیماری‌ها نیز کار خواهند کرد. 

- استفاده اجباری از ماسک برای کلیه فعالیت‌های اجتماعی حذف می‌شود، مگر در مشاوره‌های پزشکی و خدمات بیمارستانی که نیاز به آن داشته باشند. استفاده از ماسک برای افرادی که علائم تنفسی دارند نیز الزامی است.

- مهم است که افراد آسیب پذیر به دلیل بیماری‌های خود و نه تنها در برابر کووید-19.

همچنان از ماسک به عنوان یک اقدام حفاظتی استفاده کنند،

- استفاده از ماسک در سناریوهای عمومی‌که در آن تعداد افراد زیاد است مانند اتوبوس های شهری یا سایر فضاهایی که امکان حفظ فاصله فیزیکی کافی وجود ندارد توصیه می‌شود.

- ادامه پروتکل فعلی برای مسافران شامل:

- مسافرانی که از کشور خارج می‌شوند با توجه به نیاز کشورهای مقصد مورد مطالعه قرار خواهند گرفت.

- مسافرانی که وارد کشور می‌شوند طبق مفاد کنترل بهداشتی بین المللی اعمال شده با توجه به خطر کشور مبدا (نمونه برداری تصادفی از افراد دارای علائم، افرادی که از کشورهای پرخطر می آیند ...) مورد مطالعه قرار خواهند گرفت. 

شرایط سرمایه گذاری مستقیم خارجی در صنایع کوبا 

خانم آنا آیریس کابررا، معاون اداره کل مدیریت صنعتی وزارت صنایع در مورد شرایط سرمایه گذاری مستقیم خارجی در صنعت کوبا گفت که پیشنهادات سرمایه گذاری باید بر بخش های اولویت دار صنعت کشور از جمله موارد مرتبط با بخش بسته بندی متمرکز شوند. وی گفت که در فهرست فرصت های سرمایه گذاری خارجی 22 پروژه شناسایی شده است که پنج پروژه از آنها برای منطقه ویژه توسعه اقتصادی ماریل طراحی شده اند. پیشنهادات بر پنج پروژه در صنایع شیمیایی، سبک و آهن و فولاد، چهار پروژه در شرکت زمینه بازیافت و سه پروژه در صنایع الکترونیک دسته بندی شده است. خانم کابررا گفت که صنعت کوبا با سرعت قابل توجه توسعه نخواهد یافت، بنابراین لازم است مناطق و محصولاتی که بیشترین تأثیر را بر جمعیت دارند اولویت بندی شود. در حال حاضر وزارت صنایع دارای 26 پروژه تجاری است که از سرمایه گذاری خارجی استفاده می‌کنند (19 شرکت مشترک و 6 شراکت اقتصادی بین المللی و یک شرکت با سرمایه کاملا خارجی) و کشورهایی که بیشتر در آن پروژه‌ها شرکت می‌کنند اسپانیا و ایتالیا می‌باشند.

«اکسپوکاریبه» پیشرفت های کوبا در زمینه واکسن‌ها و داروها را نشان خواهد داد

پیشرفت های کوبا در زمینه واکسن‌ها و داروها یکی از موضوعات اصلی هفدهمین نمایشگاه بین المللی«اکسپوکاریبه» خواهد بود که از 23 تا 26 ژوئن در شهر سانتیاگو در کوبا برگزار می‌شود. کشورهایی مانند جزایر مارتینیک، دومینیکا، جمهوری دومینیکن و ترینیداد و توباگو تمایل خود به  شرکت در رویداد مزبور که فرصت‌های تجاری در منطقه را ارتقا می‌دهند ابراز نموده اند.

رئیس جمهور کوبا چالش های تولید کشاورزی در این کشور را ارزیابی کرد

آقای میگل دیاز-کانل، رئیس جمهور کوبا و آقای مانوئل ماررو، نخست وزیر کوبا در جلسه ای با تولیدکنندگان محصولات کشاورزی شرکت کردند که در آن نتایج اقدامات اعمال شده در این بخش و چالش های موجود را ارزیابی کردند. در این نشست نمایندگان تعاونی‌ها و تولیدکنندگان مهم ترین  قطب‌های کشاورزی کشور بر نیاز به تقویت همکاری بین قطب‌ های کشاورزی و نیز میان کشاورزان و پژوهشگران تاکید نمودند. کشاورزان نیز کاهش بیشتر قیمت‌های محصولات کشاورزی در فروشگاه‌ها را ضروری دانستند و به نظر آنها برای این امر باید تعداد واسطه‌های موجود بین تولیدکننده و مصرف‌کننده را کاهش یابد. در حال حاضر در کشور  19 قطب تولید محصولات مختلف کشاورزی وجود دارد و کار روی ایجاد سه قطب دیگر کار می‌شود. در مجموع 151 هزار و 829 هکتار زمین کشاورزی استفاده می‌شود که بیش از 20 هزار هکتار از آن سیستم آبیاری دارند.

کوبا کارآیی داروی «کورمریک» را برای پیشگیری و درمان کووید 19 تایید می‌کند

اثربخشی داروی طبیعی «کورمریک» در پیشگیری از کووید-19 و در درمان بیماران بهبود یافته از این بیماری از طریق مطالعات بهداشتی انجام شده در چندین شهرداری استان گرانما تایید شده است. «کورمریک» یک فرمول بی خطر بر پایه «زردچوبه لونگا» است که استفاده به موقع از آن به رفع علائم مرتبط با ویروس در زمان کوتاه‌تر کمک می‌کند. خانم دکتر تانیا والدس گونزالس، رهبر پروژه در سراسر کشور و رئیس آزمایشگاه تراگنوستیک که بین بیمارستان دانشگاهی کالیکستو گارسیا و مرکز کاربردهای فناوری و توسعه هسته‌ای (CIDEN) تأسیس شده است، خاطرنشان کرد که استان‌های گرانما و سیگو د آویلا مسئولیت ارائه داده‌های لازم را دارند تا بتواند بعداً «کورمریک» را در سراسر کوبا به کار ببرند. مصرف دارو  می‌تواند از طریق قطره در داخل بینی، در گلو یا رقیق شده در آب باشد. در این مطالعات بیماران بین 50 تا 59 سال شرکت کردند و در 87 درصد از موارد مربوط به افراد مبتلا به عفونت های حاد تنفسی، علائم بیماری پس از 15 روز درمان ناپدید شد. در بین افرادی که با موارد تایید شده بیماری کووید 19 تماس داشتند 96 درصد آنها در رده «مشکوک به ابتلا» قرار نگرفتند در حالی که 91 درصد از بیماران مبتلا به کووید 19در 5 روز بعد از مصرف دارو تست PCR آنها منفی بود. در حال حاضر «کورمریک» در مرحله درخواست برای ثبت اختراع قرار دارد .

پروژه کوبا برای مراقبت از کودکان مبتلا به اوتیسم جایزه جهانی دریافت کرد

پروژه کوبایی برای مراقبت زودهنگام و جامع از کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم (ASD) در هفته جاری جایزه جهانی علم« Eureka 2022» را دریافت کرد. پروژه مزبور ابتکار تیم ملی مراقبت جامع بیمارستان دانشگاهی اطفال« بورّاس -مارفان» در هاوانا است. مراسم فوق الذکر به مناسبت روز کودک در بیمارستان مذکور  برگزار و در آن آقای اورلاندو ترّه کاماچو، رئیس شورای جهانی دانشگاهیان و محققان دانشگاهی (COMAU) جایزه را تحویل داد که جایزه کمک پروژه به کودکان با ویژگی‌های مزبور را به رسمیت می‌شناسد .  این پروژه بر ارائه مراقبت های جامع به کودکان مبتلا به اوتیسم و خانواده‌های آنها تاکید و با استفاده از تیمی متشکل از پزشکان از رشته‌های مختلف تلاش دارند تا مشکلات به وجود آماده را ارزیابی و تشخیص دهند تا در اسرع وقت درمان‌های مختلف را جهت بهبود علائم و مدیریت بهتر آنها توسط خانواده آغاز شود. یکی از چالش های این ابتکار، درگیری تیم های حرفه ای آموزشی است که با هدف کمک به کودک مبتلا به اوتیسم برای گذراندن مراحل مختلف زندگی صورت می‌گیرد . این پروژه در چارچوب همه‌گیری کووید-19 شکل گرفت و از جمله نتایج تحقیقات آن نشان داد که در آن دوره کودکان مبتلا به اوتیسم به دلیل محدودیت‌های اجتماعی موجود فرصت های کمتری برای رشد شخصیت خود داشتند.

گروه پزشکی «هنری ریو» لوح تقدیری از سوی ایتالیا بدلیل فعالیت های خود در مبارزه با کووید 19 دریافت کرد

آقای خوزه آنخل پورتال، وزیر بهداشت کوبا اعلام کرد که آنجلو سولازو، رئیس کنفدراسیون ایتالیایی‌ها در جهان، لوح تقدیری به ‌عنوان قدردانی از فعالیت‌های گروه پزشکی «هنری ریو» در شهرهای ایتالیا طی سخت ترین لحظات کووید-19 به وزارتخانه خود تحویل داد. وزیر بهداشت از طریق شبکه اجتماعی توئیتر از رفتار کنفدراسیون فوق الذکر تشکر نمود که طی مراسمی در هتل ناسیونال کوبا با حضور جناب آقای میگل دیاز کانل، رئیس جمهور کشور لوح مزبور را تحویل داد.  

بیش از 30 تن تنباکو بر اثر آتش سوزی در کوبا از بین رفت

آتش سوزی در انبار شرکت جمع آوری و فرآوری تنباکو استان پینار دل ریو باعث از دست رفتن 30 تن محصول و چهار هزار کوخس (چوب بلند که روی آن برگ های تنباکو خشک می‌شود) شد. آتش سوزی که در منطقه معروف به «ال ویسکائینو » رخ داد، باعث تخریب انبار و یک خانه تنباکوی نزدیک آن متعلق به تولیدکنندگان خصوصی شد، اما به دلیل این حادثه به کسی آسیب نرسید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما