معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۵۴

اخبار اقتصادی آلبانی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی آلبانی در هفته دوم خردادماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

برگزاری کنفرانس اصلاحات بازار سرمایه در تیرانا : کنفرانس اصلاحات بازار سرمایه با حضور مقامات بانک مرکزی و نهادهای ذیربط مالی در تاریخ 19 ماه می در تیرانا برگزار شد. در این نشست گنت سیکو رئیس بانک مرکزی اعلام داشت فرآیند تحکیم بخش بانکی کشور از جمله متنوع سازی سیستم مالی از طریق اصلاحات بازار سرمایه می‌تواند بهره وری را افزایش داده و زمینه حمایت، توسعه و مدرن سازی سیاستهای مالی را در جهت پرداخت وام ها فراهم سازد.

در این کنفرانس اعلام شد بورس اوراق بهادار تیرانا در سال 2005 از سوی وزارت دارایی آلبانی تاسیس ولی ماه گذشته بدلیل اینکه در سنوات اخیر هیچ شرکتی در لیست شرکتهای بورسی قرار نگرفت، عملاً تعطیل شد. در حال حاضر نیمی از سپرده‌های جاری بانکی در آلبانی در خدمت بخش وام قرار ندارد و عمدتاً حسابهای پس انداز اشخاص تنها منابع سرمایه گذاری در بخش وام محسوب می‌شوند.

نرخ تورم آلبانی پایین تر از متوسط اروپا : سازمان آمار آلبانی در گزارش ماه آوریل خود نرخ تورم را در بالاترین مقدار خود یعنی 6.1% اعلام کرد که این امر بدلیل عوارض ناشی از بحران اوکراین می‌باشد. این سازمان اعلام کرد کشورهای استونی، لیتوانی، چک و لهستان که در نزدیکی مرزهای اوکراین قرار گرفته اند، بیشترین تاثیر منفی از بحران اوکراین را داشته و نرخ تورم بالاتری را تجربه کرده اند. کشورهای سوئیس و 13 کشور دیگر از جمله آلمان، ایتالیا، نروژ نرخ تورم کمتر از 3% داشته اند و در مجموع نرخ تورم آلبانی از متوسط کشورهای اروپایی پایین تر بوده است.

دولت آلبانی و بانک مرکزی پیش بینی کرده اند که افزایش قیمتها برای مدت طولانی تداوم خواهد داشت، لیکن کمبود مواد غذایی و مواد خام در بازار وجود نخواهد داشت.

باقیماندن آلبانی در لیست خاکستری پولشویی : بر اساس گزارش و توصیه‌های گروه ویژه اقدام مالی FATF و نهاد مالی Moneyval ( نهاد مسئول پولشویی در اروپا)، وضعیت آلبانی در زمینه مبارزه با پولشویی در ماههای اخیر تغییر یا پیشرفت خاصی نداشته و همچنان در لیست خاکستری این نهاد جهت نظارتهای بیشتر نهادهای مزبور باقی مانده است.نهادهای ذیربط علاوه بر درخواست های قبلی خود در زمینه مبارزه با پولشویی، درخواست های جدیدی در زمینه رعایت ضرورت های بین المللی جدید درباره منابع ارز دیجیتال از جمله رمز ارزها و شرکتهای خدمات دهنده در این رابطه را نیز ابراز داشته اند.

پیش بینی رشد اقتصادی 3.2% در سال 2022 : خانم ابراهیمآی وزیر امور اقتصادی و دارایی در کنفرانس مطبوعاتی گفت : علیرغم وضعیت ناشی از بحران اوکراین و افزایش قیمتها، دولت پیش بینی می‌کند رشد اقتصادی در سال 2022، 3.2% باشد.

شایان ذکر است هیات صندوق بین المللی پول در سفر به آلبانی در هفته گذشته پیش بینی رشد اقتصادی را بین 2 تا 3% اعلام کرده بود.

خانم ابراهیمآی کاهش نرخ تورم 1.1 درصدی در بخش محصولات غذایی در ماه آوریل و کاهش 3.9% تورم آن در ماه مارس را یکی از علائم مثبت در کاهش تورم انتظاری تا پایان سالجاری دانست.

نرخ بیکاری در آلبانی در سال 2021 : بر اساس گزارش سازمان آمار آلبانی، نرخ بیکاری جمعیت در سنین 15 سال به بالا در سال گذشته، 11.5% بوده که نسبت به سال قبل 0.2% کاهش داشت. همچنین نرخ بیکاری در میان جوانان بین 15 تا 24 سال، 27.1% می‌باشد که نسبت به سال قبل  0.6 % افزایش داشته است.

تعداد نیروی واجد شرایط کار در آلبانی 1.4 میلیون نفر اعلام شده که 44.6% آن زن و 55.4% آن مرد می‌باشد. تعداد افراد بیکار در کشور 162500 نفر بوده که 45.5% آن زن و 54.5% آن مرد می‌باشد.

افزایش کسری تراز تجاری ( از ژانویه تا آوریل) : کسری تراز تجاری آلبانی در چهار ماهه اول سالجاری 123 میلیارد لک بوده که 6% نسبت به دوره مشابه افزایش یافته است. صادرات در این دوره با 162 میلیارد لک، 48.8%+ و واردات با 285 میلیارد لک، 26 %+ رشد داشته اند.

مهمترین اقلام و کالاهایی که بر این امر تاثیر گذاشته شامل افزایش مواد سوختی، قیمتهای جهانی فولاد، محصولات نساجی و کفش و لوازم چرمی‌بوده است. تنها در ماه آوریل کسری تراز تجاری 36 میلیارد لک بود. ایتالیا با صادرات 76 میلیاردلک و واردات 66 میلیارد لک همچون گذشته اولین شریک تجاری در دوره زمانی ژانویه تا آوریل باقی ماند.

کنفرانس بین المللی گردشگری در شهر ولورا : کنفرانس بین المللی گردشگری شهر ولورا ( شهر ساحلی در جنوب ) تحت عنوان « بسوی آینده، شهر من، خانه من» با حضور ادی راما نخست وزیر آلبانی نخست وزیر در هفته گذشته برگزار شد. وی در این کنفرانس گفت : افزایش قیمت ها یکی از مشکلات کشور می‌باشد اما در حقیقت افزایش قیمت ها در صنعت گردشگری بعنوان یکی از شاخص های رشد فراگیر اقتصادی کشور محسوب می‌شود و این چالش ها ما را وادار کرده تا زیرساخت های شهر ولورا در زمینه افزایش تعداد تخت هتل ها را مدنظر قرار دهیم. در حال حاضر تعداد تخت هتل های این شهر 12 هزار عدد است که از شهر ساراندا کمتر می‌باشد. آلبانی تنها کشور اروپایی است که تعداد ورودی‌ها به فرودگاههای کشور در 4 ماهه اول 2022، 100% افزایش داشته و ترکیه و اسپانیا با 90% رشد در جایگاههای بعدی قرار دارند.

تضمین دولت برای تامین کالاهای اساسی کشور : کمیته امور حقوقی، مدیریت عمومی و حقوق بشر آلبانی اعلام کرد دولت برای دادن تضمین حاکمیتی به واردکنندگان و تولیدکنندگان محصولات غذایی ابزاری را تائید کرده که بر اساس آن سرمایه لازم جهت ارائه وام به شرکتهای ذینفع فراهم خواهد شد تا دولت بتواند با عوارض ناشی از جنگ اوکراین مقابله کند.

بر پایه این تصمیم، شرکتهای واردکننده و تولیدکنندگان محصولات غذایی موظف هستند که ذخیره لازم برای مصرف 3 ماه کشور را تامین نمایند و دولت نیز نقدینگی مربوطه را از طریق وام فراهم می‌کند.  مدیرکل بدهی عمومی‌کشور در وزارت امور اقتصادی و دارایی در این رابطه گفت : دولت در این شرایط اضطراری افرایش قیمتها تضمین لازم به مشاغل را فراهم خواهد کرد تا اقلام اساسی کشور از جمله آرد، برنج، روغن خوراکی و شکر تامین شود و وزارت امور اقتصادی و دارایی با بانک مرکزی در همین رابطه قراردادی را امضاء کرده است. 

مهاجرت 7.5% از جمعیت آلبانی به خارج از کشور : گزارش سازمان آمار آلبانی در زمینه آمار مهاجرت آلبانیایی‌ها به خارج از کشور نشان می دهد که زنگ خطر مشکلات مهاجرت بویژه از سال 2017 به صدا در آمده است. آمارهای این سازمان نشان می دهد که در سال 2021 تنها 33 هزار آلبانیایی از کشور مهاجرت کرده اند و در مجموع در ده سال گذشته 213748 نفر کشور را ترک کرده اند که 7.5% از جمعیت آلبانی محسوب می‌شود.

بر اساس سرشماری آلبانی در سال 2011، جمعیت کشور 2831741 نفر بوده ولی در سال 2022 به 2793592 نفر کاهش یافته است. همچنین آمارها نشان می دهد که روند مهاجرت بویژه بعد از پایان همه گیری کرونا از سرعت بیشتری برخوردار شده و بطور متوسط سالانه 42 هزار نفر از کشور مهاجرت می‌کنند. شرایط کاری، تحصیلات و خدمات بهداشتی بیشتر از مهمترین عوامل مهاجرت عنوان شده است.

وضعیت دستمزدها : بیش از نیمی از حقوق بگیران در آلبانی بطور متوسط 475 یورو یا 57 هزار لک حقوق دریافت می‌کنند. داده‌های سازمان آمار آلبانی در خصوص وضعیت بازار نیروی کار آلبانی نشان می دهد که دستمزدها در سال 2021 نسبت به سال گذشته 6.6% افزایش داشته است و افراد شاغل در بخش کشاورزی پائین ترین و کارکنان بخش بانکی و امور ارتباطات بیشترین حقوق را دریافت کرده اند.

تنها 10% از کارکنان آلبانیایی حقوقی بیش از 833 یورو یا 100هزار لک دریافت کرده اند و بیش از 50% کارکنان مبلغ 475 یورو یا کمتر دریافت داشته اند. شایان ذکر است در سال 2021 بطور متوسط 6.6% بر سطح دستمزدها افزوده شده و به 476 یورو (52700 لک) رسیده است.

وضعیت حمل و نقل بار و مسافر : بر اساس اطلاعات سازمان آمار آلبانی، حجم کالاهای جابجا شده در بنادر آلبانی در ماه آوریل 2022 مقدار 425 هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 5.7% کاهش یافته است.

حجم کالاهای جابجا شده در چهار ماهه اول 2022، 1426 هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 6.9% کاهش داشته است. در این دوره، حجم ترانزیت کالا از طریق ریلی 35.4% کاهش پیدا کرده است.

این در حالیست که حجم حمل و نقل هوایی 2.5 برابر گردیده است. حجم کالاهای جابجاشده از طریق هوایی در ماه آوریل 2022، 174 تن بوده که 8.2% افزایش داشته و در چهار ماهه اول سالجاری 656 تن کالا از طریق هوایی جابجا شده که رشد 7.5% داشته است.

همچنین در ماه آوریل 2022، تعداد مسافرین جابجاشده از طریق هوایی جمعاً 53925 نفر بوده که نسبت به مدت مشابه قبل 77% رشد داشته است. در چهار ماهه اول سالجاری تعداد مسافرین جابجا شده از طریق هوایی 175274 نفر بوده که 47.6% رشد داشته است.

مزایده فروش نفت خام : به یمن افزایش قیمتهای جهانی نفت در ماههای اخیر، شرکت دولتی نفت آلبانی از مشکلات مالی کمتری برخوردار خواهد شد. شرکت دولتی نفت آلبانی ALbpetrol  مزایده فروش نفت خام خود به ارزش 73 میلیون یورو را برگزار کرد. در این مزایده تنها دو شرکت داخلی یوروپترول دورس و شرکت R.B.H. Beline شرکت کرده و برنده مزایده شدند. قرار است این قرارداد در طول یکسال اجرا شود.

افزایش مجدد قیمت سوخت : با توجه به افزایش قیمت های جهانی نفت در هفته جاری، شورای شفافیت قیمت جدید انواع سوخت از جمله بنزین، گازوئیل و گاز طبیعی را اعلام کرد. بر این اساس قیمت هر لیتر بنزین 248 لک (2.03 یورو)، گازوئیل 244 لک و گاز طبیعی 90 لک تعیین شد که حدود 5% نسبت به هفته گذشته افزایش داشت.

با توجه به التهاب بوجود آمده در قیمت سوخت به دلیل بحران ناشی از جنگ اوکراین، دولت برای کنترل و نظارت بر قیمتها شورای شفافیت را مسئول تنظیم بازار عرضه سوخت کرد و در هر هفته قیمت سوخت بر اساس شرایط روز بازارهای جهانی تعیین می‌شود.

افزایش نرخ سود سپرده‌های مدت دار در ماه آوریل :  طبق داده‌های بانک مرکزی، متوسط نرخ سود سپرده‌های مدت دار برای تمام سررسیدها از 0.7 درصد در ماه مارس به 0.9 درصد در ماه آوریل افزایش یافت. این بالاترین سطح این شاخص از ماه آگوست سال گذشته می‌باشد. در ماه‌های تابستان افزایش جزئی در نرخ سود سپرده عمدتاً به دلایل فصلی صورت می‌گیرد. با توجه به افزایش درآمدهای گردشگری و بازگشت مهاجران، ماه‌های تابستان باعث افزایش حجم سپرده‌ها می‌شود و در برخی موارد بانک ها تمایل به رقابت با ارائه نرخ های سود جذاب تر دارند. افزایش نرخ بهره در ماه آوریل پس از تصمیم شورای نظارت بانک مرکزی مبنی بر افزایش سطح نرخ بهره از حداقل تاریخی 0.5 درصد به 1 درصد صورت گرفته است.

 مناقصه نیروگاه‌های جدید بادی : بعد از گذشت یکسال از اعلام برگزاری مناقصه برای ایجاد نیروگاه‌های بادی از سوی وزارت زیرساخت و انرژی، آخرین مهلت ارائه پیشنهادات مناقصه روز 13 ژوئن 2022 تعیین شده و قرار است در روز 20 ژوئن پاکت های مناقصه باز شود.

وزارت زیرساخت و انرژی اعلام کرده که رقابت در پروژه‌های ساخت نیروگاه‌های بادی حداقل 10 مگاواتی و حداکثر 75 مگاواتی صورت خواهد گرفت و در مجموع 150 مگاوات برق به ظرفیت نیروگاه‌های بادی کشور افزوده خواهد شد.بر اساس این مناقصه، دوره زمانی این قرارداد به مدت 15 سال از زمان اعلام برنده شدن شرکتهای واجد شرایط تعیین شده و قیمت فروش هر مگاوات برق 75 یورو برای شرکتهای علاقمند به همکاری اعلام شده است.

 افزایش سفر جهانگردان به آلبانی : بر پایه آمار ارائه شده از سوی سازمان آمار آلبانی، در چهارماهه اول سالجاری 1.07 میلیلون شهروند خارجی وارد آلبانی شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل(اوج همه گیری کرونا) تعداد ورود گردشگر42% رشد داشته است.این افزایش از تمامی‌کشورها به غیر از کوزوو ( آمار گردشگران کوزوو 14% کاهش داشته) صورت گرفته و تعداد افراد وارد شده از یونان 6 برابر شده است. این درحالی است که در دوره زمانی مشابه در سال گذشته تقریباً ورودی گردشگر از یونان متوقف شده بود، همچنین ورود گردشگر از ایتالیا تقریباً 3 برابر، اسپانیا 5 برابر و انگلستان 6 برابر شده است.

تنها در ماه آوریل 2022، تعداد افراد وارد شده به آلبانی (اتباع داخلی و خارجی) 832920 نفر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 78.6% رشد داشته است. در ماه آوریل 2022، ورود اتباع خارجی به آلبانی 402051 نفر اعلام شده که 66.8% نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است و ورود اتباع یونانی در رتبه اول قرار دارد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما