معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۲/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۵۹

اخبار اقتصادی صربستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی صربستان در هفته چهارم اردیبهشت ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.
  • ووچیچ: سخت‌ترین شرایط برای صربستان از جنگ جهانی دوم تاکنون

الکساندر ووچیچ رئیس جمهور صربستان پس از دیدار با اسقف اعظم کلیسای ارتدکس صربستان (SPC) گفت که صربستان در شرایطی بسیار دشوارتر از آنچه به نظر می‌رسید قرار دارد، و شاید سخت‌ترین دوره پس از جنگ جهانی دوم، یعنی از سال 1944 باشد، که بعد از تابستان فرا خواهد رسید. ووچیچ از اسقف اعظم و کلیسای ارتدکس صربستان درخواست کمک کرد تا شهروندان را متوجه موقعیتی که کشور در آن قرار گرفته است، نمایند. وی گفت "صربستان در وضعیتی قرار دارد که بسیار بدتر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد. اگر از بیرون نگاه کنید، متوجه هیچ نوع مشکلی نمی‌شوید، و در حال حاضر هیچ مشکلی وجود ندارد. با این حال، ابرهای طوفانی جدی بر فراز کشور ما نشسته است."

ووچیچ پس از دیدار با اسقف اعظم در ساختمان ریاست جمهوری گفت: "نه از مردم پنهان می‌کنم و نه از شما." وی افزود: "برخی از رهبران جهان شرایط سخت‌تری را نسبت به گذشته و در جریان جنگ جهانی دوم پیش‌بینی می‌کنند" و تأکید کرد که تابستان به سرعت می‌گذرد و "در آن زمان، سخت‌ترین زمان از سال 1944 را خواهیم داشت."

ووچیچ با بیان اینکه صربستان به دلیل همه‌چیز درخصوص کوزوو در وضعیت خاصی قرار دارد، افزود: حفظ منافع ملی به طور فزاینده‌ای دشوار خواهد بود زیرا همانطور که او گفت فشارها شدیدتر خواهد بود.

وی یادآور شد: صربستان تنها کشور اروپایی بود که روسیه را تحریم نکرد و به همین دلیل تحت فشار شدید قرار گرفت: ووچیچ تاکید کرد: "این مشکلات بزرگی برای ما ایجاد می‌کند، این مشکلات کوچک نیستند و بزرگ‌تر و بزرگ‌تر خواهند شد."

 

  • صربستان در بازسازی اوکراین کمک مالی می‌کند

الکساندر ووچیچ رئیس جمهور صربستان گفت که صربستان در بازسازی شهرهای اوکراین که در جریان حملات روسیه علیه این کشور ویران شده‌اند، شرکت خواهد کرد. «ووچیچ» در اولین دیدار خود با «ولودیمیر تولکاچ» سفیر جدید اوکراین در بلگراد، بار دیگر تاکید کرد که صربستان به تمامیت ارضی اوکراین احترام می‌گذارد.

  • رئیس جمهور صربستان: قیمت برق باید افزایش یابد، اما نه اکنون

الکساندر ووچیچ رئیس جمهور صربستان گفت که قیمت برق باید افزایش یابد، اما امروز نمی‌توان این کار را انجام داد زیرا پیامد آن افزایش تورم 20 درصدی خواهد بود. «ووچیچ» در پاسخ به این سوال که آیا ادعاهای مربوط به افزایش 30 درصدی قیمت برق صحت دارد یا خیر، گفت که شهروندان و دولت نمی‌توانند از این امر جان سالم به در ببرند. ووچیچ گفت: "اگر قیمت برق 30 درصد افزایش یابد، تورم 20 درصدی خواهید داشت، دولت از این وضعیت جان سالم به در نمی‌برد."

 

  • صربستان بیش از مجموع روسیه و چین به بوسنی‌وهرزگوین صادرات دارد

الکساندر ولاهوویچ، رئیس انجمن اقتصاددانان صرب (SES) گفت که صربستان در حال حاضر کالاهای بیشتری را به بوسنی‌وهرزگوین نسبت به مجموع روسیه و چین صادر می‌کند. وزیر سابق اقتصاد و خصوصی‌سازی به خبرگزاری «تانیوگ» گفت: «برای ما، از نظر صادرات، بوسنی‌وهرزگوین مهم‌تر از بازارهای چین و روسیه است.

 

  • وزیر کشاورزی: انتظار درآمد 50 تا 60 میلیون یورویی از صادرات آرد

برانیسلاو ندیموویچ وزیر کشاورزی صربستان گفت: با توجه به تصمیم دولت مبنی بر مجوز کامل صادرات آرد از 13 ماه می، صربستان از فروش آن بین 50 تا 60 میلیون یورو درآمد خواهد داشت. وی افزود: "ما 170 هزار تن آرد مازاد داریم و اگر صربستان 10 تا 12 هزار تن واردات داشته باشد، برای 15 ماه صادرات کافی داریم، اما فراموش نکنید که یک میلیون تن گندم در ذخایر داریم. که به راحتی می‌توان آسیاب کرد." «ندیموویچ» به رادیو و تلویزیون صربستان (RTS) گفت: پیش‌بینی عملکرد 4.5 میلیون تنی گندم مورد انتظار است.

 

  • کمیسیون اروپا: صربستان در سال 2022 رشد 3.4 درصدی را تجربه خواهد کرد

کمیسیون اروپا در گزارش خود پیش‌بینی کرده که رشد اقتصادی صربستان در سال جاری با پیامدهای اقتصادی حمله روسیه به اوکراین کاهش می‌یابد و پس از 7.4 درصد قوی در سال 2021، به 3.4 درصد خواهد رسید. کمیسیون اروپا در پیش‌بینی 2022: حمله روسیه مقاومت اقتصادی اتحادیه اروپا را آزمایش می‌کند. پیش‌بینی می‌شود رشد صربستان در سال 2023 به 3.8 درصد برسد. در این گزارش آمده است که اثرات حمله روسیه از طریق افزایش قیمت مواد خام، تأثیر بر درآمد واقعی قابل تصرف و کاهش پویایی تجارت با شرکای تجاری اصلی صربستان در اتحادیه اروپا، احساس خواهد شد. رشد تا حد زیادی توسط مصرف و سرمایه‌گذاری خصوصی هدایت می‌شود و تورم در اواسط سال جاری به اوج خود می‌رسد و سپس از پاییز کاهش می‌یابد.

 

  • کمبود 12000 راننده حرفه‌ای در صربستان

شعبه صربستان آژانس همکاری بین‌المللی آلمان (GIZ) اعلام کرد صربستان حدود 12000 راننده حرفه‌ای دارد که 8000 نفر از آن‌ها در حمل‌و‌نقل بار جاده‌ای هستند. طبق برآورد نمایندگان کارفرمایان در صربستان، امروز کمبود حدود 12000 راننده حرفه‌ای، دارای گواهینامه رانندگی C و CE و حدود 4000 راننده در بخش اتوبوس با گواهینامه رانندگی D و DE وجود دارد. این امر مشکلات رو به رشدی برای کارفرمایان در جاده ایجاد می‌کند. گوران الکسیچ مدیر کل Srbijatransport، شرایط سخت‌گیرانه صدور مجوز، حتی سخت‌تر از بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا، و هزینه‌های بالای آموزش را برخی از دلایل این وضعیت ذکر کرد.

  • رئیس کل بانک مرکزی: انتظار تورم 10.5 درصدی

یورگووانکا تاباکوویچ رئیس کل بانک مرکزی صربستان گفت، تورم در صربستان تحت فشار عوامل خارجی به افزایش خود ادامه داد و در ماه آوریل به 9.6 درصد سال قبل رسید، و انتظار می‌رود در ژوئن و ژوئیه حداکثر به 10.5 درصد برسد و پس از آن شروع به کاهش کند. "رشد جدید قیمت‌های جهانی منابع انرژی، مواد غذایی و مواد خام بر رشد قیمت‌های وارداتی و افزایش فشار هزینه‌ها بر قیمت‌های تولیدکنندگان داخلی تأثیر گذاشته است. تاباکوویچ در ارائه گزارش تورم گفت: "در چنین شرایطی، تورم اصلی که بیشترین تأثیر را از اقدامات سیاست پولی می‌پذیرد نیز با رشد مواجه شد." رئیس کل بانک مرکزی مدعی شد که رشد قیمت جهانی محصولات اولیه، منابع انرژی و همچنین تورم واردات تا چندین ماه همچنان فشارهای تورمی را به همراه خواهد داشت، اما در پایان سال سیر نزولی خواهد داشت.

 

  • وزیر دارایی صربستان : صربستان به رکود اقتصادی نزدیک نیست

«سینیسا مالی» وزیر دارایی در کنفرانسی در مورد تاب‌آوری اقتصاد صربستان در برابر بحران‌های جهانی گفت: "صربستان در حال دستیابی به رشد اقتصادی است و از رکود بسیار دور است، زیرا دولت پول تمام سرمایه‌گذاری‌های آغاز شده و چالش‌ها را دارد. «مالی» همچنین گفت که صربستان از رکود بسیار دور است و همچنان در حال ثبت رشد اقتصادی است، "اما این بدان معنا نیست که همه‌چیز زیبا و عالی است. ما به رفتار مسئولانه در قبال شهروندان و اقتصاد ادامه خواهیم داد و همه سرمایه‌گذاری‌هایی که آغاز کرده‌ایم را ادامه خواهیم داد."

 

  • دولت در حال آماده‌سازی کمک برای شرکت‌های آسیب دیده از جنگ در اوکراین

دولت صربستان اقدامات کمکی را برای حدود 1400 شرکت اتخاذ خواهد کرد که تجارت آ‌ن‌ها در بازارهای روسیه، اوکراین و بلاروس متمرکز شده است و اکنون به دلیل جنگ در وضعیت دشواری قرار دارند. وزارت دارایی اعلام کرد که این شرکت‌ها این فرصت را خواهند داشت که از طرح ضمانت دوم برای تامین مالی مجدد تعهدات حاصل از طرح ضمانت اول استفاده کنند.

 

  • وزارت دارایی: وضعیت مالی صربستان پایدار است

وزارت دارایی صربستان اعلام کرد که دارایی عمومی صربستان کاملاً با ثبات و تحت کنترل است. این وزارتخانه اعلام کرد: سهم بدهی عمومی در تولید ناخالص داخلی امروز 52.1 درصد است که بسیار کمتر از سطح 60 درصدی ماستریخت می‌باشد. در این اطلاعیه همچنین آمده است که نزدیک به یک میلیون و 100 هزار نفر برای دریافت کمک 100 یورویی به جوانان، مراجعه کرده‌اند که از این تعداد، اخیرا بیش از 25 هزار نفر شرایط دریافت این کمک را داشته‌اند.

 

  • بخش ICT به یک‌چهارم صادرات نیم میلیارد یورویی دست یافته است

آنا برنابیچ نخست وزیر مستعفی صربستان روز پنجشنبه (May 19, 2022) گفت: در سه ماه اول سال 2022، بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات (IKT) در صربستان به صادرات 546 میلیون یورویی دست یافت. او اعلام کرد که سرمایه‌گذاری‌های بزرگ دولتی در علم و فناوری‌های جدید ادامه خواهد یافت. «برنابیچ» در مراسم امضای قرارداد بین بانک جهانی و اتحادیه اروپا در مورد حمایت مالی از پروژه‌های نوآورانه و تشویق کارآفرینی در صربستان حضور داشت.

 

  • دولت قیمت گاز را محدود می‌کند

به گزارش رسانه‌ها، دولت صربستان فرمانی را برای محدودیت موقت قیمت گاز و جبران تفاوت قیمت گاز طبیعی که از صادرات به دست آمده یا در صربستان تولید می‌شود در صورت بروز اختلال در بازار گاز طبیعی تصویب کرد. هدف از این مصوبه حذف پیامدهای افزایش قیمت گاز طبیعی به عنوان راهکاری برای کاهش پیامدهای بحران انرژی به منظور حمایت از صنعت و شهروندانی است که باید از این منبع انرژی استفاده کنند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما