معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۲/۲۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۳۰

نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در ازبکستان برگزار شد

نخستین نمایشگاه اختصاصی دستاوردهای تولیدی و صنعتی جمهوری اسلامی ایران در ازبکستان در روزهای 19 تا 21 اردیبهشت 1401 در محل دائم نمایشگاه‌های بین‌المللی این کشور برگزار شد.

در این نمایشگاه 37 شرکت توانمند ایرانی در حوزه‌های مختلف کشاورزی و غذایی، محصولات شیمیایی، نفت و گاز و پتروشیمی، مصالح ساختمانی و الکتریکی و بخش‌های دانش‌بنیان محصولات خود را به نمایندگان اتحادیه‌ها و تشکل‌های اقتصادی ازبکستان و شمار زیادی از فعالان اقتصادی ایرانی مقیم این کشور عرضه کردند.

در مراسم آغازین این نمایشگاه، حمید نیرآبادی، سفیر ایران در تاشکند، ضمن اشاره به این‌که توسعه روابط همه‌جانبه با همسایگان به‌ویژه در زمینه‌های اقتصادی و تجاری از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود، افزود ایران و ازبکستان به عنوان دو کشور بزرگ منطقه با اشتراکات فراوان تاریخی و فرهنگی و دینی، ذخایر عظیم معدنی و طبیعی و همچنین موقعیت جغرافیایی مناسب در مسیر کریدورهای ترانزیتی بین‌المللی، از ظرفیتی بزرگ برای توسعه همه‌جانبه همکاری­‌های اقتصادی و تجاری برخوردارند.

به گفته نیرآبادی: «روابط تجاری دو کشور در سال‌های گشته در مسیر رشد قرار گرفته است. حجم روابط تجاری ایران و ازبکستان در سال 1400 با رشد 97 درصدی نسبت به سال پیش از آن به 503 میلیون دلار رسید، اما این رقم با توانمندی‌های اقتصادی دو کشور تناسب ندارد و ما می‌کوشیم آن را در کوتاه‌مدت به 1 میلیارد و در میان‌مدت به 2 میلیارد دلار در سال برسانیم.» وی افزود که برای رسیدن به این هدف می‌بایست مجموعه اقداماتی در حوزه‌های مختلف به‌انجام برسد، به‌ویژه آماده‌سازی و امضای اسناد تحول‌ساز در روابط دو کشور که انتظار می‌رود در دیدار رؤسای جمهور دو کشور در شهریور 1401 در سمرقند صورت پذیرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاشکند دیگر گام مؤثر در گسترش روابط اقتصادی دو کشور را برقراری پیوند‌های بیشتر بین بخش خصوصی ایران و ازبکستان دانست و خاطرنشان ساخت که نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در ازبکستان با همین هدف و برای شناخت بیشتر بنگاه‌ها و بازرگانان و فعالان اقتصادی دو کشور از ویژگی‌های بازار و توانمندی‌ها و ظرفیت‌های یکدیگر برگزار شده است.

در این مراسم همچنین دوران وهاب‌اف، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ازبکستان، اشاره نمود که فعالان اقتصادی دو کشور سال‌ها منتظر برگزاری چنین رویدادی بودند. به گفته وی، کالاهای ایرانی که با پشتیبانی بهتری صادر می‌شوند برای فعالان اقتصادی ازبکستان جذابیت دارند و دولت این کشور می‌کوشد به راه‌اندازی پروژه‌های تولید مشترک و واردات کالاهای مورد نیاز از ایران کمک کند. وهاب‌اف نیز هدف کشورش را افزایش دو برابری تبادلات تجاری با ایران نسبت به سال 2021 برشمرد.

گفتنی است در حاشیه این نمایشگاه، نشست تجار و بازرگانان دو کشور برای بررسی موضوعات مورد توجه با همکاری اتاق بازرگانی و صنایع ازبکستان برگزار شد و در آن چندین تفاهم‌نامه و قرارداد به امضا رسید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما