معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۲/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۲

بسته ضد تورمی دولت مکزیک

مکزیک اخیرا برنامه‌ای با هدف مبارزه با تورم ارائه کرده است. در برنامه فوق، افزایش تولید غلات و تعیین حداکثر قیمت برای محصولات سبد اساسی خانوار نقش محوری دارند.

دولت مکزیک در ابتدای ماه می 2022 (اواسط اردیبهشت‌ماه 1401) برنامه‌ای برای مبارزه با تورم ارائه کرد. مولفه‌های اصلی این برنامه بر روی دو محور افزایش تولید غلات و تعیین حداکثر قیمت برای محصولات سبد اساسی خانوار استوار است.

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رئیس‌جمهور مکزیک در خصوص ارائه این طرح عنوان داشت با توجه به افزایش عمومی قیمت مواد غذایی که به دلیل جنگ در اوکراین تشدید شده است، دولت تصمیم گرفت به همراه تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و بازرگانان، طرحی را تدوین کند تا اطمینان حاصل شود که سبد اصلی خانوار باقیمت مناسب در دسترس خانوارها قرار بگیرد و از اقدامات اجباری مانند کنترل قیمت‌ها اجتناب گردد. رئیس‌جمهور مکزیک در ارائه این طرح عنوان داشت " این طرح یک توافق و یک اتحاد است. طرح در مورد کنترل قیمت نیست، بلکه توافقی است برای تضمین این‌که سبد غذایی اساسی قیمت عادلانه‌ای داشته باشد ."

بسته ضد تورم و قحطی دولت مکزیک برای مقابله با تورم و افزایش عرضه مواد غذایی در محورهای اساسی زیر تمرکز دارد:

1- تولید:

الف- کنترل قیمت حامل‌های انرژی: قیمت بنزین و گازوئیل، قیمت مرجع گاز مایع و برق: دولت مکزیک به‌منظور تثبیت این قیمت منابعی در حدود 330 میلیارد پزو (حدود 1 میلیارد و 65 میلیون دلار) در نظر گرفته که منابع آن از مازاد درآمد حاصل‌شده ناشی از افزایش قیمت نفت خام صادراتی تأمین خواهد شد.

ب- افزایش تولید غلات: دولت مکزیک در این طرح به دنبال افزایش تولید در سه غله استراتژیک ذرت، لوبیا و برنج است. به‌منظور این موضوع بودجه فدرال برای این برنامه افزایش‌یافته است و همچنین خرید به قیمت تضمینی برای ذرت، لوبیا، برنج و شیر در نظر گرفته‌شده است.

ج- برنامه تحویل کود: دولت فدرال طرح ارائه کود رایگان به کشاورزان را گسترده‌تر خواهد کرد و این طرح را که پیش‌ازاین در 4 ایالت اجرا می‌گردد برای سال جاری در 9 ایالت اجرایی خواهد شد. همچنین دولت برنامه‌ای فوری برای افزایش تولید کود آلی اجرا خواهد کرد.

دولت مکزیک اعلام کرده است در چارچوب مجموعه اقدامات اساسی فوق با حمایت از برنامه‌های دولت فدرال در خصوص توزیع کود شیمایی بین کشاورزان، برنامه کاشت زندگی[1] و برنامه تولید برای رفاه تخمین زده است که تولید غلات در این کشور برای سال جاری به میزان 2 میلیون و 800 هزار تن افزایش یابد.

این طرح همچنین شامل ایجاد یک ذخیره استراتژیک ذرت با منابع مالی در نظر گرفته‌شده برای امنیت غذایی مکزیک (Segalmex) این کشور خواهد شد.

2- توزیع:

عدم افزایش تعرفه هزینه‌های حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی، تقویت استراتژی‌های ایمنی جاده‌ها به‌منظور جلوگیری از سرقت مواد غذایی و سایر منابع تولید.

3- تجارت خارجی

تعلیق سهمیه جبرانی سولفات آمونیوم به مدت یک سال و حذف تعرفه و هزینه‌های گمرکی نهاده اساسی وارداتی برای تولید. دولت مکزیک به‌منظور دسترسی بیشتر به کود سهیمه جبرانی که سولفات آمونیوم داشته است را به مدت یکسال حذف کرد تا دسترسی بیشتری به این کود به‌منظور تولید ایجاد گردد.

4- کمک به معیشت خانوار:

24 محصول از 40 محصول سبد پایه برای حمایت از اقتصاد خانواده‌های مکزیکی در طول اجرای طرح ثابت نگه داشته خواهد شد. (روغن کانولا یا ذرت، برنج دانه ای، کنسرو تن ماهی، شکر قهوه‌ای، استیک گوشت گاو، پیاز، فلفل، گوشت خوک خردشده، لوبیا، تخم‌مرغ سفید، صابون توالت، گوجه‌فرنگی، شیر، لیمو، سیب، پرتغال، نان جعبه‌ای، سیب‌زمینی، دستمال توالت، پاستا برای سوپ، مرغ کامل، ساردین در قوطی، تورتیلا ذرت (نان محلی)، هویج). اقلام انتخاب شده برای این طرح تماما اقلام مصرفی روزانه در فرهنگ غذایی و زندگی روزمره مردم مکزیک به حساب می‌آید.

بنا بر اعلام دولت مکزیک این طرح با همکاری بخش خصوصی در یک دوره شش‌ماهه اجرا خواهد شد.

پاورقی:

[1]. برنامه کاشت زندگی از طرح های دولت مکزیک برای حمایت از مردم روستایی و فقیر در جهت بهبود رفاه آن‌ها است. در این طرح دولت مکزیک با ارائه کمک‌هزینه و ارائه آموزش‌های لازم کشت نوع خاص محصول جنگلی یا کشاورزی را درخواست می‌کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما