معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۲/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۳۳

اخبار اقتصادی روسیه - جمهوری تاتارستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه (جمهوری تاتارستان) در هفته دوم اردیبهشت 1401 مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می‌گردد.

وزارت اقتصاد تاتارستان: 59 شرکت تاتارستانی در فهرست شرکت‌های حیاتی روسیه قرار دارند

رسانه‌های محلی گزارش دادند که در پی تحریم‌های اخیر وضع‌شده بر اقتصاد روسیه، 28 شرکت تاتارستانی به فهرست شرکت‌های حیاتی برای اقتصاد این کشور گنجانیده شده‌اند و از این رو تعداد کل شرکت‌های تاتارستانی در این فهرست به 59 شرکت رسیده است. این شرکت‌ها در بخش‌های خودروسازی، صنایع شیمیایی، کشتی‌سازی، تولید فراورده‌های نفتی، تولید برق، کشاورزی و آموزش فعالیت دارند. مشمولان فهرست شرکت‌های حیاتی برای اقتصاد روسیه می‌توانند از بانک‌های روسیه وام کم‌بهره یا حتی بی‌بهره بگیرند.

چشم انداز ساخت کارخانه هواپیماسازی در منطقه ویژه اقتصادی آلابوگا

رستم مینّیخانوف، رئیس‌جمهور تاتارستان، در دیدار با دنیس مانتوروف، وزیر صنایع و تجارت فدراسیون روسیه، موضوع ساخت کارخانه هواپیماسازی در شهرک‌های صنعتی این جمهوری و به‌ویژه در منطقه ویژه اقتصادی آلابوگا را مورد بررسی قرار دادند. رسانه‌های محلی به نقل از مینیخانوف گزارش کردند که مقدمات راه‌اندازی کارخانه ساخت قطعات هواپیما با ظرفیت 1 میلیون قطعه در سال در منطقه ویژه اقتصادی آلابوگا در حال انجام است و اجرای آن که پروژه‌های دیگری را در بخش هواپیماسازی به دنبال خواهد آورد، زمینه را برای جایگزینی واردات قطعات هواپیما فراهم می‌کند.

تخصیص بودجه برای راهسازی در جمهوری تاتارستان

به گزارش رسانه‌های محلی، 46 میلیارد روبل برای تعمیر و بازسازی جاده‌ها در جمهوری تاتارستان در سال 2022 اختصاص یافته و برنامه‌ریزی شده است که از این محل 52 کیلومتر جاده ساخته و 610 کیلومتر جاده تعمیر شود. همچنین با ساخت جاده فدرال ام-12 و قطعه‌هایی از جاده فدرال ام-7 که تأمین مالی آن از یک ردیف بودجه‌ای دیگر یا با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی صورت می‌گیرد، حجم سرمایه‌گذاری سالانه در راهسازی در جمهوری تاتارستان به 170 میلیارد روبل افزایش پیدا می‌کند. در سال 2020 کمتر از 14 میلیارد روبل به راهسازی اختصاص یافت.

اعمال تخفیف بر روی قیمت بنزین

به گزارش یک رسانه محلی، شبکه‌های جایگاه سوخت متعلق به شرکت تات‌نفت و تائیف جمهوری تاتارستان اعلام کردند بنزین را با تخفیف شش تا هفت درصدی خواهند فروخت. به نظر کارشناسان، این امر نشان می‌دهد که شرکت‌های نفتی تمایل دارند در آستانه وضع تحریم بر صادرات نفت و فراورده‌های نفتی روسیه توسط اتحادیه اروپا، حجم فروش سوخت را در بازار داخلی افزایش دهند و از تولید بیش از حد جلوگیری نمایند.

افزایش سهم آپارتمان‌های کوچک از بازار مسکن تاتارستان

به گزارش پایگاه خبری بیزنس‌گازتا، جمهوری تاتارستان در کنار جمهوری باشقیرستان و استان‌های کراسنودار و سامارا و نووسیبیرسک از جمله مناطقی در روسیه بودند که در سال 2021 سهم آپارتمان‌های کوچک (زیر 30 متر مربع) از بازار مسکن در آن‌ها افزایشی قابل توجه یافته است. علت این امر، رشد قیمت مسکن است و شرکت‌های انبوه‌ساز از راه عرضه آپارتمان‌های کوچک می‌کوشند به رشد تقاضا برای این نوع واحدهای مسکونی پاسخ دهند.

چشم‌انداز بازار مبلمان روسیه

روزنامه کومرسانت بر اساس داده‌های اتحادیه تولیدکنندگان مبلمان و صنایع چوب درباره وضعیت بازار مبلمان روسیه و چشم‌انداز آن نوشت که تولید این محصول در مقایسه با ماه فوریه (4.6 میلیون عدد)، کاهش 7 درصدی را تجربه کرده و به 4.3 میلیون عدد رسیده است. کاهش فروش به‌ویژه در بخش مبلمان با قیمت بالا و متوسط رخ داده است. نرخ فروش در بخش مبلمان ارزان‌قیمت اندکی افزایش داشته است. خانوارهای روسیه به طور میانگین حدود 5 تا 7 درصد درآمد خود را برای خرید مبلمان خرج می‌کنند، اما در زمان بحران این رقم طبیعتاً کاهش می‌یابد.

به گزارش این روزنامه، تعطیلی یک شرکت بزرگ تولید مبلمان در روسیه تاثیر منفی بر بازار این محصول گذاشته است. شرکت‌های وابسته به این تولیدکننده 5 درصد از کل تولید مبلمان روسیه و 80 درصد صادرات آن را به خود اختصاص داده بودند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما