معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۲/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۷

"روند افزایش تورم و برنامه ریزی برای ایجاد پول واحد در زیمبابوه"

بانک مرکزی زیمبابوه طی برگزاری جلسه با نمایندگان کنفدراسیون صنایع زیمبابوه اعلام نمود که تضمین خواهد کرد هیچ یک از سنجه‌ها، تبدیل‌ها و رژیم‌های ارزی دلار زیمبابوه (زیم دلار) یا دلار آمریکا انحصاری نخواهد بود.

کنفدراسیون صنایع زیمبابوه در گزارش پیشنهادی خود به وزارت کشاورزی، آب، زمین و توسعه روستایی و همینطور بانک کشاورزی در مورد تضعیف پول ملی، هشدار داد و تصریح کرد اگر دولت بر اقدامات تحمیلی کاستن ارزش پول ملی که با توجه به افزایش تورم افسار گسیخته در جامعه همچنان در حال کاهش است، ادامه دهد، اشتغال و به تبع آن اقتصاد کشور دچار رکود گسترده گردیده و با مشکلات عدیده‌ای روبرو خواهد شد.

کنفدراسیون صنایع زیمبابوه اعلام کرد که دلار زیمبابوه در برابر بی ثباتی مبادلات ارزی و تورم فزاینده در آستانه کاهش ارزش چند برابری خود است. کنفدراسیون مذکور همچنین به دلیل ترس از برداشت بی رویه موجودی ارزهای خارجی و همینطور خارج ساختن ارز از بانکها، نسبت به نا ترازی بانکی هشدار داد.

مسئولین صنایع زیمبابوه همچنین از بانک مرکزی خواستند که سیستم حراج ارزهای خارجی و روند توزیع ارز (دلار امریکا) را پس از کاهش ارزش دلار زیمبابوه به سیصد و پنجاه در برابر یک دلارآمریکا در بازار موازی در برابر نرخ رسمی زیم دلار را متوقف کند.

در پاسخ به این درخواست مسئولین صنایع کشور، بانک مرکزی زیمبابوه اعلام کرد که دولت و بانک مرکزی متعهد به فرآیند دلارزدایی بطور منظم در سیستم پولی کشور هستند و پیشنهاد اینکه پول واحد در حال حاضر در کشور وجود داشته باشد صحیح نیست.

بانک مرکزی اعلام کرد که حراج ارزهای خارجی همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند و تعلیق نخواهد شد. زیرا جلوگیری از توزیع ارز در بازار باعث رشد قیمت‌ها، کمبود کالاها و مواد غذایی مورد نیاز مردم در بازار خواهد شد و از سوی دیگر افزایش بیشتر تورم را به دنبال خواهد داشت. علاوه بر این بانک مرکزی تاکید کرد که تمامی حساب‌های ارزی در کشور امن هستند و با توجه به گفته کنفدراسیون صنایع زیمبابوه، بانک‌های دولتی و خصوصی هیچ دلیلی برای برداشت ازحساب های ارزی را ندارند.

بانک مرکزی زیمبابوه خاطرنشان کرد که اوراق مشارکت کنفدراسیون صنایع زیمبابوه در خصوص اینکه پتانسیل ایجاد انتظارات تورمی و سردرگمی در بازار داخلی را خواهد داشت یک تصور منفی ایجاد کرد.

در همین ارتباط کورای ماتشزا، رئیس کنفدراسیون صنایع زیمبابوه عنوان کرد که بیانیه آنها تحت عنوان " تعامل فوری کنفدراسیون صنایع زیمبابوه در مورد وضعیت رو به وخامت ارز" ناخواسته منتشر شده است و افزود ما متعاقباً با رئیس بانک مرکزی ملاقات کردیم و این بیانیه در واقع برای گفت و گو و در عین حال هشدار به مقامات و مسئولین کشور بوده است.

رئیس کنفدراسیون صنایع زیمبابوه همچنین اعلام نمود که با رئیس کل بانک مرکزی در خصوص موارد خاص و تضمین‌های داده شده گفتگو و تبادل نظر کرده است که مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت. وی افزود بانک مرکزی تائید نمود که ایجاد پول واحد، فرآیندی خواهد بود که اثرات سریع و بازگشت آن به جامعه منحصراً با دلار زیمبابوه یا دلار آمریکا برنامه ریزی خواهد شد و موجودی ارزهای خارجی و جبران کمبود پولی در بازار به دلیل حراج ارز در اولویت کاری بانک مرکزی است و تلاش‌های هدفمند برای از بین بردن کمبود و عقب ماندگی اعتباری در حال انجام می‌باشد.

رئیس کنفدراسیون صنایع زیمبابوه در بیانیه خود در هفته گذشته همچنین پیشنهاد کرد که حفظ ارز خارجی از طریق تأمین بودجه رفع شود و در همین راستا مؤسسات پولی و بانکی کشور، صادرکنندگان را ترغیب و تشویق نمایند تا آنها آزادانه قیمت‌های خود را تعیین و پس از انجام هر گونه صادرات، ارز خارجی دریافتی خود را در سیستم حراج ارزی بازار به فروش برسانند.

کورای ماتشزا، از بانک مرکزی خواست تا تمهیداتی اتخاذ نماید تا فعالیت‌های شبه مالی را که باعث افزایش رشد عرضه پول و ایجاد فرصت‌های منجر به تخلفات و انحراف نرخ و تبدیل پول در بازار می‌شود را متوقف کند.

رئیس کنفدراسیون صنایع زیمبابوه همچنین پیشنهاد کرد که بانک کشاورزی باید فهرست اولویت‌های ارزهای خارجی را کنار بگذارد و بازار را آزاد نماید اما در عین حال می‌بایست کنترل مناسبی بر توزیع پول داشته باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما