معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۲/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۶

مذاکرات موافقتنامه تجاری هند و اتحادیه اروپا

بعد از انعقاد موافقت نامه تجاری هند با دو کشور امارات و استرالیا ، موضوع پیمان جامع تجاری بین هند و اتحادیه اروپا در فهرست اخبار و گزارش های اقتصادی رسانه‌های این کشور قرار گرفت.

معاون وزیر بازرگانی هند طی مصاحبه ای اعلام کرد که تیم اتحادیه اروپا بلافاصله پس از نشست وزیران سازمان جهانی تجارت (WTO) که از 12 تا 15 ژوئن برنامه ریزی شده است، برای گفتگو از هند بازدید خواهد کرد. آقای سوبرامانیان در نشست خبری خود به خبرنگاران گفت: تیم اتحادیه اروپا برای دور اول گفتگوهای تجاری در ماه ژوئن به هند می آید و بدین ترتیب مذاکرات را آغاز خواهیم کرد. وی اضافه کرد بخش هایی مانند منسوجات از این پیمان سود زیادی خواهند برد.

پیوش گویال وزیر بازرگانی و صنعت نیز در همین رابطه طی مصاحبه ای اظهار داشت وی با یک هیئت بزرگ اتحادیه اروپا دیدار کرده است که آنان تمایل خود را برای گسترش روابط تجاری با هند ابراز نموده اند. گویال گفت: آنها را در مورد مزایای سرمایه گذاری در هند و در مورد دامنه تولید و در مقیاس بزرگ مطلع کردم. آقای گویال افزود: هند یک پیمان جامع با اتحادیه اروپا خواهد داشت و خاطرنشان کرد با بریتانیا و کانادا هم می‌توان ابتدا یک پیمان موقت منعقد نمود. شایان ذکر است که دور سوم مذاکرات تجاری هند با انگلیس تا پایان ماه آوریل برگزار خواهد شد.

 در فرازی دیگر امانوئل لنئین، سفیر فرانسه در هند در گفتگوی اختصاصی با نشریه بیزینس تودی گفت: تحت ریاست فرانسه بر شورای اتحادیه اروپا، ما هر دو طرف مذاکره کننده یعنی هند و اتحادیه اروپا را تحت فشار قرار خواهیم داد تا در گفتگوها شرکت و تلاش کنند تا هر چه سریع تر توافقنامه تجارت آزاد را نهایی سازند. ما همچنین می خواهیم تبادلات بیشتری بین دو کشورمان (هند و فرانسه) داشته باشیم. وی اضافه کرد اتحادیه اروپا بزرگترین قدرت تجاری در جهان است. بنابراین، علاقه هر دو طرف برای تقویت تجارت برای تسهیل آن وجود داردکه به معنای کاهش موانع تجاری و همه موانع غیرتعرفه‌ای است و  البته هر دو طرف باید تعهد خود را در عمل نشان دهند.

سفیر فرانسه در هند همچنین گفت که می خواهد دانشجویان بیشتری از هند در فرانسه تحصیل کنند. وی تصریح کرد: هدف این است که تعداد دانش‌آموزان هندی را که در سال‌های آینده در فرانسه خواهیم داشت دو، سه، یا چهار برابر کنیم. وی خاطرنشان کرد: شرکت‌های فرانسوی بیشتری خواهان سرمایه‌گذاری‌ در هند هستند، زیرا هند در حال ترویج شعار Make in India است.

سفیر فرانسه با تاکید بر این که هند به عنوان یک مقصد سرمایه گذاری جذاب است، گفت: موضوع اصلی مردم هند هستند که به خوبی آموزش دیده و دارای جمعیتی جوان، پویا و ماهر هستند. همچنین هند  در حال توسعه بسیار سریع است و بالطبع فرصت های جدید زیادی وجود داردو بازار بزرگی به شمار می آید.

لازم ذکر است توافقنامه تجارت و سرمایه گذاری گسترده فی مابین هند و اتحادیه اروپا موسوم به BTIA یا Broad-based Trade and Investment Agreement (BTIA) نوعی توافقنامه تجارت آزاد جامع است که از مدت ها پیش مذاکرات آن آغاز گردیده ولی از ماه مه 2013 به دلایل و مشکلاتی متوقف شده بود.

صادرات کالاهای هند به کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سال 2021-22 (آوریل تا فوریه) حدود 57 میلیارد دلار بالغ شده است، در حالی که مجموع واردات هند از اتحادیه 46.36 میلیارد دلار بود. روشن است که هند در این بخش از تجارت خارجی خود مزیت نسبی داشته است و بالطبع در صورت کاهش تعرفه‌ها این مزیت بیشتر خواهد شد. تحلیل گران اقتصادی هند معتقدند اگر توافق تجاری با اتحادیه اروپا به نتیجه برسد، اتحادیه اروپا به عنوان بزرگترین مقصد هند برای پوشاک جایگزین آمریکا خواهد شد.

جهت بررسی بیشتر مراجعه فرمایید:

https://www.businesstoday.in/latest/economy/story/india-eu-to-restart-talks-for-free-trade-agreement-in-june-329786-2022-04-13

https://www.businesstoday.in/latest/economy/story/exclusive-france-will-engage-india-eu-to-get-india-eu-fta-speedily-says-french-envoy-329927-2022-04-15

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما