معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۲/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۸

اخبار اقتصادی اروگوئه و پاراگوئه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اروگوئه و پاراگوئه در هفته دوم اردیبهشت ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

وزیر کار اروگوئه: تخمین زده می‌شود سال جاری 40 هزار شغل جدید در کشور ایجاد شود (روزنامه ال پائیس)

پابلو میئرس وزیر کار و تأمین اجتماعی اروگوئه در کنفرانس مطبوعاتی به مناسبت روز بین المللی کارگر با اشاره به احیای شغل ها و کسب و کارهایی که در سال 2020 ( در جریان بیماری همه گیر) از دست رفته اند افزود، تخمین زده می‌شود، با توجه به روند مناسب رشد اقتصادی، سال جاری حدود 40 هزار پست جدید کاری در کشور ایجاد شود که به گفته وی بخش عظیمی از 50 هزار  شغلی خواهد بود که در دولت های جهبه گسترده از دست رفته بودند.

رشد 28 درصدی صادرات اروگوئه در ماه آوریل 2022 (خبرگزاری سوبراژادو)

بر اساس تازه ترین گزارش موسسه توسعه تجارت و سرمایه گذاری اروگوئه (موسوم به اروگوئه 21)، ثبت سفارش برای صادرات اقلام مختلف تجاری در ماه آوریل سال جاری ( با احتساب مناطق آزاد تجاری) در مجموع به 1115 میلیون دلار بالغ شد که در مقایسه با آوریل 2021 به میزان 28 درصد رشد داشت. صادرات اروگوئه در چهار ماهه سال جاری 4006 میلیون دلار به ثبت رسید و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان 35 درصد افزایش یافت. گوشت گاوی، سویا، سلولز، خودرو، مالت، چوب، محصولات لبنی، پلاستیک و مصنوعات پلاستیکی از جمله اقلامی‌بودند که در رشد صادراتی ماه آوریل موثر واقع شدند. در عین حال صادرات برنج، محصولات دارویی، جو پرک نشده و کنستانتره‌های نوشیدنی در ماه آوریل کاهش نشان دادند. چین ( با 32 درصد)، برزیل(15%)، آرژانتین(10%)، آمریکا (7%) و اتحادیه اروپا (7%) به ترتیب اصلی ترین مقاصد صادراتی اروگوئه در ماه آوریل به حساب می آمدند. تنها صادرات به چین در آوریل 2022 به 236 میلیون دلار بالغ شد که در مقایسه با آوریل سال گذشته رشد 26 درصدی را به ثبت رساند. 64 درصد از کل صادرات اروگوئه به چین در ماه آوریل را گوشت گاوی تشکیل می داد.

اروگوئه: درخواست از دولت برای حذف VAT از 19 قلم کالا در مجلس سنا تصویب شد (خبرگزاری سوبراژادو)

مجلس سنای اروگوئه درخواستنامه ای رسمی درخصوص اعمال معافیت شش ماهه بر اخذ مالیات بر ارزش افزوده (VAT) بر 19 قلم کالای اولیه مردم را به اتفاق آراء به تصویب رساند. آرد، شکر، ماکارونی، برنج، روغن، نمک، پولنته (شوربای ذرت)، رب گوجه فرنگی، عدس، لوبیا، پودر شیر، تخم مرغ، نمک، کاکائو، قهوه، جو، گوشت گاو، مرغ، گوشت خوک و نان در فهرست اقلام کالایی مذکور هستند. در درخواست یاد شده، بر ضرورت اجرای ساز و کارهایی با هدف جلوگیری از افزایش بهای اقلام مذکور تاکید شده است که از آن جمله می‌توان به آزاد سازی واردات، ارائه مشوق به بنگاههای کوچک و متوسط برای جبران کاهش سود خالصشان و تعیین تعرفه‌های ترجیحی برای شرکت هایی که به ساز و کار مذکور بپیوندند، اشاره کرد. در درخواست مذکور همچنین از دولت خواسته شده است تا امکان اعمال معافیت بر VAT را از طریق شیوه‌های پرداخت الکترونیکی مورد بررسی قرار دهد تا مزایای حاصله به طور موًثر به نفع مصرف کننده نهایی تمام شود.

اتفاق نظر وزیر خارجه برزیل با بوستیشو در خصوص به روز رسانی مرکوسور (روزنامه ال اوبزروادور)

کارلوس فرانسا وزیر روابط خارجی برزیل که به اروگوئه سفر کرده است، در گفت و گو با خبرنگاران نشست با فرانسیسکو بوستیشو همتای اروگوئه ای خود را "بسیار مثبت" توصیف کرد و گفت: در موضوعات سیاسی اتفاق نظرهای زیادی وجود دارد. فرانسا تلاش برای به روز رسانی و تحرک بخشی به مرکوسور را نمونه ای از اتفاق نظر مذکور توصیف و بر وجود جو اطمینان و اعتماد میان طرفین تاکید کرد. بررسی موضوعات تجاری و مرزی میان برزیل و اروگوئه از جمله موارد گفت و گوی فرانسا و بوستیشو بود. شایان ذکر است، وزارت روابط خارجی برزیل قبل از دیدار مذکور با صدور بیانیه ای اعلام کرد، حجم تجارت دوجانبه میان اروگوئه و برزیل در سال 2021 در مقایسه با یکسال قبل به میزان 35.2 درصد افزایش یافته است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما