معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۱/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۴

اخبار و تحولات اقتصادی اوکراین

عمده ترین اخبار و تحولات اقتصادی اوکراین در هفته چهارم فروردین ماه 1401 به شرح زیر ارائه می‌گردد.

-بانک جهانی: جهان بخاطر جنگ در اوکراین با فاجعه انسانی مواجه می‌شود. دیوید مالپس رئیس بانک جهانی درباره امکان ایجاد «فاجعه انسانی» بخاطر حمله روسیه به اوکراین هشدار داد، زیرا قیمت مواد غذائی رو به افزایش شدیدی می‌باشد و کشورهای در حال توسعه نمی‌توانند بدهی خود را بخاطر وقوع بیماری همه گیر و افزایش قیمت مواد غذایی و منابع انرژی بازپرداخت نمایند.

مالپس ضمن اشاره به خسارت دیدن فقیرترین اقشار مردم دنیا گفت که به هر حال ذخایر مواد غذایی در جهان زیاد است و مواد غذائی برای تغذیه همگان کافی است اما باید روش های ویژه رساندن مواد غذائی به آن کسانی که از همه بیشتر نیازمند هستند بکارگیری شود.

 

-صندوق بین المللی پول پیش بینی کرد بدهی دولت اوکراین در سال 2022 به 86 درصد درآمد ناخالص داخلی خواهد رسید، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد در سال 2022 میزان بدهی دولت اوکراین بخاطر جنگ با روسیه به 86.2 درصد درآمد ناخالص داخلی افزایش می‌یابد در حالی که در سال 2021 این رقم 49 درصد درآمد ناخالص داخلی اوکراین را تشکیل داده بود.

همچنین بر اساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، در سال 2022 میزان کسری بودجه دولت اوکراین به 17.8 درصد درآمد ناخالص داخلی می‌رسد (در سال 2021 این رقم معادل 4 درصد بود)، در سال 2023 کسری بودجه معادل 13.1 درصد، در سال 2024 معادل 11.9 درصد، در سال های 2026-2025 معادل 10.8-10.9 درصد درآمد ناخالص داخلی را تشکیل داده و در سال 2027 این رقم به 9.3درصد کاهش خواهد یافت.

 

-هیات دولت اوکراین تعرفه جاری برق را تا شش ماه افزایش نخواهد داد. هیات دولت اوکراین در مصوبه خود به شماره 453 اعلام کرد تعرفه جاری برق را تا 31 اکتبر 2022 افزایش نخواهد داد. تعرفه‌های فعلی برق در تاریخ 1 اکتبر 2021 تعیین شده و هم اکنون در صورت مصرف برق به میزان کمتر از 250 کیلووات ساعت در یک ماه، باید 1.44 گریونا بابت 1 کیلوات پرداخت گردد و در صورت مصرف برق به میزان بیش از رقم فوق ظرف یک ماه، مبلغ 1.68 گریونا بابت 1 کیلووات قابل پرداخت می‌باشد. 

 

-سازمان ملل: امسال یک سوم مزارع در اوکراین به علت وقوع جنگ زیر کشت نخواهد رفت. اداره امور بشردوستانه سازمان ملل در توییتر خبر داد امسال بیش 30 درصد مزارع اوکراین که برای کشت گندم، جو، گل افتابگردان و ذرت تخصیص داده شده بود زیر کشت نخواهد رفت. همچنین در توییت فوق آمده است: «ادامه عملیات جنگی در اوکراین می‌تواند باعث وقوع فاجعه جهانی در زمینه تغذیه شود، زیرا 36 کشور جهان به صادرات از اوکراین و روسیه وابسته هستند».

 

-اشمیگال نخست وزیر اوکراین: بازسازی اوکراین 600 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت. دنیس اشمیگال نخست وزیر اوکراین که هم اکنون به واشنگتن سفر نموده در جریان برگزاری میزگردی که در آنجا با مشارکت صندوق بین المللی پول و بانک جهانی در ارتباط با کمک به اوکراین تشکیل داده شده گفت هزینه نوسازی اوکراین پس از جنگ حدود 600 میلیارد دلار خواهد بود. اشمیگال از مسئولین صندوق بین‌المللی پول درخواست کرد تا 10 درصد مبالغ رزرو که اوکراین از صندوق فوق دریافت نموده را ببخشد و این وجوه را از اوکراین مطالبه نکند. وی افزود اوکراین در آینده میان مدت به تامین مالی به مبلغ 5-4 میلیارد دلار در هر ماه نیازمند می‌باشد.

خانم کریستالینا گئورگیوا مدیرعامل صندوق بین المللی پول بر لزوم «گشایش وام بلاعوض و تامین مالی با تسهیلات زیاد» تاکید و از کشورها جهت همکاری با صندق فوق به منظور واگذاری 15 میلیارد دلار به اوکراین طی سه ماه آینده دعوت کرد.  

 

-آکادمی ملی علوم کشاورزی اوکراین درباره کاهش محصولات کشاورزی در سال جاری در اوکراین به علت جنگ خبر داد. میکولا پوگاچوف معاون مرکز تحقیقات اقتصاد کشاورزی گفت امسال بخاطر کمبود سوخت، کود شمیایی و بذر و همچنین به علت مین گذاری و اشغال برخی از مناطق اوکراین، این کشور با کاهش تولید محصولات کشاورزی روبرو خواهد شد. در استان نیکلایف میزان تولید غلات و حبوبات 42 درصد میزان تولید سال گذشته، میزان تولید گندم 40 درصد، میزان تولید گل افتابگردان 34 درصد محصولات سال 2021 را تشکیل خواهد داد. در استان خرسون میزان تولید غلات و حبوبات 49 درصد میزان تولید در سال گذشته، میزان تولید گندم 47 درصد و میزان تولید گل افتابگردان 46 درصد محصولات سال 2021 خواهد بود. 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما