معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۱/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۲۱

ذخایر گازی اوگاندا

بانک جهانی پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۲۵ گاز با پیشی گرفتن از زغال‌سنگ، دومین منبع پرمصرف انرژی در جهان خواهد شد. در مورد اوگاندا، تخمین زده می‌شود که این کشور ۵۰۰ میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی دارد که باید در کنار ۶ میلیارد بشکه نفتی که در غرب اوگاندا کشف‌شده استخراج گردد.

حجم ذخایر اوگاندا در مقایسه با ذخایر دیگر کشورها مانند تانزانیا و موزامبیک که به ترتیب ۵۷ و ۱۰۰ تریلیون فوت مکعب است ناچیز به نظر می‌رسد؛ بنابراین، شاید اوگاندا ترجیح دهد بیشتر روی نفت تکیه کند تا روی گاز.

تخمین زده می‌شود ۷۰ تا ۸۰ درصد از گاز نهفته در زیرخاک این کشور قابل بازیافت باشد، مانند دیگر میدان‌های نفت و گاز در جهان که موقعیت ژئولوژیک آنها نسبتاً شبیه موقعیت میدان «آلبرتاین گِرابِـن» در غرب اوگانداست.

طبق پیش‌بینی‌ها، نخستین استخراج تجاریِ گاز در این کشور قرار است در سال ۲۰۲۵ و با سرمایه‌گذاری مشترک سه شرکت توتال (فرانسه)، سینوک (چین) و شرکت ملی نفت اوگاندا صورت پذیرد. به گفتهٔ مقامات سازمان نفت اوگاندا، گازی که همراه با نفت استحصال خواهد گردید صَرف تولید انرژی برای عملیات همین سه شرکت خواهد شد و آنچه باقی بماند در داخل کشور به‌صورت گاز مایع یا LPG مصرف می‌شود، زیرا آن‌قدر نیست که صادر گردد.

نکته‌ای دیگر اینکه برخلاف کشورهایی مانند نیجریه، الجزایر، سنگال، موزامبیک، مصر و تانزانیا که دارای ذخایر مستقلِ گاز طبیعی هستند، گازِ اوگاندا همراه با نفت تولید خواهد شد و هزینه‌های تولید آن نیز مستقل نخواهد بود. همچنین برآورد درآمدِ ناشی از آن در دست بررسی هست.

مصرف کنونی گاز در اوگاندا ۳۲٬۰۰۰ کیلو تُن در سال است و انتظار می‌رود این مقدار تقاضا تا سال ۲۰۲۵ به ۴۰٬۰۰۰ کیلو تن افزایش یابد. در سطح منطقهٔ شرق آفریقا، میزان تقاضا ۶۱۲٬۰۰۰ کیلو تن گزارش‌شده که برآورد می‌شود تا ۲۰۲۵ به ۷۰۰٬۰۰۰ کیلوتن برسد.

نبود سرمایه‌گذاری کافی در توسعهٔ زیرساخت‌ها از اوایل دههٔ ۲۰۰۰ باعث شده بود بازار نفت و گاز در اوگاندا راکد باشد؛ اما ابتکارهای گوناگونی که دولت طی سال‌های اخیر به خرج داده و اصلاح سیاست‌ها توانسته سرمایه‌گذاری‌های چشمگیری را جذب کند که به اکتشاف ذخایر نفت و گاز و توسعهٔ زیرساخت‌های لازم کمک کرده است. هم‌اکنون ٪۶۶ از مردم اوگاندا در فقر انرژی به سر می‌برند و ٪۳۳ از کل جمعیت با فقر شدید دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ این نکته به‌علاوهٔ اینکه کشور برای حفظ اقتصاد خود به واردات نفت و محصولات نفتی وابسته است موجب شده دولت مصمم شود به‌سرعت طرح‌های نفت و گاز خود را جامهٔ عمل بپوشاند.

  • در نشست «هفتهٔ انرژی آفریقا» که در اکتبر ۲۰۲۲ در کیپ‌تاون برگزار خواهد شد، یکی از موضوعات عبارت خواهد بود از بررسیِ اقداماتی که دولت اوگاندا می‌تواند در راستای تسریعِ توسعهٔ صنعت نفت و گاز خود انجام دهد.
  • حدود یک سال پیش، در آوریل و می ۲۰۲۱، چندین قرارداد بزرگ میان دو شرکت سینوک و توتال و شرکت‌های دولتیِ اوگاندا و تانزانیا در زمینهٔ صنعت نفت و گاز اوگاندا منعقد شد.
  • طی چندین سال گذشته، بارها زمان استخراج نفت و گاز از میدان‌های غرب اوگاندا (در ساحل دریاچهٔ آلبرت) به‌رغم اعلام دولت به تأخیر افتاده است. امسال دولت اوگاندا اعلام کرد موعد ۲۰۲۵ دیگر به آینده موکول نخواهد شد.
  • نفت اوگاندا در تقسیم‌بندی انواع نفت «شیرین و نسبتاً سنگین» توصیف می‌شود.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما