معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۱/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۳

اخبار اقتصادی ترکمنستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته سوم فروردین 1401 به نقل از رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

معاملات بورس کالای ترکمنستان

به گزارش رسانه‌های ترکمنستان، در هفته سوم فروردین ارزش مجموع مزایده‌های بورس کالا و مواد اولیه ترکمنستان به بیش از 52 میلیون و 60 هزار دلار رسید. نمایندگانی از امارات و سوییس مازوت تولیدشده در پالایشگاه نفت ترکمن‌باشی و نمایندگانی از افغانستان بنزین اکو-93 تولیدی شرکت ترکمن‌شیمی را خریداری کردند.

علاوه بر آن، تجاری از ترکیه و جمهوری آذربایجان و ازبکستان نخ پنبه، شیشه فلوت و ریشه خشک شیرین‌بیان خریداری کردند. گفتنی است تجار افغانستان و ترکیه نیز نخ پنبه و فرش دستباف را به ارزش بیش از 757 هزار منات خریداری کردند. همچنین کارآفرینان داخلی پلی‌اتیلن و فرش دستباف را برای بازار داخلی به ارزش بیش از 53 میلیون و 790 هزار منات خریداری کردند. در هفته سوم فروردین در مجموع 36 معامله در بورس کالا و مواد اولیه ترکمنستان به ثبت رسید.

تولید حدود 6 میلیون آجر سفالی در یک شرکت ترکمن

به گزارش روزنامه ریسگال، یک شرکت واقع در ناحیه ساکارچاگای ولایت ماری در سال 2021 حدود 6 میلیون آجر سفالی تولید کرده است. بر اساس این گزارش، این شرکت در سال 2020 نیز حدود یک میلیون ورق ایرانیت سیمانی و 130 تن لوله پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن تولید کرده بود.

گفتنی است این شرکت از سال 2019 اقدام به تولید دیوارپوش PVC برای دکوراسیون داخلی کرده است. این کارخانه که به تکنولوژی چینی مجهز است، امکان تولید آجر سفالی مرغوب و ماهانه حدود 10000 متر مربع سقف کاذب را دارد. به‌تازگی نیز کارگاه جدیدی برای تولید جعبه پلاستیکی با ظرفیت تولید ماهانه 43200 جعبه با هدف تولید جعبه برای بسته‌بندی گوجه‌فرنگی کشت‌شده در گلخانه شرکت و همچنین سبزیجات و خربزه و دیگر انواع میوه در این شرکت راه‌اندازی شده است.

پرداخت وام به کارآفرینان ترکمن تا سقف 500 برابر حداقل دستمزد

بنا بر اعلام پایگاه اطلاعات حقوقی و بر اساس دستورالعمل اعطای وام در مؤسسات اعتباری دولتی ترکمنستان به اشخاص حقیقی که به عنوان کارآفرین خصوصی فعالیت می‌کنند، کارآفرینان ترکمن می‌توانند تا سقف 500 برابر حداقل دستمزد در این کشور وام دریافت کنند. کارمزد سالانه این وام 5 درصد است و باید در 7 سال بازپرداخت شود.

طبق دستورالعمل‌ها و بر اساس قانون مدنی و قانون کارآفرینی ترکمنستان، کارآفرین خصوصی فردی است که بدون تشکیل شخص حقوقی، در کسب‌وکارهای خرد و متوسط به فعالیت کارآفرینی می‌پردازد. طبق این دستورالعمل وام برای اهداف زیر به کارآفرینان خصوصی ارائه می‌شود: توسعه تولید صنعتی، گسترش تولیدات موجود، تولید صنایع دستی، تملک اماکن تولیدی، انجام خدمات، تأمین مالی پروژه‌های دامداری و پرورش طیور، تولید، ذخیره‌سازی و فرآوری محصولات کشاورزی.

این وام برای اتباع ترکمنستان به پول و برای افراد غیرمقیم ترکمنستان به‌صورت ارزی اعطا می‌شود.

تولید فیلتر انواع ماشین‌آلات در ترکمنستان

به گزارش روزنامه ریسگال، یک شرکت خصوصی واقع در شهر ماری از سال 2018 سالانه حدود دو میلیون فیلتر باکیفیت ماشین‌آلات تولید می‌کند. محصولات این شرکت که شامل انواع فیلتر روغن و هوا و سوخت برای خودروهای سبک و سنگین و ماشین‌آلات ساختمانی و کشاورزی است، علاوه بر فروش در بازار داخلی، به تاجیکستان و قرقیزستان نیز صادر می‌شود و تجار قزاقستان نیز به محصولات آن علاقه نشان داده‌اند.

تولید روغن پنبه‌دانه در 7 کارخانه ترکمن

به گزارش روزنامه «ترکمنستان بی‌طرف»، هفت کارخانه روغن‌کشی در ولایات مختلف ترکمنستان فرآوری پنبه‌دانه را آغاز کرده‌اند. در این کارخانه‌ها در استحصال روغن از دانه‌های پنبه، از افزودنی‌های اصلاح‌شده ژنتیکی استفاده نمی‌شود. این موضوع به صادرات روغن‌نباتی ترکمنستان به کشورهای مشترک‌المنافع کمک می‌کند.

یکی از این واحدهای تولیدی که در ناحیه گوکتپه ولایت آخال قرار دارد روغن پنبه‌دانه با خلوص بالا تولید می‌کند که در بین مصرف‌کنندگان از محبوبیت زیادی برخوردار است. این شرکت در سال 2021 بیش از 10 هزار تن محصول طبیعی تولید کرده که نرخ رشد بیش از 110 درصد را نشان می‌دهد.

تأسیس آژانس دولتی مدیریت راهسازی در ترکمنستان

به گزارش برنامه خبری «وطن» ، بنا به دستور رئیس‌جمهور ترکمنستان، به‌منظور بهبود وضعیت راهسازی، در این کشور اداره جدیدی تحت عنوان «آژانس دولتی مدیریت راهسازی» تأسیس شده است. آژانس جدید به‌عنوان جانشین کنسرن دولتی Türkmenawtoýollary (جاده‌های ترکمن) که در ژانویه 2019 به وزارت ساخت‌وساز و معماری ترکمنستان ملحق شد تعریف شده است. برای سازماندهی مناسب این آژانس دولتی، رئیس‌جمهور ترکمنستان مصوبه‌ای را امضا کرد که ساختار دفتر مرکزی آن را تأیید می‌کند.

لازم به ذکر است که در نشست کاری هیئت دولت در سال 2022 رئیس‌جمهور به طور جداگانه به موضوع راهسازی در ترکمنستان پرداخت. در این نشست، دادستان کل، باتیر آتدایف گفت تحقیقات نشان می‌دهد که به دلیل انتقال تجهیزات ساختمانی و ماشین‌آلات راهسازی به حوزه اختیار استانداری‌ها، سطح کار ساختمانی و راهسازی در سراسر کشور کاهش یافته، چرا که از این تجهیزات با ظرفیت کامل استفاده نمی‌شود و قطعات یدکی کافی نیز وجود ندارد و این امر بر حفظ و نگهداری مناسب جاده‌های کشور و ساخت راه‌های جدید تأثیر منفی گذاشته است.

اختصاص بیش از 250 میلیون منات برای افزایش تولید نفت

به گزارش رسانه‌های ترکمنستان، طبق مصوبه هیئت دولت این کشور، بیش از 250 میلیون منات برای افزایش تولید نفت اختصاص یافته است. بر اساس این سند، بانک مرکزی ترکمنستان موظف است برای اجرای موفقیت‌آمیز وظایف صنعت نفت و گاز کشور و اطمینان از اجرای به‌موقع برنامه‌های افزایش تولید نفت، تسهیلات لازم را برای اعطای وام به شرکت دولتی ترکمن‌نفت به بانک ترکمن‌باشی اختصاص دهد. رئیس‌جمهور ترکمنستان پیش از این نیز به بانک مرکزی دستور داده بود برای تأمین مالی افزایش تولید گاز طبیعی از طریق اکتشاف و توسعه میادین نفت و گاز، در مجموع بیش از 234 میلیون منات به کنسرن دولتی ترکمن‌گاز و شرکت دولتی ترکمن‌ژئولوژی اختصاص دهد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما