معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۲/۰۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۵

تسریع فعالیت های اکتشافی نفت و گاز در یونان

دولت یونان دستور تسریع در اکتشاف و بهره برداری از منابع هیدروکربنی بویژه نفت و گاز در این کشور را به منظور قطع یا کاهش وابستگی به گاز روسیه را صادر کرد.

 پس از تحولات اخیر در اوکراین و تعهد اتحادیه اروپا برای قطع وابستگی به گاز روسیه و در راستای برنامه‌های پیشین دولت یونان در این زمینه، نخست وزیر یونان دستور تسریع در اکتشاف و بهره برداری از منابع هیدروکربنی بویژه نفت و گاز در این کشور را صادر کرد. به گفته نخست وزیر یونان فعالیت های تحقیقاتی در شش منطقه واقع در غرب یونان در نزدیکی جزیره کرت انجام می‌شود. بر اساس نقشه راه ارایه شده توسط دولت یونان، چنانچه بهره برداری از این منابع از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه باشد، روند بهره برداری از منابع هیدروکربنی یونان در 2028 یا 2029 آغاز خواهد شد.

نخست وزیر یونان در نشستی در محل شرکت مدیریت منابع هیدروکربنی یونان و در حضور رییس این شرکت و شرکت نفتی هلنیک پترولئوم گفت یونان با همکاری بخش خصوصی فعالیت اکتشافی منابع هیدروکربنی بویژه نفت و گاز در این کشور را تسریع خواهد کرد.

آقای میچوتاکیس گفت که یونان درنظر دارد تا سال 2023 تصویر روشنی از وجود ذخایر قابل بهره برداری داشته باشد. وی افزود نشانه‌هایی هست که وجود منابع محتمل را گواهی می‌کند و دولت را نسبت به آن "خوشبین" کرده است.

وی در دیدار با مسئولان و متخصصان انرژی و منابع هیدروکربنی یونان گفت: "چنانچه منابع گازی قابل توجهی داشته باشیم، می‌توانیم این ثروت ملی خود را جایگزین واردات انرژی کنیم". به گفته نخست وزیر یونان تحقیقات در شش منطقه زمینی و دریایی واقع در غرب کشور و غرب جزیره کرت (5 منطقه دریایی و یک منطقه زمینی) انجام می‌شود.

تحقیقات بر شمال غربی جزیره کورفو، دریای یونان، خلیج کیپاریسی، منطقه غرب و جنوب غربی کرت و شهر ایوآنینا متمرکز خواهد بود.

بر اساس گزارش انستیتو انرژی جنوب شرقی اروپا IENE، که با استناد به مطالعات اخیر شرکت مدیریت منابع هیدروکربنی و آکادمی آتن منتشر شده، تحقیقات لرزه نگاری انجام شده در مناطق دریایی بیش از 30 منطقه را شناسایی کرده که با انجام تحقیقات بیشتر احتمال دارد به اهداف بعدی برای انجام حفاری‌های اکتشافی جهت کشف منابع هیدروکربنی تبدیل شوند.

فعالیت لرزه نگاری در جزیره کرت توسط کنسرسیوم متشکل از شرکت های توتال، اکسون موبیل و هلنیک پترولئوم و در جزیره کورفو توسط کنسرسیوم توتال، انرجین و هلنیک پترولئوم و در دریای یونان، خلیج کیپاریسی و شهر ایوآنینا توسط کنسرسیوم انرجین و هلنیک پترولئوم انجام می‌شود. نخست وزیر یونان همچنین اعلام کرد کارگروهی برای تسریع تحقیقات و اکتشافات تشکیل خواهد شد و دولت مصمم است از مدل مصر در تسریع روند تحقیقات، حفاری و بهره برداری الگو بگیرد.

بر اساس نقشه راه ارائه شده توسط دولت یونان، پس از پایان فعالیت های لرزه نگاری در پایان 2023 حفاری‌های اکتشافی در 2025 یا 2026 در مناطق شناسایی شده آغاز خواهد شد که میزان و اقتصادی بودن بهره برداری از منابع را تعیین خواهد کرد. چنانچه بهره برداری از این منابع از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه باشد، روند بهره برداری از منابع هیدروکربنی یونان در 2028 یا 2029 آغاز خواهد شد.

علیرغم افزایش چشم گیر قیمت گاز در یونان، مصرف گاز در سه ماهه اول سال جاری به میزان 6.8 درصد در مقایسه با دوران نسبی سال 2021 افزایش یافت. مصرف داخلی از 17.64 تراوات ساعت در سه ماه اول 2021 به 18.74 تراوات ساعت در سه ماهه اول 2022 رسید. وارادات گاز به 21.33 تراوات ساعت در سه ماهه اول سال جاری در مقایسه با 19.16 تراوات ساعت در دوران نسبی 2021 رسید و به میزان 11.33 درصد افزایش یافت. در سه ماهه اول سال جاری صادرات گاز به بلغارستان به 2.58تراوات ساعت (12.5 درصد مصرف داخلی) رسید که در مقایسه با دوران نسبی سال گذشته به میزان 75.65 درصد افزایش داشته است. 43.23 درصد گاز وارداتی یونان LNG و مابقی آن گاز طبیعی بوده است. سهم روسیه در واردات گاز به 36.71 درصد رسید. در سه ماه اول سال جاری 9.02 تراوات ساعت گاز LNG از 6 کشور به وسیله 21 تانکر در ترمینال رویثوسا تخلیه شده است. در سه ماهه اول سال گذشته 5.43 تراوات ساعت گاز LNG وارد شده بود. واردات LNG از امریکا در دوران مورد نظر به 4.11 تراوات ساعت از 1.12 تراوات در سال گذشته رسیده است. ایالات متحده 45.57 درصد LNG واراداتی یونان را تامین می‌کند. کشورهای الجزایر، نیجریه، مصر، عمان و اندونزی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.     

جنگ اوکراین موجب افزایش سرسام آور قیمت های گاز در اروپا شد و کشورهای اروپایی را بر آن داشت که برنامه‌های خود برای افزایش تولید انرژی‌های تجدیدپذیر و نیز واردات گاز از دیگر کشورها (غیر از روسیه) را تسریع کنند. اتحادیه اروپا متعهد شده تا پایان سال 2027 وابستگی خود به نفت و گاز روسیه را قطع و برای همین منظور قرار است تا پایان ماه آینده میلادی جزییات برنامه خود برای رسیدن به این هدف را منتشر کند. البته چنین برنامه‌هایی می‌بایست با تعهدات اتحادیه اروپا در قبال کاهش تغییرات اقلیمی سازگار باشد—امری که به نظر می رسد با شرایط کنونی باعث تاخیر در اجرای چنین تعهداتی شود چرا که به عنوان نمونه، یونان پس از بحران اوکراین تصمیم گرفت تولید ذغال سنگ خود را به میزان 50 درصد افزایش دهد و فعالیت نیروگاه‌های ذغال سنگی خود را تا سال 2028 تمدید کند. پیش از این یونان متعهد شده بود نیروگاه‌های ذغال سنگی خود را تا پایان سال آینده میلادی (2023) متوقف کند اما اکنون دولت یونان اعلام کرده طی دو سال آینده تولید برق از ذغالسنگ را دو برابر خواهد کرد.

یونان به عنوان عضوی از اتحادیه اروپا و در راستای تعهد اتحادیه اروپا برای توقف واردات سوخت از روسیه تا 2027 برنامه‌هایی را تدوین کرده و در دست اجرا دارد. البته اجرای این برنامه‌ها برای یونانی که 30 الی 40 درصد درصد نفت و گاز مورد نیاز خود را از روسیه وارد می‌کند بسیار سخت خواهد بود. در همین راستا وزارت انرژی یونان اخیرا اعلام کرد در صورتیکه روسیه صادرات گاز طبیعی خود به یونان را متوقف کند، آتن برنامه‌هایی برای تامین فوری گاز تدوین کرده است. برنامه اصلی دولت یونان در این زمینه تکمیل ساخت تاسیسات شناور ذخیره سازی گاز طبیعی مایع در نزدیکی آتن در بندر رویثوسا است که قرار است با حمایت کمسیر انرژی اتحادیه اروپا ظرف 10 هفته آینده تکمیل شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما