معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۲/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۹

جنگ اوکراین و تاثیر آن بر اقتصاد اسلوونی

گزارش پیش رو ، با توجه به آمار و ارقام منتشره نگاهی گذرا دارد به تاثیر جنگ اوکراین بر اقتصاد اسلوونی .

اقتصاد اسلوونی صادرات محور و به شدت وابسته به تجارت بین المللی است. نسبت تجارت کالا (واردات و صادرات) به تولید ناخالص داخلی اسلوونی یکی از بالاترین در منطقه اروپاست . در دوسال گذشته و با شروع اپیدمی‌کرونا و تاثیرات آن بر اقتصاد ، تجارت و صنعت گردشگری در جهان ، اسلوونی نیز از این امر مستثنی نبود . آمارهای اولیه نشان می دهد که تولید ناخالص داخلی اسلوونی در سه ماهه چهارم سال 2021 ، 5.4 درصد رشد داشت که بالاتر از میانگین منطقه یورو است. در دسامبر سال گذشته ، بانک مرکزی اسلوونی رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه اول سالجاری میلادی را 0.8 درصد و رشد سالانه را 4 درصد پیش بینی کرده بود . کمیسیون اروپا پیش بینی رشد اقتصادی اسلوونی در سال جاری میلادی را با 0.4 درصد کاهش 3.8 درصد اعلام کرد. بر طبق آخرین پیش بینی کمیسیون اروپا رشد اقتصادی اسلوونی برای سال جاری مقداری کمتر از متوسط منطقه یورو خواهد بود. کمیسیون اروپایی معتقد است رشد اقتصادی اسلوونی در سال جاری میلادی، بویژه به دلیل افزایش قیمت ها و دشواری‌های تهیه کالا و درجه بالای اشتغال به کار و افزایش حقوق ها که منجر به افزایش مصرف می‌شود، کاهش خواهد داشت.

بانک اسلوونی بعنوان بانک مرکزی این کشور می‌گوید جنگ در اوکراین و تحریم‌های اعمال‌شده بر روسیه ، تاکنون تأثیر محدودی بر اقتصاد و تورم در اسلوونی داشته است، اما خطرات آن در حال افزایش است. بانک مرکزی اسلوونی پیش بینی کرده بود با اقدامات مالی جدید ، تولید ناخالص داخلی (GDP ) این کشور برای سالجاری میلادی از رشد قابل قبولی برخوردار شود و لیکن رشد اقتصادی در سالجاری میلادی به طور قابل توجهی به پیامدهای جنگ در اوکراین از جمله تحریم ها علیه روسیه بستگی دارد.

بانک مرکزی اسلونی در بررسی روندهای اقتصاد کلان می‌گوید: " تاثیر مستقیم تحریم روسیه و جنگ در اوکراین بر اقتصاد اسلوونی نسبتاً ناچیز است. اما پیامدهای جنگ به‌طور غیرمستقیم با افزایش قیمت‌ انرژی و مواد خام، کاهش تقاضای خارجی، نابسامانی‌های مالی و کاهش اعتماد در تجارت و نیز وقفه در زنجیره تامین مواد ، بر اقتصاد اسلوونی تاثیر دارد . همچنین وخامت اوضاع و تداوم بحران اوکراین به افزایش قیمت ها و رشد تورم نیز دامن می زند.

بر اساس اعلام اداره آمار اسلوونی ، حجم مبادلات تجاری اسلوونی و روسیه در11 ماهه سال 2021 ( ژانویه تا نوامبر)، 1میلیارد و 129میلیون یورو بوده که 785.5 میلیون یورو صادرات اسلوونی و 343.5 میلیون یورو واردات اسلوونی به روسیه و تراز تجاری با 422 میلیون یورو به نفع اسلوونی بوده است. بیش از 50 درصد صادرات اسلوونی به روسیه را محصولات دارویی (37 درصد ) ، دیگ های بخار ، راکتورهای هسته ای و ماشین آلات صنعتی و قطعات آن ( 14 درصد) تشکیل می دهد. 80 درصد واردات اسلونی از روسیه را سوخت ،انواع روغن‌های صنعتی ، قیر ، موم و مواد معدنی تشکیل می دهد.

حجم مبادلات تجاری اسلوونی با اوکراین در11 ماهه سال 2021 ( ژانویه تا نوامبر) ، 282.6 میلیون یورو بوده که 218.7 میلیون یورو صادرات اسلوونی و 63.9 میلیون یورو واردات اسلوونی از اوکراین و تراز تجاری با 154.8میلیون یورو به نفع اسلوونی بوده است. در حدود50 درصد صادرات اسلوونی به اوکراین را محصولات دارویی و 43 درصد واردات اسلوونی از اوکراین را چوب ، محصولات چوبی و زغال چوب تشکیل می دهد .

  • اداره آمار اسلوونی در فوریه سالجاری اعلام کرد که کل صادرات این کشور در سال 2021 به 39.4 میلیارد یورو رسید که نسبت به سال 2020 حدود 19.8 درصد افزایش داشت.
  • براساس اعلام اداره آمار اسلوونی ، واردات این کشور در سال 2021 به 42 میلیارد یورو رسید که نسبت به سال 2020 در حدود 30.8 درصد افزایش داشت .
  • کسری تجاری اسلوونی در سال گذشته میلادی ، 2.6 میلیارد یورو بوده که بالاترین میزان در ده سال گذشته بوده است .
  • بطور کلی عمده تجارت اسلوونی با کشورهای اروپایی است . آلمان شریک اول تجاری اسلوونی است و در سال گذشته میلادی ، 17.3درصد صادرات اسلوونی به آلمان و 14.9درصد واردات اسلوونی از آلمان بوده است.
  • به نقل از کولاریچ مدیرعامل شرکت دارویی کرکا در اسلوونی ، بیشترین فروش شرکت کرکا در سال گذشته میلادی با 35 درصد از کل فروش ، به منطقه اروپای شرقی ( شامل روسیه ) اختصاص داشت و میزان آن 547.8 میلیون یورو بوده است.
  • پس از حمله روسیه به اوکراین( پنجشنبه 24 فوریه) ، ارزش سهام شرکت داروسازی کرکا در بازار بورس لوبلیانا بیش از 10 درصد سقوط کرد .
  • رئیس کل بانک مرکزی اسلوونی با اشاره اینکه نرخ تورم در اسلوونی در فوریه سالجاری به 5.8 درصد رسیده است گفت : " بحران اوکراین ، افزایش سریع قیمت انرژی و توقف در زنجیره تامین، بر فعالیت های اقتصادی و روند افزایش قیمت ها در منطقه یورو تأثیر زیادی دارد و کاهش تقاضای خارجی و عدم اطمینان به فضای کسب و کار و تجارت ، رشد اقتصادی کشورها را کاهش می دهد و قیمت های بالای انرژی نیز به افزایش تورم در اروپا منجر خواهد شد.
  • اعضای شورای عمومی‌بانک مرکزی اروپا ECB ( پنجشنبه 10 مارس) با تثبیت نرخ تورم 2 درصدی در میان مدت موافقت نمودند و با توجه به این تصمیم ، خرید خالص اوراق بهادار به عنوان بخشی از برنامه خرید دارائی  (Asset Purchase Programme (APP در سه ماهه دوم سالجاری به میزان کمتری نسبت به آنچه در دسامبر اعلام شده بود، انجام خواهد شد. این مبلغ در آوریل 40 میلیارد یورو، در ماه مه 30 میلیارد یورو و در ژوئن 20 میلیارد یورو خواهد بود.
  • قبل از حمله روسیه به اوکراین ، قیمت گازوئیل در اسلوونی در حدود 1.45 یورو و بنزین 1.35یورو در هر لیتر بوده است . پس از حمله روسیه به اوکراین، قیمت سوخت به تدریج افزایش یافت . در حال حاضر (23 اسفند 1400) قیمت گازوئیل بیش از 1.67 یورو و قیمت بنزین بیش از 1.75 یورو در هر لیتر در جایگاهای سوخت عرضه می‌شود.
  • در پایان ژانویه سالجاری ، دولت اسلوونی بسته حمایتی 200 میلیون یورویی را جهت کمک به خانوارها و شرکت‌ها و برای کاهش اثرات افزایش قیمت انرژی تصویب نمود که بمدت سه ماه و از اول فوریه تا پایان آوریل سالجاری اجرا می‌شود.
  • یانشا نخست وزیر اسلوونی در توئیتی نوشت که اسلوونی به اندازه کافی از ذخایر سوخت برخوردار است وکمبودی پیش نخواهد آمد. در صورت افزایش شدید قیمت‌های سوخت ، دولت اقداماتی را در جهت کاهش بیشتر قیمت ها اتخاذ خواهد کرد .

بر اساس اعلام منابع رسمی ، ذخایر سوخت اسلوونی برای سه ماه کفایت خواهد کرد.   

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما