معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۲/۲۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۷

اخبار اقتصادی سوئد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سوئد در هفته سوم اسفندماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

هشدار وزارت امور خارجه سوئد در خصوص انجام سفر به روسیه

وزارت امور خارجه سوئد اعلام نموده است که توصیه‌های سفر برای اتباع این کشور به روسیه را به روز نموده، و در این چارچوب گفته وضعیت امنیتی در منطقه "جدی و غیرقابل پیش بینی" است و علاوه بر این، اختلالات عمده ای در ترافیک هوایی به وجود آمده و بسیاری از پروازها لغو شده است. دولت همچنین هشدار داده که ممکن است به دلیل تحریم های موجود نقل و انتقال پول با کارت های پرداخت خارجی در روسیه دشوار باشد. در 27 فوریه، وزارت امور خارجه توصیه‌ای مبنی بر ممنوعیت هرگونه سفر غیرضروری به روسیه صادر کرده بود که به این ترتیب عنوان آن به همه سفرها تغییر یافت.

 درخواست آژانس مهاجرت سوئد برای یک کمک 960 میلیون کرونی از دولت

به گزارش خبرگزاریها برای پذیرش پناهندگان اوکراینی آژانس مهاجرت سوئد از دولت درخواست 960 میلیون کرون کمک اضافی نموده است. این پول قرار است در ابتدا صرف افزایش ظرفیت پذیرش شود، که در درجه اول ایجاد سرپناه می‌باشد. همچنین این آژانس می‌گوید که به تنهایی نمی‌تواند هجوم احتمالی زیادی از پناهندگان اوکراینی به سوئد را مدیریت کند. فردریک بنگستون مدیر منطقه ای این آژانس در منطقه جنوب به این واقعیت اشاره می‌کند که سوئد از سال 2016 تصمیم گرفت ظرفیت فیزیکی خود را برای پذیرش پناهندگان یا مهاجران "از هم جدا کند". با این حال، این آژانس اکنون به شدت در حال افزایش ظرفیت اقامت خود در سراسر سوئد است.  قرار شده طی چند ماه تا 30000 تخت جدید در دسترس قرار گیرد.

 

نظارت بر سرمایه گذاری روسیه در سوئد

آنا هالبرگ وزیر تجارت خارجی و امور شمال اروپا و کارل-پیتر توروالدسون وزیر بازرگانی، صنعت و نوآوری، اعلام نمودند که سرمایه‌گذاری روسیه در سوئد توسط آژانس تحقیقات دفاعی سوئد(FOI)  مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت. هالبرگ در خصوص دلیل انجام این اقدام گفت: «هدف این کار اطمینان از اجرای کامل سیستم تحریم می‌باشد. از آنجایی که تحریم های شدیدی علیه روسیه توسط کشورهای مختلف اعمال شده، برخی از شرکت های سوئدی تحت تأثیر این وضعیت قرار گرفته اند.

 

دولت تحت فشار افزایش قیمت سوخت

قیمت سوخت در نتیجه جنگ در اوکراین و تحریم ها علیه روسیه، به سطح بی سابقه ای رسیده، موضوعی که بسیاری را در سوئد تحت تاثیر قرار می دهد. هم اکنون درخواستها از دولت برای اتخاذ اقداماتی ضروری رو به افزایش است. در همین زمینه میکائیل دامبرگ وزیر دارایی، روز دوشنبه 16 اسفند به رادیو سوئد گفت که دولت برای اعمال اقدامات اضطراری در نتیجه افزایش شدید قیمت سوخت راهکارهایی را مد نظر دارد. دامبرگ در همین زمینه در مصاحبه با خبرگزاری TT گفت که دولت در حال آماده سازی بسته حمایتی به دلیل افزایش قیمت های سوخت است. اقدامات متعددی از جمله پرداخت‌ها و تعدیل‌های مالیاتی در حال حاضر در حال ارزیابی هستند.

 

هشدار  Swedbank و  Nordea  نسبت به افزایش قیمت ها

در پیش‌بینی‌های اخیر صورت گرفته توسط Swedbank و Nordea، آنها هشدار می‌دهند که انتظار می‌رود افزایش قیمت‌ها بیشتر از قیمت سوخت باشد. در این زمینه تولبرگ ایساکسون، تحلیلگر ارشد Nordea اظهار داشته: «خانوارها باید برای افزایش قیمت‌های بالا آماده باشند. بر اساس پیش بینی این دو بانک تورم قیمت مواد غذایی در تابستان حداکثر تا حدود 5 درصد افزایش خواهد یافت. این بزرگترین افزایش قیمت مواد غذایی از سال 2007 تا 2008 خواهد بود. افزایش قیمت غلات در پی اختلالات ایجاد شده برای صادرکنندگان عمده در اوکراین و روسیه و همچنین افزایش قیمت کود و انرژی باعث افزایش قیمت کالاهای اساسی و همچنین هزینه خوراک برای تولید لبنیات و گوشت شده است. مدیر پیش‌بینی بانک سوئد، آندریاس والستروم، نیز این خطر را می‌بیند که قیمت‌ها در خواربارفروشی در پاییز به حالت قبل برنگردند، اما با سرعت کمتری به افزایش خود ادامه دهند. انتظار می رود قیمت سایر کالاها نیز افزایش یابد. "ما قبلاً شاهد افزایش غیرمعمول قیمت کالاها در ابتدای سال بودیم. به نظر ادامه دارد". ایساکسون گفت: "این در مورد همه چیز است، از مبلمان گرفته تا لباس و کفش".

 

 حذف زغال سنگ و نفت روسیه برای Vattenfall دشوار است

به گزارش خبرگزاری DI صرفنظر کردن از  زغال سنگ و گاز روسیه برای این شرکت مشکلاتی را ایجاد می‌کند. جایگزینی زغال سنگ روسیه در آلمان آسان نخواهد بود و Vattenfall نمی داند گازی که شرکت انرژی خریداری می‌کند از کجا می آید، اما می داند روسیه سهم بزرگی را در این زمینه به خود اختصاص می دهد. مارکوس فیشر، دبیر مطبوعاتی Vattenfall، به دلایل تجاری در مورد اطلاعات مربوط به میزان پولی که آنها به تامین کنندگان روسی می دهند اشاره می‌کند. از آنجایی که این شرکت منشا آن را نمی‌داند، Vattenfall نمی‌تواند تعیین کند که آیا از اقتصاد روسیه از طریق خرید گاز حمایت می‌کند یا خیر. ولی احتمالش آن زیاد است. فیشر به دی می نویسد: «حدود 40 درصد از گاز فروخته شده در اروپا از روسیه می آید، بنابراین می‌توان فرض کرد که این سهم برای بخش Vattenfall نیز اعمال می‌شود".

 

کاهش تولید جدید در صنعت خودروسازی اروپا به دلیل تحولات اوکراین

خبرگزاری DI در مقاله ای به این موضوع پرداخته که چرا جنگ در اوکراین «یک کابوس برای صنعت خودروسازی (اروپا)» است، زیرا بسیاری از تولیدکنندگان با کمبود قطعات و لوازم یدکی و در نتیجه تعطیلی‌های تولید مواجه هستند. علت اصلی اختلال در زنجیره تامین کالا است. شرکت‌های آلمانی مانند بی‌ام‌و، فولکس واگن، آئودی و پورشه همگی مجبور به توقف خطوط تولید در اروپا شده‌اند و گفته می‌شود مرسدس بنز نیز در حال برنامه‌ریزی برای کاهش تولید است. یکی از دلایل مشخصی که ذکر شد، کمبود کابل خودرو و تشک کابل است که گفته می‌شود در حال حاضر باعث ایجاد نگرانی در شرکت های BMW  و Volkswagen شده است. اوکراین 11 کارخانه تولید کابل داشته و فقط شرکت کابل Leonis در آنجا 7000 کارمند در استخدام دارد. شرکت های ولو و اسکانیا نیز در حال تجزیه و تحلیل وضعیت هستند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما