معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۲/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۴

اخبار اقتصادی سنگال

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور سنگال مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور در هفته دوم اسفند ماه 1400 به شرح ذیل می‌باشد:

 تشکیل کمیته راهبردی یکپارچه برای مدیریت پروژه‌های تأمین مالی شده توسط ژاپن در بخش بهداشت سنگال

عبدالله دیوف سار، وزیر بهداشت و اقدام اجتماعی سنگال طی مصاحبه‌ای اظهار داشت: کمیته راهبردی واحد همکاری با ژاپن بمنظور مدیریت تمام پروژه‌هایی که توسط این کشور در زمینه امور بهداشتی و بویژه برنامه حمایت از پوشش همگانی سلامت در سنگال اجرا خواهد شد تشکیل گردیده است. وی افزود: برای بهره وری بیشتر در جهت پروژه‌های تأمین مالی شده توسط ژاپن و انجام هماهنگی‌های لازم، دولت سنگال کمیته راهبردی واحدی برای همکاری ژاپن (Cpicj) ایجاد کرده است که دو بار در سال برای ارزیابی اجرای پروژه‌های تأمین مالی شده در حوزه سلامت تشکیل جلسه می‌دهد. ما برای هر پروژه یک کمیته راهبردی داشتیم. این امر به ما اجازه نمی‌داد که بر اجرای این پروژه‌ها نظارت دقیق داشته باشیم. لذا تصمیم داریم این کمیته را تشکیل دهیم و در آن هر هماهنگ کننده پروژه وضعیت اجرای آن پروژه را ارائه می‌دهد. نامبرده در ادامه گفت: با اختصاص مبلغ 75.3 میلیارد فرانک سیفا FCfa، ژاپن از بخش بهداشت و درمان در سنگال تحت برنامه حمایت از پوشش همگانی سلامت حمایت می‌کند. این مبلغ شامل 12.4 میلیارد فرانک سیفا Fcfa برای اجرای 9 پروژه در زمینه همکاریهای فنی، اختصاص کمک به مبلغ 50 میلیارد فرانک سیفا Fcfa توسط آژانس همکاری بین المللی ژاپن (Jica)، اعطای وام به مبلغ 3.8 میلیارد فرانک سیفا FCFA از سوی سفارت ژاپن و 2.145 میلیارد فرانک سیفا از طریق سازمان‌های بین المللی می‌باشد. ژاپن از توسعه اقتصادی سنگال حمایت می‌کند و قصد آنها در این مرحله تمرکز بر پوشش همگانی بهداشت و سلامت متمرکز است.

1400.12.07 روزنامه Le Soleil

 دسترسی زنان به زمین: کمپین ایستادگی برای زندگی در سنگال راه اندازی شد

اتحاد ملی برای زنان و سرزمین (Anff) که توسط Cicodev Africa اداره می‌شود با مشارکت سازمان غیردولتی Landesa، کمپین "ایستادگی برای زندگی" Stand for his land (S4hl) را راه اندازی کرد. این پروژه بین المللی در جهت حل مشکلات فراروی زنان در زمینه دسترسی به زمین در کشورهای سنگال، اوگاندا و اتیوپی است. آمادو کانوته یک مقام مسئول در وزارت دام و تولیدات دامی در این خصوص گفت: این کمپین به نوعی حمایت از اقدامات دولت است. ما نمی‌توانیم در مورد تحول ساختاری، توسعه اقتصادی و رشد صحبت کنیم بدون اینکه دو اهرم جامعه یعنی مردان و زنان بتوانند به زمین دسترسی داشته باشند. وی افزود: قانون اساسی سنگال به وضوح بیان می‌کند که مردان و زنان باید دسترسی برابر به منابع طبیعی داشته باشند. محدودیت‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و مذهبی به همراه ناآگاهی در برخی موارد همچنان مانع از تلاش‌های انجام شده در جهت این است که زنان بتوانند مالکیت زمین داشته باشند یا از آن ارث ببرند. این وظیفه کمپین "ایستادگی برای زندگی" Stand for his land (S4hl) است که از طریق آگاهی بخشی و دادن اطلاعات این مشکلات را کاهش دهد، با رهبران افکار عمومی‌ به بحث و گفتگو بپردازد تا قوانینی در راستای برابری بین مردان و زنان در دسترسی به منابع طبیعی تصویب کند. وی در ادامه گفت: از سال 2018 Anff مبارزه برای دسترسی زنان به زمین را رهبری می‌کند. اگرچه کارهای زیادی برای انجام دادن باقی مانده است، اما نتایج به تدریج در طول سال‌ها به دست می‌آید. مدیر اجرایی Cicodev نیز اظهار داشت: این مبارزه با آموزش، دادن اطلاعات و ظرفیت سازی برای زنان انجام می‌شود. داشتن زمین یک چیز، اما توانایی توسعه آن چیز دیگری است.

1400.12.07روزنامه Le Quotidien 

 

لغو مالیات بر برنج وارداتی به سنگال جهت مبارزه با افزایش قیمت برنج

به منظور آسودگی خانواده‌هایی که از افزایش قیمت برخی از مایحتاج اولیه رنج می‌برند، دولت سنگال تصمیم گرفته است از اخذ مالیات بر برنج‌های وارداتی چشم پوشی کند. قصد دولت در حال حاضر این است که اطمینان حاصل شود که مصرف کنندگان و نه دلالان و سوداگران، می‌توانند واقعاً از کاهش قیمت‌هایی که در اثر این اقدام حاصل می‌شود بهره مند گردند. دولت به دنبال همه راه حل‌های ممکن برای جلوگیری از افزایش قیمت مایحتاج اولیه زندگی مردم است. از جمله راهکارهای پیشنهادی در خصوص برنج وارداتی، کاهش شدید عوارض گمرکی و همچنین مالیات بر ارزش افزوده است. با کاهش تجمیعی نرخ عوارض گمرکی برنج وارداتی شکسته و بدون عطر (یعنی ارزان‌ترین نوع که تصور می‌شود بیشترین مصرف را توسط خانوارهای سنگالی داشته باشد) از 12.7 درصد به 2.7 درصد، شاهد کاهش قیمت 30 فرانک سیفا در هر کیلو خواهیم بود. به عبارت دیگر هر کیلو برنج شکسته که در حال حاضر بین 350 تا 400 فرانک سیفا به مصرف کننده فروخته می‌شود در این طرح جدید به 320 تا 370 فرانک سیفا کاهش می‌یابد. در واقع یکی از نگرانی‌های گمرک این است که پس از اجرایی شدن این اقدام بخش زیادی از واردات برنج سنگال دوباره به برخی از کشورهای همسایه صادر شود جایی که بر خلاف آنچه بسیاری از سنگالی‌ها فکر می‌کنند نرخ برنج ارزان‌تر از سنگال نیست. در این شرایط دولت دو بار ضرر می‌کند در حالی که صادرکنندگان عمده حاشیه سود خود را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهند. همچنین 2.7 درصد عوارض گمرکی که برای برنج‌های وارداتی اعمال می‌شود به خزانه دولت نمی‌رود. این مبلغ بصورت سهامی‌ به نهادهایی مانند کوزک، اتحادیه اقتصادی و پولی غرب افریقا UEMOA و اکواس ECOWAS اختصاص می‌یابد.

 1400.12.08سایت Sene News 

 بهره برداری از فاز 3 توسعه بندر داکار در ماه می سال 2022

انتظار می‌رود که فاز 3 توسعه بندر داکار تحت عنوان پروژه (Mole 3) در ماه می سالجاری میلادی تکمیل و از آن بهره برداری شود. عملیات اجرایی این فاز از ماه ژانویه 2019 شروع شده و به میزان 37 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. با تأمین مالی این پروژه توسط آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن Jica به مبلغ 22 میلیارد فرانک سیفا حجم کالاهای وارداتی به این بندر به 1.2 میلیون تن در مقایسه با 800 هزار تن در سال 2018 افزایش خواهد یافت. با اتمام عملیات توسعه بندر داکار ظرفیت تخلیه و بارگیری به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت. در حال حاضر اسکله تخلیه و بارگیری این بندر در فضایی به مساحت 2000 متر مربع فقط می‌تواند پذیرای کشتی‌های با ظرفیت 22 هزار تنی باشد که در آینده کشتی‌هایی با ظرفیت 35000 تن و طول 190 متر نیز قابلیت پهلوگیری در آن را دارند. شایان ذکر اینکه فازهای اول و دوم این پروژه یعنی ساخت اسکله‌های 31 و 32 به پایان رسیده است. البته کارهای اجرایی این پروژه در آوریل 2020 به دلیل همه‌گیری بیماری کرونا به حالت تعلیق درآمد اما در ژانویه 2021 فعالیت‌ها از سر گرفته شد.

1400.12.08 روزنامه Sud Quotidien 

 

ایجاد صندوق توسعه کارآفرینی برای زنان و جوانان سنگال

پاپا آمادو سار رئیس هیئت مدیره مرکز کارآفرینی زنان و جوانان (Der/Fj) طی نشستی در پاریس با حضور Magatte Sèye سفیر سنگال در فرانسه و سرکنسول‌های سنگال در پاریس، مارسی، بوردو و لیون بهمراه کارآفرینان سنگالی مقیم فرانسه که به بررسی موضوع کارآفرینی برای زنان و جوانان در سنگال اختصاص داشت طی سخنانی اظهار داشت: سنگالی‌های مقیم فرانسه اکنون از طریق صندوق دیاسپورا اطلاعات بیشتری از وضعیت اشتغال و کارآفرینی در کشور دارند. وی افزود: این صندوق مکانیسم‌های مختلف برای انتقال سرمایه‌های سنگالی‌های مقیم فرانسه در جهت ایجاد کارآفرینی در سنگال و سوق دادن آنها به سمت بخش‌های مولد را در اختیار علاقمندان قرار می‌دهد و آنان را هدایت می‌کند. در این مراسم سفیر سنگال در فرانسه نیز با استقبال از ایجاد این صندوق گفت: در حال حاضر سرمایه صندوق 3 میلیارد فرانک سیفا است که قصد داریم طی پنج سال آینده آنرا به 30 میلیارد فرانک سیفا افزایش دهیم. از این طریق سنگالی‌های دیاسپورا می‌توانند از طریق اجرای پروژه‌های مختلف به رشد اقتصادی سنگال کمک کنند. شایان ذکر اینکه صندوق Der/fj Diaspora به عنوان بخشی از تلاش‌های دولت سنگال برای تقویت سهم دیاسپورا در بهبود اقتصاد ملی راه اندازی شده است. هدف نهایی آن بسیج سنگالی‌های دیاسپورا از طریق تشویق سرمایه‌گذاری آنها در سنگال خواهدبود.

1400.12.09 سایت Equonet.net 

 

جبران خسارت شاکیان پرونده پروژه قطار سریع السیر منطقه‌ای داکار-جمنیاجو توسط بانک توسعه آفریقا (AfDB)

بانک توسعه آفریقا (AfDB) تصمیم گرفته است که به افرادی که تحت تأثیر اجرای پروژه قطار سریع السیر منطقه‌ای داکار-جمنیاجو (Ter) دچار خسارت شده‌اند غرامت پرداخت کند. پس از شکایت این افراد از شرکت NGO Lumière synergy development (Lsd) این بانک با انتشار یک بیانیه مطبوعاتی اعلام نمود یک نماینده ویژه و مستقل از تاریخ 28 فوریه تا 3 مارس 2022 در داکار شکایت مستند شاکیان از این پروژه را دریافت خواهد کرد و پس از رسیدگی به آنها غرامتی عادلانه پرداخت خواهد کرد. بانک توسعه آفریقا AfDB با همکاری آژانس توسعه فرانسه (Afd) در صدد رسیدگی به شکایات این افراد هستند. عدم انطباق اجرای این پروژه با سیاست‌های حفاظت از محیط زیست و در نتیجه وارد آمدن خسارت به این افراد از موارد مهم شکایات در این پرونده می‌باشد.

1400.12.09مجله Lejecos 

 

استفاده از فنآوری جدید جایگزین برای بهبود کود دهی به خاک و تولیدات کشاورزی در سنگال

آیا میکرودوز بعنوان فناوری جدید برای استفاده از کود جایگزینی برای بهبود کود دهی خاک و تولیدات کشاورزی در سنگال است؟ در هر صورت تولیدکنندگانی که دیروز در کارگاه اعتبارسنجی و به اشتراک گذاری نتایج حاصل از طرح‌های فناوری میکرودوز برای کمپین‌های خارج از فصل شرکت کردند عملکرد اجرای این طرح‌ها را ستودند. روش کشت جدید توسط پروژه Dundël Suuf ابداع شده است. عبدالله دیوف رئیس اتحادیه باغداران بازار (Upm) در این کارگاه طی سخنانی گفت: با میکرودوز عملکرد ما سه برابر بیشتر از استفاده کود معمولی است که کشاورزان استفاده می‌کنند. این تولیدکننده محصولات کشاورزی ادامه داد: اگر در تولید سنتی از 100 کیلوگرم کود استفاده می‌کنیم با میکرودوز از 25 کیلوگرم استفاده خواهد شد. با این تکنیک برای تولیدات کشاورزی، کود کمتری مصرف می‌کنیم و بازدهی بالاتری خواهیم داشت. از این رو عبدالله دیوف از مسئولان اجرای این پروژه می‌خواهد که آن را به حدی گسترش دهند که حداکثر تعداد کشاورزان بتوانند از آن استفاده کنند. به خصوص که در حال حاضر تولیدکنندگان محصولات کشاورزی برای تهیه کود با مشکلات زیادی مواجه هستند. بنابراین اگر ما این پروژه را در تمام مناطق کشاورزی سنگال گسترش دهیم مشکلات مرتبط با دسترسی به کود از بین می‌رود. تاکنون این پروژه توسط مرکز بین المللی توسعه کود (Ifdc) در پنج منطقه زراعی و زیست محیطی سنگال که عبارتند از دره رودخانه سنگال، منطقه نیایس، حوضه بادام زمینی، کازامانس و سنگال شرقی، با همکاری شرکتهای Drdr of Thiès،Resopp و Ancar با بودجه آژانس USAid به مرحله اجرا در آمده است. این پروژه که قرار هست طی سالهای 2019 تا 2022 اجرایی شود با هدف افزایش دسترسی و استفاده از کودهای با کیفیت جدید از طریق بخش خصوصی برای بهبود و حفظ حاصلخیزی خاک در سنگال به مرحله اجرا در آمده است. در این راستا دکتر Abiboulaye Sidibé مدیر توسعه منطقه‌ای و روستایی در منطقه Thiès (Drdr) اظهار داشت: به ما ثابت شده که در واقع این فناوری بطور واقعی در سطح جهانی نتیجه داده است. ما هر روز از تولیدکنندگان درخواست‌هایی برای عضویت در این پروژه دریافت می‌کنیم. با این حال برخی از محدودیت‌های مربوط به استفاده از این فناوری بلحاظ اینکه باید در مناطق وسیعی اجرا شود وجود دارد. محدودیت‌های دیگر در رابطه با وقوع تغییرات آب و هوایی نیز هست. وقوع فصل بارانی در امسال کمی مشکل ایجاد کرد. اما آقای سیدیبه معتقد است با وجود همه این محدودیت‌ها باید بپذیریم که امکان رسیدن به نتایج مطلوب هنوز وجود دارد. وی افزود: سعی می‌کنیم محدودیت‌هایی را که با آن روبرو هستیم حذف کنیم تا راه حل‌هایی برای کسب نتایج بیشتر پیدا کنیم.

1400.12.12مجله Lejecos

 

امضای قرارداد همکاری میان شرکت نفت و گاز سنگال Petrosen با گروه انرژی و نیرو (Ecp)

شرکت نفت و گاز سنگال Petrosen قرارداد توسعه و همکاری جهت افزایش سرمایه گذاری در بخش انرژی آفریقا با گروه انرژی و نیرو (Ecp) برگزار کننده بزرگترین رویداد انرژی در غرب آفریقا موسوم به همایش و نمایشگاه نفت، گاز و انرژی Msgbc را امضا کرد. این قرارداد به دو نهاد مزبور اجازه می‌دهد تا روابط خود را در راستای همکاری در جهت ارتقای بخش انرژی سنگال و منطقه Msgbc تقویت کنند. طی یک بیانیه مطبوعاتی که در این خصوص منتشر شد آمده است که این مشارکت گامی مهم برای دو نهادی است که چشم‌انداز آنها ارتقای توان سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز در کشورهای موریتانی، سنگال، گامبیا، گینه بیسائو و گینه کوناکری (Msgbc) با سرمایه‌گذاران بین‌المللی است. این توافقنامه گروه مذکور را قادر می‌سازد تا روابط خود را با شرکت ملی نفت سنگال تعمیق بخشد تا طرفین بتوانند در جهت رشد و توسعه بخش انرژی کشور حرکت نمایند. در پی موفقیت چشمگیر اولین همایش نفت، گاز و انرژی Msgbc در دسامبر 2021، Ecp در صدد ادامه همکاری با طرف سنگالی برای توسعه بخش انرژی در این کشور است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما

برچسب‌ها