معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۲/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۷

اخبار اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو و جمهوری برازاویل

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو و جمهوری برازاویل در هفته اول اسفند ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشورها به شرح زیر ارائه می‌گردد:

جمهوری دموکراتیک کنگو

ج.د.کنگو در صدد بازیابی بلوک‌های نفتی و دارایی‌های معدنی به ارزش 2 میلیارد دلار

در جلسه هیئت وزیران 18 فوریه 2022 (29 بهمن 1400) که به ریاست فلیکس تشیسکدی و از طریق ویدیو کنفرانس انجام شد، رییس جمهور کنگو دموکراتیک به اعضای دولت اطلاع داد که در راستای بخشی از بازسازی حوزه هیدروکربورها و معادن، ساز و کار لازم برای فراهم شدن امکان بازیابی دارایی‌های معدنی و بلوک‌های نفتی به ارزش بالغ بر 2 میلیارد دلار آغاز شده است. آقای تشیسکدی تصریح کرد اقدامات مقتضی در خصوص قراردادها و توافقات مربوط به امتیازات معادن و نفت گروه "La Fleurette" (متعلق به دان گرترلر تاجر اسرائیلی) با هدف حل و فصل کلی و دوستانه همه اختلافاتی می‌تواند جمهوری دموکراتیک کنگو را به حق خود برساند، آغاز شده است. رییس جمهور تشیسکدی افزود در پایان مذاکرات میان کمیسیون مستقر شده مربوطه با گروه "La Fleurette" مفاد مرجع یک یاداشت تفاهم که بتواند امکان بازیابی بلوک‌های نفتی و دارایی‌های معدنی که در اختیار گروه مذکور است را فراهم آورد، جمع بندی و تدوین شد.

ارزیابی رئیس فدراسیون شرکت‌های کنگو از اقتصاد این کشور در سال 2021

آلبرت یوما رئیس فدراسیون شرکت‌های کنگو (FEC)، اقتصاد جمهوری دموکراتیک کنگو را به طور کلی به دنبال بهبود اقتصادی عمومی و تلاش‌های دولت برای تثبیت چهارچوب اقتصاد کلان، به‌ویژه با حمایت صندوق بین‌المللی پول (IMF) و افزایش درآمد داخلی، خوب ارزیابی نمود. به گفته آلبرت یوما، اقتصاد کنگو باید در سال 2022 نرخ رشد اقتصادی 5.7 درصدی را بر اساس آخرین آمار منتشر شده توسط بانک مرکزی کنگو (BCC) ثبت کند که مربوط به افزایش تولید داخلی 4 درصدی نسبت به 2020 است. این رشد عمدتاً توسط بخش معدن به تنهایی هدایت می‌شود، که او یادآور شد که به لطف قیمت‌ها در بازار بین المللی مواد خام اصلی که جمهوری دموکراتیک کنگو صادر می‌کند، هوای تازه را از نظر اقتصادی فراهم کرد. در همین حال، رئیس FEC خاطرنشان کرد که این وضعیت فقط اقتصاد جمهوری دموکراتیک کنگو را در شرایط شکنندگی در برابر وضعیت بین المللی حفظ می‌کند. وی با ابراز تأسف گفت: برخی از اصلاحات پیشنهادی به ویژه در فضای کسب و کار تبدیل به تکلیف شده است که اجرای آن هم چنان کند است.

استانداری کینشازا در صدد جمع‌آوری مبلغ 30 میلیون دلاری از طریق اهداکنندگان مالی

آقای ژانتینی انگوبیلا (Gentiny Ngobila) استاندار کینشازا 25 فوریه 2022 (6 اسفند 1400) در  کنفرانس اهداکنندگان مالی برای ایجاد طرح جامع برای توسعه حمل و نقل پایتخت، شرکت کرد. در این مراسم که با حضور تنی چند از اعضای دولت و نهادهای بین‌المللی برگزار شد، اهمیت کلانشهر کینشازا را برای اتخاذ این طرح مربوط به حمل و نقل مطابق با واقعیت‌های موجود تشریح شد. انگوبیلا به حضار توضیح داد که کینشازا از آگوست 2015 دارای یک سند برنامه‌ریزی کلی به نام طرح جهت‌دهی راهبردی برای تراکم پایتخت (SOSAK) به همراه یک طرح برای "توسعه ویژه برای منطقه شمالی" است. نامبرده تصریح کرد این سند برای پاسخگویی به چالش‌ها با یک سرمایه مهم اقدام خواهد کرد و همچنین به عنوان یک چارچوب، مرجعی برای سیاست‌های مختلف بخشی در زمینه‌های مسکن، پویایی تجهیزات ساختاری، فعالیت‌های اقتصادی، محیط زیست خواهد بود. آقای هیرویوکی می‌نامی (Hiroyuki Minami) سفیر ژاپن در کینشازا در این مراسم گفت همکاری ژاپن از طریق جیکا (JICA) از دیرباز وجود داشته و در بخش زیرساخت‌ها ژاپن اخیراً و در آوریل 2021 تجهیزات مهمی را به ارزش 9 میلیون دلار برای حمایت از کارهای تعمیر و نگهداری دسترسی جاده‌های شهر کینشازا، اعطا کرده است. وی در ادامه از سایر سازمان‌های بین المللی حاضر در این کنفرانس خواست به پشتیبانی‌های خود از ج.د.کنگو تحت رهبری رییس جمهور تشیسکدی ادامه دهند. در پایان این خبر آمده استانداری کینشازا در نظر دارد با بسیج مالی 30 میلیون دلاری از طریق برگزاری این نشست اهداکنندگان مالی گامی مهم برای تحقق این طرح بردارد.

همکاری ج.د.کنگو با فرانسه به منظور رونق بخشیدن به صادارات قهوه و کاکائو کنگو

مایک تامبوه (Mike Tambwe) مدیرکل آژانس ملی توسعه صادارات (ANAPEX) جمهوری دموکراتیک کنگو 24 فوریه 2022 (5 اسفند 1400) یک جلسه کاری را با هیئت آژانس ارزش گذاری محصولات کشاورزی (AVPA) به سرپرستی آقای فلیپ ژوگلار (Philipe Juglard) فرانسوی به منظور آماده سازی شرایط انعقاد یک سند همکاری و مشارکت در زمینه قهوه و کاکائو برگزار کرد. در ادامه این خبر آمده امضای توافق‌نامه همکاری ج.د.کنگو با هیئت مذکور که از پاریس به کینشازا آمده به این دلیل است که ماموریت‌های این دو آژانس در زمینه ارتقای وضعیت محصولات کشاورزی همخوانی دارند. این هیئت فرانسوی پیش از این جلسه کاری، با آقای ژان لوسین بوسا (Jean-Lucien Bussa) وزیر تجارت خارجی ج.د.کنگو به عنوان وزارت‌خانه مرجع در این خصوص ملاقات کرده و این همکاری مورد استقبال وزیر تجارت کنگو قرار گرفته است. یادآوری اینکه آژانس ملی توسعه صادارات (ANAPEX) یک موسسه دولتی با ماهیتی فنی و اداری است که مأموریت دارد صادرات کلیه محصولات کنگو با منشأ کشاورزی، کشت و صنعت، صنعتی و صنایع دستی را توسعه و ترویج دهد.

سرمایه گذاران آفریقای جنوبی در راه جمهوری دموکراتیک کنگو

سرمایه گذاران آفریقای جنوبی در حال آماده شدن برای آمدن به کینشازا در چند روز آینده برای بررسی زمینه‌های سرمایه گذاری‌های احتمالی هستند. گزینه سرمایه گذاری در جمهوری دموکراتیک کنگو در جریان سفر نیکلاس کازادی وزیر دارایی به آفریقای جنوبی از 21 تا 24 فوریه 2022 به دعوت همتای خود انوک گودونگوانا اعمال شد. سفر وزیر دارایی در چهارچوب مقدمه امضای قراردادهای مشارکت در چندین بخش شتاب دهنده رشد اقتصادی از جمله زیرساخت‌ها، معدن، بانک و بیمه بود.

در دیدار نیکلاس کزادی با همتای آفریقای جنوبی خود و هم چنین مؤسسات مالی این کشور بر اهمیت هم افزایی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری به منظور تقویت همکاری‌ها و راه‌اندازی مجدد اقتصاد دو کشور در شرایط بهبود پس از همه‌گیری کرونا تاکید شد. وزیر دارایی آفریقای جنوبی آمادگی کشورش را برای افزایش سرمایه گذاری‌های این کشور در کنگو با توجه به روابط قوی اقتصادی به منظور ایجاد هم افزایی و ایجاد یک اقتصاد قوی در منطقه SADC ابراز کرد.

تاکید رئیس جمهوری دموکراتیک کنگو بر افزایش فعالیت‌ها در سایت Maluku

فلیکس آنتوان تشیسکدی رئیس جمهوری دموکراتیک کنگو در جریان چهل و دومین نشست شورای وزیران به وزرای مربوطه دستور داد تا برای خدمات رسانی به سایت مالوکو به عنوان یک منطقه آزمایشی برای تقویت رنسانس صنعتی جمهوری دموکراتیک کنگو تلاش کنند. وی یادآور شد این گزینه برای تکیه بر استراتژی مناطق ویژه اقتصادی (SEZ) اعمال شده است که به گفته وی، استراتژی ایده‌آلی برای اجرای طرح جامع صنعتی‌سازی کشور است. به همین منظور، وی از ائمه بوجی سانگارا وزیر بودجه و نیکولاس کازادی وزیر دارایی خواست تا مانده اعتبارات را برای نهایی کردن کار خدمات سایت که مسئولیت آن بر عهده دولت است، پرداخت کنند. در حالی که وزرای دادگستری و امور اراضی باید از نهایی شدن فرآیند سلب مالکیت از افراد شناسایی شده در سایت اطمینان حاصل کنند. لازم به یادآوری است که دولت کنگو در 9 جولای در شورای وزیران طرح جامع صنعتی سازی (PDI) ارائه شده توسط وزیر صنعت جولین پالوکو را تصویب کرده بود. این طرح پیشنهاد می‌کند اقتصاد ملی را که عمدتاً بر اساس معادن است به منظور توسعه صنایع کشاورزی، غذایی، شیمیایی، دارویی و نساجی متنوع‌سازی کند. این سیاست سالانه بیش از 2.5 میلیارد دلار در هزینه واردات کشور صرفه جویی می‌کند. برای این منظور، PDI احیای صنایع موجود و ایجاد واحدهای صنعتی جدید، افزایش سهم صنعت تولیدی در تولید ناخالص داخلی (GDP) و اشتغال، ایجاد و توسعه مناطق ویژه اقتصادی و کشاورزی، پارک‌های صنعتی؛ جذب سرمایه‌های جدید و ارتقای بهره وری صنعتی، ایجاد شهرک‌های صنعتی و دگرگونی عمیق در ساختار اقتصاد، تخصیص فناوری و تولید دانش جدید از جمله ایجاد پارک‌های خاص و فناوری را پیشنهاد می‌کند. کارشناسانی که این طرح را تهیه کردند خاطرنشان کردند که از سال 1961، جمهوری دموکراتیک کنگو کاهش تولید کشاورزی را تجربه کرده است تا راه را برای استخراج مواد معدنی باز کند.

جمهوری کنگو (برازاویل)

 سرمایه گذاری 50 میلیون دلاری BADEA در منطقه ویژه اقتصادی Maloukou

قرارداد مالی پنجاه میلیون دلاری یا تقریباً 28.8 میلیارد FCFA در جریان بازدید اخیر سیدی ولد طاه، مدیرکل بانک عربی برای توسعه اقتصادی آفریقا (BADEA) از برازاویل، رونمایی شد. این وام به طور انحصاری برای منطقه ویژه اقتصادی Maloukou با نرخ بهره پایین بین( 1.5 تا 2.5 درصد ) در نظر گرفته شده است. این قرارداد تأمین مالی در 11 ژوئیه 2021 امضا شده بود. به دلیل محدودیت‌های بهداشتی ناشی از کووید-19، طرف کنگویی و شریک آن BADEA از آن زمان تاکنون ملاقاتی رو در رو نداشته‌اند. امضای فیزیکی اسناد در نهایت در 14 فوریه بین ریگوبرت راجر آندلی وزیر دارایی و سیدی ولد طاه صورت گرفت و در این دیدار نمادین، این دو نفر بر روی شرایط اجرای توافقنامه تأمین مالی کار کردند. این توافق فقط Maloukou را پوشش می‌دهد. همان طور که رئیس دولت Denis Sassou N'Guesso می‌گوید، این تنها یک قدم اول است، یک سفر طولانی همیشه با اولین گام آغاز می‌شود. با مدیر کل BADEA، نیز گفت احتمال همکاری‌های آتی در زمینه‌های مختلف از جمله بهداشت و تأمین مالی برای تحقق سایر مناطق صنعتی وجود دارد. وزیر دارایی کنگو نیز از تقویت مشارکت بانک عربی مستقر در خارطوم سودان استقبال کرد. در مورد منطقه ویژه Maloukou، در شمال برازاویل، این سایت دارای یک ذخیره‌گاه بزرگ زمینی است که منطقه صنعتی Asperbras، یک پارک تجاری و یک شهر جدید را با هم ترکیب می‌کند، برای اسکان کارکنان، خانواده‌های آن‌ها و هم چنین جمعیتی که در منطقه تخلیه شده‌اند. مقامات کنگو فعالیت‌های مختلفی را در آنجا برنامه ریزی کرده‌اند، به ویژه احیای بخش پالم (تبدیل روغن نخل، به عنوان مثال، به روغن خوراکی و صابون)، (گل، میوه و سبزیجات)؛ مصالح ساختمانی (سیمان، آجر/کاشی)؛ توسعه فعالیت‌های لجستیک (حمل و نقل، بسته بندی، ذخیره سازی). مورد دوم فعالیت‌ها بر روی خدمات تحقیقاتی و مالی انرژی‌های تجدیدپذیر با تولید بیواتانول از شکر نیشکر و بیودیزل از روغن نخل متمرکز خواهد بود.

کنگو برای الحاق خود به IEF آماده می‌شود

چهار سال پس از پیوستن به سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، کنگو می‌خواهد به مجمع بین المللی انرژی (IEF) بپیوندد.  در حاشیه دوازدهمین سمپوزیوم چشم انداز انرژی که در ریاض برگزار شد، وزیر هیدروکربن که ریاست کنفرانس وزیران اوپک را بر عهده دارد، درخواست کشورش برای عضویت در IEF را به شرکا ارائه کرد.

اقدام بشردوستانه - چین از قربانیان سیل حمایت می‌کند

چین مبلغ پانصد هزار دلار یا دویست و نود میلیون FCFA را در اختیار کنگو قرار داده است تا به بحران انسانی ناشی از سیل در شمال این کشور پاسخ دهد. ما فولین سفیر چین در پایان دیدار با وزیر امور اجتماعی و امور بشردوستانه جمهوری کنگو اعلام کرد: این کمک‌های بشردوستانه راهی برای حمایت از دولت کنگو در عملیات امدادرسانی به جمعیت آسیب دیده، قربانیان سیل است. دیپلمات چینی علاوه بر حمایت از قربانیان بلایای طبیعی، اعلام کرد که کشورش با یک پاکت سه میلیون دلاری برای کمک‌های غذایی به جمعیت آسیب پذیر کمک خواهد کرد. این مبلغ در اجرای عملیات توسط برنامه جهانی غذا مدیریت خواهد شد.

همبستگی چین و سایر کشورها قبل از آن، در واقع پاسخی به درخواستی است که در دسامبر گذشته توسط وزیر امور اجتماعی و اقدامات بشردوستانه، ایرن امبوکو-کیمباتسا، به جامعه بین‌المللی برای کمک به هزاران نفر آغاز شد. که از جمله خانه‌های خود را از دست داده‌اند.

نشست فائو و کارشناسان کشاورزی در برازاویل

برای تشویق و جذب جوانان آفریقایی به مشاغل مرتبط با کشاورزی، در 28 فوریه در پایتخت کنگو، چهاردهمین نشست تیم چند رشته‌ای دفتر زیر منطقه‌ای سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO) برای آفریقای مرکزی برگزار شد.

این نشست به صورت ویدئو کنفرانس برگزار و در 2 مارس پایان می‌یابد. این برنامه بر موضوع " پتانسیل جوانان و زنان برای ایجاد سیستم‌های غذایی کارآمدتر، فراگیر، انعطاف پذیر و پایدار در آفریقای مرکزی" تمرکز دارد. هدف اصلی این نشست ارائه چهارچوبی مناسب برای تبادلات بین دفتر زیرمنطقه ای فائو برای آفریقای مرکزی و دفاتر هر یک از کشورهای عضو سازمان به منظور تعریف برنامه توسعه جدید برای بخش کشاورزی برای سال‌های آینده است. نماینده جمهوری دموکراتیک کنگو در این جلسه تصریح کرد که وضعیت اقتصادی آفریقا مرتبط با تأثیر منفی کووید-19 کارآمد نیست. به ویژه از آن جایی که در سال 2021 در این منطقه فرعی، تقریباً سی و دو میلیون نفر از گرسنگی رنج برده و 32.1 درصد از کودکان زیر 5 سال از رشد مناسبی برخوردار نیستند. البته نرخ بالای بیکاری در میان مردان و زنان جوان و وابستگی شدید کشورها به واردات مواد غذایی وجود دارد. بنابراین زمان آن فرا رسیده است که استراتژی‌های موثری برای مقابله با این امر تنظیم و قاره را به سمت توسعه فزاینده بخش کشاورزی سوق دهیم. زیرا توسعه آن به ما این امکان را می‌دهد که به طور مؤثر با بیکاری مبارزه کنیم. رئیس کمیسیون جامعه اقتصادی کشورهای آفریقای مرکزی نیز گفت: آفریقا جمعیت زیادی دارد که 70 درصد آن را جوانان تشکیل می‌دهند. با سیاست گذاری خوب و اقدام هماهنگ، این جوانان می‌توانند در تولید، فرآوری، حفظ و استفاده از منابع غذایی سهیم باشند.

Yannick Rasoarimanana نماینده فائو نیز گفت بحث با کارشناسان هم چنین نظارت بر اجرای توصیه‌های آخرین نشست MDT 2021 در چهارچوب استراتژیک 2022-2031 فائو و برنامه کاری یکپارچه برای توسعه بالقوه جوانان و زنان در بخش‌های مختلف اقتصاد متمرکز خواهد بود.

لازم به ذکر است که این نشست که به دنبال بیستمین اجلاس کنفرانس سران کشورها و دولت‌های CEEAC در 19 ژانویه در برازاویل برگزار شد، شاهد حضور فعال نمایندگان نهادهای تخصصی در بخش کشاورزی، جامعه مدنی، بخش خصوصی، وزرای مسئول کشاورزی و مقامات فائو بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما