معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۲

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان در هفته چهارم بهمن ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

انتشار اسکناس 20 مناتی با موضوع «قره‌باغ»

بانک مرکزی آذربایجان در آستانه سی‌امین سالگرد تأسیس خود اسکناس جدید 20 مناتی درباره‌ «قره‌باغ» را به‌عنوان بخشی از فرایند نوسازی اسکناس‌های ملی این کشور با استفاده از آخرین نوآوری‌ها و فناوری‌ها منتشر کرد. موضوع طرح اصلی این اسکناس «قره‌باغ» است، شامل تصاویر شمشیر، کلاه و سپر است.

(خبرگزاری آذرتاج، 27 بهمن 1400)

نمایشگاه «Caspian Agro 2022» در باکو برگزار می‌شود

پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی آذربایجان - کاسپین آگرو 2022 - در روزهای 18 تا 20 مه در مرکز اکسپوی باکو با حضور شرکت‌هایی از آمریکا، گرجستان، هلند، اسپانیا، رژیم صهیونیستی، ایتالیا، روسیه، ترکیه، اوکراین و کشور میزبان برگزار می‌شود. نوآوری‌ها در زمینه‌های مختلف کشاورزی همواره جزو لاینفک نمایشگاه است و امسال نیز از این قاعده مستثنی نیست. کاسپین آگرو 2022 با تمرکز بر فناوری‌های پیشرفته شامل بخش‌هایی مانند دهکده هوشمند، اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، خدمات فناوری اطلاعات، وسایل نقلیه هوایی بی‌سرنشین (پهپادها) و همچنین مجتمع‌های روباتی است. در طول این نمایشگاه سه روزه، فناوری‌های نوین حوزه کشاورزی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و نشست‌های تجاری بین کارآفرینان و غرفه‌داران برگزار می‌شود. بخش «کشاورزی هوشمند» پروژه‌هایی را ارائه می‌دهد که از قبل شروع شده اند و قرار است در مناطق آزاد شده قره‌باغ اجرا شوند.

کاسپین آگرو 2022 با حمایت و مشارکت فعال وزارت کشاورزی جمهوری آذربایجان و برخی از سازمان‌ها و نهادهای دیگر برگزار می‌شود. علاقه‌مندان به شرکت در بخش کشاورزی هوشمند می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 4041043-12-00994 تماس بگیرند یا پرسش‌های خود را از طریق پست الکترونیکی caspianagro@ceo.az در میان بگذارند.

(خبرگزاری آذرتاج، 27 بهمن 1400)

بانک مرکزی آذربایجان: «کل نقدینگی بخش بانکی حدود 14 میلیارد منات است»

فواد عیسی‌یف، مدیر اداره نظارت بر مؤسسات اعتباری بانک مرکزی آذربایجان گفت: «مجموع دارایی‌های نقد بخش بانکی آذربایجان حدود 14 میلیارد منات است که بیش از دو برابر استانداردهای عمومی است. اخیراً به طور کلی نرخ رشد ثابتی در بخش بانکی مشاهده شده است. در دسترس بودن نقدینگی مازاد به بانک‌ها امکان می‌دهد که هم وام تجاری و هم وام مصرفی ارائه کنند. در مورد نرخ سود، اگر به آخرین روندها نگاه کنیم، می‌بینیم که نرخ سود وام مصرفی و تجاری در دو سال گذشته کاهش یافته است. نرخ بهره وام‌های تجاری هم‌اکنون حدود  10 تا 12 درصد است. متوسط نرخ بهره وام‌های مصرفی در دو سال گذشته از 23 به 20 درصد کاهش یافته است. این آمار را بانک مرکزی به صورت فصلی منتشر می‌کند.»

گفتنی است دارایی‌های بخش بانکی آذربایجان تا اول ژانویه 2022 به 38 میلیارد و 462.2 میلیون منات رسیده است. 15 میلیارد و 513.3 میلیون منات از دارایی‌های بانک‌ها خالص وام به مشتریان بوده است. در سال 2021 سبد وام این بخش 19.15 درصد رشد داشته، در حالی که سهم وام در دارایی‌ها از 40.6 درصد به 40.3 درصد کاهش یافته است. طی دوره گزارش، بدهی‌های بخش بانکی با 22.4 درصد افزایش به 33 میلیارد و 492.9 میلیون منات و سبد سپرده‌ها با 30 درصد افزایش به 26 میلیارد و 938.3 میلیون منات رسید. از این میزان 9 میلیارد و 32.4 میلیون منات سپرده اشخاص حقیقی و 17 میلیارد و 905.9 میلیون منات سپرده اشخاص حقوقی است. در طول سال وجوه اشخاص حقیقی در بانک‌ها 12.3 درصد و وجوه شرکت‌ها 41.2 درصد افزایش داشته است. آذربایجان 26 بانک دارد.

(خبرگزاری رپورت: 25 بهمن 1400)

عناوین برخی خبرهای داخلی

تولید یک میلیارد و 484.7 میلیون منات کالا و خدمات صنعتی در صنعت تبدیل در ژانویه 2022: بر اساس گزارش کمیته آمار دولتی، تولید مواد غذایی 19.1 درصد، نوشابه 12.8 درصد و محصولات دخانی 30.5 درصد نسبت به ژانویه 2021 افزایش یافته است. در میان محصولات اصلی این صنایع، تولید پودر قند و شکر 17.5 درصد، مارگارین 9.5 درصد، سوسیس و کالباس 2.8 درصد و روغن‌نباتی 8.5 درصد کاهش یافته است. (خبرگزاری آذرتاج، 29 بهمن 1400)

افزایش تولید خودرو در جمهوری آذربایجان در ژانویه 2022: این کشور در این ماه 102 خودرو یا 6 دستگاه بیشتر از ژانویه سال 2021 تولید کرد. به طور کلی در ژانویه 2022 محصولاتی به ارزش 30.6 میلیون منات در بخش تولید ماشین‌آلات و تجهیزات، سایر وسایل نقلیه، خودرو، تریلر و نیمه‌تریلر تولید شده است. تولید انواع خودرو، تریلر و نیمه‌تریلر نسبت به ژانویه سال گذشته 3 برابر و تولید سایر خودروها 2.4 برابر شده و تولید ماشین‌آلات و تجهیزات 69.8 درصد افزایش داشته است. (خبرگزاری ترند، 29 بهمن 1400)

برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی 50 واحد تجاری گردشگری: اورخان ممدوف، رئیس هیئت مدیره آژانس توسعه مشاغل کوچک و متوسط درباره توسعه مناطق روستایی و ایجاد نظام ملی گردشگری کشاورزی در جمهوری آذربایجان گفت: «قرار است 50 واحد تجاری در حوزه گردشگری روستایی در شهرستان‌های گوبا، گوسار، خاچماز، شکی، زاگاتالا، گاخ، لنکران، آستارا و لریک ایجاد شود.» (خبرگزاری ترند، 28 بهمن 1400)

صادرات برق از آذربایجان به اروپا: تیمور عبدالله‌یف، رئیس مرکز روابط عمومی‌ شرکت آذرانرژی گفت: «بازسازی نیروگاه‌های برق‌آبی کوچک در پنج نقطه کلبجار در دستور کار قرار گرفته است. همچنین قرار است پست برق 330 کیلوولتی در جبرائیل احداث شود. برای این منظور خط 330 کیلوولتی از ایمیشلی و آغجه‌بدی احداث می‌شود و خطی که از جبرائیل شروع می‌شود از کریدور زنگزور به نخجوان می‌گذرد. یک پست برق جدید 330 کیلوولتی در نخجوان ساخته می‌شود و از آنجا برق ما از طریق ترکیه به اروپا صادر می‌شود.» (خبرگزاری آذرتاج، 27 بهمن 1400)

رشد صادرات غیرنفتی: میکائیل جباروف وزیر اقتصاد آذربایجان گفت: «سال گذشته سهم تولیدات غیرنفتی از صادرات جمهوری آذربایجان از مرز 67 درصد گذشت. توسعه صنعت غیرنفتی در کشور ما انگیزه مهمی‌ برای افزایش نقش این بخش در رشد اقتصادی می‌دهد.» (خبرگزاری رپورت، 26 بهمن 1400)

وضعیت صادرات گاز به اروپا: پرویز شهبازوف وزیر انرژی آذربایجان گفت: «انتظار می‌رود خط لوله ترانس‌آدریاتیک که گاز طبیعی جمهوری آذربایجان را به اروپا منتقل می‌کند، در سال 2023 به طور کامل به بهره‌برداری برسد.» وی با اشاره به این‌که تاکنون 9.2 میلیارد متر مکعب گاز این کشور از طریق خط لوله TAP به بازار اروپا عرضه شده است، گفت: «از زمان راه‌اندازی خط لوله ترانس‌آناتولی (تاناپ)، 14.7 میلیارد متر مکعب گاز به ترکیه رسیده است.» (خبرگزاری رپورت، 26 بهمن 1400)

بیانیه جدید در مورد منات: المان رستم‌اف رئیس بانک مرکزی آذربایجان در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد طبق پیش‌بینی سازمان‌های بین‌المللی، بانک‌های مرکزی برجسته جهان و دولت آذربایجان، از نیمه دوم سال تورم کاهش می‌یابد و عوامل داخلی تورم نیز تحت کنترل است. دولت آذربایجان به همراه بانک مرکزی و دیگر نهادهای اقتصادی از طرف رئیس‌جمهور در حال نهایی کردن کار بر روی برنامه ضدتورمی  هستند که در آینده نزدیک در دولت و شورای اقتصاد مطرح و تصویب خواهد شد.» (پرتال خبری مساوات کام، 25 بهمن 1400)

تأمین پایدار برق آغدام: الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان در سفر به منطقه آزاد شده آغدام گفت: «امروز با افتتاح دو پست برق در آغدام تعداد پست‌های برق اراضی آزاد شده به 9 رسید. با بهره‌برداری از پست‌های برق آغدام-1 و آغدام-2 برق کل منطقه به صورت پایدار تأمین خواهد شد.» (خبرگزاری آپا، 25 بهمن 1400)

رشد تولید ناخالص داخلی: به گزارش کمیته دولتی آمار در ژانویه 2022، جمهوری آذربایجان تولید ناخالص داخلی 9 میلیارد و 257.6 میلیون منات یا 5.8 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته داشته است. ارزش افزوده در بخش نفت و گاز 0.6 درصد و در بخش غیر نفت و گاز 8.8 درصد افزایش یافته است. تولید ناخالص داخلی سرانه 922.2 منات بود. (خبرگزاری آپا، 25 بهمن 1400)

همکاری‌های اقتصادی دوجانبه با ایران

پروازهای جمهوری آذربایجان به ایران از سر گرفته می‌شود

یک شرکت هواپیماییِ جمهوری آذربایجان پرواز باکو به تهران را از 4 مارس 2022 از سر می‌گیرد. پروازهای ویژه یک بار در هفته (روزهای جمعه) از فرودگاه بین‌المللی حیدر علی‌اف به فرودگاه تهران و برگشت انجام می‌گیرد. بلیت این پروازها در تارنمای رسمی‌ این شرکت هواپیمایی و همچنین در آژانس‌های معتبر هواپیمایی به فروش می‌رسد. پروازها در زمان همه‌گیری از ترمینال یک فرودگاه باکو به انجام می‌رسد. فقط مسافرانی که طبق محدودیت‌های موجود دارای مجوز پرواز باشند برای سفر پذیرفته می‌شوند. شهروندان آذربایجانی که قصد سفر به ایران را دارند باید حق ورود به خاک این کشور را داشته باشند. قوانین ورود به ایران و فهرست آزمایشگاه‌های مجاز در جمهوری آذربایجان برای انجام آزمایش ابتلا به بیماری کووید19 در تارنمای این شرکت هواپیمایی درج شده است.

شهروندان جمهوری آذربایجان باید برای پرواز از ایران به کشور خود آزمایش پی‌سی‌آر بدهند. شهروندان ایرانی هم در بدو ورود به جمهوری آذربایجان باید مدرک معتبر مبنی بر انجام دوره کامل واکسیناسیون علیه این بیماری ارائه کنند و همچنین آزمایش پی‌سی‌آر بدهند. به مسافرانی که از ایران سفر می‌کنند توصیه می‌شود کد QR تأییدکننده اعتبار گواهی آزمایش پی‌سی‌آر داشته باشند. داشتن این کد به فرد کمک می‌کند تا مراحل لازم در فرودگاه را سریع‌تر طی کند. نتیجه آزمایش کووید19 باید 72 ساعت قبل از پرواز معتبر باشد.

همچنین پرتال خبری آذخبرکام به نقل از علی علیزاده، سفیر جمهوری آذربایجان در ایران، از آغاز پرواز مستقیم بین دو کشور از اوایل ماه مارس سال 2022 خبر داد. وی گفت: «در اویل ماه مارس گام خوشایند بعدی در روابط جمهوری آذربایجان و ایران برداشته خواهد شد.» گفتنی است علی اسداف، نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان، پیش از این اصلاح قانون تمدید قرنطینه ویژه و رفع برخی از محدودیت‌ها را ابلاغ کرده بود که بر اساس آن، شهروندان 17 کشور از جمله ایران اجازه ورود و خروج هوایی به جمهوری آذربایجان را خواهند داشت.

(خبرگزاری رپورت، 28 بهمن 1400)

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان: حجم مبادلات تجاری ایران و آذربایجان را می‌توان به یک میلیارد دلار رساند

در حال حاضر حجم مبادلات تجاری دو کشور 400 میلیون دلار است. با این حال، در دو سال آینده، گردش تجاری بین این دو کشور ممکن است به 1 میلیارد دلار برسد. به گزارش آذرتاج، سید عباس موسوی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان، این نکته را در سفر به بیله‌سوار و اردبیل در ایران اعلام کرد. او خاطرنشان کرد: توافقی بین دو کشور برای تسهیل تشریفات گمرکی حاصل شده است. همچنین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی و تجاری و بشردوستانه جمهوری آذربایجان و ایران در روزهای آینده برگزار خواهد شد. در این نشست درباره افتتاح ایستگاه‌های بازرسی گمرکی بین دو کشور بحث و تبادل نظر خواهد شد. موسوی افزود که شهرهای اردبیل و بیله‌سوار بیشترین بهره را از شرایط ایجادشده برای افزایش مبادلات تجاری خواهند برد.

(خبرگزاری آذرتاج، 27 بهمن 1400)

امکان راه‌اندازی پرواز جدید از نخجوان به چند شهر ایران وجود دارد

سید احمد حسینی سرکنسول ایران در جمهوری خودمختار نخجوان با منشور گل محمدلی مدیر فرودگاه بین‌المللی جمهوری خودمختار نخجوان دیدار کرد. به گزارش دفتر خبرگزاری آپا در تهران، در این دیدار بر توسعه همکاری‌های تهران و جمهوری نخجوان در زمینه حمل‌ونقل هوایی تأکید شد. حسینی به لزوم همکاری ایران و جمهوری نخجوان در این زمینه پرداخت و گفت: سرکنسولگری به توسعه همکاری‌ها در این زمینه علاقه‌مند است. گل محمدلی درباره امکان راه‌اندازی پرواز بین فرودگاه بین‌المللی جمهوری خودمختار نخجوان و چند شهر ایران گفت که برنامه‌های متعددی در این زمینه در حال انجام است. در این دیدار، دو طرف درباره ادامه همکاری در زمینه افتتاح پرواز توافق کردند.

(خبرگزاری ترند، 28 بهمن 1400)

دیدار مجازی معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان و وزیر راه و شهرسازی ایران

در 12 فوریه 2022 شاهین مصطفی‌اف، معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان و رئیس آذربایجانی کمیسیون مشترک دو کشور، با رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و رئیس ایرانی کمیسیون مشترک، به‌صورت مجازی دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار که نمایندگانی از نهادهای دولتی مربوط دو کشور نیز حضور داشتند، طرفین از توسعه روابط جمهوری آذربایجان و ایران در زمینه‌های مختلف به ویژه در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، حمل‌ونقل و ترانزیت، انرژی، صنعت و کشاورزی ابراز خرسندی کردند. به گزارش خبرگزاری «رپورت»، در این دیدار، دو طرف با تأکید بر اهمیت تاریخی دیدار الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان و سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در عشق‌آباد در 28 نوامبر سال 2021 در چارچوب اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی خاطرنشان کردند که با این دیدار روابط دو کشور وارد مرحله‌ای جدید شده است.

در این دیدار همچنین با یادآوری فرارسیدن سی‌امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، اعلام شد که با وجود اثرات منفی شیوع ویروس کرونا، حجم مبادلات تجاری دو کشور 30 درصد افزایش یافته است. دو طرف، ضمن تأکید بر همکاری‌های موفق در زمینه حمل‌ونقل و ترانزیت، خاطرنشان کردند که حمل‌ونقل جاده‌ای بین دو کشور در سال 2022 به میزان 70 درصد افزایش خواهد یافت.

افزون بر آن، در این مذاکرات نقش کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب در توسعه روابط تجاری و ترانزیتی بین دو کشور مورد ارزیابی قرار گرفت و درباره برگزاری نشست آتی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور و راه‌های گسترش هر چه بیشتر همکاری‌های دوجانبه بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در زمینه‌های مختلف تبادل نظر شد.

(خبرگزاری رپورت، 25 بهمن 1400)

 

همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای و بین‌المللی

صادرات 3.5 میلیون تن نفت از جمهوری آذربایجان در سال 2022

جمهوری آذربایجان در ژانویه 2022 حدود یک میلیون و 755 هزار تن نفت به ارزش یک میلیارد و 37 میلیون دلار به ایتالیا صادر کرده است. به این ترتیب، ایتالیا در بین مقاصد صادرات نفت جمهوری آذربایجان در رتبه نخست قرار دارد. بر اساس گزارش کمیته دولتی گمرک، اوکراین از این نظر در رتبه دوم قرار دارد و بیش از 336 هزار تن نفت به ارزش حدود 196 میلیون دلار از این کشور وارد کرده است. رژیم صهیونیستی در رتبه سوم فهرست قرار دارد که در ژانویه بیش از 266 هزار تن نفت به ارزش 152 میلیون دلار از جمهوری آذربایجان وارد کرده است. در این شاخص‌ها بهای تمام‌شده نفت صادراتی در نظر گرفته شده که در دوره مورد گزارش از گمرک ترخیص شده است. جمهوری آذربایجان در سال گذشته 3 میلیون و 505 هزار تن نفت به ارزش 2 میلیارد و 31 میلیون دلار به 14 کشور صادر کرده است.

 (پرتال خبری بیزیم.مدیا، 29 بهمن 1400)

10 کشوری که بیشترین سرمایه‌گذاری را در جمهوری آذربایجان دارند

کمیته دولتی آمار جمهوری آذربایجان گزارش داد که در ژانویه 2022 شرکت‌ها و سازمان‌های خارجی 296.1 میلیون منات در دارایی‌های ثابت سرمایه‌گذاری کردند. حدود 292.3 میلیون منات (98.7 درصد) از وجوهی که کشورهای خارجی و سازمان‌های بین‌المللی در سرمایه ثابت سرمایه‌گذاری می‌کنند متعلق به سرمایه‌گذارانی از انگلستان، آمریکا، ژاپن، سوئیس، ترکیه، نروژ، مالزی، هند، روسیه و ایران بوده است.

(پرتال خبری «بانکر.آذ»، 29 بهمن 1400)

جمهوری آذربایجان صادرات برق را بیش از 30 درصد افزایش داده است

در سال 2021 میلادی، جمهوری آذربایجان 1.673 میلیارد کیلووات ساعت برق صادر کرده است. به گزارش خبرگزاری «ترند» به نقل از وزارت انرژی آذربایجان، این رقم نسبت به سال 2020 حدود 31.23 درصد افزایش نشان می‌دهد. در عین حال، جمهوری آذربایجان در سال 2021 نزدیک به 151.6 میلیون کیلووات ساعت برق وارد کرده که 9.96 درصد بیشتر از سال 2020 بوده است. در این دوره، 257.5 میلیون کیلووات ساعت برق به ایران، 720.6 میلیون کیلووات ساعت به ترکیه، 95.2 میلیون کیلووات ساعت به روسیه و 600.1 میلیون کیلووات ساعت به گرجستان صادر شده است. همچنین 31.9 میلیون کیلووات ساعت برق از ایران، 95.1 میلیون کیلووات ساعت از روسیه و 24.6 میلیون کیلووات ساعت از گرجستان وارد شده است.

(خبرگزاری «ترند»: 27 بهمن 1400)

الهام علی‌اف: صادرات برق به 4 کشورهمسایه رو به افزایش است

به گزارش خبرگزاری «آپا»، الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان در مصاحبه با خبرگزاری «آذرتاج» گفت: «تقاضا برای انرژی جمهوری آذربایجان در خارج از کشور رو به افزایش است. صادرات برق به چهار کشور همسایه - ترکیه، روسیه، گرجستان، ایران - در حال رشد است. ما 1.6 میلیارد کیلووات ساعت برق صادر کردیم.» وی افزود: «امروز صادرات نفت، گاز و برق ما به امنیت انرژی جمهوری آذربایجان، کشورهای همسایه و حتی کشورهای اروپایی کمک می‌کند. آذربایجان یکی از معدود کشورهایی است که نفت خام، گاز طبیعی، پتروشیمی، فرآورده‌های نفتی و برق را به همه کشورهای همسایه صادر می‌کند. البته این دستاورد سال‌های اخیر است. همه به یاد داریم که در نخستین سال‌های استقلال انرژی کافی نداشتیم. امروز جمهوری آذربایجان یکی از کشورهای پیشرو در توسعه همه این مؤلفه‌های انرژی در جهان است.

(خبرگزاری «آپا»، 25 بهمن 1400)

مقاصد عمده صادرات جمهوری آذربایجان اعلام شد

مقاصد عمده صادرات جمهوری آذربایجان در سال 2021 اعلام شد. طبق گزارش کمیته دولتی گمرک، 41.6 درصد صادرات جمهوری آذربایجان به ایتالیا، 12.7 درصد به ترکیه، 4.1 درصد به روسیه، 4.0 درصد به رژیم صهیونیستی، 3.4 درصد به کرواسی، 3.0 درصد به گرجستان، 2.9 درصد به آلمان، 2.7 درصد به هند، 2.6 درصد به هر یک از کشورهای پرتغال و تونس، 2.5 درصد به اسپانیا، 2.0 درصد به اوکراین، 1.9 درصد به یونان، 1.8 درصد به بریتانیا، 1.3 درصد به بلاروس، 1.2 درصد به سوییس و جمهوری چک، 1.0 درصد به کانادا و 7.5 درصد به سایر کشورها اختصاص یافت. همچنین ارزش صادرات محصولات غیرنفتی و گازی به روسیه (32.3 درصد)، ترکیه (24.9 درصد)، سوییس (8.3 درصد)، گرجستان (5.8 درصد)، آمریکا (2.8 درصد)، برزیل (2.7 درصد)، اوکراین (2.0 درصد)، ایتالیا (1.9 درصد)، قزاقستان (1.5 درصد)، هلند (1.5 درصد)، ایران (1.3 درصد)، چین (1.3 درصد)، بلژیک (1.2 درصد)، ترکمنستان (1.1 درصد) و ازبکستان (1.0 درصد) از کل را تشکیل داده است.

(پرتال خبری «ینی چاغ آذ»، 25 بهمن 1400)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما