معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۳۰- ۱۲:۰۰ - مشاهده: ۲۱۰

اخبار اقتصادی غرب افغانستان – هرات

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی غرب افغانستان در بهمن ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می گردد:

قیمت هر کیلو زعفران بیشتر از "صد هزار" افغانی رسیده است .

خبرگزاری صدای افغان آوا ( 12بهمن ) : مسئولان اتاق‌های تجارت هرات می‌گویند در حال حاضر قیمت هر کیلو زعفران بیشتر از "صد هزار" افغانی رسیده ، اما زعفران یا همان طلای سرخ در افغانستان کمیاب می‌باشد بریالی غوثی ، عضو هیئت مدیره اتاق‌ تجارت هرات می‌گوید که خشکسالی ، علت کم شدن زعفران در افغانستان است . در سال‌های گذشته تولیدات زعفران تا 20 تُن هم می رسید اما در سال جاری نزدیک به 15 تن برداشت شده است . زعفران افغانستان به کشورهای آلمان ، دبی ، هند ، ترکیه و دیگر کشورهای منطقه صادر می‌شود .

توافق طالبان و مقامات ترکمنستانی : از افغانستان به عنوان مسیر ترانزیت آسیای مرکزی و جنوبی استفاده شود .

خبرگزاری صدای افغان آوا ( 26دی ) : عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت امور خارجه حکومت طالبان در توئیترش نوشته است که هیأت عالی‌رتبه به رهبری مولوی امیرخان متقی ، سرپرست وزارت امور خارجه ، در سفر به کشور ترکمنستان، با معاون نخست وزیر ، رشید مراداف وزیر خارجه و سایر مسئولین آن کشور دیدار کرده است . وی ادامه داد که در این نشست ، پیرامون روابط دوجانبه سیاسی ، دیپلماتیک ، اقتصادی ، امنیتی ، پروژه‌های تاپی و تاپ ، رشد تجارت بین دو کشور ، فعالیت بخش خصوصی ،  افزایش صادرات سنگ مرمر، میوه ی تازه و خشک ، به‌ ویژه تکمیل پروژه‌های خط آهن در آقینه و تورغندی و سرمایه‌گذاری در زمینه ی انرژی بادی مذاکرات سازنده ای صورت گرفت . به گفته بلخی ، همچنین توافق شد تا از افغانستان به‌عنوان مسیر ترانزیت میان آسیای مرکزی و جنوبی استفاده شود و گاز مایع، مواد معدنی و خوراکی و ... از همین مسیر انتقال یابد . در این دیدارها ، همچنین توافق شد  تا کشور ترکمنستان برای دانشجویان افغانستانی در بخش‌های نفت و گاز ، خط‌آهن و سایر موضوعات علمی ، بورسیه‌های تحصیلی اعطا کند .

 کمیته مشترک برای افزایش مبادلات اقتصادی میان افغانستان و پاکستان ایجاد شد .

 خبرگزاری طلوع نیوز (10بهمن ) : هیات بلند پایه پاکستانی به رهبری مشاور امنیت ملی نخست وزیر پاکستان افزون بر دیدار با مقام های طالبان نشست جداگانه با نمایندگان بخش خصوصی افغانستان نیز داشت .  افغانستان و پاکستان قصد دارند برای افزایش مبادلات اقتصادی دو جانبه یک کمیته مشترک ایجاد کنند . انعام الله سمنگانی ، معاون سخنگوی امارت اسلامی‌گفت : در بخش روادید و فراهم نمودن فرصت های مناسب برای سرمایه گذاری مذاکرات دوجانبه انجام می‌شود . بلال کریمی ، معاون سخنگوی امارت سلامی‌گفت : بین دو طرف صحبت های مهمی درباره ی تجارت دوجانبه و ایجاد تسهیلات در بخش بازرگانی شد . سخنگوی وزارت امور خارجه طالبان هم در توییترش نوشت که دو طرف درباره برداشتن موانع بر سر راه بازرگانی دوجانبه به توافق رسیدند . در همین حال اتاق تجارت و سرمایه گذاری می‌گوید که در نشست مشترک با هیات بلند پایه پاکستانی، در هشت مورد برای حل مشکلات بازرگانان دو کشور به توافق رسیده است . از سویی هم اتاق تجارت مشترک افغانستان-پاکستان می‌گوید که هیات پاکستانی تعهد کرده است که عوارض گمرکی بر 18 قلم کالاهای صادراتی افغانستان معاف شود . نقیب الله صافی ، رییس عامل اتاق تجارت مشترک افغانستان-پاکستان گفت : با طرف پاکستانی در باره حل بعضی مشکلات بانکی گفت وگو شد و در مورد ایجاد یک مکانیزم در خصوص تجارت دو کشور گفت و گو شد .کابل و اسلام آباد در باره تهاتر کالا با کالا ، افزایش همکاری‌های فنی برای رشد کشاورزی افغانستان ، تسهیل واردات افغانستان از بندر کراچی و تسهیلات بانکی نیز به توافق رسیده اند .

 دلار در برابر افغانی کاهش یافت

به گزارش خبرگزاری صدای افغان آوا ( 13بهمن ) ، صرافان در ولایت های کابل و هرات می‌گویند که نرخ دلار در بازارهای صرافی در این دو ولایت ، کاهش یافته است . امروز در بازار کابل هر دلار آمریکایی به ۹۴ افغانی مبادله شد . اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان گفته است که با افزایش ارزش پول افغانی در برابر ارزهای خارجی ، نرخ مواد خوراکی و دیگر مواد اولیه در بازارهای این کشور کاهش خواهد یافت .

تاجیکستان ۳۳ میلیون دلار از شرکت برق افغانستان موسوم به برشنا طلبکار است

به گزارش خبرگزاری صدای افغان آوا ( 12بهمن ) ، دلیر جمعه ، وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان در یک نشست خبری گفت که کشورش در سال ۲۰۲۱ میلادی ، به ارزش ۵۶ میلیون دلار برق به افغانستان صادر کرد . رسانه‌های تاجیکستانی نوشتند که شرکت برشنا ، دو میلیون دلار از بدهکاری‌هایش به تاجیکستان را در ماه ژانویه پرداخت کرد و قرار است این هفته نیز دو میلیون دلار دیگر پرداخت کند . در حال حاضر تاجیکستان ، برق خود را با نرخ ۳ سنت برای هر کیلووات در ساعت برای خط انتقال ۱۱۰ کیلوولت ، و نرخ ۴٫۵ سنت برای هر کیلووات ساعت از طریق خط انتقال ۲۲۰ کیلو ولت به افغانستان می فروشد . در حال حاضر بخش عمده انرژی برق افغانستان از منابع خارجی تامین می‌شود. طبق آمارهای شرکت برشنا در طول سال‌های گذشته همواره در حدود ۸۰ درصد برق خود را از ازبکستان ، تاجیکستان ، ترکمنستان و ایران وارد کرده است .

کابینه طالبان خط‌آهن ازبکستان به پاکستان را از مسیر مزارشریف-بغلان-بامیان تصویب کرد

به گزارش خبرگزاری صدای افغان آوا ( 30دی ) ، انعام الله سمنگانی ، معاون سخنگوی حکومت اسلامی طالبان در توئیترش نوشت که کابینه حکومت اسلامی درباره تعیین مسیر پروژه خط آهن ، جهت عبور پروژه خط‌ آهن از ازبکستان به پاکستان از طریق افغانستان ، مسیر مزارشریف-بغلان-بامیان را به تصویب رسانده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما