معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۲/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۵۶

تولید و صادرات میوه کیوی نیوزیلند

در این مطلب نگاهی به صنعت رو به رشد تولید و صادرات کیوی در نیوزلند طی سه دهه گذشته شده است. درطول این سه دهه درآمد حاصل از صادرات این محصول برای نیوزلند حدودا 25 میلیارد دلار بوده است.

نیوزیلند از سال 1996 تا کنون بیش از 8.6 میلیون تن میوه کیوی صادر کرده و از این صادرات حدود 25.6 میلیارد دلار درآمد داشته است. صادرات کیوی در سال 2020، رکورد فروش سالانه را زد و به رقم 2.7 میلیارد دلار رسید.10درصد تولید کیوی در نیوزیلند در داخل مصرف می‌شود و 90 درصد مابقی به خارج از کشور صادر می‌گردد.

بزرگترین مشتریان بین المللی کیوی نیوزیلند را اروپا، ژاپن و چین تشکیل می دهند. در حال حاضر نیوزیلند سه نوع کیوی سبز، طلایی و قرمز تولید می‌کند. عمده تولید و صادرات کیوی نیوزیلند توسط شرکت تعاونی زسپری انجام می‌شود. شرکت زسپری که در سال 1997 تاسیس گردید، بزرگترین شرکت فروش کیوی در جهان است که محصولات آن در بیش از 50 کشور به فروش می رسد. این شرکت همچنین طی توافق نامه‌هایی با دیگر کشورها، محصولات خود را در کشورهایی چون ایتالیا، فرانسه، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و آمریکا تولید کرده و از همانجا با برند «زسپری» صادر می‌کند.  از همین رو این شرکت در تمام طول سال کیوی تازه برای صادرات دارد چرا که با توجه به اختلاف فصل در نیکره جنوبی و نیمکره شمالی، و با توجه به تنوع محل تولید این میوه، در همه فصول سال میوه کیوی شرکت زسپری برداشت می‌شود.

 در ابتدای دهه 1991، میزان صادرات کیوی نیوزیلند رقم ناچیزی را شامل می‌شد. در این زمان استرالیا، آلمان، بلژیک، هلند، سوئد فرانسه، آمریکا، دانمارک، سوئیس و ژاپن ده وارد کننده اول کیوی نیوزیلند بودند. بالاترین رقم واردات که مربوط به استرالیا بود، بیش از 245 هزار دلار و پایین ترین رقم این جدول بیش از 22 هزار دلار و مربوط به ژاپن بود.

 

از سال 1997 که شرکت زسپری تاسیس گردید، صادرات کیوی نیوزیلند رشد قابل ملاحظه ای را به خود دید و جدول وارد کننده‌ها نیز تغییر پیدا کرد. در پایان این سال اتحادیه اروپا بیش از 181 میلیون دلار کیوی از نیوزیلند وارد کرده بود. رتبه دهم وارد کننده‌ها را در این سال هنگ کنگ بر عهده داشت که بیش از 4.6 میلیون دلار کیوی از نیوزیلند خریداری کرده بود.

 

در آغاز دهه 2000 میلادی، صادرات کیوی همچنان رو به رشد بود و اتحادیه اروپا در این سال اولین وارد کننده و چین آخرین وارد کننده جدول ده وارد کننده برتر بودند. در این سال چین نزدیک به 7 میلیون دلار کیوی از نیوزیلند خرید.

 

در سال 2010 ژاپن با رقم بیش از 298 میلیون دلار، اولین وارد کننده کیوی نیوزیلند به شمار می رفت. اتحادیه اروپا در رتبه دوم قرار داشت و چین با افزایش حدود 65 میلیون دلار نسبت به ده سال گذشته، با رقم بیش از 72 میلیون دلار در رتبه چهارم وارد کنندگان کیوی نیوزیلند قرار داشت.

در سال 2020 میزان صادرات کیوی نیوزیلند وضعیت خیره کننده ای به خود گرفت و با ثبت رقم 2.7 میلیارد دلار، رکورد فروش سالانه خود را شکست. در این سال اتحادیه اروپا با خرید بیش از 683 میلیون دلار در رتبه اول، ژاپن با خرید نزدیک به 676 میلیون دلار در رتبه دوم و چین با خرید بیش از 591 میلیون دلار در رتبه سوم ایستاده بودند. دهمین کشور وارد کننده کیوی نیوزیلند در این سال، یعنی سنگاپور، بیش از 25.5 میلیون دلار کیوی از نیوزیلند خرید داشت.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما