معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۷

اخبار اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری و لباب)

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری به مرکزیت مرو و لباب) در نیمه اول بهمن ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ادامه ساخت مخزن «15 سال استقلال»

به گزارش خبرگزاری جیحون‌نیوز، عملیات ساخت فاز دوم مخزن «15 سال استقلال» توسط اداره تولیدی «باش‌هودان گورلوشیک»، انجمن تولید «گاراگوم دریا گورلوشیک» کمیته دولتی مدیریت آب ترکمنستان آغاز شد.

ساخت فاز اول مخزن زید که در سال 2006 به «15 سال استقلال» تغییر نام داد، در سال 2015 میلادی به پایان رسید. این مخزن گنجایش 2.2 میلیارد مترمکعب آب را دارد که برای تأمین آب مزارع استان‌های ماری و آخال و بالکان در شهر کرکی ساخته شده است.

ساخت فاز دوم مخزن با حجم 1.65 میلیارد متر مکعب آب قرار است در سال 2028 به پایان برسد و در این‌صورت گنجایش نهایی مخزن به 3.85 میلیارد متر مکعب خواهد رسید.

(تاریخ انتشار خبر: 1400/11/13)

کشت سیب‌زمینی در 30 هزار هکتار زمین در ماه فوریه

به گزارش خبرگزاری سنترال‌آسیا نیوز، اسنمرات اورازگلدیف، معاون نخست‌وزیر ترکمنستان در امور کشاورزی، در سخنرانی مجازی خود در 31 ژانویه، با تأیید گفته‌های استاندار در مورد توسعه مجتمع کشت و صنعت، از جمله آماده‌سازی زمین برای کاشت، گفت: در ماه فوریه 30 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی به کشت سیب‌زمینی بهاره و 10 هزار هکتار نیز به کشت پیاز تخصیص داده می‌شود.

آنابردیف دورانبردی، استاندار ماری، در سخنان خود به ارائه اطلاعات کلی در مورد فعالیت‌های کشاورزان در فصل زمستان همانند آماده‌سازی زمین و تهیه ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی برای کشت پنبه و هم‌چنین به تأمین بذر به مقدار مناسب برای تولیدکنندگان پنبه پرداخت. وی افزود: اقدامات مقدماتی برای کشت سیب‌زمینی و پیاز و آبیاری مناسب و کوددهی نهال‌های گندم نیز در حال انجام است.

اورازگلدیف با جمع‌بندی گزارش‌های استانداران افزود: در سال جاری میلادی 106 هزار هکتار زمین به کشت سیب‌زمینی و سبزیجات و تره‌بار اختصاص یافته که 65 هزار هکتار آن مخصوص کشت بهاره و 41 هزار هکتار مخصوص کشت پاییزه است.

قربانقلی بردی محمداف، رئیس جمهور ترکمنستان، پس از استماع صحبت‌های سخنرانان، به اهمیت کنترل دقیق امور کشاورزی، کشت گندم و سایر محصولات و همچنین کاشت و برداشت مقدار کافی سیب‌زمینی و پیاز اشاره کرد.

(تاریخ انتشار خبر: 1400/11/11)

عزیمت بیش از 190 نفر با پرواز چارتری از ترکمن‌آباد به مسکو

به گزارش خبرگزاری ترکمن‌پورتال، یکی دیگر از پروازهای چارتری که سفارت روسیه برقرار کرده است در روز هشتم بهمن‌ماه ترکمن‌آباد را به مقصد مسکو ترک کرد. به گزارش سایت رسمی دفتر دیپلماتیک، این پرواز خطوط هوایی اس7، 198 مسافر داشت.

این سی‌وچهارمین پرواز چارتری است که سفارت روسیه در ترکمنستان به انجام می‌رساند. پرواز قبلی در 14 ژانویه انجام شده بود. ترکمنستان در پی همه‌گیری ویروس کرونا، پروازهای منظم خود به دیگر کشورها را از ماه مارس سال 2020 میلادی متوقف کرده است.

(تاریخ انتشار خبر: 1400/11/08)

ساخت خطوط لوله جدید گاز در روستاهای استان ماری ترکمنستان

به گزارش خبرگزاری ترکمن‌پورتال به‌نقل از مجتمع نفت و گاز، تعداد مناطق مسکونی جدید در استان ماری در حال افزایش است و از همین رو گازرسانی به شهرک‌ها به طور فعال ادامه دارد.

در سال گذشته شرکت گاز «ماریگازاوپجونچیلیک» خط‌لوله گاز فشار متوسط به طول 1000 متر در شهرک‌های جدید روستای گیزیل و دهستان سلطان‌بنت احداث کرده است. طول خط‌لوله گاز فشار متوسط در دهستان سوگتی‌بالا نیز 776 متر است که تجهیزات کنترل گاز بر روی آن نصب شده است.

شرکت ماریگازاوپجونچیلیک خدمات بازرسی و عیب‌یابی تجهیزات گاز نیز ارائه می‌کند و طبق گزارش مذکور، تاکنون 30 ایستگاه توزیع گاز و 376 واحد تجهیزات کنترل گاز را به بهره‌برداری رسانده است.

(تاریخ انتشار خبر: 1400/11/07)

افتتاح مراکز جدید معاینه فنی خودرو در استان‌های مختلف ترکمنستان

به گزارش خبرگزاری بیزنس ترکمنستان، مراکز جدید بازرسی فنی و ثبت نتایج در شهرهای گوکدپه و باهردن و تجن در استان آخال، کونه‌اورگنچ در استان داشاغوز، کرکی در استان لباب، بایرامعلی در استان ماری و شهر ترکمن‌باشی در استان بالکان افتتاح شده است.

به گزارش رسانه‌های رسمی ترکمنستان، علاوه بر کیفیت مناسب و ضمانت تشخیص در این مراکز جدید، اکنون امکان دسترسی سریع‌تر و آسان‌تر ساکنان مناطق حومه‌‌ای به مراکز و دریافت برگ تشخیص معاینه فنی در اسرع وقت نیز فراهم شده است.

ساخت تأسیسات و تجهیز این مراکز به‌دست اداره ساخت‌وساز وزارت امور داخلی ترکمنستان انجام گرفته است. این مراکز مجهز به تجهیزات مدرن نوآورانه ساخت شرکت‌های معتبر خارجی است و امکانات و تجهیزات به‌روز آن‌ها امکان بازرسی کیفی انطباق خودروها با استانداردهای زیست‌محیطی، وضعیت فنی سیستم کنترل، عملکرد حسگرهای کنترل سرعت و کنترل حجم گازهای خروجی و عملکرد سرویس روشنایی و سیستم ترمز را فراهم آورده است. مدیریت مراکز معاینه فنی در ترکمنستان بر عهده اداره بازرسی دولتی ایمنی ترافیک وزارت امور داخلی است.

(تاریخ انتشار خبر: 1400/11/04)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما