معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۲/۰۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۳

کاهش ذخایر آلمان و افزایش قیمت سوخت در آن کشور

حجم گاز مخازن آلمان تنها 37 درصد به گزارش فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ، میزان گاز ذخیره شده در مخازن آلمان در تاریخ 30 ژانویه به رقم کم سابقه 37 درصد تقلیل یافته است. با توجه به افزایش مصرف گاز در فصل سرما، پیش بینی می‌شود این حجم گاز مخازن در هفته‌های آینده پایین تر نیز بیاید. حجم گاز در سال گذشته در این فصل از سال 46 درصد و در سال های 2020 و 2019 نیز به ترتیب 86 و 63 درصد بود. سهم عمده ای از گاز اروپا و آلمان از طریق روسیه تأمین می‌شود. با توجه به تحولات جاری در مرزهای اوکراین و روسیه، از پروژه نورد استریم 2 اکنون به عنوان یک اهرم فشار نزد اروپائی‌ها برای جلوگیری از حمله روسیه استفاده می‌شود.

قیمت گاز در هفته‌ها و ماه‌های گذشته بدلیل تقاضای زیاد بویژه از طرف صنایع، بسیار بالا رفته است. در ماه ژانویه 2022 هزینه گاز مصرفی یک خانوار دو برابر مدت مشابه در سال گذشته شده است.

متوسط میزان ذخایر در اتحادیه اروپا نیز با 38 درصد تنها اندکی بیشتر از حجم گاز ذخیره شده در آلمان است. این میزان ذخیره در سطح اتحادیه اروپا در سال های گذشته به ترتیب 52، 72 و 53 درصد بود.

افزایش بی سابقه قیمت سوخت در آلمان

طبق گزارش پلتفرم  ADAC، هرلیتر بنزین سوپر نوع E10  در جایگاه‌های سوخت آلمان به طور متوسط 1.712 یورو است، بیش از رکورد قبلی ثبت شده در سال 2012 با 1.709 یورو. قیمت هر لیتر گازوئیل نیز در 31 ژانویه با 1.637 یورو رکورد تازه ای ثبت کرد. علت افزایش قیمت سوخت، بالارفتن قیمت نفت اعلام شده است. هر بشکه نفت برنت در حال حاضر نزدیک به 89 دلار به فروش می رسد. عوامل ژئوپلیتیک چون بحران در اوکراین و یا مناقشه در یمن نیز بر بالارفتن قیمت سوخت تأثیر دارند.

پلتفرم ADAC به شهروندان آلمانی توصیه کرده است که با توجه به نوسانات قیمت سوخت در جایگاه‌ها در طول روز بین ساعت 18 لغایت 19 به جایگاه‌ها مراجعه کنند. پایین ترین قیمت معمولا در این ساعت از شب و بالاترین قیمت نیز 7 صبح است. روند کاهش و افزایش قیمت بنزین E10 از سال 2014 تاکنون در نمودار زیر قابل مشاهده است:

زیگمار گابریل، معاون سابق صدراعظم و وزیر سابق اقتصاد و انرژی آلمان، در مصاحبه ای با روزنامه اقتصادی «ویرتشافتس ووخه» به موضوع روابط خوبش با قطر پرداخته است. وی در این مصاحبه انتقال گاز از قطر به آلمان را ایده خوبی تلقی می‌کند. وی در این مصاحبه در پاسخ به انتقادات حقوق بشری (نوع حاکمیت و تضییع حقوق کارگران و...) نسبت به قطر ابراز می دارد: «قطر در یک فرایند اصلاحات قرار گرفته است و این تغییر یک روزه صورت نخواهد گرفت و نیاز به زمان دارد. برگزاری جام جهانی و فوتبال به روند اصلاحات کمک شایانی کرده و به آن سرعت بخشیده است.» وی در پاسخ به سؤال خود درخصوص رابطه خوب با قطر در زمان تصدی پست وزیر اقتصاد و همچنین درحال حاضر اظهار میدارد که نمایندگانی از قطر را می‌شناسد و با آنها در ارتباط است و در سال 2017 هنگامی‌که عربستان و برخی دیگر از کشورهای منطقه به بهانه حمایت این کشور از تروریست، دست به انزوای قطر زدند، با همتای آمریکایی خود در این خصوص بررسی‌های بسیاری انجام داده است. به گفته گابریل، مدتی بعد مشخص شد که این ادعا درست نبوده است و این اتهامات در خصوص خود کشورهایی که این اتهام را زده بودند، قبلاً صادق بوده است. وی قطر را یک میانجیگر صادق در منطقه خواند.

در دوران زیگمار گابریل به عنوان وزیر اقتصاد و انرژی آلمان (2013-2017) بزرگترین شرکت تأمین کننده مخازن گاز آلمان، Rehden، به گازپروم فروخته شد. وی در پاسخ به نقدی در این خصوص اظهار می دارد که در آن دوران فضای حاکم بر پایه لیبرالیزه کردن بازار انرژی استوار بود و هیچ کس این تصور را نداشت که روزی روسیه 100 هزار نیروی نظامی در مرزهای اوکراین مستقر خواهد کرد. وی در پاسخ به این سؤال که آیا میتوان اهمیت قطر را در این مسئله نیز دید که این کشور می‌تواند جایگزین خوبی برای صادرات گاز روسیه باشد، اظهار می دارد: «قطعاً ایده خوبی است که در زمینه تأمین انرژی تا حد ممکن تنوع بخشی داشته باشیم و بدون وابستگی به تنها یک شریک امور را پیش ببریم. دهه‌های گذشته تحت تأثیر فضای لیبرال و سیاست زدایی قرار داشتند. این مسئله باعث شد که ما در زمینه انتقال انرژی به کشور تنها به مسئله قیمت توجه کنیم. هدف لیبرالیزه کردن بازار انرژی در اروپا این بود که امنیت تأمین انرژی از طریق حاضران در بازار محقق شود، چراکه تحقق آن بسیار ارزان تمام می‌شد. و طبیعتاً فعالان در بازار نیز ارزان ترین عرضه را برگزیدند: گاز خط لوله روسیه. ما فکر می‌کردیم که بعد از کنار رفتن پرده آهنین، پس از جنگ سرد، در سیاست های انرژی نیز یک «سود سهام صلح» دست یافتنی است»

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما