معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۲۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۶۸

نیاز ایالت های آلمان به نیروی کار متخصص مهاجر

بر اساس گزارش اتاق بازرگانی و صنایع ایالت اشلسویگ هولشتاین، کمبود نیروی متخصص برای ۵۸ درصد از شرکت ها یکی از بزرگترین چالش ها به حساب می آید. طبق این گزارش، کمبود نیروی متخصص در اشلسویگ-هولشتاین تا سال ۲۰۳۵ به حداقل ‍۱۸۰ هزار نفر خواهد رسید.

قرار بود با اجرایی شدن قانون جدید مهاجرت افراد متخصص (FEG) در ماه مارس سال ۲۰۲۰، با کمبود فزاینده نیروی کار ماهر مقابله شود. اما همه‌گیری کرونا باعث شد این قانون تأثیر محدودی داشته باشد.

بخش‌ بزرگی از اقتصاد از این شیوه جذب نیروی کار بهره نمی‌برد. نیلز پاسائو، رئیس کارگروه مهاجرت و ادغام در اتاق بازرگانی و صنایع کیل و مدیر عامل شرکت meteolytix GmbH، خاطرنشان کرد: "محاسبات ما نشان می‌دهد که تنها با ترکیب تدابیری چون افزایش نرخ اشتغال در میان زنان و افراد مسن و جذب هدفمند مهاجرین، رفع کامل این کمبود ممکن است".

در ایالت اشلسویگ-هولشتاین، تنها تعداد کمی از شرکت ها اقدام به جذب نیروی متخصص از خارج می نمایند. طبق نظرسنجی اتاق بازرگانی و صنایع کیل از ۶۰ شرکت در ماه آگوست سال ۲۰۲۱ ، استخدام نیروی کار خارجی در رتبه پنجم قرار دارد. مواردی چون حفظ توازن بین کار و خانواده (۶۰ درصد)، ارائه دوره تکمیلی آموزشی (۶۵ درصد) و کارآموزی دوگانه (۳۵ درصد) و همچنین افزایش منظم دستمزد (۵۵ درصد) مهم تر قلمداد شدند. آنا شتله، مشاور طرح *Willkommenslotsen، افزود: « آنچه اغلب شرکت ها را از جذب نیروی کار خارجی باز می دارد، مواردی چون بوروکراسی، حمایت وقت گیر و کامل از یک نیروی کار متخصص، پیوند خانواده، افتتاح حساب بانکی، جستجوی خانه، تصدیق کارنامه و نیاز به همراهی برای فراگیری زبان آلمانی می‌باشد. ما متوجه شدیم که حمایت از نیروهای خارجی در این زمینه‌ها برای آغاز به کار و ادغام موفق این افراد الزامی است.» سایر تدابیر ضروری شامل تبادل بین فرهنگ‌ها و اجرای طرح حمایتی داخلی**  در شرکت ها می‌شود.

 پاسائو در این باره گفت: « فعالیت کارگروه ما دقیقاً در همین زمینه است. فعالیت ما علاوه بر ورود موفقیت آمیز نیروی متخصص به اشلزویگ-هولشتاین، بر روی مهاجرت هدفمند نیز متمرکز است. ما بدینگونه با همکاری یکدیگر در مسائل مربوط به مهاجرت و ادغام به جایگاه یابی اتاق بازرگانی و صنایع اشلسویگ هولشتاین کمک می‌کنیم. از کارآفرینان و مدیران علاقه‌مند استقبال می‌شود.»

 

----------------------------------------------------

* Willkommenslotsen به افرادی گفته می‌شود که به شرکت هایی که قصد استخدام پناهندگان را دارند، مشاوره داده و در این فرآیند همراهی می‌کنند.

** کارمندان با در اختیار گذاشتن دانش و تجربیات خود و برقراری یک ارتباط نزدیک به نیروی کار خارجی کمک می‌کنند.

 

منبع:

اتاق بازرگانی و صنایع کیل، مجله اقتصاد بین دریای شمال و بالتیک، دسامبر ۲۰۲۱،  ص 34

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما