معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۲

اخبار اقتصادی ازبکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ازبکستان در نیمه دوم دی ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

اجباری شدن انجام تست سریع کرونا در کلیه مبادی ورودی ازبکستان؛

بر اساس تصمیمات کمیسیون ویژه مقابله با کرونا ازبکستان از تاریخ 15 ژانویه 2022، اکثر شهروندانی که وارد ازبکستان می‌شوند، باید از قبل آزمایش PCR حداقل 48 ساعت قبل از ورود و همچنین آزمایش سریع را در بدو ورود انجام دهند. هزینه آزمایش سریع در فرودگاه‌ها 5 دلار تعیین شده است.

راه اندازی نیروگاه جدید حرارتی در تاشکند؛

نیروگاه جدید حرارتی با ظرفیت 240 مگاوات به ارزش150 میلیون دلار در تاشکند راه اندازی شد. نیروگاه فوق توسط شرکت ترکیه ای Aksa Enerji با سرمایه گذاری مستقیم اجرا شده است.

شمار شرکت های خارجی ثبت شده در ازبکستان؛

تا ابتدای ژانویه 2022، تعداد شرکت ها و سازمان‌های دارای سرمایه خارجی ثبت شده در ازبکستان 13.7 هزار شرکت رسیده که از این تعداد 13.3 هزار مورد در حال فعالیت می‌باشند. بر اساس گزارش کمیته آمار دولتی، تعداد شرکت های فعال با سرمایه خارجی نسبت به دوره مشابه در سال 2021، 1508 شرکت افزایش یافته است.تعداد شرکت های دارای سرمایه خارجی به ترتیب روسیه(2309)، چین(1927)، ترکیه(1288)، قزاقستان(1067) و کره جنوبی(896) هستند.

تسهیلات جدید ازبکستان برای توسعه گردشگری؛

بر اساس فرمان ریاست جمهوری «در مورد ایجاد شرایط اضافی برای توسعه بیشتر گردشگری، فرهنگی، میراث فرهنگی و ورزش» از ابتدای سال 2022 تا ابتدای سال 2023، بخشی از هزینه‌های شرکت های گردشگری و شرکت های هواپیمایی برای سازماندهی پروازهای چارتر از کشورهای خارجی به ازبکستان بازپرداخت می‌شود. اگر هر گردشگر خارجی حداقل پنج شب را در قلمرو جمهوری سپری نماید، مبلغ 10 دلار از سوی دولت به آژانس برگزار کننده بازپرداخت می‌شود و این مبلغ در فصل زمستان یعنی از 20 نوامبر تا 20 فوریه به 25 دلار افزایش می یابد. همچنین از اول می 2022 به منظور حمایت از کارآفرینی جوانان، به هر کارآفرین مبلغ 50 میلیون صوم (حداکثر) کمک بلاعوض تعلق می‌گیرد.

نرخ رشد 7.4 درصدی تولید ناخالص داخلی ازبکستان در سال 2021؛

بر اساس رئیس جمهور ازبکستان نرخ رشد تولید ناخالص داخلی این کشور به 7.4 درصد در سال 2021 رسیده است. در این سال همچنین حجم درآمدهای مالیاتی جمهوری نسبت به سال گذشته 23.5 درصد افزایش یافته است. بر این اساس درآمدهای حاصل از پرداخت های گمرکی برای دوره مورد تجزیه و تحلیل 34.4 درصد افزایش یافته است. بیشترین افزایش درآمد در جیزاخ (3.6 برابر)، سیردریا (2.1 برابر)، خوارزم (1.9 برابر)، سمرقند (57.9٪)، قشف دریا (55٪)، فرغانه (54.5٪)، و نمنگان (با 48.7%) بوده است. افزایش حجم دریافتی‌های پرداخت های گمرکی نشان دهنده رشد گردش تجارت خارجی است. در ساختار واردات، ماشین آلات و تجهیزات، کالاهای صنعتی سهم قابل توجهی دارند. این روند حاکی از ایجاد و نوسازی ظرفیت های تولیدی است که در بلندمدت به رشد اقتصادی کمک می‌کند.

بر اساس گزارش کمیته گمرک این کشور، حجم صادرات کالا از ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 36.6 درصد افزایش داشته است. افزایش حجم صادرات کالا در مناطق سمرقند (58.9 درصد)، جیزاخ (51.1 درصد)، اندیجان (50.6 درصد) و تاشکند (51.4 درصد) مشاهده شده است.

حجم تجارت خارجی ازبکستان در سال 2021؛

بر اساس اعلام کمیته دولتی آمار ازبکستان حجم تجارت خارجی این کشور در سال 2021 به رقم 1 میلیارد دلار رسیده است. طی یکسال گذشته ازبکستان 16.6 میلیارد دلار صادرات و 25.5 میلیارد دلار واردات داشته است.

بهبود بی سابقه موقعیت ازبکستان در معیار "آزادی تجارت" در شاخص آزادی اقتصاد؛

بر اساس گزارش آژانس توسعه استراتژیک ازبکستان، سیاست تجاری صحیح ازبکستان، اصلاحات در زمینه بهینه سازی موانع تعرفه ای و غیر تعرفه ای (کاهش نرخ تعرفه، ساده سازی گمرکی و محدودیت های نظارتی)، بر اساس نتایج مقدماتی، ازبکستان موقعیت خود را در شاخص کنترل "آزادی تجارت" 20.2 امتیاز بهبود بخشیده است. شاخص آزادی تجارت در ازبکستان به 75.6 واحد رسید. بر اساس این شاخص، این کشور از آمریکا، روسیه، چین و ژاپن سبقت گرفت. در رده بندی کلی شاخص آزادی اقتصادی برای سال 2021، ازبکستان با 6 رتبه ارتقاء در یک سال، رتبه 108 را به خود اختصاص داد. شایان ذکر است شاخص آزادی اقتصاد رتبه‌بندی است که میزان آزادی اقتصادی در کشورهای جهان را ارزیابی می‌کند و توسط مرکز تحقیقاتی آمریکایی The Heritage Foundation و نشریه تجاری The Wall Street Journal منتشر شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما