معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۹۸

روند احیای اقتصاد اروگوئه در سال 2021 و چشم انداز آن برای سال 2022

در سه ماهه سوم سال 2021، اقتصاد اروگوئه پس از ضربات متحمل شده در سال 2020 و ابتدای 2021 ناشی از شیوع کرونا، روند بهبودی خوبی به ثبت رساند.

طبق اطلاعات منتشر شده توسط بانک مرکزی اروگوئه، تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه سوم سال 2021 در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته آن 5.9 درصد و در مقایسه با سه ماهه دوم سال 2021، به میزان 2.7 درصد افزایش داشته است. از طرف دیگر بخش تولیدی کشور شاهد بهبود کلی در فعالیت های اقتصادی نسبت به همین دوره زمانی در سال گذشته بوده است و بخش های بازرگانی، مسکن، آموزش، مواد خوراکی و بهداشت از جمله تاثیرگذارترین عوامل در این بهبود شناخته شده اند.

میزان تقاضای صادرات کالا از اروگوئه و نیز میزان مصرف داخلی این کشور شاهد افزایش قابل توجهی بوده است. طبق آخرین اطلاعات در سال 2021 نرخ صادرات محصولات اروگوئه نسبت به سال گذشته آن، روند پویایی خوبی را تجربه کرده و کشور چین بعنوان یکی از شرکای عمده تجاری اروگوئه جایگاه خود را بیش از پیش مستحکم کرده است، از طرفی دیگر افزایش تقاضا در بازار داخلی موجب رشد در مصرف نهایی و سرمایه ناخالص شده است و سرانه ماهانه تولید ناخالص داخلی کشور را به 62.857 پزوی اروگوئه رسانده است (در حدود 1450 دلار). با درنظر داشتن ارقام فوق و شرایط خوب اقتصادی میزان رشد ناخالص داخلی کشور تا پایان سال 2021، فراتر از تخمین‌های برخی از اقتصاددان‌ها بوده است. کارشناسان در اواسط سال گذشته پیش بینی کرده بودند تا پایان سال 2021 میزان رشد اقتصادی کشور در حدود 3.5 درصد باشد لیکن این رقم به بیش از 4 درصد ارتقا یافته است.

طبق گفته کارشناسان، در سه ماهه سوم سال 2021 تولید ناخالص داخلی کشور 0.6 درصد کمتر از همین دوره زمانی در سال 2019 و 0.2 درصد بیشتر از سه ماهه آخر سال 2019 بوده است. این مسئله نشان دهنده احیای خوب اقتصادی پس از طوفان اقتصادی بوجود آمده به واسطه کرونا می‌باشد. یکی از عمده دلایل شتاب در روند احیای اقتصاد اروگوئه، کنترل خوب پاندمی‌ توسط دولت و عادی سازی رفت و آمد شهروندان در جامعه بوده است. علاوه بر این، از سرگیری فعالیت های ساخت و ساز با سرمایه خارجی من جمله ساخت کارخانه شماره 2 تولید سلولز "UPM" در کشور و همچنین بهبود فعالیت در بخش‌های خدمات و بازرگانی پس از اجرای طرح واکسیناسیون، عامل های مثبت دیگر در پویایی اقتصاد و اشتغالزایی در اروگوئه بوده اند.

مشکلات احتمالی پیش رو، بدلیل تاثیرات ویروس اومیکرون و دیگر عوامل:

با وجود ثبت روند خوب رشد اقتصادی و امید کارشناسان به ادامه رشد در سال 2022 بر پایه سرمایه گذاری‌های پایدار، مشکلات جدیدی بر سر راه تجارت جهانی وجود دارد و امکان کاهش میزان رشد اقتصادی نیز وجود خواهد داشت. با توجه به پیدایش سویه اومیکرون و افزایش مجدد تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در سطح جهان و از طرفی دیگر افزایش قیمت جهانی کالا در نتیجه ایجاد تورم در بسیاری از کشورها، ممکن است یک سناریوی منفی جهانی، با کاهش میزان رشد اقتصادی، افزایش نرخ دلار و در نهایت افزایش قیمت مواد اولیه برای تولید کالاها صورت پذیرد.

می‌توان گفت بزرگترین چالشی که دولت اروگوئه در سال 2022 با آن مواجه است، تحکیم روند بهبود اقتصادی در منطقه ای بی ثبات و جهانی پر تنش، می‌باشد. از طرفی بحث های سیاسی بر سر لایحه قانون فوریت دار و برگزاری رفراندوم برای رد یا قبولی آن در ماه‌های آینده، سال 2022 را به سالی کلیدی برای تثبیت دولت لوئیس لاکاژه پو، رئیس جمهور اروگوئه تبدیل کرده است. صرف نظر از عوامل فوق، کارشناسان اروگوئه ای اعتقاد دارند، در سال 2022 میزان رشد اقتصاد کشور نسبت به سال 2021، بیش از 3 درصد رشد خواهد داشت و این اجازه را به دولت می دهد تا در هزینه‌های خود آزادی بیشتری داشته باشد.

دولت اروگوئه امیدوار است با عملی کردن مجموعه ای از اصلاحات ساختاری مهم در کشور مانند ورود هر چه بیشتر به بازارهای بین المللی، انجام اصلاحات مقررات کار و تامین اجتماعی، دلارزدایی و غیره، امکان بالقوه افزایش نرخ رشد اقتصادی را فراهم سازد. برنامه دولت در سال جاری، اجرای طرح های تعدیلی در امور مالی است. از طرفی دیگر بدلیل وجود ریسک و عدم اطمینان از چگونگی روند اقتصادی در سال 2022 و همچنین عدم احیای کامل کمبود بودجه ناشی از هزینه‌های صورت گرفته برای مقابله با کرونا، مقرر شده است هزینه‌های دولت بصورت پلکانی و بر حسب اولویت انجام پذیرد.

با توجه به باز شدن مرزها در اروگوئه و شروع فصل گردشگری در این کشور، دولت امیدوار است بخشی از هزینه‌های خود را از طریق درآمدزایی از بخش گردشگری احیا کند و میزان ضربات احتمالی موج جدید کرونا را تا حدودی خنثی نماید. قابل ذکر است در سال های 2020 و 2021 درآمد اروگوئه از بخش گردشگری نسبت به دوران گذشته بسیار ناچیز بوده لیکن فصل 2022 شروع بسیار مستحکمی را داشته است. بر اساس داده‌های بخش آمار اداره ملی مهاجرت، کشور اروگوئه بین 15 دسامبر 2021 تا 2 ژانویه 2022، پذیرای 123 هزار گردشگر بوده و در روزهای آینده به تعداد این افراد افزوده خواهد شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما