معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۰۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۲

اخبار اقتصادی ترکمنستان

گزیده اخبار اقتصادی ترکمنستان در هفته چهارم دی ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

مناقصات و خریدهای دولتی:

 خبرگزاری اورینت: هفته گذشته، 12 مناقصه از سوی وزارت صنعت، شرکت دولتی ترکمن نفت، کنسرسیوم خزر، بانک ریزقال، بانک توسعه دولتی ترکمنستان، شرکت پتروناس و شرکت مهندسی حفاری چوانگ‌کینگ در ترکمنستان اعلام شد.

تاریخ برگزاری مزایده منظم فروش اموال دولتی نیز مشخص شد.

کنسرسیوم خزر مناقصه ای را به منظور تعمیر و سرویس تأسیسات ESP تولید شده توسط شرکت سهامی Novomet-Perm در میدان چلکن شرقی برگزار می‌کند.

بانک ریزقال و بانک توسعه دولتی ترکمنستان مناقصه ای را به منظور حسابرسی صورت های مالی سال 2021 میلادی اعلام کردند.

 شرکت خزر و شرکت مهندسی حفاری چوانگ کینگ قصد خود را برای خرید مواد برای بهبود شرایط کاری کارکنان اعلام کردند.

شرکت مهندسی حفاری چوانگ کینگ نیز قصد خرید لاستیک و باتری را دارد.

در 27 ژانویه 2022 میلادی، مزایده منظم در ساختمان وزارت دارایی برگزار می‌شود که در آن 24 ملک از املاک دولتی به فروش گذاشته خواهد شد.

شرکت ترکی Çalik Enerji Sanayi ve Ticaret A.Ş برنده مناقصه ساخت اولین نیروگاه ترکیبی خورشیدی-بادی با ظرفیت 10 مگاوات در ترکمنستان شد.

 برق سازگار با محیط زیست از ایستگاه برق برای مصرف کنندگان در منازل مسکونی که در اطراف بزرگترین دریاچه مصنوعی آسیای مرکزی، "آلتین عصیر"  ساخته می‌شوند، تأمین خواهد شد.

 

احداث کارخانه تولید اسید گلیسیریزیک با خاصیت ضد ویروسی در ترکمن آباد آغاز می‌شود.

کارخانه جدید در ساختار مجتمع بویان در لباب زیر مجموعه وزارت بهداشت کشور، ریشه شیرین بیان را فرآوری کرده و سالانه 390 تن اسید گلیسیریزیک تصفیه نشده از آن تولید خواهد کرد.

 

 تدابیر و اقدامات به عمل آمده در خصوص مقابله با ویروس کرونا:

ترکمنستان اقدامات پیشگیرانه سیستماتیک را به منظور مقابله با همه گیری و محافظت در برابر ورود سویه جدید ویروس کرونا "امیکرون" به این کشور تقویت کرده است.

این موضوع در ویدئو کنفرانس کاری به قربانقلی بردی محمداف توسط معاون نخست وزیر، که رئیس کمیسیون فوق العاده مبارزه با شیوع بیماری‌ها است، گزارش شد.

 

  امضاء توافقنامه در خصوص انتقال خط لوله گاز به افغانستان:

رسانه‌های منطقه ای هفته گذشته گزارش دادند که افغانستان به زودی هفت توافقنامه را در خصوص خط لوله گاز تاپی با شرکاء پروژه امضاء خواهد کرد.

همچنین انتظار می رود ترکمنستان برای پرداخت هزینه‌های این پروژه به کشور همسایه وام بدهد. در مقابل، طرف افغان نیز این وجوه را از درآمد حاصل از ترانزیت گاز از طریق خط لوله گاز تاپی بازگرداند.

 

 اعلام آمادگی ترکمنستان به منظور صادرات گاز طبیعی به قزاقستان:

ترکمنستان آمادگی دارد تا از ماه مارس سال جاری میلادی صادرات گاز طبیعی به قزاقستان را آغاز کند و علاوه بر آن برق مورد نیاز این کشور را نیز تأمین نماید.

 این مطلب را رشید مردوف، وزیر امور خارجه ترکمنستان در نشست فوق العاده شورای وزیران امور خارجه سازمان کشورهای ترک زبان در مورد وضعیت قزاقستان بیان کرد.

 

 ترکمنستان قصد دارد تا به توافقنامه‌های تعرفه ترانزیت بین المللی و تعرفه مشترک ترانزیت سازمان همکاری بین ریلی، بپیوندد:

دولت ترکمنستان قصد خود را به منظور پیوستن به توافقنامه‌های تعرفه ترانزیت بین المللی و تعرفه مشترک ترانزیت سازمان همکاری بین ریلی، اعلام کرد.

این اقدام به کشور اجازه می دهد تا بستر مناسبی برای توافق بر سر تعرفه‌های مشترک ایجاد کند و همچنین ترانزیت را در مسیرهای چین-اروپا، تسهیل نماید.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما