معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۲۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۴

اخبار اقتصادی ونزوئلا

گزیده عناوین و اخبار اقتصادی ونزوئلا در هفته چهارم دی ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

کشف ذخایر جدید نفتی در منطقه مورد مناقشه ونزوئلا با گویان

شرکت آمریکایی اکسون موبیل از کشف ذخایر جدید نفتی در منطقه مورد مناقشه ونزوئلا با گویان خبر داد. برابر بیانیه منتشره از سوی شرکت آمریکایی، دو چاه جدید کشف شده در گویانا در بلوک نفتی به نام Stabroek  به مساحت بالغ بر ۲۶ هزار کیلومتر قرار دارند که هر دو از ذخایر نفتی با کیفیت بالا برخوردارند و با این احتساب، میزان ذخایر تخمینی از ۱۰ میلیارد بشکه فراتر می رود.

از سرگیری صادرات نفت رقیق ونزوئلا

ونزوئلا پس از ۹ ماه وقفه در صادرات نفت خام رقیق، صادرات این محصول را از سر می‌گیرد. برابر اعلام خبرگزاری رویترز، انعقاد موافقتنامه ای برای تبادل میعانات نفتی ایران با نفت خام ونزوئلا و به تبع آن تصحیح راهبرد شرکت ملی نفت ونزوئلا برای تولید، ارسال و افزایش ذخایر نفت خام رقیق را در پی داشته است که بر پایه آن شرکت نفت ونزوئلا ماهیانه در ازای تأمین حدود ۳.۸ میلیون بشکه نفت خام مری برای شرکت ملی نفت ایران، حدود ۲.۱ میلیون بشکه میعانات گازی از آن دریافت می داشته است و بنابر گزارشات داخلی یک نفتکش با پرچم پاناما حدود ۱.۹ میلیون بشکه نفت رقیق ونزوئلا را به مقصد مالزی بارگیری نموده است.

افزایش تولید سوخت ونزوئلا

ونزوئلا طی روزهای اخیر به افزایش تولید سوخت در پالایشگاه‌های خویش پس از دوره طولانی کمبود سوخت دست یافته است. بنابر گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه، میزان تولید روزانه بنزین در پالایشگاه‌های ونزوئلا از ۱۶۰ هزار بشکه فراتر رفته است که تقریبا دو برابر میزان تولید روزانه بنزین در ماه دسامبر سال گذشته میلادی به میزان ۸۲ هزار بشکه بوده است. علاوه بر این به افزایش تولید روزانه گازوئیل به ۳۸ هزار بشکه نائل گردیده است این در حالیست که پالایشگاه ال پالیتو پس از یک سال وقفه در تولید، تولید بنزین را با ۴۰ درصد ظرفیت از سر گرفته است، پالایشگاه آموای ظرفیت پردازش روزانه ۶۴ هزار بشکه را بازیافته است و تولید روزانه آن بالغ بر ۶۵ هزار بشکه رقم خورده است و علاوه بر پالایشگاه کاردون، پالایشگاه پورئرتو لا کروز به تثبیت تولید روزانه سوخت به مقدار ۳۳ هزار بشکه دست پیدا کرده است.

افزایش میانگین روزانه تولید نفت در ونزوئلا

بر پایه آخرین بررسی‌های صورت پذیرفته از سوی موسسه «گلوبال پلاتس»، میانگین تولید روزانه نفت ونزوئلا در آخرین ماه سال گذشته میلادی از ۷۵۰ هزار بشکه فراتر رفت. بر این اساس، افزایش میانگین روزانه تولید نفت ونزوئلا به یمن واردات میعانات از ایران در راستای بهبود کیفیت نفت فوق سنگین تولید شده در کمبرندی نفتی اورینوکو برای تولید نفت مری ۱۶ جهت صدور آن به چین محقق گردیده است، به طوریکه افزایش تولید روزانه نفت ونزوئلا به میزان بالغ بر ۱۳ درصد را در ماه دسامبر سال ۲۰۲۱ نسبت به ماه نوامبر همان سال در پی داشته و افزایش روزانه تولید نفت ونزوئلا در ماه پایانی سال گذشته میلادی بیش از ۹۰ هزار بشکه افزایش یافت که بالاترین میزان تولید شده از ماه فوریه سال ۲۰۲۰ به شمار می رود.

استمرار سیاست تزریق ارز به بازار پولی ونزوئلا

بانک مرکزی ونزوئلا در راستای ایجاد ثبات در بازار پولی این کشور و مهار افزایش بهای ارز در برابر پول ملی همچنان اجرای سیاست تزریق منابع مالی ارزی به بازار پولی این کشور را ادامه می دهد. در این راستا بانک مرکزی ونزوئلا در روزهای نخست سال جدید میلادی بالغ بر ۱۲۲ میلیون دلار را به موسسات مالی و موسسات بانکی روانه ساخته است این در حالیست که طی سال گذشته میلادی بیش از ۱.۵۳۵ میلیارد دلار را به این امر اختصاص داد که بالغ بر ۱۳ درصد درآمد نفتی ونزوئلا برآورد گردیده است.

برخورداری ونزوئلا از بالاترین افزایش صادرات در آمریکای جنوبی

آخرین گزارش منتشره از سوی بانک بین آمریکایی توسعه از برخورداری ونزوئلا از بیشترین افزایش صادرات در منطقه آمریکای جنوبی در سال گذشته میلادی حکایت دارد. بر این اساس ونزوئلا بالاترین افزایش صادرات را در سال ۲۰۲۱ در بین کشورهای منطقه آمریکای لاتین به خود اختصاص داده است به طوریکه صادرات ونزوئلا در سال گذشته میلادی با وجود استمرار اقدامات قهری یکجانبه آمریکا و پیامدهای سوء همه گیری بیماری کرونا، تحت تأثیر عوامل عدیده به ویژه بهبود بهای جهانی نفت بیش از ۷۸.۳ درصد افزایش یافت و آمریکا در چهارمین جایگاه به عنوان مقاصد صادراتی ونزوئلا جای گرفته است. پس از ونزوئلا، بولیوی و پرو به ترتیب بیشترین رشد صادرات را در آمریکای جنوبی تجربه نمودند.

افزایش سفر گردشگران روسی به ونزوئلا

وزارت گردشگری ونزوئلا از افزایش سفر گردشگران روسی به این کشور طی ماه‌های اخیر برای بازدید از جاذبه‌های توریستی آن خبر داد. «علی پادرون» وزیر گردشگری ونزوئلا با تأیید این امر اعلام داشت که از آغاز اجرای ابتکار پروازهای مستقیم گردشگری بین ونزوئلا و کاراکاس، از ماه سپتامبر سال ۲۰۲۱ تا کنون بیش از ۸۶۰۰ گردشگر روسی از جزیره مارگاریتا بازدید نموده اند.

کاهش بی سابقه تولید سیب زمینی در ونزوئلا

کاشت و تولید محصول زراعی سیب زمینی در ونزوئلا با کاهشی بالغ بر ۹۹ درصد مواجه گردیده است. برابر اعلام فدراسیون ملی تولید کنندگان سیب زمینی ونزوئلا، میزان تولید سالانه این محصول به ۷ هزار تن کاهش یافته است علاوه بر این سطح زیر کشت نیز با کاهشی معادل ۷۴ درصد از ۲۸ هزار هکتار به ۸ هزار هکتار کاهش یافته است این در حالیست که تولید سالانه سیب زمینی در ونزوئلا در سال ۲۰۱۴ از ۵۰۰ هزار تن فراتر رفت، فقدان بذر و اقلام مورد نیاز برای تولید از مهمترین عوامل اثر گذار بر کاهش تولید سیب زمینی در ونزوئلا می‌باشند.

پیش بینی رشد اقتصادی ونزوئلا از سوی موسسه سوئیسی

شرکت خدمات مالی و بانکداری سوئیسی موسوم به کردیت سوئیس، میزان رشد تولید ناخالص داخلی ونزوئلا در سال جاری میلادی را ۴.۵ درصد پیش بینی نمود. این موسسه در آخرین گزارش منتشره خویش از دستیابی ونزوئلا به رشد تولید ناخالص داخلی به میزان ۸.۵ درصد در سال گذشته میلادی خبر داد علاوه بر این میزان رشد تورم در سال ۲۰۲۲ را ۱۵۰ درصد پیش بینی نموده است و میزان ذخایر بین المللی آن بین ۵ تا ۶ میلیارد دلار در نوسان خواهند بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما