معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۲۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۵۹

ورود اولین کارخانه گاز شناور آفریقا به موزامبیک

موسسه ملی نفت موزامبیک اعلام کرد که کارخانه شناور معروف به Coral Sul FLNG وارد منطقه 4 حوضه رووما شد. Coral South یکی از پروژه‌های انرژی است که در حوضه رووما واقع شده است. این اولین تاسیسات گاز طبیعی مایع LNG شناور در اعماق دریا در آفریقا می‌باشد که وارد آب‌های موزامبیک شده است. این اقدام نقطه عطف بزرگی در تولید از یک میدان گازی فراساحلی است.

به گفته موسسه ملی نفت موزامبیک، ورود شناور "نقطه عطفی در اجرای پروژه" است. از زمان ورود به آب‌های موزامبیک، فرآیند پیچیده لنگر انداختن، بررسی‌ها، بازرسی‌ها و گواهی‌نامه‌ها با هدف صدور مجوز بهره‌برداری برای آن آغاز شده بود تا تولید طبق برنامه در نیمه دوم سال آغاز شود.

پروژه Coral South شاهد ارائه آموزش تخصصی برای بیش از 800 کارگر موزامبیکی خواهد بود که در مرحله عملیاتی پروژه به کار گرفته خواهند شد. این شرکت گفت که متعهد به "برنامه کاری عظیم" برای جوامع محلی است تا دسترسی آنها به خدمات اساسی مانند آموزش، آب سالم و مراقبت‌های بهداشتی را بهبود بخشد و در عین حال از رشد اقتصادی-اجتماعی طولانی مدت، متنوع و پایدار حمایت کند.

پروژه 30 میلیارد دلاری Rovuma LNG اکسون موبیل هنوز در انتظار تصمیم نهایی برای سرمایه گذاری است که در سال 2020 به دلیل سقوط قیمت نفت در بحبوحه همه گیری کووید-19 به تعویق افتاد.

پل اردلی تیلور، رئیس استاندارد بانک نفت و گاز جنوب آفریقا، در مورد شروع بکار این شناور گفت: «این خبر بسیار خوبی برای موزامبیک و منطقه است که Coral FLNG اکنون در موزامبیک در حال راه اندازی است. 3.4 میلیون تن در سال LNG می‌تواند 4 گیگاوات گاز پاک‌تر را پشتیبانی کند و نشان می‌دهد که توسعه LNG موزامبیک علی‌رغم همه‌گیری و سایر چالش‌ها ادامه دارد.

با اینحال در مورد آفریقای جنوبی وضعیت روشن نیست. در سراسر مرز آفریقای جنوبی، دولت مدت‌هاست که برای توسعه اقتصاد گازی صحبت کرده است، اما این توسعه برای بسیاری از حامیان این صنعت به طرز ناامیدکننده‌ای کند بوده است. نگرانی‌های اقلیمی و تعهد آفریقای جنوبی به اقتصاد بدون کربن، پیگیری پروژه‌های جدید را برای شرکت‌های نفت و گاز دشوارتر از همیشه کرده است. همانطور که چندی پیش مخالفت شدید با برنامه‌های شل برای انجام بررسی‌های لرزه‌ای در سواحل این کشور روی داد.

نائل کرامر، مشاور مستقل انرژی، در این رابطه گفت: ورود کورال سول FLNG یادآور این است که اگر آفریقای جنوبی زودتر برای توسعه اقتصاد گازی محلی اقدام می‌کرد، می‌توانست در چه جایگاهی باشد. ناامیدکننده است که دنیا رو به جلو حرکت می‌کند و ما فقط صحبت می‌کنیم و آنچه را که گفته بودیم انجام نمی‌دهیم. گاز بدون شک بخشی از ترکیب انرژی در گذار از سوخت‌های فسیلی و به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر خواهد بود. همانطور که در طرح منابع یکپارچه 2019، نقشه راه زیرساخت ملی برق ذکر شده است.

کرامر گفت که آفریقای جنوبی باید محیطی ایجاد کند که برای سرمایه گذاران گاز جذاب باشد، کسانی که با وجود چالش‌های سیاسی و امنیتی در کشورهای همسایه مانند نامبیا و موزامبیک سرمایه گذاری می‌کنند. با وجود انتشار پیش‌نویس طرح جامع گاز، سیاست گاز و انرژی‌های تجدیدپذیر آفریقای جنوبی و اجرای آن از "ناتوانی محض" و "فقدان چشم‌انداز" در مسیر انتقال به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر رنج می‌برد.

Coral South یکی از پروژه‌های انرژی است که در حوضه رووما واقع شده است. این اولین تاسیسات گاز طبیعی مایع LNG شناور در اعماق دریا در آفریقا می‌باشد که وارد آب‌های موزامبیک شده است. این اقدام نقطه عطف بزرگی در تولید از یک میدان گازی فراساحلی است.

اجزای اصلی شناور Coral Sul FLNG 220.000 تنی توسط صنایع سنگین سامسونگ در کره جنوبی ساخته شده است و اولین FLNG ساخته شده برای آب‌های عمیق و اولین شناوری است که به طور خاص برای آفریقا ساخته شده است. این نیروگاه با طول 432 متر و عرض 66 متر ظرفیت مایع سازی 3.4 میلیون تن گاز طبیعی در سال را دارد. این نیروگاه به شش حلقه چاه تولید گاز زیر دریا متصل خواهد شد و LNG آن به طور انحصاری به بریتیش پترولیوم فروخته می‌شود که بر اساس یک قرارداد 20 ساله در سال 2016 امضا شده است.شرکای انی در منطقه 4 حوضه رووما عبارتند از ExxonMobil, CNPC,, the Korea Gas Corporation, Empresa National de Hidrocarbonetos, Galp Energia.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما