معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۶۳

اخبار اقتصادی آفریقا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشورهای آفریقا در هفته اول دی ماه 1400 مندرج در رسانه‌های کشورهای این قاره به شرح زیر ارائه می‌گردد:

 نامیبیا

راهبرد دستیابی به طرح سبز کشاورزی

هیئت دولت نامیبیا برای اجرایی نمودن طرح سبز دستوری را صادر نموده که به موجب آن این فعالیتها با مشارکت بخش خصوصی و دولتی اجرا شود. بدنبال صدور بخش نامه مورخ 8 دسامبر 2021 میلادی از وزارت کشاورزی، هئیت دولت دستور داده که طرح مذکور در مناطق تجاری و عمومی‌ توسط بخش خصوصی توسعه شود و این که از لحاظ فنی و مدیریتی مدیران توانمند برای مدیریت این طرح استخدام شوند. طی شرایط و ضوابط این طرح ذکر شده که هر زمانی که مزارع طرح سبز از بخش خصوصی تأمین شده باشند، قرارداد اجاره ملک باید سهم 10% کشاورز در مقیاس کوچک که بتواند فعالیت‌های واحدهای کوچک کشاورزی در این طرح‌ها را به طور همزمان اجرا نماید را ارائه دهند و بخش خصوصی بتواند ضمن ظرفیت سازی این کشاورز به مرور زمان سهم وی را افزایش دهد تا با رسیدن تاریخ انقضا ایشان بتواند دارای کل سهام بوده و مدیریت طرح را ادامه دهد.

رئیس جمهور: نابرابری اقتصادی خطر تهدید آمیز برای دموکراسی است

آقای‌ هاگه گینگوب رئیس جمهوری نامیبیا معتقد است وجود اختلاف و نابرابری اقتصادی بزرگترین تهدید علیه دموکراسی ملی جهانی است.

آقای گینگوب طی برگزاری اولین همایش دموکراسی در فضای مجازی به میزبانی آقای بایدن رئیس جمهوری آمریکا گفت: تنها از راه ایجاد جامعه برابر و عادلانه‌تر می‌توان اطمینان حاصل نمائیم که دموکراسی ما به نیازهای مردم رسیدگی می‌کند. طی 31 سال گذشته نامیبیا 7 انتخابات آزاد و منصفانه برگزار نموده و اینجانب سومین رئیس جمهور که به صورت دموکراتیک انتخاب شدم و دومین و آخرین دوره خود را سپری می‌نمایم. آقای گینگوب طی ارائه شاهد مثال از تعهد نامیبیا جهت حفظ آزادی رسانه طی 31 سال اخیر اعلام کرد بر اساس فهرست منتشر شده توسط خبرنگاران بدون مرز نامیبیا اولین کشور در آفریقا ذکر شده است و طی سال جاری در رتبه جهانی این 24 کشور با آزادی مطبوعاتی ذکر شده است. در خصوص مبارزه با فساد مالی و اختلاس نامیبیا اقدامات موثری را اتخاذ نموده و نهادهای مستقل مبارزه با فساد مالی تأسیس نمود. آقای گینگوب در ادامه افزود: کلیه این تلاش‌ها با همت سیاسی ملی مبنی بر عدم داشتن صبر و بردباری در برابر فساد هدایت می‌شود.

 زیمبابوه

حضور زیمبابوه در سومین اجلاس همکاری‌های ترکیه و آفریقا

آقای فردریک شاوا، وزیر امور خارجه و تجارت بین المللی زیمبابوه، در سومین اجلاس همکاری‌های ترکیه و آفریقا حضور یافت و با برخی مقامات این کشور دیدار کرد. در جریان این سفر یادداشت تفاهماتی نیز میان دو کشور به امضاء رسید. دکتر فردریک شاوا، در این سفر با همتای خود، آقای مولود چاوش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه ملاقات و در خصوص مسائل دو جانبه بحث و تبادل نظر کرد. وزیر امور خارجه و تجارت بین المللی زیمبابوه در گفتگو با وزیر امور خارجه ترکیه تأکید کرد: از زمانی که حراره را به مقصد ترکیه ترک کردم تمامی تمرکز من بر ساخت پلی مستحکم میان دو ملت بوده است تا بتوانیم سطح روابط کنونی را افزایش داده و به مرحله‌ای بالاتر ارتقاء دهیم. آقای شاوا همچنین تأکید کرد که یادداشت تفاهم در زمینه لغو دو جانبه ویزا برای دارندگان پاسپورت دیپلماتیک و خدمت، اقدامی است که می‌تواند تلاش‌ها برای ارتقاء روابط دو جانبه را تسهیل نماید.

تأکید بانک مرکزی زیمبابوه بر استفاده از زیم دلار به عنوان ارز داخلی

دکتر جان منگوجیا، رئیس بانک مرکزی زیمبابوه تأکید کرد که تنها ارز در این کشور زیم دلار می‌باشد و عناوین دیگری که برای ارز داخلی استفاده می‌شود نظیر "آر تی جی اس" و یا "نسترو" صحیح نمی‌باشند. وی تأکید کرد تنها عنوان صحیح "دلار زیمبابوه" است و سایر نامها صحیح نیستند. وی تأکید کرد که این سردرگمی عملاً از سال 2019 ایجاد شد که ما ارز داخلی را از ارز خارجی جدا کردیم. با این حال وی گفت: استفاده از حروف اختصاری برای نام بردن از ارز داخلی مشکل ساز به نظر نمی‌رسد و اقدامی معمول بین مردم محسوب می‌شود. آقای منگوجیا همچنین تأکید کرد: ارزهای خارجی که در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند، دلار آمریکا، رند آفریقای جنوبی و پوند بریتانیا هستند.

رتبه زیمبابوه در  تجارت آزاد سازمان ملل

سازمان ملل متحد در جریان آخرین ارزیابی خود، زیمبابوه را بدترین کشور جهان از نظر باز بودن تجارت معرفی کرد. کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (UNCTAD) شاخص‌های اقتصادی زیمبابوه را کمتر از 3 درصد و پایین‌تر از کوبا و ایران دانست. بر اساس ارزیابی‌های آنکتاد، هر ساله شاخص‌هایی نظیر باز بودن تجارت، انعطاف پذیری و دسترسی به سرمایه گذاران خارجی برای تجارت بین المللی مورد مطالعه قرار می‌گیرند. همچنین شاخص‌های مربوط به صادرات و واردات نیز در این ارزیابی اهمیت دارد. مطابق بررسی‌های آنکتاد در سال 2021، هنگ کنگ در نقطه مقابل زیمبابوه، بالاترین رتبه را از نظر باز بودن تجارت به خود اختصاص داده است. آنکتاد طیف گسترده‌ای از آمار و شاخص‌های مربوط به تجزیه و تحلیل تجارت بین الملل، سرمایه گذاری، حمل و نقل دریایی و توسعه را ارائه می‌دهد.

 کمبود مجدد سوخت در زیمبابوه

زیمبابوه که پس از واقعی شدن قیمت‌ها در این کشور مدت‌ها بود با مشکل کمبود سوخت مواجه نشده بود، مدتی است که با صف‌های بسیار طولانی در مقابل پمپ بنزین‌های و ایستگاه‌های سوخت رسانی مواجه است و برخی از این ایستگاه اساساً سوختی برای عرضه ندارند. تا پیش از دو سال پیش، دولت، سوخت یارانه ارائه می‌کرد و همین امر سبب پایین بودن قیمت سوخت و صف‌های طولانی در مقابل پمپ بنزین‌ها شده بود و مقامات زیمبابوه‌ای معتقد بودند که درصد بالایی از سوخت عرضه شده، به کشورهای همسایه قاچاق می‌شود. با این حال مقامات زیمبابوه‌ای اعلام کرده‌اند که این کمبود موقت بوده و مشکل نهایتاً تا سه شنبه 14 دسامبر حل می‌گردد. به گفته مقامات زیمبابوه‌ای مشکل اصلی در بندر بیرا وجود دارد و تعمیراتی که در این بندر انجام شده، صادرات سوخت به زیمبابوه را با اخلال مواجه کرده است که این مشکل به زودی حل و فصل می‌شود. بخش قابل توجهی از سوخت مصرفی زیمبابوه از بندر بیرا در موزامبیک به این کشور وارد می‌شود.

اجلاس مجمع همکاری‌های چین فرصتی مغتنم برای انعقاد قراردادهای اقتصادی زیمبابوه

ساندی میل در گزارش اخیر خود اعلام نموده است، اجلاس مجمع عالی همکاریهای چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان و 55 کشور آفریقایی در آفریقا فرصتی مناسب برای انعقاد قراردادهای اقتصادی جدید زیمبابوه با چین است. فردریک شاوا، وزیر امورخارجه و تجارت بین الملل زیمبابوه نیز در اجلاس مذکور حضور خواهد یافت. این کشور درصدد انعقاد قراردادهای اقتصادی و تجاری جدید با چین می‌باشد. لازم به ذکر است که از زمان برگزاری اجلاس در سال 2000 میلادی تاکنون، زیمبابوه نسبت به تعاملات گسترده‌ای با چین اقدام نموده است و نشست امسال، روابط چین و قاره آفریقا را برای سه سال آینده پیش رو ترسیم خواهد نمود. در همین ارتباط لیویت موججو، سخنگوی وزارت امور خارجه و تجارت بین الملل زیمبابوه عنوان داشت که این موضوع بویژه فرصت بزرگی را برای زیمبابوه فراهم خواهد کرد تا روابط مستحکم خود با چین را تقویت نماید.

 الزام زیمبابوه جهت اتخاذ تصمیم قاطع در خصوص پول ملی این کشور

صندوق بین‌المللی پول (IMF)، زیمبابوه را ملزم داشت تا اقدامی قاطع در راستای مهار آشفتگی‌های اقتصادی بلندمدت اتخاذ نماید و همچنین هشدار داد که فشار بدهی کلان می‌تواند تلاش‌های این کشور جهت تضمین برنامه‌های جدید نجات مالی را به مخاطره اندازد. از سال 1999 و زمانی که صندوق بین‌المللی پول تداوم عقب افتادن تسویه معوقات توسط زیمبابوه را پایان داد، این کشور تلاش نموده تا برنامه‌های موسوم به نجات مالی را در خصوص وام‌دهندگان بین‌المللی را تضمین نماید. زیمبابوه از سال 2001 و پس از گرفتار شدن به بحران گسترده اقتصادی فرساینده و تحمل رکورد تورمی‌ بالغ بر 500 الی 700 درصدی در سال 2008 و افت شدید GDP به میزان 50 درصد در خلال دهه منتهی به دسامبر آن سال، در مشکلات عدیده بازپرداخت بدهی‌های خود با صندوق بین‌المللی پول دست به گریبان بوده است.

بهره برداری از نیکل زیمبابوه در بورس اوراق بهادار ویکتوریا فالز این کشور

شرکت نیکل بیندورا زیمبابوه اعلام کرده پس از اینکه سهام بورس اوراق بهادار زیمبابوه به سمت سهام ویکتوریا فالزانتقال داده شود، شرکت نیکل بیندورا (BNC) این کشور نیز از منبع سرمایه بالقوه‌ای برخوردار خواهد بود، که بهتر از آنچه که به واسطه فهرست بورس اوراق بهادار زیمبابوه ZSE وجود دارد قابل دسترس مطابق با نیازهای جامعه سهامداران خواهد بود. در همین ارتباط در بخشنامه‌ای که برای کلیه سهامداران که در یکی از روزنامه‌های وابسته به موسسه خبری دولتی منتشر شده است، اعلام شده که شرکت نیکل Bindura (بیندورا)، به منظور حذف از بورس اوراق بهادار زیمبابوه و ثبت در بورس اوراق بهادار ویکتوریا فالز، خواستار درخواست و تأیید سهامداران است. این درخواست به تأیید هیئت مدیره شرکت مذکور در انتهای سال جاری منتج خواهد شد.

 بوتسوانا

توسعه همکاری‌های بوتسوانا و سریلانکا در حوزه تجارت الماس و چای

لموگانگ کواپ، وزیر امور همکاری‌های بین الملل بوتسوانا میزبان سریسنکا اماراسکارا رئیس کمیسیون بین الملل سریلانکا در جمهوری بوتسوانا بود که از بوتسوانا جهت گفتگوهای دوجانبه بازدید نمود. آماراسکارا روابط کشورش را با بوتسوانا دوستانه ارزیابی کرد. در این دیدار دو طرف نسبت به توسعه همکاریهای اقتصادی تاکید کردند. وزیر امور همکاری‌های بین الملل بوتسوانا بر اهمیت همکاری و توسعه صنعت فرآوری الماس بوتسوانا و صنعت جواهرات سریلانکا، تاکید کرده و اظهار داشت که از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود استفاده شود. وی افزود این صنایع برای ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر و دستیابی به رشد اقتصادی در حوزه صنعتی به ویژه صنعت استخراج و فرآوری الماس برای دو کشور مفید است و می‌توان جواهرات سریلانکا را به جواهرات با کیفیت و گران قیمت تبدیل کرد. همچنین اماراسکارا، توجه وزیر امور همکاری‌های بین الملل بوتسوانا را به صنایع چای سریلانکا جلب کرد تا در این حوزه نسبت به تشویق همکاری تجار و بازرگانان دو کشور اقدام صورت گیرد. (آل افریکا 18 دسامبر 2021)

 ماداگاسکار

 گردشگری در ماداگاسکار

بر اساس پیش بینی بخش خصوصی ماداگاسکار که توسط بانک جهانی منتشر شده است، گردشگری و مسافرت 5.1 درصد تولید ناخالص ملی و 4 درصد مشاغل ماداگاسکار در سال 2018 را به خود اختصاص داده بود. در سال 2018 حدود 256872 نفر گردشگر خارجی به ماداگاسکار وارد شده است. دولت ماداگاسکار امیدوار است که این آمار افزایش یافته و تا سال 2023 تعداد 500 هزار مسافر بین المللی به این کشور وارد شود. دستیابی به این هدف به طور اجتناب ناپذیری تحت تأثیر عواملی همچون بحران‌های مختلف، مشکلات مربوط به فضای سرمایه گذاری، رقابت پذیری کم، مخاطرات بهداشتی و زیرساخت‌های ضعیف قرار دارد.

کمک 100 میلیون دلاری بانک جهانی به ماداگاسکار

بانک جهانی در چهارچوب بحران شدید غذایی در جنوب ماداگاسکار در حال فراهم کردن یک بودجه اضافی 100 میلیون دلاری در قالب پروژه «حمایت از زندگی مردم» در منطقه جنوب این کشور می‌باشد. این بودجه جدید بخشی از تعهد دائمی‌ بانک جهانی به تقویت پاسخگویی دولت‌ها به بحران‌هایی است که توسط خشکسالی ایجاد می‌شود. این پروژه آسیب پذیری را کاهش داده و موجب بهبود مقاومت جوامع و استمرار تولید غذا و سیستم زندگی مردم می‌شود.

 بهره برداری از فرودگاه جدید راوینالا در ماداگاسکار

روز چهارشنبه 15 دسامبر 2021 قرارداد بهره برداری از فرودگاه‌های جدید ماداگاسکار در پایتخت و شهر نوسیبه با حضور رئیس جمهور این کشور امضاء شد. این فرودگاه زیرساخت راهبردی برای اقتصاد این کشور می‌باشد. این فرودگاه از روز پنجشبه 16 دسامبر شروع به کار کرده است. در این نشست، نکات مثبتی همچون کاهش مدت امتیاز، بخشودگی بدهی به نفع شرکت هواپیمایی کشوری، کاهش 50 درصدی هزینه پارکینگ هواپیماهای کشور، افزایش هزینه ثابت از 3 میلیون یورو به 4 میلیون یورو و همچنین سهامدار شدن شرکت سوفیترانس در مدیریت Duty Free این فرودگاه در رابطه با این قرارداد از سوی رئیس جمهور مطرح شد. شرکت سوفیترانس به مدت نیم قرن مدیریت کترینگ، پذیرایی و Duty Free در فرودگاه پایتخت را بر عهده داشت. از 16 دسامبر، تمام پروازهای منطقه‌ای و بین المللی به ترمینال بین المللی جدید در فرودگاه آنتاناناریوو منتقل می‌شود.

کسب مدال طلای مسابقه بین المللی کاکائو توسط ماداگاسکار

در مسابقه بین المللی کاکائو در شهر رم ایتالیا، تعاونی TAMAR عضو اتحادیه تعاونی‌های قهوه و کاکائو ماداگاسکار مدال طلای این مسابقه را کسب کرد. در این مسابقه دانه کاکائو منطقه Sambirano ماداگاسکار از بین نمونه‌های کاکائوی ارسالی از سراسر جهان رتبه نخست را کسب کرد. همچنین مدال برنز بهترین تولید کننده کاکائو هم به ماداگاسکار تعلق گرفت. لازم به ذکر است که این مسابقه هر دو سال یکبار برگزار می‌شود و ماداگاسکار نیز در سه دوره قبلی آن شرکت کرده و در سال 2016 و 2018، در این مسابقات حضور داشته است.

 سیشل

گذرنامه‌های بیومتریک الکترونیکی در سیشل

سیشل پس از امضای قرارداد با شرکت فرانسوی این گروپ () گامی رو به جلو در جهت معرفی گذرنامه‌های بیومتریک الکترونیکی برداشته است. این شرکت در تولید کارت شناسایی و گذرنامه امن تخصص دارد و در 15 سال گذشته دفترچه‌های گذرنامه را به سیشل تحویل داده است. این قرارداد اخیراً توسط وزیر امور داخلی، اروِل فونسِکا، و معاون فروش داخلی این شرکت فرانسوی، والتر گروپی، به امضاء رسید.

فونسکا بیان داشت "انتظار می‌رود معرفی گذرنامه بیومتریک الکترونیکی در سیشل سطح امنیت در مرزها را بالا ببرد. به طور طبیعی به بازدیدکنندگان و خودمان کمک می‌کند، حرکت مردم از طریق مرز ما افزایش یافته است، اما مهمتر از همه عنصر امنیتی گذرنامه بیومتریک به ما امکان می‌دهد کنترل مرزی خود را افزایش دهیم."

موزامبیک

کمک صندوق بین المللی پول به موزامبیک

صندوق بین‌المللی پول 55 میلیون وام برای حمایت از موزامبیک فراهم کرده است. این تسهیلات بخشی از برنامه کمک 964 میلیون دلاری صندوق بین‌المللی پول برای کمک به 31 کشور جهان در مقابله با اثرات همه‌گیری کووید-19 است. این تسهیلات در چهار بخش ارائه شد: اولین دوره بین آوریل و اکتبر 2020 برای کمی‌ کمتر از 15 میلیون دلار آمریکا و پس از آن سه مقدار مساوی 13 میلیون دلار آمریکا قرار گرفت.

 جمهوری کنگو (برازاویل)

راه اندازی مسیر زمینی یائونده-برازاویل

پایتخت برازاویل اکنون توسط یک جاده کاملاً آسفالت شده به اولین شهر کامرون متصل شده است. آخرین حلقه‌های گمشده جاده (Sangmelima-Ouesso 321.5 کیلومتر)، در سمت کامرون، به تازگی به روی ترافیک باز شده است. بخش جاده‌ای که به بهره برداری رسیده است شامل سنگملیما-بیکولا (85 کیلومتر)، بیکولا-دژوم (38 کیلومتر)؛ (Djoum-Mintom 98 کیلومتر)؛ (Mintom-Lélé 65 کیلومتر) و (Lélé-Ntam-Mbalam 53 کیلومتر). این جاده مجهز به ایستگاه‌های توزین و محل استراحت برای حمل و نقل است. در 22 دسامبر توسط وزیر فواید عمومی‌ کامرون، امانوئل نگانو جومسی، با حضور به ویژه شریک بانک توسعه آفریقا (AfDB) و سایر شرکا افتتاح شد. در واقع، سرمایه‌گذار اصلی پروژه جاده Sangmélima-Ouesso که 119.8 میلیارد فرانک CFA هزینه داشت. تکمیل کریدور Brazzaville-Yaoundé برای دستیابی به هدف توسعه دو دولت (کامرون و کنگو) از طریق تسهیل یکپارچگی زیر منطقه‌ای و بهبود تحرک در دو کشور کمک خواهد کرد. انتظار می‌رود این پروژه نه تنها جابجایی افراد و کالاها بین دو کشور را بهبود بخشد، بلکه زمینه‌هایی با پتانسیل اقتصادی بالا را نیز باز کند. جوزف نگوسان، نماینده AfDB برای آفریقای مرکزی، اشاره کرد که فراتر از مزایای پروژه برای توسعه تجارت بین دو کشور، این کریدور یکپارچگی منطقه‌ای را با امکان اتصال در بزرگراه‌های متصل به کامرون، کنگو، جمهوری آفریقای مرکزی، گینه استوایی، جمهوری دموکراتیک کنگو و گابن تقویت خواهد کرد. جوزف نگوسان افزود "امروز، مایه افتخار است که دو پایتخت جامعه اقتصادی و پولی آفریقای مرکزی دوباره از طریق جاده‌ای متحد شوند. این آرزوی AfDB است که شاهد افزایش این نوع ابتکارات در آفریقای مرکزی باشد. لازم به ذکر است که کل کریدور برازاویل 424 میلیون دلار یا نزدیک به 228.8 میلیارد FCFA هزینه داشته است. این کمک مالی توسط دو کشور با حمایت بانک توسعه آسیایی، بانک توسعه اسلامی، بانک توسعه اقتصادی عربی در آفریقا، صندوق توسعه عربستان سعودی و صندوق کویت بسیج شد.

شرکت ENI در کنگو تولید گاز مایع خود را افزایش خواهد داد

سفر کلودیو دسکالزی رئیس شرکت ایتالیایی ENI به کنگو یک هفته پس از امضای بیانیه مشترک و توافقنامه دوجانبه همکاری انرژی بین جمهوری دموکراتیک کنگو و جمهوری کنگو در 6 دسامبر انجام می‌شود. پروژه‌ای به نام دوستی حلقه انرژی که شرکت ENI از طریق نیروگاه کنگو درگیر آن است. شرکت نفت ENI قصد دارد در منطقه دریایی 12 در پوینت نوآر، ظرفیت تولید خود را برای گاز طبیعی مایع تقویت کند. تقویت تاسیسات ENI در کنگو امکان افزایش تأمین برق از گاز را فراهم می‌کند. موضوعی که در مرکز گفتگوهای دنیس ساسو انگوسو و کلودیو دسکالزی قرار داشت. شرکت ایتالیایی ENI که از سال 1968 با نام Agip Recherche در کنگو حضور داشت، یکی از 9 شرکت نفتی فعال در این کشور است.

 قرارداد وام صد میلیاردی FCFA امضا شد

ریگوبرت راجر آندلی وزیر دارایی و بودجه جمهوری کنگو و فورتوناتو اوفا امبو نچاما رئیس بانک توسعه کشورهای آفریقای مرکزی (BDEAC)، آخر هفته گذشته، توافقنامه تأمین مالی یکصد میلیارد FCFA را برای تحقق فاز اول پروژه توسعه راهرو چندوجهی Brazzaville-Ouesso-Bangui-N'Djamena. امضا کردند. تکمیل پروژه توسعه کریدور چندوجهی Brazzaville-Ouesso-Bangui-N'Djamena یک گام بزرگ رو به جلو برای آفریقای مرکزی خواهد بود که به عنوان منطقه فرعی در این قاره، با کسری زیرساخت و ارتباط ضعیف بین شبکه‌های حمل و نقل در نظر گرفته می‌شود. علاوه بر این، آزار و اذیت‌های اداری و پلیسی زیادی در ارتباط با ناوبری در شبکه رودخانه کنگو-اوبانگوی-سانگا وجود دارد. مداخله BDEAC در قلمرو کنگو عمدتاً مربوط به آسفالت کردن بخش جاده اوسو-پوکولا به طول 50 کیلومتر است. ساخت یک پل 616 متری بر روی رودخانه سانقا و توسعه بخش پوکولا - بتو، این پروژه هم چنین شامل برخی از پیشرفت‌های مرتبط در سطح شهر پوکولا است.

جمهوری کنیا

رشد تولید ناخالص داخلی کنیا در سه ماهه سوم 2021

اوکور یاتانی وزیر خزانه‌داری ملی کنیا روز 1 ژانویه اعلام کرد که تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه سوم 2021 به میزان 9.9 درصد رشد داشته است. وزیر خزانه‌داری دلیل این رشد را کاهش محدودیت‌های کرونایی در کشور اعلام کرد. پیش از این و در سه ماهه دوم 2021 نیز رشد اقتصادی گزارش شده، 10.1 درصد بوده است. یاتانی اظهار داشت که با کاهش محدودیت‌های کرونایی، در رشد اقتصادی کشور در حوزه‌های مختلفی از جمله فعالیت بیمه‌ای، تولید، حمل و نقل و ... جهشی ایجاد شده است.

 جمهوری جیبوتی

سرمایه گذاری در حوزه بنادر، عامل تقویت اقتصاد جیبوتی

صندوق بین المللی پول اعلام کرد که سرمایه گذاری کلان زیرساختی در حوزه بنادر موجب رشد اقتصادی جیبوتی در سال‌های اخیر بوده، اما همه گیری کرونا و درگیری در اتیوپی تأثیر قابل توجهی بر فعالیت اقتصادی داشته است. این صندوق اعلام نموده که سرمایه گذاری‌های زیرساختی در مقیاس کلان موجب رشد 7 درصدی اقتصاد این کشور بین سالهای 2013 تا 2019 و پیش از همه گیری کرونا بوده است.

 تانزانیا

 رفع موانع تعرفه‌ای میان کنیا و تانزانیا

 تانزانیا و کنیا توافق کرده‌اند که هزینه‌های مجوز کار از اتباع متقاضی قراردادهای کوتاه و بلندمدت کار در دو کشور را کاهش دهند. مدت زمان دریافت مجوز کار تانزانیا برای متخصصان نیز از 90 روز به حداکثر 48 ساعت کاهش می‌یابد. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که رئیس‌جمهور کنیا، اوهورو کنیاتا و همتای تانزانیایی وی سامیا صولوحو، متعهد شدند که موانع غیرتعرفه‌ای باقی‌مانده را که مانع تجارت می‌شوند، از مسیر بردارند.

 اجاره جزایر زنگبار به سرمایه گذاران

 پس از دستور رئیس جمهور حسین موینی، حداقل پنج جزیره کوچک به سرمایه گذاران بین المللی برای سرمایه گذاری در تجارت گردشگری اجاره داده شده است. رئیس جمهور زنگبار ماه گذشته تصریح کرد که عدم استفاده از ظرفیت جزایر باعث محرومیت زنگبار از میلیاردها شیلینگ اجاره و مالیات می‌شود. آقای شریف علی شریف، مدیر اجرایی سازمان تشویق سرمایه گذاری زنگبار (ZIPA) در یک کنفرانس مطبوعاتی خاطر نشان کرد که در حال حاضر 10 جزیره دیگر برای اجاره آگهی شده‌اند. وی در حالی که ادعاهای دروغین مبنی بر فروش جزایر توسط دولت را رد می‌کند، تاکید کرد: جزایر کوچک برای اجاره هستند، نه برای فروش. وی میزان سرمایه گذاری اجاره جزایر را در مجموع 261.5 میلیون دلار گزارش کرد. دیگر جزایر موجود برای اجاره عبارتند از: جزیره میوی (36.82 هکتار)، پوپو (45 هکتار)، سومه (3.52 هکتار) و کواتا (6.73 هکتار) در منطقه اونجوگا جنوبی، و جزیره فوندو (37 هکتار)، کاشانی (31.8 هکتار) و نجائو (470 هکتار) در پمبا شمالی، و در پمبا جنوبی جزایر جومبه 76.64 هکتار) و امتومبینی (200 هکتار).

 پتانسیل بالقوه تولید آفتابگردان در تانزانیا

 تانزانیا شانزدهمین کشور بزرگ تولیدکننده آفتابگردان در جهان است و پس از آفریقای جنوبی، مهم‌ترین تولیدکننده آفتابگردان در آفریقاست. آفتابگردان با 35 درصد از کل تولید دانه‌های روغنی در تانزانیا، بزرگ‌ترین محصول دانه‌های روغنی در تانزانیا است. با توجه به پتانسیل بالای آفتابگردان در تانزانیا، تعدادی سرمایه گذار را از صنعت فرآوری روغن خوراکی با بیش از 21 کارخانه فرآوری روغن آفتابگردان در مقیاس متوسط تا بزرگ در تانزانیا جذب کرده است. از سال 2000 میانگین تعداد دانه‌های آفتابگردان در تانزانیا کم بوده و به طور متوسط کمتر از دو گونه در سال منتشر می‌گردید. با این حال، افزایش جزئی در تعداد واریته‌ها با هشت نوع جدید منتشر شده بین سال‌های 2018 تا 2020 مشاهده شد. هر هشت رقم آفتابگردان دارای محتوای روغن بالایی هستند که به تقاضای شرکت‌های فرآوری روغن خوراکی برای این ویژگی پاسخ می‌دهند.

وام 3 میلیارد دلاری بانک توسعه عربی به تانزانیا

بانک توسعه عربی (BADEA) متعهد شده است که وام‌های مقرون به صرفه و کمک مالی تانزانیا را که در مجموع 3 میلیارد دلار است را طی پنج سال آینده برای اجرای پروژه‌های مختلف توسعه‌ای در این کشور پرداخت نماید. این تعهد در قاهره، مصر، توسط مدیر عامل بانک، دکتر سیدی ولد طه، هنگام ملاقات و گفتگو با وزیر دارایی و برنامه ریزی تانزانیا صورت پذیرفت. وزیر دارایی تانزانیا ضمن قدردانی از بانک به دلیل تصمیم گیری برای ارائه چنین وام هنگفتی تأیید کرد که وام‌ها و کمک‌های بلاعوض به منظور پیشبرد اهداف اقتصادی در انرژی، راه سازی و پروژه‌های کشاورزی مانند طرح‌های آبیاری و نگهداری دام بکار گرفته خواهند شد.

 افتتاح بزرگترین کارخانه تولید فیبر نوری در تانزانیا

رئیس جمهور تانزانیا در 3 دسامبر 2021 کارخانه تولید فیبر نوری را که بعنوان سومین کارخانه بزرگ در آفریقا و اولین کارخانه در شرق و مرکز آفریقاست در منطقه مکورانگا در 50 کیلومتری جنوب دارالسلام افتتاح کرد. ظرفیت تولید این کارخانه تا 24 هزار کیلومتر فیبر نوری در سال است و در بعد اشتغالزایی انتظار می‌رود تا 670 شغل ایجاد کند. رئیس جمهور سامیه طی سخنانی در افتتاحیه این کارخانه توضیح داد که فیبر تولید محلی برای تسریع اجرای ستون اصلی باند پهن استفاده خواهد شد. این زیرساخت برای افزایش استفاده از برنامه‌های کاربردی ICT برای توسعه پایدار اجتماعی-اقتصادی از جمله اجرای دولت الکترونیک، آموزش الکترونیکی، سلامت الکترونیک و تجارت الکترونیک در نظر گرفته شده است. وی همچنین تصریح کرد که راه اندازی این کارخانه ظرفیت‌ها و فرصت‌های فراوانی را که کشور از آن برخوردار است ثابت می‌کند و می‌توان از آن برای رونق اقتصاد کشور، ایجاد اشتغال و تولید محصولاتی که نیازی به واردات آن نیست استفاده کرد. وی همچنین تاکید کرد که دولت به ایجاد محیطی مناسب و دوستانه برای تجارت و سرمایه گذاران بخش خصوصی ادامه خواهد داد. به این منظور، وی به همه نهادهای دولتی که به صورت مستقیم در حال ارائه خدمات به سرمایه‌گذاران هستند دستور داد تا بوروکراسی غیر ضروری اجرای طرح اصلاحات نظارتی سال 2018 را به منظور ایجاد انگیزه بیشتر در بخش خصوصی حذف گردد.

 بروندی

سفر وزیر خارجهٔ مصر به رواندا

سامح شکری، وزیر خارجهٔ مصر، چهارشنبه ۲۹ دسامبر با همتای روانداییِ خود، وینستبیروتا، در کیگالی دیدار کرد. دو وزیر دربارهٔ موضوعات مورد علاقهٔ دو طرف با یکدیگر صحبت کردند و تقویت هرچه بیشترِ همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه تأکید ورزیدند. شکری روز سه‌شنبه وارد رواندا شده بود تا در آیین کلنگ‌زنی مرکز قلبِ مصر‑رواندا شرکت کند و با برخی از مقامات رواندایی دیدار نماید. سخنگوی وزارت خارجهٔ مصر در این باره گفت این وزارتخانه هزینهٔ خرید و نصب همهٔ تجهیزاتِ فاز اول این پروژه را تقبل کرده است. هزینهٔ ساخت و تجهیز این مرکز ۲۰ میلیون دلار می‌باشد و قرار است طی سه فاز در طول سه سال به تمام برسد.

  سودان جنوبی

همکاری‌های گردشگری سودان جنوبی و مصر

مصر اولین پروژه گردشگری خود را در جوبا که شامل یک هتل پنج ستاره و یک مرکز کنفرانس بین المللی است به اجرا درآورد. الهامی آل زیات رئیس سابق فدراسیون گردشگری مصر در بیانیه‌ای از این اقدام قدردانی کرد. رئیس سابق کمیته گردشگری پارلمان مصر نیز بیان کرد: علاقه ما به سودان جنوبی بعد سیاسی هم دارد و سودان جنوبی و سودان شمالی جزو مسائل امنیت ملی مصر هستند. کشورهای دیگر در تحکیم روابط خود با جوبا با ما رقابت می‌کنند، ولی قاهره پیشتاز است. یسری الشرقاوی رئیس انجمن بازرگانان مصر نیز گفت قاهره به خوبی از اهمیت جغرافیایی سودان جنوبی و نقش محوری جوبا برای حمایت از کشورهای حوزه نیل آگاه است و پروژه گردشگری اخیر در سودان جنوبی نشانه امید و سنگ بنای آینده صنعت گردشگری در جوبا است

غنا

توافق شرکت ماسری غنا با شرکت رام چاران هند برای تولید برق از زباله‌های جامد

به گزارش تارنمای www.afrik21.africa شرکت غنایی Masri با شرکت هندی Ram Charan برای تأمین واحدهای تبدیل زباله جامد به برق توافق کرد. انتظار می‌رود اجرای این توافق در نوامبر 2022 آغاز شود.

رام چاران، یک شرکت مستقر در چنای در جنوب شرقی هند بوده که در زمینه ساخت و تأمین واحدهای تبدیل زباله جامد به انرژی فعالیت می‌کند. این شرکت به دنبال تمایل به تنوع بخشی با منابع تأمین خود در غرب آفریقا به سفارش شرکت ماسری مستقر در آکرا، پایتخت غنا این پروژه را متقبل شده است. فناوری Entity One شرکت رام چاران که تاسیسات آن در تامیل نادو و گجرات هند ساخته شده است، از نوامبر 2022 به غنا تحویل داده می‌شود و سپس تا سال 2024 در سراسر این کشور عرضه می‌شود. هدف ماسری تولید 300 مگاوات برق از زباله‌های جامد در غنا تا سال 2024 است. این پروژه به سرمایه گذاری کلی 2.2 میلیارد دلاری نیاز دارد. این کار علاوه بر تولید برق، به کاهش آلودگی خاک و آبراه‌ها توسط زباله‌های جامد کمک خواهد کرد.

سفر یک روزه رئیس جمهور غنا به لوکزامبورگ

به گزارش modernghana.com  نانا آکوفو آدو  رئیس جمهور  غنا روز دوشنبه، 13 دسامبر 2021 در راستای تلاش برای تعمیق روابط دوجانبه و روابط همکاری بین غنا و لوکزامبورگ  یک سفر کاری یک روزه به آن کشور انجام داد. آکوفو آدو در این سفر با هانری آلبرت گابریل فلیکس ماری گیوم، دوک بزرگ لوکزامبورگ ملاقات کرد. او همچنین مذاکراتی با خاویر بتل نخست وزیر لوکزامبورگ انجام داد که طی آن یک توافقنامه دوجانبه خدمات هوایی و یک توافقنامه مالیات مضاعف امضا گردید. آکوفو آدو همچنین در حاشیه این سفر با دکتر ورنر هویر رئیس بانک سرمایه گذاری اروپا (EIB)  دیدار کرد. رئیس جمهور غنا در این دیدار از حمایت 82.5 میلیون یورویی این بانک به غنا برای تقویت مراقبت‌های بهداشتی، تهیه تجهیزات پزشکی و داروهای تخصصی تحت برنامه ملی پاسخگویی به COVID-19 استقبال کرد. این توافقنامه، بزرگ‌ترین تأمین مالی بانک سرمایه گذاری اروپا در قاره آفریقا می‌باشد.

 بانک جهانی: غنا هشتمین اقتصاد بزرگ آفریقا در سال 2020

بر اساس آخرین گزارش منتشر شده از سوی بانک جهانی با عنوان "کشورهای آفریقاییِ دارای بالاترین تولید ناخالص داخلی در طول زمان" غنا توانست از این منظر رتبه هشتم این قاره را در سال 2020 به خود اختصاص دهد. غنا، بر اساس این گزارش، در سال 2020 توانست با تحقق تولید ناخالص داخلی بالغ بر 72.4 (هفتاد و دو ممیز چهار) میلیارد دلار حاصل از ارزش کل پولی یا ارزش کل بازار تمامی خدمات و خدمات ارائه شده در مقایسه با 15 سال گذشته یعنی از سال 2005 تا سال 2020 بخش‌های مختلف اقتصاد خود را به صورت پایدار گسترش داده و با تولید نفت تحولی بزرگ در کشور ایجاد نماید. این کشور پس از نیجریه، مصر، آفریقای جنوبی، الجزایر، مراکش، اتیوپی و کنیا جایگاه هشتم این قاره 54 کشوری را به خود اختصاص داد. در این گزارش رشد اقتصادی غنا در سال جاری 4.8 درصد پیش بینی شده و رشد این کشور در سال 2022 نیز به طور متوسط 5 درصد تخمین زده شده است. غنا از معدود کشورهای آفریقایی بود که توانست سال گذشته علی رغم شیوع جهانی پاندمی‌ کرونا رشدی 0.4 (چهار دهم) درصدی را تجربه نماید.

 سنگال

فعال سازی مجدد خط مونتاژ سنیران خودرو در تیس

کیانوش پورمجیب، مدیر صادرات و امور بین الملل ایران خودرو، به نقل از خبرگزاری پرشین گفت: ایران خودرو در تیس دوباره متولد شد. این شرکت که یکی از بزرگترین خودروسازان خاورمیانه می‌باشد، از فعال شدن مجدد خط مونتاژ خود برای تولید خودروهای سمند خبر داد. کیانوش پورمجیب اعلام کرد که دولت سنگال با تمدید قانون معافیت مالیاتی این شرکت موافقت کرده است و در پی آن «اقدامات لازم» برای فعال سازی مجدد سایت تولیدی ایران خودرو در شهر تیس به منظور تولید و عرضه محصولات سنیران اتخاذ می‌شود. به گفته همین منبع، در حال حاضر این کارخانه تولید خودروهای سمند LX را برای ناوگان تاکسیرانی آغاز کرده است، اما محصولات دیگری برای ارزیابی نیاز و سلیقه مشتریان این کشور به بازار سنگال عرضه می‌شود. پورمجیب گفت: با وجود محدودیت‌های بین المللی، تلاش ایران خودرو برای راه اندازی مجدد سایت به ثمر نشسته و محموله‌های سفارش سنگالی‌ها ارسال و مونتاژ و عرضه تاکسی‌های سمند آغاز شده است. وی همچنین افزود: در نظر داریم سایر محصولات گروه صنعتی ایران خودرو به ویژه خودروهای تجاری سنگین و نیمه سنگین و موتورسیکلت را به سنگال صادر کنیم. این شرکت مونتاژ خودروها را در تیس، دومین شهر بزرگ سنگال در ۷۰ کیلومتری داکار، در سال ۲۰۰۸ از طریق یک سرمایه گذاری مشترک محلی به نام سنیران اتو آغاز کرد. اما سنگال در فوریه ۲۰۱۱ روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرده بود که این امر باعث اختلال این شراکت شده بود.

 ثبت غذای محلی سنگالی، چیبوجن، در فهرست میراث فرهنگی یونسکو

در تاریخ ۱۵ دسامبر، یونسکو ٬چیبوجن٬ را به عنوان میراث فرهنگی سنگال ثبت کرد. غذای سنتی سنگالی بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد. طبخ آن علاوه بر دانش مورد نیاز، همچنین به دانش در مورد تاریخچه آن نیز نیاز دارد.

هم به صورت بخارپز روی سفره‌ای با روکش پلاستیکی سرو می‌شود، هم در یک ظرف بزرگ (مجمع) به صورت جمعی کف حیاط خانه‌ها سرو می‌شود و هم روی میزهای شیک در بزرگترین کاخ‌های داکار. به همین نسبت در طبخ آن تنوع نیز وجود دارد. این غذا محبوبترین غذای سنگالی‌ها است و تقریباً در همه رستوران‌ها چه کوچک و چه بزرگ، چه شیک و چه ساده سرو می‌شود.

اراده بخش خصوصی سنگال بر احیای روابط تجاری سنگال و تونس

بخش خصوصی سنگال می‌خواهد سطح روابط تجاری بین سنگال و تونس را بالا ببرد. این هدف کنفدراسیون ملی کارفرمایان سنگالی و کنفدراسیون شرکت‌های شهروندی تونس در نشست‌های اقتصادی است که در حال حاضر (دسامبر ۲۰۲۱) در داکار برگزار می‌شود. کنفدراسیون ملی کارفرمایان سنگال و کنفدراسیون شرکت‌های شهروندی تونس قصد دارند روابط تجاری بین سنگال و تونس را تقویت کنند. این دو کارفرما از ۷ دسامبر 2021 نشست‌های کاری پنج روزه را در داکار ترتیب داده‌اند. به همین مناسبت، نزدیک به شصت مدیر تجاری که عضو شرکت‌های شهروندی تونس هستند، به داکار سفر کردند.

نیجر

 برگزاری روز نیجر در نمایشگاه جهانی دبی 2020

آقای محمد بازوم، رئیس جمهور نیجر در نمایشگاه جهانی 2020 دبی و در روز نیجر در نمایشگاه حضور داشت. وی در سخنرانی خود، به فرصت‌های تجاری نیجر اشاره کرد.

این نمایشگاه که با موضوع مرکزی "ارتباط ذهن‌ها، ساختن آینده" برگزار می‌شود، یک محیط ایده آل برای کشورهای مختلف شرکت کننده جهت برقراری ارتباط با سرمایه گذاران برای کشف پتانسیل‌های قابل بهره برداری در عرصه‌های مختلف زندگی اجتماعی-اقتصادی است.

در افتتاحیه روز نیجر، رئیس جمهور آقای محمد بازوم برای جذب سرمایه گذاران از همه طبقات اجتماعی دعوت کرد وی امکانات قابل بهره برداری کشور نیجر را در زمینه‌های متنوعی مانند گردشگری، منابع زیرزمینی، انرژی‌های تجدیدپذیر، زیرساخت‌ها، کشاورزی و غیره به طور گسترده معرفی کرد.

رئیس جمهوری در حاشیه این نمایشگاه با چندین شخصیت‌ها و هیئت های گروه‌های سرمایه گذار دیدار کرد.

 مالی

برگزاری کنفرانس مجمع همکاری چین و آفریقا در باماکو

روزنامه ایندیپندنت گزارش داد که چین با مشارکت برخی از نهادها در تاریخ 9 دی‌ماه کنفرانسی را در مورد همکاری چین و آفریقا با حضور آقای چن ژیهونگ، سفیر چین در کشور مالی برگزار نمود. این نشست یک ماه پس از آخرین کنفرانس وزرا مجمع همکاری چین و آفریقا در داکار برگزار شد. سفیر چین ضمن سخنرانی در این کنفرانس اعلام کرد که کشور متبوعش سرمایه گذاری‌های خود را در سال‌های آینده در قاره آفریقا افزایش خواهد داد.

اهدای تجهیزات کامپیوتری و اداری به وزارت امور مذهبی و عبادت از سوی چین

روزنامه دولتی اسار گزارش داد که سفارت جمهوری خلق چین در کشور مالی، تجهیزات کامپیوتری و اداری را به وزارت امور مذهبی، عبادات، آداب و رسوم اهدا کرد. مراسم تحویل این کمک در تاریخ 9 دی‌ماه به ریاست مامادو کونه، وزیر امور مذهبی، عبادت، آداب و رسوم و با حضور آقای چن ژیهونگ، سفیر چین، اعضای دفتر وزیر و روسای خدمات مرکزی وزارت امور مذهبی برگزار شد. آقای وزیر گفت: به نام رئیس جمهور دوره انتقالی، سرهنگ آسیمی‌گویتا و دولت، از شما برای این حمایت ارزشمند تشکر می‌کنم. وی همچنین تعهد دولت را برای تقویت بیشتر این روابط بین دو کشور ابراز نمود. وی افزود که شرکای واقعی را در مواقع بحران خواهیم شناخت. آقای کونه یادآور شد که چین همیشه کشور ما را در شرایط سخت همراهی کرده‌است.

 دماغه سبز

تقویت حمایت پرتغال از بودجه دماغه سبز

اولاوو کوریا، معاون نخست‌وزیر و وزیر دارایی دماغه سبز گفت که دلیل حمایت پرتغال از بودجه دولتی دماغه سبز این است که پرتغال این کشور را به عنوان یکی از کشورهایی که عمیقاً تحت تأثیر این همه‌گیری قرار گرفته است می‌شناسد.

وی در بیانیه‌های خود اعلام کرد: «بیش از ارزش فی نفسه، آنچه در این مورد اهمیت دارد، تشخیص پرتغال است که دماغه سبز یکی از کشورهایی است که بیشترین آسیب را از پیامدهای اجتماعی-اقتصادی و بهداشتی همه‌گیری کووید دیده است.

اولاوو کوریا یادآور شد که در دماغه سبز بخش کلیدی، که گردشگری است، به طور "بی رحمانه" ضربه خورده است، همچنین تاکید کرد که دولت و قوه مجریه "تلاش زیادی" انجام می‌دهند و اقداماتی را در زمینه اقتصادی و اجتماعی و بهداشت در جهت کاهش اثرات بحران همه گیری کووید ۱۹ صورت داده‌اند.

این به رسمیت شناختن به این معنی بود که پرتغال، به عنوان یکی از اعضای گروه حمایت از بودجه، حمایت خود را با ۱۰۰۰۰۰ یورو اضافی افزایش داد و به این کشور در تلاش برای دستیابی به بهبود اقتصادی و حمایت اجتماعی و همچنین برای تقویت سیستم بهداشتی کمک کرد. دماغه سبز از این بابت سپاسگزار است».

ثبت ۲۲.۶ درصد کاهش صادرات در سال ۲۰۲۱ در دماغه سبز

موسسه ملی آمار کشور دماغه سبز در تاریخ ۲۸ دسامب ۲۰۲۱ گزارش داد داده‌های تجارت خارجی موقت برای ماه نوامبر ۲۰۲۱ حاکی از کاهش ۲۲.۶ درصدی صادرات در مقایسه با نوامبر ۲۰۲۰ است. بر اساس یادداشت ارسالی موسسه ملی آمار کشور دماغه سبز به اینفورپرس، واردات با افزایش صادرات مجدد به میزان ۶۹.۵ درصد، افزایش ۲۸ درصدی کسری تراز تجاری و افزایش ۴ واحد درصدی نسبت به نوامبر ۲۰۲۰ را نشان می‌دهد. بر اساس داده‌های تجارت خارجی موقت برای ماه نوامبر ۲۰۲۱ حاکی از کاهش ۲۲.۶ درصدی صادرات در مقایسه با نوامبر ۲۰۲۰ است.

تصویب بودجه سال ۲۰۲۲ دماغه سبز

بودجه دولتی دماغه سبز برای سال ۲۰۲۲ در تاریخ ۱۰ دسامبر 2021 در مجلس این کشور با ۴۱ رأی موافق (۳۸ رأی از حزب حاکم و سه رأی از حزب مخالف) تصویب شد، در حالی که ۲۶ عضو حزب مخالف حاضر رأی ممتنع دادند. به همین مناسبت، بودجهٔ اختصاصی مجلس شورای ملی نیز این بار به اتفاق آراء نمایندگان حاضر تصویب شد.

 سرمایه گذاری ۲۴۵ میلیون دلاری دولت دماغه سبز در برنامه بسیج برای فقرزدایی طی ۵ سال آینده

دولت طی پنج سال آینده ۲۴۵ میلیون دلار در بسیج برای تسریع برنامه دربرگیرندگی اجتماعی به منظور "ترویج خودکفایی خانواده و رفع فقر شدید و کاهش فقر مطلق" سرمایه گذاری خواهد کرد. این خبر در تاریخ ۱۵ دسامبر 2021 توسط وزیر دولت، خانواده، دربرگیرندگی و توسعه اجتماعی، فرناندو الیسیو فریره، در جلسه ارائه برنامه بسیج برای تسریع در فراگیری اجتماعی، در پرایا، با حضور نخست وزیر دماغه سبز، اعلام شد. به گفته این مقام دولتی، مخاطبان این برنامه همه نهادها و مقامات هستند تا برای مقابله با این چالش بزرگ ملی از طریق مجموعه اقداماتی هدفمند وارد عمل شوند.

 

 اتحادیه آفریقا

رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا به جمهوری ترکیه سفر کرد

آقای "موسی فکی" رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا روز شنبه 27 آذر 1400 برای مشارکت در سومین اجلاس همکاری‌های ترکیه و آفریقا به استانبول سفر کرد و ضمن سخنرانی در اجلاس مزبور با رئیس جمهور و وزیر خارجه ترکیه دیدار و گفتگو کرد.

رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا در سومین اجلاس همکاری‌های ترکیه و آفریقا اظهار داشت؛ تعداد زیادی از کشورهای آفریقایی همکاری‌های قابل توجه و مفیدی را در زمینه‌های مختلف با شرکت‌های دولتی و بخش خصوصی ترکیه دارند. ما از مشارکت و همکاری‌های ترکیه استقبال می‌کنیم چرا که این کشور به تفکرات و آرمان‌های سیاسی و حقوقی‌ای که ما برای شکل دادن به سرنوشت خود برگزیده‌ایم، احترام می‌گذارد.

ادغام و توسعه منطقه‌ای باید جوهره توسعه آفریقای آزاد و صلح آمیز و محور همکاری‌های فیمابین باشد. ما از ترکیه به دلیل حمایت از طرح موضوع بدهی‌های کشورهای آفریقایی و حتی لغو آن در جریان اجلاس سران گروه 20 و ارسال کمک‌های بهداشتی برای مقابله با همه گیری کرونا و همچنین تشویق شرکت‌های ترک به سرمایه گذاری در زیر ساخت‌های صنعتی و دیجیتالی قاره آفریقا در طی دو سال اخیر قدردانی می‌کنیم.

 اتحادیه آفریقا و چین 15 تفاهم نامه همکاری امضاء کردند

در نشستی وبیناری در روز دوشنبه 22 آذر 1400 میان آقای "موسی فکی" رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا و آقای "هی لیفِنگ" رئیس کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین و در چارچوب طرح همکاری اتحادیه آفریقا و چین در پروژه یک کمربند و یک جاده، 15 تفاهم نامه همکاری میان طرفین در بخش‌های اولویت دار همچون سلامت، امنیت غذایی، زیر ساخت و انرژی به امضاء رسید. شایان ذکر است؛ در این نشست حدود 100 نفر از دانشجویان و محققان برجسته آفریقایی که تحصیلات تکمیلی خود را در چین می‌گذرانند نیز حضور داشتند.

 آفریقای جنوبی

کاهش صادرات خودرو در سه ماهه سوم سال

اندیشکده استراتژی‌های سیاست تجاری و صنعتی اعلام کرده است که داده‌های تولید ناخالص داخلی سه ماهه سوم سال 2021 آفریقای جنوبی به ضعف‌های اقتصادی بویژه کاهش شدید صادرات خودرو و کاهش شدید قیمت‌ها اشاره دارد. در سه ماهه سوم سال، پلاتین و آهن که بیش از 20 درصد از کل صادرات آفریقای جنوبی را تشکیل می‌دهد شاهد کاهش شدید قیمت‌ها بودند و سرمایه گذاری‌های معدنی بیشترین سرمایه گذاری را به خود اختصاص دادند. بیشترین از دست دادن شغل (خارج از معدن) در خرده فروشی و خدمات اجتماعی گزارش شده است. بخش‌های ساخت و ساز، کشاورزی و تولید همگی در رکود قرار دارند. بخش تولید نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی در سه ماه گذشته کاهش کمتری نسبت به اشتغال داشته است. با اینحال و علیرغم رشد تولید، اشتغال در بخش تولید در حال حاضر حدود یک پنجم کمتر از سطح قبل از همه گیری کرونا و یک سوم کمتر از سال 2008 است.

ضرر یک میلیارد رندی محدودیت‌های اخیر بین المللی به بخش گردشگری آفریقای جنوبی

محدودیت‌های سفر به آفریقای جنوبی که به تازگی به دلیل اعلام شیوع کرونا (امیکرون) علیه آفریقای جنوبی وضع شده، موجب خسارت یک میلیارد رندی به بخش گردشگری آفریقای جنوبی شده است. خانم رزماری اندرسون، رئیس انجمن ملی هتلداران فدرال آفریقای جنوبی (Fedhasa) می‌گوید: امید زیادی برای بازیابی بخشی از کسب و کاری داشتیم که در 20 ماه گذشته از دست رفته بود. اما این امید تنها ظرف 48 ساعت از بین رفت. هتل‌ها و اقامتگاه‌ها آمار رزرو خوبی را برای تعطیلات پایان سال داده بودند اما پس از اعلام گونه امیکرون در آفریقای جنوبی و منع سفر به این کشور توسط سایر کشورها و توقف بسیاری از پروازهای بین المللی، این رزروها نیز لغو شد. خانم رزماری با اعلام اینکه آمار اشغال هتل‌ها در ماه سپتامبر 2019 به میزان 39 درصد، سپتامبر 2020 به میزان 7 درصد و سپتامبر 2021 به میزان 19 درصد بوده است، وضعیت گردشگری آفریقای جنوبی را نگران کننده و لزوم حمایت دولت از این بخش را مورد تاکید قرار داد.

زامبیا

 افزایش قیمت سوخت در زامبیا

همان طور که مقامات دولتی زامبیا پیش از این از حذف یارانه سوخت سخن گفتند، هیئت تنظیم مقررات انرژی (ERB) این کشور افزایش 20 درصدی بنزین و 29 درصدی گازوئیل را تصویب نمود. رینولدز بووا، رئیس هیئت مدیره ERB، طی یک نشست خبری اعلام کرد که قیمت فعلی سوخت در زامبیا علیرغم تغییرات نرخ ارز و قیمت‌های بین المللی نفت از سال 2019 بطور مصنوعی و با تخصیص یارانه انرژی ثابت نگه داشته شده است. اخیراً، سیتومبکو موسوکوتوان وزیر دارایی زامبیا نیز گفته است که حفظ قیمت‌های فعلی سوخت زمانی که هزینه‌های نفت بین‌المللی افزایش یافته است، غیرقابل دوام خواهد بود.

اوگاندا

 افتتاح سد از سوی مصر در اوگاندا

مصر هفت سد و ۲۷ چاه و چندین پروژهٔ تأمین آب آشامیدنی و کشاورزی در اوگاندا افتتاح کرد. وزیر آب مصر طی سفری به اوگاندا پایان فاز پنجمِ پروژهٔ مشترک دو کشور برای کنترل علف‌های هرزِ آبیِ دریاچه‌های بزرگ را جشن گرفت. وی در دیدار با همتای اوگاندایی خود گفت این سدها آب آشامیدنی تمیز برای مردم و آب سالم برای حیوانات را هم فراهم می‌کند.

نیجریه

سفر بوهاری به ترکیه برای شرکت در نشست مشارکت ترکیه-آفریقا

محمد بوهاری رئیس جمهور نیجریه، روز پنجشنبه ابوجا را به مقصد ترکیه ترک کرد. هدف از این سفر شرکت در سومین نشست مشارکت ترکیه-آفریقا است که به میزبانی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه برگزار می‌شود. به گفته برگزارکنندگان، موضوع اجلاس "مشارکت تقویت شده برای توسعه و رفاه مشترک" است و دستور کار شامل بررسی همکاری بین کشورهای آفریقایی و ترکیه از آخرین اجلاس سران در سال 2014 است. سومین اجلاس سران مشارکت ترکیه و آفریقا پس از سفر اخیر رئیس جمهور اردوغان به نیجریه برگزار شد که طی آن چندین توافقنامه در زمینه‌های انرژی، صنایع دفاعی، معدن و هیدروکربن برای گسترش روابط دوجانبه امضا شد. رهبر ترکیه در جریان سفر به نیجریه بر تعهد خود مبنی بر افزایش فوری حجم مبادلات تجاری بین دو کشور به 5 میلیارد دلار تاکید کرده بود و هیئت نیجریه از فرصت گردهمایی در استانبول برای تقویت همکاری با سایر شرکا برای اهداف بیشتر استفاده خواهد کرد. انتظار می‌رود که این اجلاس دستورالعمل‌ها و جهت گیری‌ها را برای همکاری با کشورهای آفریقایی برای پنج سال آینده ارائه کند.

 موافقت سنا با درخواست وام خارجی 5.8 میلیارد دلاری بوهاری

سنای نیجریه درخواست استقراض خارجی 5.8 میلیارد دلاری دولت بوهاری موافقت کرد. این موافقت پس از بررسی گزارش کمیته بدهی‌های داخلی و خارجی صورت گرفت. رئیس کمیته، سناتور کلیفورد اوردیا، در سخنرانی خود گفت که 2,300,000,000 دلار از بانک جهانی تأمین خواهد شد. 2,300,000,000 دلار از کنسرسیوم آلمانی. 90,000,000 دلار از بانک توسعه اسلامی; 786,382,967 از چین Exim Bank; 276,981,586.50 دلار از بانک چین؛ و 50,000,000 دلار از صندوق بین المللی توسعه کشاورزی.

سیرالئون

 حمایت صندوق جمعیت سازمان ملل از طرح سرشماری سیرالئون

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد (UNFPA) اعلام کرد این نهاد به ارائه حمایت‌های لازم برای تضمین اجرای موفقیت آمیز سرشماری نفوس و مسکن سال 2021 در سیرالئون ادامه خواهد داد. این نهاد همچنین اطمینان داد که بودجه و کمکهای فنی لازم برای این سرشماری ارائه خواهد شد. UNFPA همچنین در تماس با وزیر برنامه ریزی و توسعه اقتصادی سیرالئون، تعهدات این کشور در بیست و پنجمین کنفرانس بین المللی توسعه و جمعیت (ICPD25) که در تاریخ 12 نوامبر 2019 در نایروبی برگزار شده بود را یادآوری کرد.

 کمک 60 میلیون دلاری بانک جهانی برای حمایت از خدمات بهداشت مادر و کودک سیرالئون

بانک جهانی 60 میلیون دلار به منظور حمایت از خدمات بهداشتی مادر و کودک برای تحت پوشش قرار دادن 2 میلیون نفر را تصویب کرد. این کمک مالی در چارچوب پروژه حمایت از خدمات و سیستم‌های سلامت ضروری با کیفیت سیرالئون که در قالب کمکهای مالی 40 میلیون دلاری انجمن توسعه بین المللی (IDA) و 20 میلیون دلاری تسهیلات مالی جهانی (GFF) تأمین شده است، به دولت کمک خواهد کرد تا با انعطاف و کارامدی بیشتر سیستم‌های بهداشتی را عادلانه توزیع کرده و در نهایت به کاهش بیماری‌ها و مرگ و میر در سیرالئون منتهی گردد. مدیر دفتر بانک جهانی در سیرالئون ضمن ابراز خوشحالی از تصویب این بودجه اظهار داشت، اگرچه نرخ امید به زندگی در کشور سیرالئون از 39 سال به 54 سال در خلال سالهای 1990 تا 2017 افزایش داشته است اما این کشور همچنان جز 5 کشور آخر جهان در این زمینه است.

 کامرون

سهم 444 میلیون یورویی شرکت‌های اروپایی در اقتصاد کامرون

سایت https://ecomatin.net/ در گزارشی تحت عنوان " 444 میلیون یورو گردش مالی سالانه برای شرکت‌های اروپایی در کامرون" به حضور  و سهم  شرکت‌های اروپایی در اقتصاد کامرون اشاره کرده و نوشته است گردش مالی شرکتهای اروپایی در کامرون بالغ بر 444 میلیارد می‌باشد. فرانسه با 57 درصد از مجموع این شرکت‌ها، در رأس کشورهای قاره کهن قرار دارد که دارای منافع اقتصادی در کامرون می‌باشند. شرکت‌های اروپایی همچنین بیش از 34000 نفر را استخدام کرده و سالانه 137 میلیارد فرانک سیفا بعنوان مالیات بر ارزش افزوده به نفع خزانه داری کامرون کمک می‌کنند. برای دهه آینده (2031-2021)، شرکت‌های اروپایی قصد دارند حدود 538 میلیون یورو در کامرون سرمایه گذاری کنند. طبق آخرین آمار نمایندگی اتحادیه اروپا در کامرون، بیش از 140 شرکت در کامرون تأسیس شده است که در  بخش‌های مختلف همچون ساختمان (15%)، انرژی و حمل و نقل (12%)، ماشین آلات غیر برقی (8%)، خدمات ارتباطی و محیطی، خدمات تبلیغاتی، توزیع، کشاورزی و محصولات تازه، ساخت و ساز متفرقه (4%) حساب خدمات، مواد شیمیایی، منسوجات و پوشاک، خدمات مالی، خدمات بهداشتی و اجتماعی، چرم، خدمات حقوقی، فرآوری محصولات کشاورزی و مواد غذایی (2%) مشغول می‌باشند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما