معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۱۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۵۰

اخبار اقتصادی سنگال

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سنگال در هفته دوم دی ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

اشتغال ده هزار نفر در راستای اجرای برنامه حفاظت از محیط زیست سنگال

وزارت محیط زیست و توسعه پایدار سنگال در اجرای برنامه حفاظت از محیط زیست اقدامات موثری انجام داده و با جذب 7000 جوان تحصیل کرده، در مرحله آموزش های پرسنلی، اداری و فنی آنها قرار دارد. مقرر است در مجموع این وزارتخانه برای ده هزار نفر شغل ایجاد نماید. وزیر محیط زیست سنگال آقای عبدو کریم سال رئیس اجرای این برنامه در این خصوص گفت: از مجموع این افراد  7000 نفر برای آژانس احیای جنگل ها و دیوار سبز بزرگ سنگال ، 2000 نفر برای وزارت آب، جنگل ها و حفاظت از خاک و 1000 نیز برای وزارت محیط زیست اموزش داده می‌شوند و بعد مشغول به کار خواهند شد. وی افزود: هدف ما احیای جنگل‌ها، مبارزه با آتش سوزی‌ در جنگل ها و در نهایت جلوگیری از تغییرات آب و هوایی است. همچنین از نظر قطع بی رویه درختان، نیروهای حفاظت جنگلها سخت در تلاش هستند تا از این پدیده نادرست جلوگیری کنند. وزیر محیط زیست سنگال نیز در پاسخ به سوالی درباره قطع درختان و تهاجم به تنوع زیستی به ویژه در جنوب کشور گفت: ما مبارزه طولانی مدتی در پیش داریم و به خوبی برای این ماموریت آماده شده ایم. همچنین 600 نفر از ماموران حفاظت از جنگلها و پارک های ملی برای اجرای اقدامات عملیاتی آموزش دیده اند تا با هماهنگی با سایر نیروهای دفاعی و امنیتی برای حفاظت از جنگل ها اقدام کنند.

روزنامه Le Quotidien           

تولید دانه روغنی با کیفیت در یک شرکت خصوصی سنگال

مدیر عامل شرکت دانه‌های روغنی تامباکوندا Tambacounda secco  در سنگال در حاشیه بازدید از این شرکت گفت:  بودجه ای به مبلغ 47 میلیارد فرانک سیفا برای توسعه این شرکت در نظر گرفته شده است. ما مشکلی برای تامین مالی نداریم. هدف ما تولید  دانه‌های با کیفیت مرغوب برای تولید روغن با کیفیت است. وی افزود: در منطقه تامباکوندا طی سال گذشته 3000 تن بذر جمع آوری شده که امسال پس از گذشت تنها یک ماه مقدار 2 هزار تن جمع آوری گردیده که رقم قابل توجهی است. با این حال او خاطر نشان نمود که البته تمامی‌بذرهای بدست آمده تا امروز از کیفیت بسیار خوبی برخوردار نیستند.

روزنامه   Le Quotidien

سود ۲۸۱ میلیون فرانک سیفا برای تولید کنندگان موز در منطقه پاکور

تولیدکنندگان موز در منطقه پاکور واقع در جنوب سنگال طی شش ماهه اول سالجاری میلادی از 100 زمین کشت موز  به میزان 4822 تن موز به ارزش 281 میلیون فرانک سیفا درآمد کسب نمودند. برنامه سنگال در زمینه مبارزه با ناامنی غذایی، فقر و سوء تغذیه قصد دارد تا با تولید محصولات کشاورزی و دامی در جهت تحقق اهداف این برنامه حرکت نماید.

  روزنامه Le Quotidien

توسعه زنجیره خودکفایی تولید برنج در سنگال

در نیمه پایانی دسامبر 2021 پروژه راه اندازی توسعه زنجیره ارزش برنج درمنطقه سدهیو Sédhiou برگزار شد. این برنامه که بودجه آن بالغ بر 27 میلیارد فرانک سیفا است، در وهله  اول به کاهش واردات برنج کمک می‌کند و در نهایت به رشد بخش اقتصاد کشاورزی از طریق بهبود تولید منجر خواهد شد. در این مراسم آمادو تیجان دیالو، هماهنگ کننده منطقه جنوبی پروژه توسعه زنجیره ارزش برنج (Pdcvr) طی سخنانی اظهار داشت: این پروژه با هدف بهبود تولید و بهره وری محصول برنج به منظور کاهش قابل توجه واردات برنج در سطوح محلی و ملی انجام می‌شود. وی در ادامه افزود: ما قصد داریم با اجرای این پروژه ضمن ارتقای بهره وری، سطح زیر کشت را نیز افزایش دهیم. قرار است با همه بازیگران زنجیره خودکفایی از جمله تولیدکنندگان دولتی و خصوصی همکاری کنیم تا همه ظرفیتها را توسعه دهیم. آقای دیالو گفت : بیشتر پروژه در منطقه سدهیو انجام خواهد شد. 206 هکتار حصارکشی خواهد شد و به جوانان، زنان و سازمان‌های تولید کننده امکانات تولید بذر مرغوب و سالم داده می‌شود. وی تاکید نمود دولت سنگال در همه سطوح تلاش می‌کند تا وضعیت موجود تقویت شود. منطقه سدهیو از نظر تولید برنج در موقعیت خوبی قرار دارد. این منطقه به عنوان یکی از مناطق تولید برنج محلی، برای برنج دیم محسوب می‌شود. اما این هنوز کافی نیست. تلاش ما بر آموزش، و بازاریابی نیز متمرکز خواهد بود. معاون فرماندار و مسئول امور اداری منطقه نیز گفت: این پروژه به بهبود شرایط زندگی مردم کمک می‌کند، فقر و نابرابری‌ها را کاهش می دهد و به کاهش واردات برنج نیز کمک خواهد کرد.

  روزنامه Le Quotidien   

افتتاح اولین قطار سریع السیر داکار-جمنیاجو با رعایت استانداردهای بین المللی

طی مراسمی‌با حضور مکی سال رئیس جمهور سنگال اولین قطار سریع السیر مدرن، سریع و استاندارد در غرب آفریقا راه اندازی شد. از این پس می‌توان از داکار در مدت 40 دقیقه به شهر جمنیاجو واقع در 35 کیلومتری داکار رسید. وی در این مراسم از تمامی‌کسانی که این پروژه بزرگ را به مرحله اجرا درآوردند تقدیر نمود و گفت : من به روحیه میهن پرستانه کسانی که در این طرح مشارکت کردند درود می فرستم. وی خاطر نشان کرد این پروژه بیش از 4000 شغل ایجاد کرده است که اقدام مهمی محسوب می‌شود. قرار است این قطار در ابتدا در داکار مورد استفاده قرار گیرد ولی در بلندمدت این پروژه تا شهرهای دیگری مانند امبور، سالی و تیس نیز امتداد می یابد و در نتیجه افق‌های جدیدی در حمل و نقل بین شهری از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب پدیدار خواهد شد. از سوی دیگر فن آوری ساخت این خط ریلی به سنگال منتقل گردیده که بر اساس آن  کشور را قادر می سازد تا مهارت های لازم را در زمینه بهره برداری و نگهداری آن کسب نماید. علاوه بر این، انتخاب داکار برای احداث این پروژه بدلیل آن بوده که در پایتخت سنگال بیش از 66 درصد از فعالیت اقتصادی کشور انجام می‌گیرد و تقریباً 25 درصد از جمعیت سنگال در داکار زندگی می‌کنند. بنابراین وجود این قطار می‌تواند تا حدی به رفع معضل ترافیک کمک کند و از سوی دیگر  نیاز به امکان دسترسی آسان تر برای ساکنان شهر و مناطق پیرامونی به مرکز شهر را فراهم نماید. مهمتر از همه این قطار دارای بهترین استانداردهای بین المللی از نظر حمل و نقل ریلی و مطابق با استانداردهای ایمنی است. شایان ذکر اینکه این خط ریلی دارای شش قطار با فاصله حرکت هر قطار در هر 10 دقیقه و حداکثر سرعت 160 کیلومتر در ساعت می‌باشد.

  روزنامه Le Soleil   

چشم انداز رشد اقتصادی برای کشورهای غرب افریقا در سال 2022

شورای وزیران اتحادیه اقتصادی و پولی غرب آفریقا (UEMOA) طی گزارشی  چشم انداز مطلوبی برای اقتصاد هشت کشور عضو این اتحادیه پیش بینی نمود. بر اساس این گزارش انتظار می رود رشد اقتصادی این کشورها از 6.1 درصد در سال 2021 به 6.4 درصد در سال 2022 بالغ گردد. در این خصوص بانک مرکزی کشورهای غرب آفریقا (BCEAO) نیز با انتشار یک بیانیه مطبوعاتی خاطر نشان ساخت پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه حاکی از ادامه اجرای برنامه‌های توسعه اقتصادی در کشورهای عضو و همچنین بازگشت به عادی‌سازی فعالیت‌ها در بخش‌های حمل‌ و نقل و گردشگری خواهد بود. به گفته BCEAO این امر ناشی از کاهش بحران ناشی از بیماری کرونا در این قاره می‌باشد. در این بیانیه مطبوعاتی که پس از چهارمین نشست عادی شورای وزیران از طریق ویدئو کنفرانس منتشر شد، آمده است: پس از بررسی تحولات اخیر در وضعیت اقتصاد کشورهای عضو، وزرای دارایی کشورهای عضو از تثبیت بهبود فعالیت های اقتصادی در سه ماهه سوم سال 2021 ابراز رضایت نمودند. نرخ رشد تولید ناخالص داخلی نیز در این مدت به 7.7 درصد و بطور کلی این نرخ نسبت به 1.4 درصد در سال گذشته به 6.7 درصد بالغ گردید. پس از رشد 7.7 درصد در سه ماهه قبل و 1.4 درصد در سال قبل این نرخ رشد به 6.7 درصد نسبت به سال قبل رسید. گزارش ادغان می‌کند که این روند توسعه ای با تقویت تدریجی تقاضای داخلی حمایت شده است. از سوی دیگر، شورای وزیران همانند سایر مناطق جهان به موضوع شتاب گرفتن قیمت ها در منطقه نیز اشاره نمود به گونه ای که نرخ تورم در سه ماهه سوم سال 2021 پس از 3.3 درصد در سه ماهه قبل به 3.8 درصد افزایش یافت. این امر عمدتاً به دلیل افزایش قیمت مواد غذایی، به دلیل کاهش تولید غلات در برخی کشورها، مشکلات عرضه ناشی از بحران‌های بهداشتی و امنیتی و همچنین افزایش نرخ تورم وارداتی بوده است. بر اساس پیش بینی‌ها این موج تورمی‌باید در ماه‌های آینده فروکش کند. انتظار می‌رود به لطف کاهش تدریجی فشارها بر قیمت محصولات وارداتی، تورم در سال 2022 به زیر 3 درصد کاهش یابد. شورای وزیران این اتحادیه همچنین به افزایش کسری عمومی اشاره کرده که در پایان سپتامبر 2021 به 4492.8 میلیارد فرانک سیفا رسیده است که در مقابل 4388.4  میلیارد فرانک سیفا در سال گذشته افزایش نشان می دهد. بیانیه مطبوعاتی اضافه می‌کند که این وضعیت نشان دهنده سرعت بخشیدن در جذب سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی در چارچوب برنامه‌های بهبود اقتصادی است که توسط کشورهای عضو اجرا شده است. همچنین شورای وزیران از پیشنهادهای ارائه شده توسط BCEAO برای تقویت سیستم حمایت مالی کشورهای عضو حمایت نمود. در این خصوص کشورهای عضو از جمله سنگال خواستار مشارکت بیشتر برای تحقق این مهم شدند.

  روزنامه Le Soleil    

سهم بخش های معدن و انرژی در اشتغال زایی در سنگال

در سال 2021 سهم بخش های معدن و انرژی در اشتغال زایی، 9 هزار و 409 نفر بوده است. بر اساس گزارش کمیته شفافیت صنایع معدنی و انرژی (Itie) مبلغ 400 میلیارد فرانک سیفا نیز در خصوص پیمانکاری و تامین کالا و خدمات در بخش های معدن و انرژی هزینه شده است. بر اساس این گزارش میزان دستمزد داده شده نیز 106.7 میلیارد فرانک CFA بوده که 98.3 میلیارد برای کارکنان بخش معدن و 8.4 میلیارد برای کارکنان بخش هیدروکربن بوده است. همچنین از مجموع نیروی کار استخدام شده تعداد 724 نفر زن می‌باشد که 7.69 درصد از کل نیروی کار را تشکیل می دهند. عمده فعالیتهای اکتشاف و استخراج در سنگال مربوط به معادن  طلا، فسفات، ماسه‌های معدنی و سنگ آهک برای تولید سیمان می‌باشد. علاوه بر این، وزیر مسئول پیگیری طرح سنگال نوظهور (Pse) نیز تاکید می‌کند سهم ضعیف بخش استخراج در تولید ناخالص داخلی، یعنی 3.39 درصد نشانه نقش اندک آن در اقتصاد ملی است. باید مواد استخراج شده به محصولات نهایی با ارزش افزوده بیشتر تبدیل شود تا بتواند توسعه صنعتی کشور را تسریع بخشد.

   روزنامه Le Quotidien     

تشویق به مصرف تولیدات ملی و محلی در سنگال

 خانم آمیناتا آسوم دیاتا وزیر بازرگانی و شرکت های کوچک و متوسط سنگال طی مراسمی « ماه مصرف محلی در سنگال » را افتتاح نمود . وی طی سخنانی با تشویق مردم به مصرف تولیدات ملی و محلی از آنان دعوت کرد تا آنچه را که در کشور تولید میشود  مصرف کنند. به گفته خانم دیاتا برقراری امنیت غذایی یکی از رویکردها و اولویت های اساسی دولت سنگال است. باید در این مسیر همه مردم همراه با دولت مشارکت داشته باشند. وی از همه تولید کنندگان خواست تا  محصولات با کیفیت را تولید و روانه  بازار کنند. نامبرده تاکید کرد: مصرف محصولات داخلی عامل رشد اقتصادی کشور  است. خانم Aïssa Kabou به نمایندگی از جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ECOWAS) از اقدامات دولت سنگال در این خصوص قدردانی کرد و متذکر گردید کشورهای این تشکل باید با یکدیگر وحدت رویه داشته باشند زیرا کشورهای عضو می‌توانند بهترین محصولات را در قاره افریقا و جهان تولید کنند.

  روزنامه Le Quotidien          

برگزاری روز ملی پاکیزگی در سنت لوئی

طی مراسمی در شهر سنت لوئی روز ملی بهداشت و پاکیزگی گرامی داشته شد. در آخرین جلسه کمیته توسعه منطقه ای (Crd)  که به بررسی مقدمات برگزاری این روز اختصاص داشت، فرماندار آلیون بادارا سامب و مدیران پروژه ارتقای مدیریت پاکیزگی، تعهد خود را برای تقویت مدیریت پسماند خشک اعلام کردند. قرار است این پروژه در 138 شهرداری در سراسر سنگال به مرجله اجرا درآید. وی تصریح کرد  نمایندگان شوراها و انجمن‌ها با همکاری 200 نفر از جوانان فعالانه در این عملیات گسترده شرکت خواهند کرد و مناطقی که قبلاً شناسایی شده اند را پاکسازی خواهند کرد. وی همچنین بر اراده جدی دولت برای حمایت از مقامات محلی بمنظور بهبود محیط زندگی مردم و نیز ایجاد شغل تاکید کرد. نامبرده یادآور گردید  هدف اصلی این پروژه بهبود مدیریت جمع آوری زباله‌های خشک خانگی در سراسر زنجیره شهری است. این پروژه توسط وزارتخانه‌های شهرسازی و مسکن و بهداشت عمومی از تاریخ 24 ژوئن 2021 آغاز شده است و در مناطق داکار، تیس، زیگن شور، کولدا، سدهیو، سنت لوئی و متام به مرحله اجرا در می آید .

  روزنامه Le Quotidien 

تصمیمات نشست هفتگی شورای وزیران سنگال در مورد موضوعات مختلف اقتصادی

در فرایند برگزاری جلسه هفتگی شورای وزیران سنگال به ریاست رئیس جمهور مکی سال در مورد موضوعات مختلف اقتصادی تصمیم گیری بعمل آمد. در مورد وضعیت شرکت  شرکت پالایشگاهی آفریقا (سار) در پی ماجرای عقد قرارداد خصوصی 200 میلیارد فرانکی، رئیس‌جمهور مکی سال از دولت خواست وضعیت این شرکت را سرو سامان بخشد. وی همچنین در مورد اجرای استراتژی بنادر ملی، به ویژه بر ارتقای وضعیت بنادر داکار، نداخونگا، بارگنی سندو ، همچنین توسعه بندر چند منظوره ندایان تاکید کرد. مکی سال از وزرای شیلات و اقتصاد دریانوردی، دارایی و بودجه، اقتصاد و اداره کل بندر داکار خواست در این راستا تمامی‌کوشش خود را انجام دهند.

وی همچنین با اشاره به ضرورت تحکیم توسعه پایدار در بخش ماهیگیری و آبزیان از دولت خواست به تلاش برای حمایت از فعالان صید ماهی، تسریع در تجدید ناوگان قایق های ماهیگیری، احداث اسکله‌های ماهیگیری، ایجاد مناطق فرآوری مدرن، مجتمع‌های سردخانه‌ای و واحدهای صنعتی به منظور تقویت ظرفیت‌های تولید و فرآوری محصولات شیلاتی ادامه دهند. در مورد حمل‌ و نقل ریلی نیز  رئیس‌جمهور از وزیر حمل ‌و نقل زمینی خواست یک کمیته دائمی‌برای نظارت بر فعالیت‌های شرکت حمل و نقل زمینی دولتی تشکیل دهد. وی همچنین به ضرورت  آغاز بازسازی خط آهن داکار- تامباکوندا برای تحکیم بازسازی حمل و نقل ریلی کشور اشاره کرد.

  روزنامه Le Quotidien  

افتتاح فاز اول بهره برداری از بندر آینده ندایان

روابط عمومی‌بندر ندایان اعلام کرد دوشنبه سوم ژانویه 2022 طی مراسمی‌با حضور رئیس جمهور سنگال، عملیات احداث فاز اول توسعه این بندر با هزینه 840 میلیون دلار (448 میلیارد فرانک سیفا FCFA ) توسط گروه بندر دوبال امارات متحده عربی آغاز می‌شود. مدیر اجرایی بندر ندایان، ال حاجی میسا امبای، تصریح کرد در دسامبر سال 2020 میلادی توافقنامه اجرای این پروژه توسط رئیس جمهور مکی سال و سلطان احمد مدیر عامل گروه DP World  به امضا رسید. آقای امبای تاکید کرد هدف ما ایجاد یک پلتفرم بندری و لجستیکی با الزامات جدید حمل و نقل دریایی مانند بندر جبل علی است. وی افزود : در این بندر ساخت ترمینال کانتینری به مساحت 300 هکتار و یک اسکله 840 متری با عمق 18 متر پیش بینی شده است. علاوه بر این در فاز دوم با 290 میلیون دلار سرمایه گذاری شاهد ساخت اسکله دوم 410 متری همراه با لایروبی کانال دریایی خواهیم بود. با اجرای این پروژه امکان پهلوگیری کشتی‌های عظیم 400 متری نیز فراهم میشود . همچنین با اجداث خطوط جاده ای و ریلی جدید، بندر داکار به شبکه حمل و نقل منطقه ای متصل می‌گردد.  بندر چند منظوره ندایان در 70 کیلومتری جنوب داکار واقع شده است . این بندر حجم عملیات بندر داکار را که در حال حاضر 95 درصد تجارت خارجی سنگال را در اختیار دارد به طور قابل توجهی کاهش خواهد داد.

روزنامه Le Quotidien 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما