معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۳۲

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی آذربایجان در هفته اول دی ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد :

بیش از 5.4 میلیارد منات در پارک صنعتی شیمیایی سومگایت سرمایه گذاری شده است

خبرگزاری «آذرتاج»: 1 دی

پارک صنعتی شیمیایی سوگایت وزارت اقتصاد به 25 واحد تجاری با سرمایه گذاری کل بیش از 5.4 میلیارد منات وضعیت اقامت اعطا کرده است که 17 مورد از آنها در حال فعالیت هستند. تاکنون 5.1 میلیارد منات سرمایه گذاری شده و حدود 5700 نفر شغل دائمی‌پیدا کرده اند. در حال حاضر، شهرک صنعتی سومگایت کودهای نیتروژن، پلیمرها، فروآلیاژها، محصولات تنباکو، مواد شیمیایی کشاورزی، کیسه‌های مصارف صنعتی، ماسک های پزشکی، تخته‌های شیشه ای و سایر محصولات جدید را که قبلا به کشور وارد می‌شد، تولید می‌کند. این محصولات علاوه بر تامین نیاز داخلی با برند "ساخت آذربایجان" به بیش از 30 کشور جهان صادر می‌شود. موسسه‌های حاضر در پارک صنعتی شیمیایی سومگایت محصولاتی به ارزش 4.4 میلیارد منات فروخته اند که 1.5 میلیارد منات - حدود 34 درصد - مربوط به صادرات بود. شهرک صنعتی سمگایت افزایش تولید و صادرات را تجربه می‌کند. به این ترتیب اگر از ابتدای راه اندازی شهرک صنعتی تا سال 2021، محصولاتی به ارزش 2.5 میلیارد منات تولید شده بود، تنها در 11 ماه سال 2021، محصولاتی به ارزش 1.9 میلیارد منات تولید شده است.

سرمایه گذاری مستقیم خارجی در اقتصاد آذربایجان به حدود 60 میلیارد دلار رسیده است

خبرگزاری «ترند»

یوسف عبد الله یف سرپرست بنیاد توسعه صادرات و سرمایه گذاری در آذربایجان گفت: «طی چند سال گذشته، سرمایه گذاری مستقیم خارجی در اقتصاد آذربایجان حدود 60 میلیارد دلار بوده است. در نه ماهه نخست سال 2021، سرمایه گذاری مستقیم خارجی در اقتصاد آذربایجان حدود 580 میلیون دلار بوده که چندین برابر مدت مشابه سال گذشته است. ما معتقدیم که اگر چنین نرخ های سرمایه گذاری در آذربایجان ادامه پیدا کند، به زودی می‌توانیم به ارقام سال 2019 نزدیک شویم. نیروی محرکه اصلی سرمایه گذاری در اقتصاد آذربایجان، بخش غیرنفتی است. علاوه بر این، صادرات غیرنفتی به سرعت در حال رشد است. این رقم تا 10 دسامبر امسال 44 درصد نسبت به سال 2020 افزایش یافته و به حدود 2.5 میلیارد دلار رسیده است. صادرات غیرنفتی آذربایجان امروز رکورددار است. ما معتقدیم که در آینده نزدیک، سرمایه گذاری مستقیم خارجی در آذربایجان به سطح قبل از همه گیری خواهد رسید.»

برای اولین بار، دارایی‌های بخش بانکی آذربایجان از 35 میلیارد منات گذشت

خبرگزاری «رپورت»

دارایی‌های بخش بانکی آذربایجان تا اول دسامبر به 35 میلیارد و 604.5 میلیون منات رسیده است. بر اساس گزارش بانک مرکزی آذربایجان، این رقم 15.8 درصد بیشتر از اول ژانویه سال گذشته است. برای اولین بار دارایی بانک ها از 35 میلیارد منات گذشت. 15 میلیارد و 97 میلیون منات از دارایی‌های بانک ها خالص وام به مشتریان بوده است. طی سال گذشته، پرتفوی وام این بخش 15.2 درصد رشد کرد در حالی که سهم وام ها در دارایی‌ها از 42.6 درصد به 42.4 درصد کاهش یافت.

خبرگزاری «رپورت»: 3 دی

  • رئیس جمهور الهام علی اف بودجه صندوق دولتی نفت جمهوری آذربایجان برای سال 2022 را تصویب کرد. درآمدهای صندوق دولتی نفت برای سال آینده 10 میلیارد 589 میلیون 701.9 هزار منات و هزینه‌ها 12 میلیارد 789 منیلیون 674.6 هزار منات تعیین شده است.

خبرگزاری «آپا»: 1 دی

  • مدت رژیم قرنطینه ویژه در خاک جمهوری آذربایجان تمدید شد. نخست وزیر علی اسدوف تصمیم مربوطه را امضا کرد. بر اساس این تصمیم، به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا (COVID-19) در کشور، رژیم ویژه قرنطینه در جمهوری آذربایجان تا ساعت 6:00 روز اول مارس 2022 تمدید شد.

خبرگزاری «آپا»

  • بر اساس داده‌های عملیاتی برق وزارت نیرو در ماه‌های ژانویه تا نوامبر، آذربایجان در دوره گزارش یک میلیارد و 389.5 میلیون کیلووات ساعت برق صادر کرده است. صادرات برق نسبت به مدت مشابه سال گذشته 400.5 میلیون کیلووات ساعت معادل 40.5 درصد افزایش داشته است. واردات برق در این مدت 141 میلیون کیلووات ساعت بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 15.3 میلیون کیلووات ساعت معادل 12.2 درصد افزایش داشته است.
  • کابینه وزیران «نام کالایی فعالیت اقتصادی خارجی جمهوری آذربایجان، نرخ حقوق گمرکی واردات و نرخ حقوق گمرکی صادراتی» را اصلاح کرد. علی اسدوف نخست وزیر تصمیمی را در این زمینه امضا کرد. بر اساس این تصمیم، نرخ فعلی عوارض صادرات چرم و محصولات چرمی حفظ و نرخ عوارض ثابت صادراتی چرم و محصولات چرمی طبقه بندی شده در برخی از بندهای فرعی از 350 دلار به 150 دلار به ازای هر 1000 کیلوگرم کاهش می یابد و این، تا تاریخ 2023/12/31معتبر خواهد بود..

 پرتال خبری «ینی صباح.آذ»

  • واحد احمد اف نماینده پارلمان آذربایجان: «آذربایجان این امکان را دارد که تامین مالی راه آهن یراسخ (آرازدایان) -جلفا-اردوباد-مهری-هورادیز را انجام دهد. سایر سازمان‌های بین المللی نیز آماده ارائه وام به آذربایجان هستند. اگر قرار است ارمنستان در ساخت راه آهن مشارکت کند، باید در قسمتی که از خاک خود می‌گذرد سرمایه گذاری کند. ممکن است توان مالی نداشته باشند، اما سازمان‌های بین المللی از جمله کشورهای دیگر، خود روسیه، ایران، چین، ترکیه، همه به این پروژه علاقه مند هستند.

خبرگزاری «ترند»

  • رشاد نبی اف وزیر توسعه دیجیتال و حمل و نقل در چهارمین کنفرانس وزیران حمل و نقل کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوسیه گفت: «در حال حاضر کار برای یکسان سازی تعرفه‌های حمل و نقل بار در راه آهن باکو - تفلیس - قارص در حال انجام است. آذربایجان نقطه تلاقی پروژه استراتژیک باکو - تفلیس - قارص است. برای اینکه این مسیر سودآورتر و از نظر تجاری کارآمدتر شود، روی یکسان سازی تعرفه‌ها کار می‌کنیم.»

خبرگزاری «آذرتاج»

  • وصال قاسملی رئیس مرکز تحلیل و ارتباطات اصلاحات اقتصادی گفت: «در نتیجه اجرای موفقیت آمیز نقشه راه استراتژیک، هدف تضمین رشد واقعی سالانه متوسط بیش از 3 درصد تولید ناخالص داخلی تا سال 2025 تعیین شده است. رشد واقعی تولید ناخالص داخلی کشور در سال جاری 5.1 درصد پیش بینی شده است که 6 درصد آن در بخش غیرنفتی خواهد بود و در سال آینده 3.9 درصد پیش بینی شده است. همچنین صادرات در بخش غیرنفتی از 170 دلار سرانه در سال 2015 به 260 دلار در سال جاری افزایش یافت و این رقم در سال 2025 می‌تواند به 450 دلار برسد.»

حجم مبادلات تجاری آذربایجان با ایران افزایش یافته است

خبرگزاری «آپا»: 3 دی

به گزارش کمیته دولتی گمرک حجم مبادلات تجاری جمهوری آذربایجان و ایران در ژانویه تا نوامبر سال جاری به 390 میلیون و 466 هزار دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال 2020 میلادی 28.9 درصد افزایش نشان می دهد. حجم صادرات آذربایجان به ایران در این مدت 39 میلیون و 172 هزار دلار و واردات 351 میلیون و 295 هزار دلار بوده است. صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6.6 درصد و واردات 32 درصد افزایش داشته است. در نتیجه، در ژانویه تا نوامبر 2021، تراز منفی 312 میلیون 123 هزار دلار تشکیل شد که 36.1 درصد بیشتر از مقایسه سالانه است.

 

یک مسیر ترانزیتی جدید بین ایران، آذربایجان و گرجستان در حال ایجاد است

پرتال خبری «جبهه اینفو»: 3 دی

به گزارش رسیده از وزارت توسعه دیجیتال و حمل و نقل اولین اجرای آزمایشی در مسیر ترانزیتی خلیج فارس به دریای سیاه با عبور از ایران، آذربایجان و گرجستان در حال انجام است. بدین ترتیب پلت فرم همکاری منطقه ای دیگری در قفقاز جنوبی با مشارکت آذربایجان در حال ایجاد است. کاروان خودروهای سه کشور از بیلاسووار ایران به آذربایجان و سپس به بنادر گرجستان و سپس بلغارستان و سپس از طریق زمینی به سایر کشورهای اروپای شرقی سفر خواهند کرد. این مسیر از جنوب ایران از خلیج فارس شروع و تا اروپا ادامه دارد. امروز کاروان وارد آذربایجان شد. نتایجی که در طول اجرای آزمایشی به دست می آید مورد مطالعه قرار می‌گیرد و اثربخشی مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. روز گذشته طی مراسم باشکوهی خودروهای آذربایجانی، ایرانی و گرجی از تبریز راه افتادند. در این مراسم نمایندگانی از آژانس های حمل و نقل ایران، استان آذربایجان شرقی، سفارت جمهوری آذربایجان و گرجستان در ایران حضور داشتند.

در آینده امکان حمل بار ریلی از طریق این کریدور وجود خواهد داشت. بر اساس این پروژه، کشورهای جنوب آسیا نیز از طریق کریدور راه دیگری به سمت غرب خواهند داشت. این کریدور حمل و نقل و گسترش کاربری آینده آن نویدبخش منافع اقتصادی قابل توجهی برای کشورهای منطقه است. این کریدور هم از نظر ترافیک ترانزیتی و هم دسترسی به بازارهای جهانی از اهمیت بالایی برخوردار است. این امر باعث تقویت موقعیت آذربایجان به عنوان یک قطب حمل و نقل، آغازگر و نیروی پیشرو پروژه‌های بزرگ حمل و نقل و ارتباط در منطقه و افزایش درآمد حاصل از حمل و نقل بین المللی کالا خواهد شد. در نتیجه موقعیت استراتژیک کشورمان بیش از پیش تقویت خواهد شد.

 

نماینده پارلمان: آذربایجان همیشه همسایگی صمیمانه خود را به همه از جمله ایران تقدیم می‌کند و دست دوستانه دراز می‌کند

پرتال خبری «پراودا.آذ»: 2 دی

المان محمداف عضو کارگروه روابط بین المجالس ایران و آذربایجان گفت: «ایران و آذربایجان کشورهای همسایه هستند و در عین حال جمعیت هر دو کشور مسلمان هستند. رئیس جمهور آذربایجان در بالاترین سطح اعلام می‌کند که ما می خواهیم در حسن همجواری و همکاری با همه همسایگان خود زندگی کنیم و این انتظار را از همسایگان خود داریم. مهربانی، همکاری، صلح و توسعه مسیر همسایگی است که آذربایجان انتخاب کرده است. روابط ایران و آذربایجان در طول تاریخ بوده و خواهد بود. اخیراً روابط دوستانه و پیشنهادهای روسای جمهور دو کشور باعث شده است که روابط ایران و آذربایجان همچنان رو به جلو باشد. دیدارهای منظم بین مقامات دو کشور و تحکیم روابط همچنان در سطحی است که رضایت هر دو طرف را جلب می‌کند. اکنون که وزیر امور خارجه ایران در باکو حضور دارد، احتمالاً در این نشست چند موضوع مهم مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این البته جای تحسین دارد. سود ایران در گسترش بیشتر روابط دو کشور بسیار زیاد است. دسترسی مستقیم ایران به روسیه و اروپا از طریق آذربایجان امکان پذیر است. در اینجا مسائل مربوط به کریدور حمل و نقل جنوب به شمال و دیگر اتصالات وجود دارد. من فکر می‌کنم که سفر وزیر امور خارجه ایران به آذربایجان و سایر دیدارهای آینده می‌تواند به بهبود روابط ما منجر شود. این از هر دو طرف مطلوب است. آذربایجان همیشه همسایگی صمیمانه خود را به همه از جمله ایران تقدیم می‌کند و دست دوستانه دراز می‌کند.»

 

جیحون بایراموف: روابط تجاری و اقتصادی در روابط ما با ایران از اهمیت بالایی برخوردار است

پرتال خبری «مساوات.کام»: 2 دی

جیحون بایراموف وزیر امور خارجه آذربایجان در نشست خبری مشترک با حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی خود گفت: «هرچند این اولین سفر وزیر امور خارجه ایران به آذربایجان است، ولی ما تاکنون 3 بار دیدار کرده ایم. هدف اصلی این دیدارها بحث در مورد روابط چند جانبه بین کشورهایمان بود. اساس روابط ما ریشه‌های عمیق تاریخی، پیوندهای فرهنگی و مذهبی است. از زمان استقلال آذربایجان، اسناد متعددی بین دو کشور امضا شده است. یکی از زمینه‌های مهم همکاری متقابل و مشارکت در بسترهای سه جانبه و چهارجانبه است. روابط تجاری و اقتصادی در روابط ما اهمیت زیادی دارد. در ده ماهه اول سال 2021، روابط تجاری 23.6 درصد افزایش یافت. پس از تشکیل دولت جدید در ایران، نتایج ملموسی در پروژه‌های جدید وجود دارد. در عشق آباد با حضور روسای جمهور بر سر صادرات گاز ترکمنستان از طریق آذربایجان توافق شد و کار در این راستا از اوایل سال 2022 آغاز خواهد شد. کار برای توسعه کریدور حمل و نقل از طریق ایران-آذربایجان-گرجستان در حال انجام است. کار سیستماتیک در حال انجام است، کار بر روی نقشه راه برای نشست کمیسیون بین دولتی در حال انجام است...»

 

جیحون بایراموف: مذاکرات با ایران برای پاکسازی مناطق آزاد شده از مین در حال انجام است

خبرگزاری «رپورت»:  2 دی

 جیحون بایراموف وزیر امور خارجه آذربایجان امروز در نشست خبری مشترک با حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی خود گفت: «مذاکرات ایران و آذربایجان برای پاکسازی مناطق آزاد شده از مین در حال انجام است. این موضوع در جلسه امروز نیز مورد بررسی قرار گرفت. توافق شد که آژانس مین زدایی آذربایجان در مورد مین زدایی با آژانس های مربوطه ایرانی تبادل نظر کند...

حجم تجارت خارجی آذربایجان بیش از 30 میلیارد دلار شد

خبرگزاری «ترند»: 1 دی

به گزارش کمیته دولتی آمار گردش مالی تجارت خارجی آذربایجان در ژانویه تا نوامبر 2021 بیش از 30 میلیارد و 209 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 32.85 درصد بیشتر است. در دوره گزارش، صادرات آذربایجان 19 میلیارد و 799 میلیون دلار بوده که نسبت به ژانویه تا نوامبر سال 2020 میلادی 48.4 درصد بیشتر است. سهم صادرات از کل گردش تجارت خارجی 65.54 درصد بوده است. در همین مدت واردات به آذربایجان 10 میلیارد و 409 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 7.5 درصد افزایش داشته است. سهم واردات از کل گردش تجارت خارجی 34.46 درصد بوده است. تراز تجارت خارجی مثبت بود و به 6.014 میلیارد دلار رسید.

 

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما