معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۶

اخبار اقتصادی اسلوونی

گزیده مهم ترین اخبار و تحولات اقتصادی اسلوونی در هفته سوم آذرماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

چراغ سبز کمیته دارایی پارلمان اسلوونی برای کاهش مالیات بر درآمد

کمیته دارایی پارلمان اسلوونی با لایحه جدید قانون مالیات که در این لایحه از جمله افزایش سطح تسهیلات مالیاتی و بر این اساس افزایش حقوق خالص برای همه پیش بینی شده است، موافقت کرد.  دولت پیشنهاد نمود که تسهیلات عمومی مالیات بر درآمد که اکنون 3500 یورو است تا سال 2025 بطور مرحله ای به 7500 یورو افزایش پیدا کند. 

https://www.rtvslo.si/slovenija/zelena-luc-odbora-za-finance-za-razbremenitve-pri-dohodnini/603432

 

 کاهش یک پنجمی تعداد بیکاران در مقایسه با نوامبر سال گذشته

تعداد بیکاران در اسلوونی در ماه نوامبر به 65379 نفر رسید که 1.9 درصد کمتر از اکتبر سال جاری و 22.3 درصد کمتر از نوامبر سال گذشته است. تعداد بیکارانی که در ماه نوامبر تازه به اداره بیکاری مراجعه کردند، 4996 نفر بود که کمتر از ماه اکتبر، نوامبر سال گذشته و نوامبر دو سال قبل می‌باشد.

https://www.sta.si/2974041/novembra-dobra-petina-manj-brezposelnih-kot-novembra-lani

 

همگرایی اسلوونی در تجارت بین المللی نیز در سال 2020 به اوج خود رسیده است.

همگرایی اسلوونی در تجارت بین‌الملل که با شاخص همگرایی تجاری کالاها اندازه‌گیری می‌شود، در میان بالاترین‌ها در اتحادیه اروپا قرار داشت و این کشور را در رتبه سوم قرار داد. اداره آمار اسلوونی این هفته اعلام کرد که با سنجش شاخص یکپارچگی تجاری خدمات، اسلوونی تقریباً در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار دارد. اسلوونی از نظر سهم صادرات و واردات کالا و خدمات در تولید ناخالص داخلی در سال گذشته در بین هشت کشور برتر صادرکننده و نه کشور برتر در واردات قرار گرفت.

https://sloveniatimes.com/slovenias-integration-in-international-trade-high-also-in-2020/

 

رئیس جدید فراپورت اسلوونیا نسبت به بهبود وضعیت فرودگاه لوبلیانا ابراز خوش بینی نمود.

بابت استاپل، مدیر عامل فراپورت اسلوونیا که در ماه اکتبر سکان هدایت فرودگاه بین‌المللی لوبلیانا را به دست گرفت، علیرغم پاندمی‌کرونا به بهبود صنعت هواپیمایی و آینده فرودگاه لوبلیانا ابراز خوش‌بینی نمود. وی ابراز امیدواری نمود که در سال 2025 وضعیت بهبودی کامل پیدا کند.

https://www.total-slovenia-news.com/news/9299-morning-headlines-for-slovenia

 

شرکت ها به دلیل هزینه‌های انرژی با بحران نقدینگی مواجه می‌شوند.

بدون کمک های دولتی ممکن است شرکت ها با کاهش رقابت پذیری در بازارهای صادراتی و کاهش سرمایه گذاری برای توسعه مواجه شوند.

آلش کانتاروتی، مدیر کل اتاق بازرگانی اسلوونی گفت، انتظار می رود هزینه‌های انرژی در پایان سه ماهه اول و آغاز سه ماهه دوم، که شرکت ها بر اساس قراردادهای جدید سفارش داده اند، افزایش زیادی داشته باشند. اتاق بازرگانی به  دولت پیشنهاد داد که در این زمینه اقدام کند، چرا که در غیر این صورت ممکن است شرکت ها با مشکلات نقدینگی، رقابت کمتر در بازارهای صادراتی و سرمایه گذاری کمتر در توسعه و سرمایه گذاری مواجه شوند.

https://www.delo.si/gospodarstvo/novice/podjetjem-zaradi-energetske-draginje-grozi-likvidnostni-krc/

 

اسلوونی در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا از بیشترین کاهش حمل و نقل هوایی برخوردار است. 

شیوع پاندمی در سال گذشته قویاً به صنعت هواپیمایی آسیب رساند. اطلاعات اداره آمار اروپا Eurostat نشان داد که در سال گذشته 277 میلیون مسافر در اتحادیه اروپا جا به جا شدند. این تعداد 73 درصد کمتر از سال 2019 میلادی است.

بیشترین کاهش مربوط به اسلوونی بود، تعداد جابجایی مسافرین در اسلوونی 83 درصد کاهش داشت. اسلواکی و کرواسی با 82 درصد کاهش بعد از اسلوونی قرار دارند. 

فرودگاه یوژه پوچنیک لوبلیانا، در بین فرودگاه‌های اتحادیه اروپایی با جابجایی 288000 مسافر در رده 147 قرار گرفت. از این تعداد 159000 مسافر در این فرودگاه در داخل اتحادیه اروپا و 129000 به کشورهای خارج از اتحادیه اروپا جابجا شدند. در سال گذشته 4000 پرواز به فرودگاه لوبلیانا انجام شد که 81 درصد کمتر از سال 2019 میلادی است. بیشترین تردد هوایی با فرانکفورت و پس از آن فرودگاه استانبول، شارل دوگل پاریس، فرودگاه بلگراد و استانستد لندن بود.

https://www.rtvslo.si/gospodarstvo/slovenijo-prizadel-najvecji-upad-letalskega-potniskega-prometa-med-clanicami-eu-ja/604067

 

 سرمایه گذاری گوگل در تحول دیجیتال اسلوونی

دیروز طی مراسمی یادداشت تفاهم همکاری بین اداره تحول دیجیتال اسلوونی که ریاست آنرا وزیر مارکو بوریس آندریانیچ بر عهده دارد و شرکت گوگل امضا شد. وزیر تحول دیجیتال اسلوونی گفت این یادداشت تفاهم اساسی برای اجرای سرمایه گذاری گوگل در دانش و راه حل های تحول دیجیتال، کارآفرینی اجتماعی و هوش مصنوعی اسلوونی است.

گوگل بر اساس این یادداشت تفاهم طی دو سال آینده 2.5 میلیون یورو برای کمک به تحولات دیجیتال اسلوونی سرمایه گذاری خواهد کرد.

https://siol.net/digisvet/novice/googlove-nalozbe-za-slovensko-digitalno-preobrazbo-567912

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما