معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۰۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۹

اخبار اقتصادی آفریقا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشورهای آفریقا در هفته چهارم آذرماه 1400 مندرج در رسانه‌های کشورهای این قاره به شرح زیر ارائه می‌گردد:

آفریقای جنوبی

 سفر اقتصادی رئیس جمهور رامافوزا به 4 کشور آفریقایی

رئیس جمهور سیریل رامافوزا از چهار کشور غرب آفریقا، از جمله نیجریه، غنا، ساحل عاج و سنگال به منظور توسعه تجارت و سرمایه گذاری درون قاره‌ای - به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای بهبود اقتصادی کشور پس از همه گیری کرونا – دیدار نمود. رامافوزا در خبرنامه هفتگی خود اشاره نمود که آفریقای جنوبی "مشارکت استراتژیک" با چهار کشور آفریقای غربی را دارد و این بازدیدها روابط تجاری و سرمایه گذاری را بیشتر تقویت می‌کند و به فرصت‌های جدیدی برای مشاغل آفریقای جنوبی تبدیل می‌شود. رامافوزا خاطرنشان کرد که کشورهای آفریقایی برای مدت طولانی تمرکز خود را بر تجارت و فرصت‌های سرمایه گذاری در بازارهای فراتر از این قاره مانند اروپا، آسیا و آمریکای شمالی گذاشته‌اند در حالیکه AfCFTA کلید بهبود روابط و شرایط اقتصادی است.

 تأمین LNG در بازار آفریقای جنوبی

شرکت DNG Energy که تأمین کننده LNG است، در 3 دسامبر 2021 اولین محموله گاز از هلند را در کارخانه Germiston وارد و ورود رسمی خود را به بازار آفریقای جنوبی اعلام نمود. DNG در حال راه اندازی یک کشتی 125.000 مترمکعب آلان جی به ارزش 17 میلیون دلار در بندر Ngqura در کیپ شرقی است که شبکه‌های خود در سراسر کشور را تغذیه می‌کند. این شرکت امیدوار است در سال 2022 حداقل 2000 کامیون با سوخت آلان جی را در جاده‌های آفریقای جنوبی داشته باشد و هدف این است که کاتالیزور رشد در فضای آلان جی باشد. DNG هفت سال را صرف برنامه ریزی و تلاش‌های صدور مجوز کرده است که عرضه آلان جی عمده، قابل اعتماد و مقرون به صرفه را در آفریقای جنوبی تضمین کند. آفریقای جنوبی در آستانه تبدیل شدن به‌ هاب ممتاز ذخیره سازی آلان جی در جنوب آفریقا است.

زیمبابوه

اعمال مقررات جدید در زیمبابوه برای مقابله با سویه امیکرون

با اعلام رسمی مقامات وزارت بهداشت و مراقبت از کودکان زیمبابوه، اولین مورد ابتلا به سویه امیکرون در این کشور اعلام شد و زیمبابوه به جمع کشورهایی پیوست که تاکنون این سویه جدید در آنها کشف شده است. پس از شناسایی سویه جدید امیکرون در آفریقای جنوبی، دولت زیمبابوه نیز محدودیت‌های سختگیرانه تری برای مقابله با این سویه در نظر گرفته است. دولت زیمبابوه با توجه به نزدیک بودن تعطیلات آخر سال میلادی تلاش دارد تا زیمبابوه‌ای‌های مقیم خارج از کشور را که شمار آنها نیز قابل ملاحظه است، از بازگشت به زیمبابوه برای تعطیلات منصرف کند. مطابق محدودیت‌های جدیدی که آقای منانگاگوا رئیس جمهور این کشور اعلام کرد، تمامی مسافرانی که وارد زیمبابوه می‌شوند، حتی کسانی که تست پی سی آر منفی دارند، باید 14 روز را در قرنطینه سپری کنند و هزینه این مدت قرنطینه را خود فرد باید متقبل شود. در مجموع به نظر می‌رسد که در داخل کشور مقررات چندان سختگیرانه ای وضع نشده و بیشتر تلاش‌ها بر این است که زیمبابوه‌ای‌های ساکن خارج و خصوصاً آفریقای جنوبی، وارد کشور نشوند. این در حالی است که زیمبابوه نیز در میان آن دسته از کشورهای جنوب آفریقا قرار دارد که کشورهای غربی، مسافرت به آن را منع کرده‌اند، روسای جمهور آفریقای جنوبی و زیمبابوه جداگانه از این اقدام کشورهای غربی انتقاد کردند، سادک نیز این اقدام کشورهای غربی را محکوم کرده است. محدودیت‌های مسافرتی که از جانب اتحادیه اروپا و برخی دیگر از کشورهای غربی اعمال شده شامل کشورهای آفریقای‌جنوبی، زیمبابوه، اسواتینی، لسوتو، مالاوی، موزامبیک و نامیبیا می‌گردد.

زیمبابوه خواستار استفاده حداکثری از توافقنامه تجارت آزاد قاره آفریقا است

با توجه به شرایط تحریمی زیمبابوه، موضوع توافقنامه تجارت آزاد آفریقا برای این کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. رئیس جمهور آفریقای جنوبی از کشورهای آفریقایی خواسته است که از توافقنامه تجارت آزاد قاره‌ای برای تقویت تجارت و ایجاد پل‌هایی بین یکدیگر استفاده کنند. در حال حاضر تنها 3 درصد تجارت آفریقا با سایر کشورهای عضو اتحادیه آفریقا انجام می‌شود. با توجه به اینکه همه گیری کووید-19 آفریقا راآسیب پذیر کرده، به طوری که این قاره به شدت به واردات غذا و دارو برای حفظ سلامت متکی است. توافق تجارت آزاد قاره آفریقا (AFCTA) فرصتی طلایی برای تغییر وضعیت است. منانگاگوا، رئیس جمهور زیمبابوه تاکید کرده خواستار ورود به بازار واحد آفریقا جهت تقویت تجارت و سرمایه گذاری در داخل قاره است. شایان ذکر است زیمبایوه متعهد به بهبود روابط تجاری خود با بزرگترین شریک تجاری‌اش، آفریقای جنوبی می‌باشد.

 حضور شرکتهای زیمبابوه‌ای در نمایشگاه 2021 آفریقا در آفریقای جنوبی

تعداد 30 شرکت داخلی، محلی زیمبابوه‌ای درنمایشگاه دوربان آفریقای جنوبی حضور یافته و محصولات تولیدی و خدمات خود را در نمایشگاه بین المللی آفریقا به نمایش گذاشتند. نمایشگاه مذکور در وضعیت مناسب و قابل قبولی برگزار شده که مورد توجه تعدادی از روسای جمهورکشورها از جمله امرسون منانگاگوا، رئیس جمهور زیمبابوه قرار گرفته است. در همین رابطه معاون وزیر صنعت و بازرگانی زیمبابوه اظهار داشت بسیاری از نمایندگان کشورهای شرکت کننده که از غرفه ما در نمایشگاه مذکور از نزدیک بازدید داشتند و جهت توسعه فعالیت های تجاری ابراز تمایل کرده و اعلام کردند برای سرمایه گذاری در زیمبابوه اقدام خواهند کرد وی تاکید کرد که زمینه فعالیت شرکت‌ها به کمک سازمان توسعه و ترویج تجارت ملی (ZimTrade) و سازمان توسعه و سرمایه گذاری زیمبابوه (ZIDA) تسهیل شده است

موزامبیک

موزامبیک یک میلیون و دویست و نود هزار تن سوخت وارد می‌کند

مدیرکل شرکت ایموپترول اعلام کرد طی قرار داد منعقد شده با شرکت هلندی ویتول، موزامبیک در شش ماهه نخست سال 2022 یک میلیون و دویست و نود هزار تن سوخت مایع (بنزین، گازوئیل و سوخت جت و گاز LNG برای مصرف خانگی) وارد خواهد کرد. این میزان سوخت بیش از 175 هزار تن سوخت وارد شده در دوره گذشته توسط شرکت توتال انرژیز می‌باشد. شرکت ایموپترول هر شش ماه با برگزاری یک مناقصه بین المللی تأمین کننده سوخت موزامبیک را انتخاب می‌نماید.

جمهوری کنگو (برازاویل)

چین آماده است تا مبادلات با کنگو را تشدید کند

دنیس ساسو انگوسو رئیس جمهوری کنگو در 5 دسامبر در برازاویل با یانگ جیچی، عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین و مدیر دفتر کمیسیون روابط خارجی دیدار کرد. یانگ جیچی پس از ابلاغ "سلام‌های صمیمانه" رئیس جمهور شی جین پینگ به همتای کنگویی خود، تاکید کرد که تحت علاقه و هدایت سران دو کشور، مشارکت استراتژیک جامع چین و کنگو انجام شده است. او ادامه داد: چین مایل است مبادلات در سطح بالا را با کنگو افزایش دهد و برای حمایت قاطع دو کشور از یکدیگر در مورد مسائل مربوط به منافع اساسی که نشان دهنده تخصص و سطح بالای آن‌ها در مشارکت استراتژیک جهانی است، کار کند. وی ضمن تاکید مجدد بر تعهد کشورش به تشدید سطح بالای قطب‌های رشد در همکاری‌های دوجانبه و ارتقای تدریجی همکاری‌های عمل گرایانه در زمینه‌های ساخت زیرساخت‌ها، پارک‌های صنعتی و غیره، به منظور حمایت از توسعه اقتصادی و اجتماعی کنگو، تأیید کرد که چین و کنگو در مورد مسائل بین المللی اجماع گسترده‌ای دارند. وی اضافه نمود دو طرف باید همکاری خود را در مبارزه مشترک علیه یکجانبه گرایی افزایش دهند تا از چندجانبه گرایی واقعی، برابری، عدالت بین المللی و منافع مشترک کشورهای در حال توسعه محافظت کنند. رئیس جمهور دنیس ساسو انگوسو نیز از یانگ جیچی خواست تا "بهترین آرزوها و تبریک صمیمانه خود را به مناسبت صدمین سالگرد حزب کمونیست چین" به رئیس جمهور شی جیپینگ منتقل کند. وی تصریح کرد که کنگو "وفادارانه" به اصل چین واحد اهمیت می‌دهد، در حالی که امیدوار است همکاری‌های عمیق‌تر در زمینه‌های مختلف مانند انرژی، تولید، حمل و نقل و کشاورزی گسترش یابد. وی بر تمایل کنگو برای کار بیشتر با چین در هماهنگی امور در سازمان ملل و در سطح قاره و در مبارزه با اقدامات یکجانبه‌گرایانه تاکید کرد.

گینه استوایی و جمهوری کنگو می‌خواهند همکاری خود را تقویت کنند

رئیس دولت جمهوری کنگو Denis Sassou N'Guesso، در 29 نوامبر با وزیر معادن گینه استوایی، گابریل امباگا اوبیانگ لیما، با پیامی از رئیس جمهوری این کشور گفتگو کرد. این پیام مربوط به هم افزایی است که کشورهای جامعه اقتصادی و پولی آفریقای مرکزی (Cémac) باید پیرامون مدیریت بهینه منابع معدنی و نفتی به منظور مهار مشکل کمبود انرژی ایجاد کنند. هدف تشدید همکاری بین کنگو و گینه استوایی در بخش هیدروکربن است. گابریل امباگا اوبیانگ لیما گفت ما باید برای تقویت همکاری‌های جنوب-جنوب و تجارت بین المللی Cémac تلاش کنیم و عمدتاً برای توسعه همکاری‌های خود در سه منبع: نفت، گاز و مواد معدنی متمرکز شویم. وی افزود که کشورهای Cémac در حال کار برای ایجاد خطوط لوله برای تسهیل حمل و نقل فرآورده‌های نفتی به شهرهای مختلف این منطقه هستند. علاوه بر این، فرستاده رئیس جمهور تئودورو اوبیانگ نگئما امباسوگو معتقد است که کنگو و گینه استوایی متقاعد شده‌اند که توسعه اقتصادی در منطقه Cémac (کامرون، جمهوری آفریقای مرکزی، کنگو، گابن، گینه استوایی و چاد) نیازمند تقویت مبادلات تجاری بین کشورهای عضو و با سایر کشورهای قاره است..

جمهوری جیبوتی

 کمک 10 میلیون دلاری بانک جهانی به جیبوتی

بانک جهانی روز یکشنبه 5 دسامبر، اعتباری 10 میلیون دلاری از سوی انجمن توسعه بین المللی، برای حمایت از تلاش‌های جیبوتی برای تسریع در تحول فناوری دیجیتال و ایجاد یک اقتصاد دیجیتال فراگیر تصویب نمود. در حالیکه جیبوتی در تبدیل شدن به یک هاب دیجیتال در بازارهای دیتا و ارتباطات منطقه‌ای، پیشرفت چشمگیری داشته است، اما بسیاری از جیبوتیایی‌ها بطور کامل از زیرساخت‌های ارتباطات این کشور بهره مند نمی‌شوند.

مالاوی

دیدار رؤسای جمهور مالاوی و زامبیا در لیلونگوه

لازاروس چاکورا و هیچیلیما رؤسای جمهور مالاوی و زامبیا در لیلونگوه با یکدیگر دیدار کردند. طی این دیدار، رؤسای جمهور دو کشور متعهد شدند روابط تجاری و سرمایه‌گذاری بین دو کشور را تقویت سازند. رئیس جمهور زامبیا خواستار روابط صمیمانه و احترام متقابل بین مردم دو کشور شد. وی گفت: مردم دو کشور صرفاً با مرزها از یکدیگر تفکیک شده‌اند ولی در اصل یکی هستند. هیچیلیما افزود: من و چاکورا متعهد هستیم صلح، وحدت و دموکراسی را برای توسعه بین دو ملت و برای منافع بیشتر مردم تقویت کنیم. وی در تویتی نوشت: مذاکرات رؤسای جمهور دو کشور بر بخش‌های کشاورزی، آموزش، بهداشت، تجارت و فرصت‌های سرمایه گذاری متمرکز بود. رئیس جمهور مالاوی نیز از سفر رئیس جمهور زامبیا به لیلونگوه قدردانی کرد و انتخاب هیچیلیما به عنوان رئیس جمهور زامبیا را به معنای قرار گرفتن آن کشور در مسیری مثبت دانست.

نیجریه

100 میلیون نیجریه‌ای به اینترنت دسترسی ندارند

یونس زکاری، مدیر اجرایی مرکز فناوری اطلاعات و توسعه (CITAD)، اعلام کرد که بر اساس آمارهای دولتی، صد میلیون نیجریه از مزایای اینترنت عقب مانده و حذف شده‌اند. بر همین اساس نیاز فوری به یک سیاست ملی در مورد شبکه‌های اجتماعی برای رفع شکاف دیجیتال در کشور وجود دارد. به گفته وی، سازمان ملل متحد در خط مقدم حمایت از اینکه هیچ کس نباید از مزایای فناوری دیجیتال عقب بماند یا مستثنی شود، بوده است، زیرا در سال 2015 آنها را بر آن داشت تا صندوق همبستگی دیجیتالی را برای تأمین مالی توسعه ICT راه اندازی کنند. وی در ادامه از وزیر ارتباطات و اقتصاد دیجیتال خواست تا مکانیزمی را برای توسعه سیاست ملی شبکه‌های اجتماعی ایجاد کند.

افزایش 55 درصدی واردات بنزین توسط نیجریه در نه ماهه نخست 2021

بر اساس اعلام شرکت ملی نفت نیجریه این کشور در نه ماهه نخست سال جاری میلادی 2.52 ترلیون نایرا بنزین وارد کرده است که این رقم نسبت به واردات بنزین نیجریه در مدت مشابه سال قبل 55.56 درصد رشد داشته است. بر اساس اعلام این شرکت رقم 2.52 ترلیون نایرا که برای واردات بنزین در فاصله ماه‌های ژانویه تا سپتامبر 2021 هزینه شده به ترتیب 47.37 و 25.37 درصد بیشتر از ارزش واردات بنزین در سال‌های 2020 و 2019 بوده است. شرکت ملی نفت نیجریه همچنین هشدار داد در صورت تداوم سیاست دولت در پرداخت یارانه سوخت هزینه واردات بنزین آن کشور در سال آینده میلادی دو برابر خواهد شد. کارشناسان دلایل متعددی ازجمله ارزانی بنزین در نیجریه، کاهش شدید ارزش برابری نایرا و روند افزایشی قیمت فراورده‌های نفتی ازجمله بنزین در سال جاری میلادی نسبت به دو سال گذشته را از جمله عوامل مؤثر بر رشد صورتحساب نیجریه در واردات بنزین دانسته‌اند.

سنگال

امضای چهار قرارداد میان داکار و پرتوریا (آفریقای جنوبی)

سیریل رامافوزا رئیس جمهور آفریقای جنوبی در تاریخ ۷ دسامبر به سفر رسمی خود به سنگال پایان داد. وی در مدت اقامت خود در سنگال از امضای چهار قرارداد بین دو کشور حمایت کرد. سنگال و آفریقای جنوبی در حال تقویت همکاری‌های اقتصادی خود هستند. دو کشور در تاریخ ۷ دسامبر در داکار سه توافقنامه به ترتیب مربوط به ایجاد کمیسیون مشترک، رایزنی‌های سیاسی، بهداشت و همکاری در زمینه‌های شیلات و آبزی پروری امضا کردند. امضای این سه قرارداد در حاشیه سفر رسمی سیریل رامافوزا رئیس جمهور آفریقای جنوبی به سنگال بود. آنها از همگرایی دیدگاه‌های دو کشور در موضوعات اصلی منطقه‌ای، بین‌المللی و چندجانبه، به‌ویژه توسعه، اصلاح شورای امنیت سازمان ملل متحد، تغییرات آب‌وهوایی، سلامت و رویکرد مشترک نسبت به صلح و امنیت بین‌المللی استقبال کردند. این دو همچنین تصمیم گرفتند در دوره ریاست مکی سال به عنوان رئیس اتحادیه آفریقا برای دوره ۲۰۲۳-۲۰۲۲ به همکاری خود در مورد مسائل و چالش‌های آفریقا ادامه دهند.

مالی

 پیش بینی بحران غذایی جدی در پیش کشور مالی

به گزارش روزنامه ایندیپندنت، ائتلافی متشکل از 22 سازمان بشردوستانه فعال در مالی روز پنجشنبه گذشته هشدار داده است که بحران جدی غذایی در پیش رو جمهوری کشور مالی است. بر این اساس، تعداد مردم مالی که با گرسنگی روبرو هستند در یک سال تقریباً سه برابر شده‌است. وضعیت عمدتاً متأثر از افزایش ناامنی، خشکسالی و کووید-19 است. در حال حاضر تعداد جمعیتی که با قحطی روبرو هستند به 1.2 میلیون نفر بالغ می‌گردد.

توگو

 تاکید وزیر حمل و نقل توگو بر لزوم پایبندی کشورهای آفریقایی به بازار واحد حمل و نقل هوایی آفریقا

به گزارش توگو فرست آفوه آتچا دجی، وزیر حمل و نقل توگو، به نمایندگی از این کشور در سی و سومین جلسه عمومی‌کمیسیون هواپیمایی کشوری آفریقا در کیگالی - رواندا بر لزوم پایبندی کشورهای آفریقایی به بازار واحد حمل و نقل هوایی آفریقا (SAATM) تاکید کرد. دجی همچنین در مورد مزایای SAATM که در حال حاضر 35 عضو دارد صحبت نمود. SAATM که در سال 2018 توسط سران کشورهای آفریقایی راه اندازی شد در دستور کار 2063 اتحادیه آفریقا (AU) قرار می‌گیرد. هدف اصلی بازار واحد حمل و نقل هوایی آفریقا آزادسازی و یکسان سازی حریم هوایی این قاره می‌باشد و به این ترتیب، باید اتصال را در این قاره افزایش داده و توسعه بخش هوانوردی، گردشگری و تجارت را ارتقا دهد. گفتنی است که فور ناسیمبه رئیس جمهور توگو نیز از سوی اتحادیه آفریقا بعنوان حامی‌ برتر این ابتکار انتخاب شده بود.

چاد

 منطقه تجارت آزاد آفریقا باید رشد فراگیر را فراهم کند

جلسه سازمان ملل متحد در مورد تجارت و توسعه (Unctad) عصر چهارشنبه گزارش خود را درباره منطقه آزاد تجاری آفریقا (Zlecaf) منتشر کرد. Zlecaf باید هماهنگی و توسعه تجارت در قاره آفریقا را که امروزه تنها 14 درصد از کل تجارت تخمین زده می‌شود، ممکن سازد. افزایش تجارت در این قاره برای ایجاد انگیزه در تولید و فرآوری محلی و در نتیجه ایجاد شغل و صنعتی شدن مهم است. هدف: توسعه رشد فراگیر است. زیرا امروزه بیش از یک سوم خانوارهای این قاره همچنان زیر خط فقر زندگی می‌کنند. حبیبا بن بارکا، اقتصاددان، رئیس بخش آفریقا در Unctad است. حبیبا بن بارکا، گفت: ما معتقدیم که از طریق اجرای Zlecaf به عادی سازی این نوع تجارت فرامرزی کمک زیادی خواهد کرد، به افراد آسیب پذیری که در این حوزه فعالیت می‌کنند، اعم از زنان و جوانان، فعالیت‌های اقتصادی خود را اندکی افزایش خواهد داد و سود بسیار بالاتری داشته باشند، سود مالی بسیار بیشتری که به آنها امکان خروج از فقر می‌دهد، داشته باشند. در حال حاضر صادرات داخل آفریقا به حدود 70 میلیارد دلار تخمین زده شده است. انتظار می‌رود کاهش تعرفه‌ها تا سال 2025 تجارت در این قاره را بیش از 22 میلیارد دلار افزایش دهد.

کامرون

 مخالفت وزیر بازرگانی کامرون با افزایش غیر قانونی قیمت سیمان در این کشور

بدنبال افزایش غیرقانونی قیمت سیمان در کامرون، وزیر بازرگانی این کشور در نامه‌ای خطاب به روسای شرکت‌های تولید کننده سیمان، مشارکت و همدستی آنها را در افزایش قیمت سیمان محکوم و خواستار بازگشت به قیمت قبلی شد. در بخشی از این نامه آمده است: «از طریق مکاتباتی که نیروهای من در اختیار دارند، دریافته‌ام که به صورت هماهنگ و یکجانبه تصمیم گرفته‌اید قیمت‌های فروش خود را به ترتیب ۵۰۰ و ۳۰۰ فرانک سیفا در هر بسته افزایش دهید». از شما دعوت می‌کنم تا زمان اعلام نتیجه نشست مشورتی ما با بخش‌های دولتی و خصوصی، قیمت محصولات خود را به قبل برگردانید و منتظر نتیجه گفتگوها بمانید.»

اتحادیه آفریقا

 رئیس کمیسیون انرژی و زیر ساخت اتحادیه آفریقا خواستار توقف صادرات خودروهای مستعمل و غیر استاندارد به کشورهای آفریقایی شد

خانم"امانی ابوزید" رئیس کمیسیون انرژی و زیر ساخت اتحادیه آفریقا روز شنبه 13 آذر 1400 در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با عنوان "امنیت جاده‌ای" سخنرانی کرد. وی ضمن اشاره به تلاش‌های اتحادیه آفریقا برای توسعه و بهبود سیستم‌های حمل و نقل با هدف کاهش تلفات جاده‌ای به نصف با تصویب برنامه اقدام 2011-2020، خواستار توقف صادرات خودروهای مستعمل و غیر استاندارد به قاره آفریقا شد. او افزود؛ برنامه‌های حمل و نقل ملی، منطقه‌ای و بین قاره‌ای طراحی شده در سطح قاره آفریقا باید حمل و نقل ایمن، مقرون به صرفه، در دسترس و پایدار را برای همه اعضاء فراهم کند تا از این طریق به اجرای توافقنامه منطقه آزاد تجاری قاره آفریقا کمک نماید. شایان ذکر است؛ بر اساس اطلاعات موجود، 27 درصد فوت شدگان سوانح رانندگی در سطح جهان شهروندان آفریقای هستند و منطقه جنوب شرق آسیا با 20 درصد در مقام دوم جهانی است.

اکواس

امضای توافقنامه جدید کمک مالی میان کمیسیون اکواس و آژانس توسعه فرانسه

کمیسیون اکواس روز 8 دسامبر 2021 توافقنامه جدید کمک مالی با آژانس توسعه فرانسه امضاکرد. طی این توافقنامه فرانسه متعهد به کمک 8 میلیون یورویی در راستای حمایت از امنیت غذایی در غرب آفریقا شد. این موافقتنامه با هدف افزایش ظرفیت مدیریت بحران‌های غذایی، دامداری و تغذیه مردم منطقه غرب آفریقا صورت پذیرفت.

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما