معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۲۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۲۲

اخبار اقتصادی اروگوئه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اروگوئه در هفته چهارم آذر ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

تأثیر قابل ملاحظه افزایش ظرفیت تولید لبنیات بر تولید ناخالص داخلی

به گزارش مرکز مطالعات واقعیات اقتصادی و اجتماعی اروگوئه (Ceres)، افزایش 30 درصدی تولید در بخش لبنیات و استفاده از ظرفیت های بیشتر در این بخش می‌تواند به میزان 1.3 میلیارد دلار، معادل 2.6 درصد از تولید ناخالص داخلی اروگوئه، بر اقتصاد این کشور تأثیرگذار باشد. افزایش تولید در این بخش همچنین باعث ایجاد 8500 شغل بصورت مستقیم و غیرمستقیم در کشور خواهد شد. بر اساس این گزارش، تولید شیر اروگوئه در حال حاضر روزانه 16.6 لیتر به ازای هر راس دام است و برای آنکه به سطح تولید شیر در آرژانتین برسد باید 29 درصد بر تولیدات خود بیافزاید. (تولید روزانه شیر در آرژانتین  21.4 لیتر به ازای هر راس گاو است) آمارهای موجود درخصوص صنعت شیر اروگوئه نشان می دهند که این کشور تنها از 70 درصد ظرفیت خود استفاده می‌کند، لذا امکان افزایش 30 درصدی تولید معقول به نظر می رسد. سایر آمارهای مرتبط با محصولات لبنی اروگوئه عبارتند از:

  • بخش لبنیات 8 درصد از کل صادرات اروگوئه را در سال 2020 تشکیل داده و صادرات در این بخش به 690 میلیون دلار بالغ شده است.
  • سال گذشه 75 درصد از کل تولیدات لبنی اروگوئه روانه بازارهای صادراتی شده است.
  • پودر شیر بیش از 70 درصد از کل فروش محصولات لبنی اروگوئه را به بازارهای خارجی به خود اختصاص داده است و پس از آن پنیر (با 15 درصد) و کره (با 7 درصد) در ردیف های بعدی قرار دارند.
  • الجزایر با 24 درصد، چین با 23 درصد و برزیل با 22 درصد اصلی ترین مقاصد صادراتی محصولات لبنی اروگوئه هستند.
  • برغم وجود برخی موانع گمرکی، اروگوئه نیز همانند کشورهای آرژانتین، نیوزلند و هلند برای ورود به بازار الجزایر تعرفه 5 درصدی پرداخت می‌کند.
  • تعرفه چین برای محصولات لبنی اروگوئه کماکان 10 درصد است. تحقق توافق تجارت آزاد با چین برای بخش لبنی اروگوئه فوائد بسیاری خواهد داشت. با این وجود به گفته ایگناسیو مونژو مدیر اجرایی مرکز CERES وابستگی شدید به بازار چین برای فروش محصولات لبنی اقدام مناسبی نیست. نباید فراموش کرد که چین نیز به نحو قابل ملاحظه ای بر تولید شیر خود افزوده است تا بدین ترتیب بتواند نیاز داخلی خود را تأمین نماید و احتمالا در آینده محصولات لبنی کمتری را از کشورهای دیگر خریداری خواهد کرد.
  • وجود بدهی‌های زیاد در بخش لبنیات باعث نگرانی شده است، بطوریکه تنها در واحدهای شیردوشی بدهی تولید کنندگان از 71 میلیون دلار در سال 2010 به 333 میلیون دلار در سپتامبر 2017 افزایش یافته است. این درحالی است که در صنعت لبنیات افزایش بدهی در مدت زمان مذکور از 74 میلیون دلار به 223 میلیون دلار محاسبه شده است.

رشد 26.6 درصدی صادرات پاراگوئه طی ده ماه اخیر

به گزارش سازمان تجارت خارجی وزارت اقتصاد و دارایی پاراگوئه، صادرات این کشور از ژانویه تا اکتبر سال جاری به 9013 میلیون دلار بالغ شد که در مقایسه با مدت مشابه سال 2020 (هنگامی‌که 7117 میلیون دلار به ثبت رسیده بود) به میزان 26.6 درصد رشد داشته است. گوشت گاوی با افزایش 53.7 درصدی و دانه سویا با 38.7 درصد، اقلامی‌ بوده اند که طی ده ماه اخیر بیشترین تأثیر را در رشد صادراتی پاراگوئه داشته اند. صادرات انرژی برق در عین حال رشد منفی داشته و طی این مدت به میزان 8.9 درصد کاهش نشان داده است. براساس این گزارش، مرکوسور اصلی ترین مقصد صادراتی پاراگوئه بوده و با 5645 میلیون دلار در مجموع 62.6 درصد از کل صادرات این کشور را به خود اختصاص داده است. {صادرات پاراگوئه به مرکوسور در ده ماهه سال گذشته 4442 میلیون دلار بوده است.} واردات اروگوئه در ده ماه اخیر به 10753 میلیون دلار بالغ شد که در مقایسه با مدت مشابه سال 2020 به میزان 29.8 درصد افزایش یافته است. محصولات شیمیایی، لاستیک و مصنوعات پلاستیکی با افزایش 29.6 درصدی همچنین ماشین آلات و تجهیزات فنی با افزایش 40.4 درصدی بیشترین تأثیر را در رشد وارداتی پاراگوئه داشتند. مرکوسور همچنین اصلی ترین مبداء برای واردات پاراگوئه بوده و با 3701 میلیون دلار در مجموع  34.4 درصد از کل واردات این کشور را با خود اختصاص می دهد. {واردات پاراگوئه از مرکوسور در ده ماهه سال گذشته 2741 میلیون دلار بوده است.}

برگزاری دوازدهمین کمیسیون مشترک اروگوئه و اتحادیه اروپا

دوازدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اروگوئه و اتحادیه اروپا، طبق توافقنامه جامع همکاری فیمابین آنها در سال 1992، در تاریخ 16 نوامبر 2021 در مونته ویدئو برگزار شد. ریاست این نشست را مشترکا مدیرکل امور سیاسی وزارت روابط خارجی اروگوئه و معاون مدیرکل آمریکای "خدمات اروپایی برای اقدام خارجی (EEAS)" برعهده داشتند. میریام فرران معاون مدیرکل انجمن‌های بین المللی کمیسیون اروپا نیز در این نشست حضور داشت. نمایندگان اروگوئه و اتحادیه اروپا وضعیت مذاکرات در سطح دوجانبه، منطقه ای و چندجانبه را  از نظر گذارنده و رضایت خود را از روابط عالی موجود ابراز داشته و از اراده خود برای تداوم و تعمیق همکاری‌ها خبر دادند. طرفین در این نشست همچنین ضمن مبادله دیدگاه‌های خود درباره علاقه مندی‌های مشترک، به بررسی چالش های بین المللی در آینده پرداختند. تبادل نظر درباره پیشنهادها و طرح های مشترک درخصوص حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار؛ مبارزه با تغییرات آب و هوایی؛ دفاع از دموکراسی؛ حفاظت از حقوق بشر و حاکمیت قانون؛ سیاست های مبارزه برضد تولید و قاچاق مواد مخدر؛ حفظ حاکمیت و قلمرو آب ها و دریاها؛ حفاظت از صلح بین المللی و مدیریت بحران (از جمله بررسی امکان انعقاد معاهده ای جامع در این خصوص) از جمله برنامه‌های طرفین بود. نمایندگان حاضر در این نشست به علاوه بر اهمیت انجام همکاری‌های تنگاتنگ و موثر بین المللی برای مقابله با تأثیرات بحران جهانی ناشی از شیوع بیماری کرونا تاکید کردند. هیات های کاری دو کشور با اشاره به اهمیت نهایی نمودن مذاکرات مرتبط با توافقنامه همکاری میان اتحادیه اروپا و مرکوسور بر تعهد جدی خود برای نهایی سازی فوری و موفقیت آمیز مذاکرات که باعث تحکیم ائتلاف های موجود در منطقه خواهد شد تاکید کردند. اجرای این توافقنامه منافعی را در زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی برای اروپا و آمریکای لاتین به همراه خواهد داشت و حفاظت های اجتماعی و زیست محیطی را با بالاترین استانداردها تضمین خواهد کرد. طرفین بر ضرورت ادامه تلاش ها در راستای چندجانبه گرایی موثر مبتنی بر قوانین و مبانی مندرج در منشور سازمان ملل متحد تاکید کرده و ادغام منطقه ای از طریق نهادهای موجود را ارزشمند دانستند. اهمیت اجرای اهداف توسعه پایدار (بر اساس دستور کار 2030) و تحقق فوری توافقنامه پاریس در چارچوب معاهده سازمان ملل متحد درباره تغییرات اقلیمی از جمله موضوعات مورد گفت و گوی طرفین بود. آنها همچنین از تصمیم خود برای تقویت همکاری‌ها از طریق انعقاد موافقتنامه‌های جدید با اتحادیه اروپا برای دوره زمانی 2021 لغایت 2027 در موضوعات اولویت داری چون تغییرات دیجیتالی و انرژی‌های سبز خبر دادند.

افزایش شاخص اعتماد مصرف کننده در ماه اکتبر

مرکز آماری و نظرسنجی اکیپوس و کارشناسان دانشگاه کاتولیک اروگوئه در تازه ترین گزارشی نوشت، شاخص اعتماد مصرف کننده (CCI) در این کشور در اکتبر سال جاری 2.6 واحد افزایش یافته و بر روی 52.3 امتیاز قرار گرفت. بدین ترتیب، کشور مجددا به وضعیت "خوش بینانه متوسط" که بالاتر از 50 امتیاز است، بازگشت، موضوعی که از ژانویه سال گذشته تاکنون محقق نشده است. مقایسه میزان شاخص کنونی با  شاخص اکتبر سال 2020 از افزایش 6.1 واحدی حکایت دارد. به علاوه میزان تجمیعی این شاخص از ژانویه تا اکتبر 2021 نشان می دهد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (ژانویه تا اکتبر 2020) به میزان 2.5 واحد افزایش یافته است. شایان ذکر است، شاخص اعتماد مصرف کننده (Consumer Confidence Index) یکی از معیارهای اقتصادی مهم برای اندازه‌گیری میزان خوش‌بینی مصرف‌کنندگان نسبت به شرایط اقتصادی جامعه است. این شاخص در واقع نشان می‌دهد هر فرد نسبت به پایدار ماندن درآمدهای آتی خود چقدر مطمئن است.

سفر وزیر صنعت و انرژی اروگوئه به آلمان، فرانسه، هلند و ایتالیا

عمر پاگانینی وزیر صنعت، انرژی و معدن اروگوئه که به تازگی در رأس هیاتی به اروپا سفر کرده است، با شماری از مسئولان موسسات دولتی و شرکت های خصوصی در کشورهای آلمان، فرانسه، هلند و ایتالیا نیز دیدار و گفت و گو کرد. هدف از این دیدارها معرفی طرح های اروگوئه در زمینه تولید هیدروژن سبز (موسوم به پروژه H2U) همچنین توسعه طرح های مرتبط با حمل نقل الکتریکی (با انرژی برق) به سرمایه گذاران و موسسات دولتی و خصوصی در اروپا بوده است. پاگانینی را در این سفر نمایندگانی از شرکت ملی نفت اروگوئه (آنکاپ)، اداره ملی برق (اوته)، موسسه توسعه صادرات و سرمایه گذاری اروگوئه (موسوم به اروگوئه-21) و هیاتی متشکل از 11 شرکت خصوصی همراهی کرده اند. طرف اروگوئه ای در سفر به اروپا با بیش از 25 شرکت بزرگ اروپایی علاقه مند به مشارکت در زمینه ترویج تولید هیدروژن سبز دیدار و گفت و گو کرد. پاگانینی و هیأت همراه در پاریس با مسئولین "اتاق کسب و کارهای تجاری فرانسه"  (Mouvement des Entreprises de France; MEDEF) دیدار کرد و به معرفی پیشرفت های اروگوئه در عرصه راهبرد هیدروژن سبز  پرداخت. نشست با تیم گروه بین المللی خودروسازی Stellantis از جمله دیگر برنامه‌های پاگانینی بود.

ابراز تاسف اروگوئه از مشکلات بر سر تصویب نهایی توافق مرکوسور- اتحادیه اروپا

فرانسیسکو بوستیشو وزیر روابط خارجی اروگوئه در ملاقات با هیات اروپایی قبل از برپایی دوازدهمین نشست کمیسیون مشترک اروگوئه و اتحادیه اروپا در مونته ویدئو گفت، اروگوئه از مشکلات موجود برای نهایی نمودن مذاکرات مرتبط با توافق همکاری میان اتحادیه اروپا و مرکوسور متأسف است، چرا که مانع از تعمیق روابط میان این دو بلوک می‌شوند. بر اساس این گزارش، مسئولین اتحادیه اروپا در عین حال در مصاحبه‌هایی با خبرگزاری افه اسپانیا خاطرنشان کردند که بطور مشخص بر درخواست خود برای مذاکره "بلوک با بلوک" و نهایی سازی توافق با مرکوسور تاکید دارند، چرا که مربوط به یک راهبرد سیاسی و اقتصادی می‌شود. در این ارتباط معاون مدیرکل آمریکای "خدمات اروپایی برای اقدام خارجی (EEAS) " توضیح داد: "خواسته راهبردی ما بسیار واضح است و همان مذاکره بلوک با بلوک با چهار کشور مرکوسور است، چون خواسته ما صرفا تجاری نبوده و همانند آنچه که توافق تجارت آزاد شما با چین خواهد بود، نیست؛ بلکه توافقی سیاسی بوده و در راستای برقراری واقعی روابطی خواهد بود که به ما اجازه می دهند در موضوعاتی که بسیار فراتر از تجارت هستند، پیشرفت نمائیم." وی در ادامه امکان تلاش برای دستیابی به توافقی دوجانبه با اروگوئه را مردود خواند. وی افزود، درست و قابل درک است که به دلیل تأخیر در تصویب نهایی توافق (اتحادیه اروپا و مرکوسور) سرخوردگی و ناامیدی زیادی بوجود آمده است، اما خواسته راهبردی چنین است و من متقاعد شده ام که بسوی تحقق این هدف حرکت می‌کنیم. شایان ذکر است، توافق همکاری میان اتحادیه اروپا و مرکوسور پس از 20 سال مذاکره بالاخره در سال 2019 به امضا رسید اما هنوز به تصویب نهایی نرسیده و منوط به موافقت پارلمان‌های کشورهای اروپایی است که برخی از آنها (از جمله فرانسه و هلند) هنوز به تعهد اعضای مرکوسور در زمینه‌های زیست محیطی اطمینان ندارند و چنین استدلال می‌کنند که گشایش بازار اروپا به روی محصولات کشاورزی مرکوسور باعث افزایش جنگل زدایی در منطقه آمازون می‌شود. آنها بطور خاص اقدامات زیست محیطی دولت جئیر بولسونارو رئیس جمهور برزیل را به باد انتقاد گرفته و از وی خواسته اند به معاهدات زیست محیطی از جمله موافقتنامه آب و هوایی پاریس پایبند باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما