معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۶۷

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی آذربایجان در هفته سوم آذر ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

درآمدهای بودجه جمهوری آذربایجان از طریق کمیته گمرک کشور، 10 درصد افزایش یافت

خبرگزاری «آپا»: 18 آذر

در ژانویه تا نوامبر سال جاری، بودجه دولتی از طریق کمیته گمرکی کشور 3 میلیارد و 937 میلیون و 477.6 هزار منات دریافت کرده است که 9.8 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. حجم حقوق گمرکی واریز شده به بودجه کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل 18.7 درصد افزایش یافته و به یک میلیارد و 84 میلیون و 459.7 هزار منات رسیده است. درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده با افزایش 6.2 درصدی به 2 میلیارد و 666 میلیون و 609.6 هزار منات رسید. درآمدهای مالیات غیر مستقیم 11 ماهه امسال با 14.3 درصد افزایش به 146 میلیون و 451.1 هزار منات رسید. درآمدهای ناشی از عوارض جاده ای بالغ بر 39 میلیون و 957.2 هزار منات بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 20 درصد افزایش داشته است. بودجه دولت در نوامبر ماه سال جاری از طریق کمیته گمرک 377 میلیون و 174.8 هزار منات مالیات و عوارض دریافت کرده است که نسبت به ماه مشابه در سال 2020 میلادی 19.4 درصد و نسبت به اکتبر ماه امسال 2.7 درصد افزایش داشته است. حجم عوارض گمرکی واریز شده به بودجه کشور در نوامبر ماه امسال با 26.1 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 110 میلیون و 107 هزار منات رسید. این رقم نسبت به اکتبر امسال 5.6 درصد افزایش داشته است.

 

نماینده ویژه رئیس جمهور: آغدام چهارمین شهر بزرگ از نظر جمعیت خواهد شد

خبرگزاری «رپورت»: 18 آذر

امین حسین اف نماینده ویژه رئیس جمهور در منطقه اقتصادی قره باغ گفت: «بر اساس طرح کلی شهر آغدام تا سال 2040 پوشش جغرافیایی این شهر تقریباً 3 برابر خواهد شد. برای این منظور حدود 1750 هکتار پیش بینی شده است. آغدام چهارمین شهر بزرگ آذربایجان از نظر جمعیت خواهد شد. یعنی 100 هزار نفر جمعیت خواهد داشت. بسیاری از زیرساخت‌های اجتماعی، فرهنگی، فیزیکی و اقتصادی در این شهر ساخته خواهد شد. میانگین تراکم جمعیت در آغدام حدود 57 نفر در هکتار در نظر گرفته شده است. برای مقایسه، به عنوان مثال، در سومگایت در هر هکتار 230 نفر وجود دارد. اما در گنجه، دومین شهر بزرگ ما، میانگین تراکم 61 نفر در هکتار است. به عبارت دیگر، آغدام با توجه به مدرن بودن و سطح شهرنشینی، تصور شهری مدرن تر را ایجاد خواهد کرد. »

 

باکو میزبان مجمع بین المللی بانکداری است

خبرگزاری «آپا»: 17 آذر

 پنجمین مجمع بین المللی بانکداری در باکو آغاز به کار کرد. هدف از این رویداد دو روزه این است که بستری برای بحث در مورد ابتکارات و چالش‌ها برای کاهش نقدینگی اقتصاد، دیجیتالی‌سازی، وضعیت فعلی فناوری مالی، روندهای جدید و آینده، و همچنین سایر موضوعات مرتبط باشد. در این رویداد محصولات بانکی مدرن، نوآوری‌ها و ریسک ها در زمینه انطباق و همچنین امکان انطباق با چارچوب قانونی موجود، تاثیر این فرآیندها بر تقویت بیشتر ثبات مالی بانک ها مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. در این مجمع روسای نهادهای نظارتی در بخش مالی و بانکی، مدیریت ارشد بانک‌های تجاری و سایر شرکت‌کنندگان در بخش مالی، روسای سازمان‌های تجاری و عمومی داخلی و خارجی، موسسات مالی بین‌المللی و نمایندگان سفارت‌خانه‌های کشورهای خارجی در آذربایجان، نمایندگان شرکت های خارجی و داخلی ارائه دهنده محصولات و خدمات در حوزه مالی و بانکی و سایر ذینفعان حضور خواهند داشت.

 

فواد نقی یف درباره مرزهای زمینی صحبت کرد

خبرگزاری «ترند»: 16 آذر

فواد نقی یف رئیس آژانس دولتی گردشگری آذربایجان گفت: «بسته شدن مرزهای زمینی بر گردشگری تأثیر می‌گذارد، اما باز شدن کامل مرزها خطراتی نیز دارد. بسته بودن مرزهای زمینی آذربایجان فقط مربوط به کشور ما نیست. آذربایجان مرزهای خود را با بیش از 60 کشور باز کرده است. مشکل این است که تعداد مبتلایان در کشورهای دیگر افزایش یافته است و محدودیت های ورود و خروج به آن کشورها اعمال می‌شود. دولت محاسبه می‌کند که باز شدن مرزها چه خطراتی ممکن است در پی داشته باشد. ما به عنوان آژانس دولتی گردشگری، دوست داریم گردشگران بیشتری به کشور بیایند. اما باید بدانیم که با چه خطراتی ممکن است مواجه شویم. به عنوان مثال، اگر مرزهای زمینی را با گرجستان باز کنیم و تعداد مبتلایان و مرگ و میرها افزایش یابد، خطری برای کشور خواهد بود. در حال حاضر تعداد مبتلایان در گرجستان زیاد است. دولت قبل از هر چیز قصد دارد از شهروندان خود محافظت کند و روند مربوطه باید به طور مداوم انجام شود.»

 

بر اساس نتایج سال 2021، پیش بینی می‌شود تا پنج میلیون تن محموله در بندر باکو حمل شود

خبرگزاری «ترند»: 16 آذر

 الخان بابایف، رئیس ترمینال باربری اصلی بندربین المللی باکو (الت) گفت: «بر اساس نتایج سال 2021، پیش بینی می‌شود تا پنج میلیون تن محموله در بندر باکو حمل شود. امکان نگهداری 1200 کانتینر در محوطه ترمینال بار خشک وجود دارد. همچنین 8 دستگاه جرثقیل بار در ترمینال بار خشک نصب شده است. دو تای آن‌ها 80 تنی، دو تای آن‌ها 40 تنی و چهار تای آن‌ها 30 تنی است. محموله‌های کانتینری عمدتاً از چین به بندر می آید و به تعدادی از کشورها از جمله ایتالیا، ازبکستان و اسپانیا ترانزیت می‌شود. ترکمنستان تامین کننده اصلی کودهای معدنی بندر باکو است که 90 درصد آن را به خود اختصاص داده است.»

 

صادرات غیرنفتی آذربایجان 44 درصد افزایش یافت

خبرگزاری «آذرتاج»: 16 آذر

صادرات در بخش غیرنفتی آذربایجان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 720.8 میلیون دلار معادل 44 درصد افزایش یافته است. به گزارش مرکز تحلیل و ارتباطات اصلاحات اقتصادی صادرات آذربایجان در 11 ماهه نخست سال جاری 19.8 میلیارد دلار و در بخش غیرنفتی 2.4 میلیارد دلار بوده است. صادرات میوه و تره بار در 11 ماهه نخست سال 2021 با 258 هزار و 800 دلار افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 549.8 میلیون دلار رسید. صادرات غیرنفتی نخ پنبه 3.4 برابر، فلزات آهنی و فرآورده‌های آن 2.3 برابر، محصولات شیمیایی 2.7 برابر، الیاف پنبه 70.2 درصد، شکر 29.8 درصد، آلومینیوم و فرآورده‌های آلومینیومی 69.3 درصد افزایش داشته است. در طول روند عادی سازی، صادرات در ماه نوامبر بالغ بر 2.95 میلیارد دلار بود. صادرات در بخش غیرنفتی با 58.7 درصد افزایش به 307.2 میلیون دلار رسید. صادرات محصولات غذایی در نوامبر ماه امسال با 1.6 درصد افزایش نسبت به ماه مشابه سال قبل به 98.9 میلیون دلار و محصولات غیرخوراکی با 2.2 برابر افزایش به 208.3 میلیون دلار رسید.

 

جمهوری آذربایجان و ایران در مورد همکاری‌های انرژی گفتگو کردند

خبرگزاری «رپورت»: 16 آذر

علی علیزاده سفیر جمهوری آذربایجان در جمهوری اسلامی ایران با علی اکبر محرابیان وزیر نیرو دیدار و گفتگو کرد. به گزارش سفارت آذربایجان در ایران، علی اکبر محرابیان با اشاره به اینکه آذربایجان دوست و همسایه نزدیک ایران است، گفت: «روابط تاریخی و ارزشی نزدیکی بین دو کشور وجود دارد.» وزیر تاکید کرد که علاقه مند به توسعه روابط با آذربایجان در زمینه انرژی و نیاز به تکمیل هر چه سریعتر پروژه‌ها در این زمینه و بررسی پروژه‌های مشترک جدید هستند. علی اکبر محرابیان با اشاره به اهمیت افزایش تلاش‌ها برای تقویت بیشتر همکاری‌ها بین وزارت نیرو و دستگاه‌های ذیربط آذربایجان، برای سفیر علی علیزاده در راستای توسعه روابط دو کشور آرزوی موفقیت کرد. سفیر علی علیزاده با اشاره به اینکه بخش انرژی نیز نقش پیشرو در توسعه روابط چند جانبه آذربایجان با ایران ایفا می‌کند، گفت: «پروژه‌های در دست اجرا موید این امر است. »

وزارت توسعه دیجیتال و حمل و نقل، دانشگاه آدا و شرکت هواوی «Huawei» یادداشت تفاهم امضا کردند

خبرگزاری «آذرتاج»: 18 آذر

به گزارش وزارت توسعه دیجیتال و حمل و نقل بین این وزارت، دانشگاه دیپلماتیک آذربایجان و شرکت هواوی «Huawei» یک یادداشت تفاهم سه جانبه در مورد ایجاد مرکز تحقیقات و توسعه (R&D Center) مشترک امضا شد. این پروژه مشترک برای توسعه محصولات نوآورانه و کمک طولانی مدت به بخش ICT آذربایجان اجرا خواهد شد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما