معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۸۶

اخبار اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو، جمهوری برازاویل و جمهوری آفریقای مرکزی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو، جمهوری برازاویل و جمهوری آفریقای مرکزی در هفته دوم آذر ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

جمهوری دموکراتیک کنگو

انعقاد اسناد دو قرارداد اعطای وام میان وزارت داریی و وزارت‌خانه‌های کشاورزی و زیرساخت‌های جمهوری دموکراتیک کنگو

نیکلا کازادی (Nicolas Kazadi) وزیر دارایی جمهوری دموکراتیک کنگو 25 نوامبر 2021 (4 آذر 1400) دو قرارداد اعطای وام را با حضور وزیر زیرساخت‌ها و کارهای عمرانی زیربنایی عمومی و رییس دفتر وزیر کشاورزی به نمایندگی از وزیر کشاورزی به امضا رساند. اولین قرارداد مربوط به وام میان دولت جممهوری دموکراتیک کنگو و بانک توسعه‌ای آفریقا (BAD) برای برنامه پشتیبانی از توسعه کشت و صنعت (PRODAN) با رقم 70 میلیون دلار و دومین قرارداد میان دولت با بانک عرب برای توسعه اقتصادی در آفریقا (BADEA) در پروژه زیربنایی و عمرانی 14 شریان در سطح شهر کینشازا به مبلغ 50 میلیون دلار بود. وزیر دارایی جمهوری دموکراتیک کنگو در این مراسم تصریح کرد وام‌های اعطایی به صورت امتیازی هستند، یعنی بانک توسعه‌ای آفریقا (BAD) سررسید 40 ساله دارد و دوره ارفاقی 10 ساله با نرخ بهره 2 درصدی را بین سال یازدهم تا بیستم و نرخ بهره 4 درصدی را برای باقی مانده سر رسید در نظر گرفته است. آقای کازادی سر رسید وام بانک عرب برای توسعه اقتصادی در آفریقا (BADEA) را 25 ساله اعلام کرد و نرخ بهره آن را 3 درصد و دوره ارفاق آن را مهلت 6 ساله برشمرد.

برگزاری نمایشگاه تجاری بین‌المللی کنگو- کنیا در کینشازا

یک نمایشگاه تجاری بین المللی بین دولت جمهوری دموکراتیک کنگو و دولت کنیا (foire commerciale internationale RDC-Kenya) طی روزهای 30 نوامبر تا 3 دسامبر 2021 (9 تا 12 آذر 1400) در کینشازا برگزار خواهد شد. خبرگزاری رسمی‌کنگو (ACP) با اعلام این خبر هدف از برگزاری این نمایشگاه تجاری را تعمیق روابط بازرگانی میان دو کشور دانست. در این خبر همچنین تصریح شده برگزاری این نمایشگاه در چارچوب برنامه دولت‌های کنگو و کنیا برای بهبود تجارت منطقه‌ای و رشد شرکت‌های فعال و ارائه فرصت‌های سرمایه گذاری در شرق و مرکز آفریقا به ویژه در معرض نمایش گذاشتن فرصت‌های تجاری و سرمایه گذاری در جمهوری دموکراتیک کنگو می‌باشد. در پایان یادآوری شده که برگزاری این نمایشگاه اجرای بخشی از توافق همکاری منعقده میان کینشازا و نایروبی خواهد بود که حین ملاقات روسای جمهور دو کشور در آوریل 2021 نهایی شد.

ساخت یک کارخانه تصفیه زباله در کینشازا

این پروژه 135 میلیون دلاری توسط گروه کانادایی Biocrude Technologies تأمین مالی می‌شود. اجرای پروژه ساخت و ساز یک کارخانه تصفیه زباله در پایتخت کنگو در مرکز دیداری قرار گرفت که در 24 نوامبر توسط معاون نخست وزیر در امور محیط زیست و توسعه پایدار به هیئتی از گروه کانادایی اعطا شد.

قبل از راه‌اندازی آن، با این گروه کانادایی متخصص در بهداشت و تصفیه زباله، بحث شد تا یک مطالعه امکان‌سنجی برای این پروژه انجام شود که هدف آن حمایت از کینشازا در بازیافت زباله است. به گفته رئیس هیئت مدیره شرکت، پروفسور برتراند دگمونت که به اهمیت این پروژه و هم چنین فوریت کارهایی که باید انجام شود، اشاره کرد، پایتخت می‌تواند هسته اصلی و جاه طلبی باشد که به برخی شهرهای دیگر کشور گسترش یابد. وی خاطرنشان کرد برای این شهرستان، پروژه با چهار انشعاب قبل از گسترش در سایر استان‌های کشور آغاز می‌شود.

راه‌اندازی اجرای پروژه نوسازی فرودگاه موژی‌مای (Mbuji-Mayi) در استان کاسایی شرقی

فرودگاه ملی موژی‌مای (Mbuji-Mayi) مرکز استان کاسای شرقی (Kasaï-Oriental) به زودی نوسازی خواهد شد. به این منظور پنجشنبه 25 نوامبر 2021 (4 آذر 1400) آقای آلفونس شونگو مائونگو (Alphonse Shungu Mahungu) رییس سازمان هواپیمایی کشوری (RVA) که مدیریت راه‌های هوایی و فرودگاه‌های ج.د.کنگو را بر عهده دارد، در مراسمی‌ کارهای نوسازی این فرودگاه را افتتاح کرد. پروژه نوسازی این فرودگاه شامل تقویت و گسترش باند، روشنایی‌ها، به علاوه نوسازی رمپ و تاکسی وی (taxiway)، ساخت و تجهیز برج مراقبت، یک نیروگاه برقی، ایستگاه آتش نشانی و بخش‌های الحاقی، تهیه و نصب تجهیزات کمک فرود خواهند بود که توسط شرکت چینی CJIC و به مدت 42 ماه اجرا خواهد شد. رییس هواپیمایی کشور و فرودگاه‌های کنگو در مراسم رسمی‌ کلنگ زنی اجرای این پروژه به خبرنگاران گفت که این فرودگاه بزرگترین زیرساخت حمل و نقل هوایی در منطقه مرکز و غرب کشور است و به عنوان یک فرودگاه محوری در جریان ترافیک هوایی شمال و جنوب ایفای نقش خواهد کرد. وی در این مراسم در کنار استاندار موقت (سرپرست استانداری) به خبرنگاران گفت اجرای این پروژه در چارچوب برنامه گسترده کشوری در راهبرد اعلامی در چشم انداز توسعه‌ای رییس جمهور برای نوسازی و ساخت زیرساخت‌های هوایی برای کمک به حمل و نقل هوایی با پشتیبانی بانک توسعه آفریقا (BAD) عملیاتی خواهد شد. شایان ذکر است که رقم مجموع اولیه تحقق برنامه فوق‌الذکر برای نوسازی فرودگاه‌های موژی مای، کیسانگانی (Kisangani) و کیندو (Kindu) به علاوه تجهیز امکانات فنی فرودگاه‌های کانانگا (Kananga)، لوبومباشی (Lubumbashi)، امبانداکا (Mbandaka) و گوما (Goma) جمعاً بیش از 120 میلیون دلار اعلام شده است.

حمایت 99.1 میلیون دلاری بانک توسعه آفریقا از زیرساخت‌های جاده‌ای کنگو دموکراتیک کنگو

بانک توسعه آفریقا (BAD) رقم مجموع 99.1 میلیون دلار را در چارچوب کارهای بازسازی جاده شهری بوکاوو (Bukavu) و همچنین جاده کاماوو ساکه که استان‌های کیوو شمالی (Nord-Kivu) و کیوو جنوبی (Sud-Kivu) برای واریز قریب الوقوع به جمهوری دموکراتیک کنگو اختصاص داد. آقای مودست باهاتی (Modeste Bahati) رییس مجلس سنای جمهوری دموکراتیک کنگو 27 نوامبر 2021 (6 آذر 1400) با درج این خبر در حساب توییترش تصریح کرد که این پشتیبانی مالی بانک توسعه آفریقا رقم 52.07 میلیون دلار را از محل صندوق توسعه آفریقا به عنوان کمک و یک وام 47.32 میلیون دلاری را در چارچوب تسهیلات پشتیبانی انتقال را برای واریز به دولت ج.د.کنگو اختصاص است.

 رواندا و جمهوری دموکراتیک کنگو پست مرزی 20 میلیون دلاری در روسیزی می‌سازند

دولت رواندا و همتایان آن‌ها از جمهوری دموکراتیک کنگو قرار است ساخت ایستگاه مرزی RUSIZI II را آغاز کنند که پیش بینی می‌شود تجارت بین دو کشور را تقویت کند. این پست مرزی، دو شهر روسیزی در رواندا و بوکاوو در جمهوری دموکراتیک کنگو را به هم متصل می‌کند. ایمنا مونیامپندا، مدیرکل آژانس توسعه حمل و نقل رواندا (RTDA) گفت که این امر، جابجایی کالاها و افراد را بین رواندا و جمهوری دموکراتیک کنگو و به طور کلی منطقه دریاچه‌های بزرگ تسهیل می‌کند. این پروژه توسط اتحادیه اروپا و با مشارکت بین المللی تأمین مالی شده است. او گفت: "ساخت و ساز 18 ماه طول می‌کشد و می‌تواند اوایل سال 2022 آغاز شود. ما انبارها را می‌سازیم و تاجران به لطف مدیریت یکپارچه مرزی بازرسی مضاعف انجام نمی‌دهند. وی افزود: اکنون ما در حال بحث در مورد موضوعاتی هستیم که ممکن است از اجرای پروژه ناشی شود. ما انتظار داریم که فعالیت‌های تجاری بین رواندا و DRC افزایش یابد زیرا ارتباطات بازار تقویت می‌شود. در حالی که مطالعات رواندا تکمیل شده و زمین ایمن شده است، مارک مالاگو کاشکره، معاون فرماندار استان کیوو جنوبی در کنگو گفت که آن‌ها در حال سلب مالکیت 266 خانوار هستند تا راه را برای کارهای ساختمانی و توسعه اقتصادی در جمهوری دموکراتیک کنگو و تقویت یکپارچگی اقتصادی هموار کنند. لوئیس ناوارو، رئیس همکاری در هیات اتحادیه اروپا در رواندا نیز گفت که ارتقای تحرک انسانی و یکپارچگی اقتصادی بین رواندا و جمهوری دموکراتیک کنگو تأثیر مثبتی بر اقتصاد منطقه خواهد داشت. اتحادیه اروپا از ادغام منطقه‌ای حمایت می‌کند. ما این پروژه را برای ارتقای تجارت، تحرک انسانی و یکپارچگی اقتصادی در منطقه به ویژه بین رواندا و جمهوری دموکراتیک کنگو بنیادی می دانیم و اضافه کرد که این منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا (AfCFTA) را تقویت می‌کند. وی خاطرنشان کرد که مراکز شهری در حال رشد در منطقه فرصتی فوق‌العاده برای بازرگانان و مشاغل مستقر در رواندا، جمهوری دموکراتیک کنگو و بوروندی به منظور هماهنگ کردن استانداردها، آزادسازی سرمایه گذاری‌ها، خدمات و افزایش حرکت متخصصان است. ما خوشحالیم که از عملیاتی شدن و اجرای منطقه آزاد تجارت قاره آفریقا (AfCFTA) حمایت می‌کنیم. او گفت که اتحادیه اروپا از پروژه‌های مختلفی در رواندا از جمله جاده کیگالی-گاتونا، جاده کاگیتومبا-کایونزا-روسومو که توسط بانک سرمایه گذاری اروپا تأمین می‌شود، حمایت کرده است. به گفته وی، پروژه‌های دیگر شامل نیروگاه آبی روسیزی 3 از جمله پروژه‌هایی است که سه کشور از آن بهره مند می‌شوند.

  • تجارت رواندا و کنگو در یک نگاه

بر اساس آمار موجود، تجارت فرامرزی با جمهوری دموکراتیک کنگو سالانه به طور متوسط بالغ بر 100 میلیون دلار است که تقریباً 30 میلیون دلار از طریق مرز روسیزی انجام می‌شود. کارشناسان می‌گویند که اگر AfCFTA عملیاتی شود، ارزش تجارت بین رواندا و جمهوری دموکراتیک کنگو 56 میلیون دلار افزایش می‌یابد. کنگو یک بازار بزرگ برای تاجران کوچک رواندا است زیرا 86 درصد از کالاها را از تجارت غیررسمی در رواندا دریافت می‌کند. در سال 2019، رواندا کالاهایی به ارزش 372 میلیون دلار به DRC صادر کرد که 32 درصد از کل صادرات رواندا را به خود اختصاص داد. با این حال، این مبلغ در سال 2020 به دلیل بیماری همه گیر کووید-19 که بر تجارت فرامرزی تأثیر گذاشت، به 88 میلیون دلار کاهش یافت، اما هم چنان DRC رتبه دوم را در دریافت صادرات رواندا دارد

جمهوری کنگو (برازاویل)

برازاویل میزبان یک همایش منطقه‌ای در موضوع انرژی و تجارت خواهد بود

پایتخت جمهوری کنگو طی روزهای 29 و 30 نوامبر 2021 (8 و 9 آذر 1400) میزبان اولین همایش انرژی و تجارت در منطقه CEMAC (Energie et business en zone CEMAC) خواهد بود. منطقه «سماک» جامعه اقتصادی و پولی مرکز آفریقا است. وزارت هیدورکربورهای کنگو برازاویل با اعلام این خبر تصریح کرده که جمهوری کنگو و گینه استوایی این همایش را برگزار خواهند کرد و قرار است حدود 50 شرکت و کمپانی نفتی منطقه «سماک» در این رویداد اقتصادی منطقه‌ای حاضر شوند. موضوع این همایش انتقال انرژی و همکاری‌های جنوب جنوب در آفریقا (transition énergétique et la coopération Sud-Sud en Afrique) انتخاب شده است. آقای برونو ژان ریچارد (Bruno Jean Richard) وزیر هیدورکربورهای کنگو برازاویل 24 نوامبر 2021 (3 آذر 1400 در یک کنفرانس خبری در برازاویل در خصوص این همایش اعلام کرده: «ما در بطن سماک بسیار قوی‌تر خواهیم شد، چراکه ما یک سیاست مشترک داریم»

ترویج دیجیتال - نمایشگاه فناوری اطلاعات و نوآوری در آوریل 2022

لوک میسیدیمبازی Luc Missidimbazi، مشاور نخست وزیر کنگو از شرکت‌های فناوری فعال در دنیای دیجیتال دعوت کرد تا در نمایشگاه بین المللی فناوری‌های اطلاعات و نوآوری (Osiane) که برای آوریل 2022 در برازاویل، کنگو با موضوع: "تحولات پایدار" برنامه ریزی شده است، شرکت کنند. این اقدام بخشی از یک عملیات افزایش آگاهی است که او برای هدف قرار دادن جوامع دیجیتالی در آفریقای فرانسوی زبان به عنوان بخشی از تبلیغ پروژه خود انجام داد. در طول تور تبلیغاتی که او در ژانویه 2022 انجام خواهد داد، پروموتر در حال برنامه ریزی است که در ابیجان با شرکت‌های نوآور ساحل عاج پس از کینشازا (DRC)، لیبرویل (گابن) و دوالا (کامرون) ملاقاتی داشته باشد. او گفت: «مسائل در آفریقای مرکزی مانند غرب آفریقا است. به همین دلیل است که او می‌افزاید: «ما می‌خواهیم یک هم‌افزایی برای درک مسائل پول موبایلی و تحول استارت‌آپ‌ها و پایه‌های همکاری جنوب-جنوب را ایجاد کنیم». چالش‌های اقتصادی در زمینه تراکنش‌ها، پول الکترونیکی، تأمین مالی پروژه‌های نوآورانه، امنیت فیزیکی و مجازی سیستم‌های اطلاعاتی و غیره مورد بحث قرار خواهد گرفت. این برنامه با انجمن‌ها، جداول در مورد موضوعات خاص، نمایشگاه‌ها، آموزش، کارگاه‌های آموزشی برای ارائه راه حل‌ها و برگزاری جلسات ارائه خواهد شد. پنجمین دوره، که در سال 2021 برگزار شد، 7000 نفر را در قالب ترکیبی، با شرکت حدود 60 شرکت و 70 پانلی است از سراسر جهان با منشأ مختلف، گردهم آورد.

Osiane پلتفرمی است که شهرت خود را از توانایی خود در گرد هم آوردن مؤسسات و دولت‌ها از یک سو و شرکت‌های خصوصی و رهبران پروژه‌ها از سوی دیگر می‌گیرد.

همکاری - اتحادیه اروپا قصد دارد روابط با جمهوری کنگو را افزایش دهد

جاکومو دورازو سفیر جدید اتحادیه اروپا (EU) در جمهوری کنگو 25 نوامبر در برازاویل، در دیدار با وزیر همکاری بین‌المللی و ارتقای مشارکت عمومی و خصوصی، دنیس کریستل ساسو انگوسو تمایل خود را برای تشدید و بهبود همکاری با کنگو به منظور تقویت بیشتر شراکت طرفین ابراز کرد. جاکومو دورازو، به همین منظور، وضعیت برنامه‌ریزی مشارکت جدید اتحادیه اروپا و کنگو، بخش‌های اولویت‌دار و هم چنین شناسایی تعدادی از پروژه‌ها و برنامه‌هایی را که قرار است در ماه‌های آینده راه‌اندازی شوند، ارائه کرد. جاکومو دورازو گفت: این اولین تماس مستقیم و جالب با دنیس کریستل ساسو انگوسو برای بررسی همکاری بین اتحادیه اروپا و کنگو و پیش بینی آینده بود. روابط بین اتحادیه اروپا و جمهوری کنگو بر اساس استراتژی توسعه است. هدف حمایت از یکپارچگی منطقه‌ای (به ویژه از طریق تعمیر زیرساخت‌های حمل و نقل و تنوع بخشیدن به اقتصاد) و حکمرانی خوب است. یک مشارکت زیبا که سال‌هاست وجود دارد.

بانک توسعه آفریقا - 50 درصد از اهداف استراتژی کشور 2018-2022 در کشور محقق شده است

اهداف سند استراتژی کشور (DSP 2018-2022) گروه بانک توسعه آفریقا (AfDB) در کنگو، بر اساس بررسی میان مدت که اخیراً توسط این موسسه منتشر شده است، برای دوره 2018-2022، به 50 درصد رسیده است. استراتژی گروه AfDB که در حال حاضر در کنگو اجرا می‌شود، بر دو رکن استوار است: ارتقای زنجیره ارزش کشاورزی و صنعتی و تقویت حاکمیت و سرمایه انسانی.

در رکن اول DSP، پس از دو سال اجرا، مهم‌ترین دستاوردها مربوط به ایجاد آژانس توسعه کشاورزی و آژانس ملی توسعه شیلات و در زراعت جنگل داری است. تعداد هکتارهای بهره برداری شده از سال 2018 تا کنون 15 درصد افزایش یافته است. (پیش بینی 500 هکتار). علاوه بر این، 390 کیلومتر مسیر روستایی ساخته شد، سه پل عبوری بر روی مسیرهای کشاورزی احیا شده، ساخته شد و تکنیک‌های مدیریت حاصلخیزی خاک اجرا شد. برای بهبود دسترسی به انرژی، مطالعات مسیر 216 کیلومتری خطوط فشار قوی که به 125 شهرداری خدمات رسانی خواهد کرد، تأیید شده است. هدف از پروژه برق رسانی روستایی در کنگو (Perco) افزایش دسترسی پایدار مردم به برق، با هدف بهبود شرایط زندگی آن‌ها است. به طور دقیق، هدف آن برق‌رسانی به شصت منطقه از جمله دو مرکز منطقه در بخش‌های Pointe-Noire، Bouenza، Plateaux، Cuvette و Cuvette-Ouest است. ساخت 71 پست فشار متوسط و ضعیف 50 تا 630 کیلوولت آمپر، ساخت 5100 اتصال و نصب 2255 دستگاه روشنایی عمومی.

برای رکن مربوط به تقویت حاکمیت و سرمایه انسانی، سه شاخص از شش شاخص برنامه ریزی شده اجرا شد. مهم‌ترین نتایج مربوط به تشخیص عمیق بخش انرژی و تقاضای برق در کنگو، پرداخت دیجیتالی حقوق، مستمری و سایر یارانه‌های دولتی است. در بخش زیرساخت‌های حمل و نقل، طول جاده‌های آسفالته (ساخته یا بازسازی شده) 348 کیلومتر افزایش یافته است، از جمله 316 کیلومتر که اکنون کنگو را با یک جاده آسفالته به کامرون متصل می‌کند. 32 کیلومتر جاده آسفالته نیز در کریدور کنگو-گابن با ساخت یک پل به طول 385 متر بر روی نیاری و دیگری با وسعت کمتر بر روی لوواکو ساخته شد. نسبت جاده‌های بازسازی شده در سال 2019 به 33.1 درصد در مقابل 29 درصد در سال 2016 رسید. در بخش انرژی، نرخ برق رسانی ملی به 22.79 درصد در سال 2019 در مقابل 20 درصد در سال 2016 افزایش یافت. برق نصب شده از 320 به 410 مگاوات در سه سال گذشته افزایش یافته است.

اقدامات انجام شده در حوزه مخابرات، امکان اجرای بیش از 100 کیلومتر شبکه از مجموع 343 کیلومتر طول شبکه را فراهم کرد. ساخت این شبکه هم چنین شامل ساخت سایت‌های فنی لازم برای مدیریت و بازسازی سیگنال نوری است. این شش سایت، که همگی بیش از 97 درصد ساخته و تجهیز شده‌اند، در شهرهای اوسو، پاریس، بیسه، سمبه، سوانکه و نتام واقع شده‌اند.

همکاری – جمهوری کنگو و رواندا توافقنامه‌هایی را در زمینه‌های مختلف امضا کردند

جمهوری کنگو و رواندا در پایان کار پنجمین کمیسیون مشترک بزرگ خود، در 24 نوامبر، از طریق ویدئو کنفرانس، هفت موافقت نامه همکاری را با هدف تقویت پیوندهای دوستی و روابط دوجانبه خود منعقد کردند.

همکاری نظامی و فنی؛ یادداشت تفاهم در زمینه جنگل‌ها و توسعه پایدار؛ یادداشت تفاهم مربوط به همکاری در زمینه‌های آموزش عالی؛ معاهده مالیاتی برای حذف مالیات مضاعف در رابطه با مالیات بر درآمد، جلوگیری از فرار مالیاتی و تقلب؛ یادداشت تفاهم بین شرکت توسعه املاک کنگو (Sofrim) و اداره مسکن رواندا (ORH) و در نهایت توافقنامه همکاری در رابطه با معافیت روادید برای دارندگان گذرنامه دیپلماتیک و خدمت و هم چنین صدور ویزای رایگان هنگام ورود برای دارندگان به مدت دو روز. دو طرف توانستند در مورد مسائل تجاری، اقتصادی و اجتماعی-فرهنگی مورد علاقه مشترک گفتگو کنند. برای این منظور، بررسی همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های حمل‌ونقل هوایی، تجارت، گردشگری، محیط‌زیست، مسکن، تأمین اجتماعی، کشاورزی، دادگستری، امور اراضی، تحقیقات علمی، دیپلماسی و مالی مطرح شد. از نظر حقوقی، جلسه کاری فرصتی برای هر دو طرف بود تا روند تصویب قراردادهای امضا شده را در زمینه عدالت بررسی کنند و روند اجرای توافقات در حال اجرا را ارزیابی کنند. علاوه بر این، بررسی توافق‌نامه‌هایی که قبلاً در زمینه‌های زمین، زیستگاه، حیات وحش و مناطق حفاظت‌شده، صنایع کوچک و متوسط و صنایع دستی، دیپلماسی، مالی نهایی شده بود، انجام شد.

دنیس کریستل، وزیر همکاری‌های بین المللی و ارتقای مشارکت عمومی-خصوصی کنگو اعلام کرد امضای چندین توافقنامه همکاری در این جلسه و نتایج مختلفی که دو طرف به آن رسیده‌اند، اکنون برنامه اقدام ما که برای دو سال آینده را تشکیل می‌دهد، بخشی از تمایل ما برای تحکیم روابطمان است. به منظور دمیدن روح تازه‌ای به همکاری‌های ما که می‌خواهیم در راستای پتانسیل و فرصت‌های سرمایه گذاری دو کشور مثمر ثمر و سودمند باشد. وی ادامه داد نکته مهم این است که اطمینان حاصل کنیم که می‌توان آن‌ها را پیگیری کرد.

وینسنت بیروتا، وزیر امور خارجه رواندا نیز گفت که این توافقات به دو کشور امکان می‌دهد تا در بخش‌های مختلف منافع مشترک، از جمله دفاع، امنیت، آموزش، امور ارضی، مسکن، مالیات، حیات وحش و مناطق حفاظت شده پیشرفت قابل توجهی داشته باشند. من می‌خواهم به شما در مورد تعهد دولت رواندا به اتخاذ همه اقدامات لازم برای اجرای صحیح این توافقنامه‌ها اطمینان دهم. من معتقدم که روابط نزدیک بین دو کشور ما می‌تواند دست در دست هم کمک برای دستیابی به اهداف مشترک خود در بخش‌های کلیدی و همکاری قضایی در حمل و نقل هوایی کالا و جابجایی آزاد کالا و مردم بیشتر تقویت شود.

وزارتخانه شرکت‌های کوچک و متوسط برای دیده شدن به دیجیتال متکی است

بازگرداندن کار اعتبار سنجی دو سند راهبردی با هدف هماهنگ سازی و نوسازی ارتباطات وزارت شرکت‌های کوچک و متوسط، صنایع دستی و بخش غیررسمی‌ با استفاده از ابزارهای دیجیتال در 26 نوامبر در برازاویل انجام شد. استراتژی دیجیتال و منشور ارتباطات دیجیتال وزارت شرکت‌های کوچک و متوسط، صنایع دستی و بخش غیررسمی‌ به تازگی تصویب شده است. به گفته وزیر ژاکلین لیدیا میکولو، این اسناد به مدیریت اکوسیستم بخش وزارتی که مسئولیت آن را برعهده دارد، کمک می‌کند تا اطلاعات را برای مردم، کارآفرینان و سرمایه گذارانی که مایل به یادگیری قوانین، رویه‌ها یا اصلاحات هستند، بیشتر در دسترس قرار دهد. وی اعلام کرد: ما باید به لطف فناوری‌های اطلاعات، ارتباطات با ابزارهای دیجیتالی برقرار کنیم زیرا هیچ بخشی از دیجیتالی شدن فارغ نیست. به گفته ژاکلین لیدیا میکولو، هماهنگ سازی ارتباطات دیجیتال، استاندارد کردن محتوای وب همه کانال‌های دیجیتال در بخش شرکت‌های کوچک و متوسط را ممکن می‌کند. این وزارتخانه فعالانه در سازماندهی مجدد اکوسیستم دیجیتال کنگو با رسمی‌ کردن فعالیت‌های خود با استفاده از ابزارهای دیجیتال کمک می‌کند.

جنگل‌ها - الوار کنگو هنوز برای بازار اروپا واجد شرایط است

چهاردهمین جلسه کمیته اجرای مشترک موافقتنامه مشارکت داوطلبانه برای اجرای قانون جنگل، حاکمیت و تجارت (APV-Flegt) در 24 و 25 نوامبر در برازاویل برگزار شد. این نشست کنگو و شریک اروپایی آن را قادر ساخت تا پیشرفت‌ها را ارزیابی و کاستی‌ها را اصلاح کنند و راه‌های جدید مشارکت را در نظر بگیرند. هدف این است که به مقامات کنگو اجازه داده شود تا مجوزهای Flegt را برای چوب صادر شده به بازار اروپا صادر کنند. این APV-Flegt بخشی از پویایی قطع درختان پایدار بر اساس احترام به محیط زیست و حقوق بشر است. کارلا مونتسی، مدیر "توافق سبز و دستور کار دیجیتال" کمیسیون اروپا گفت: اتحادیه اروپا می‌خواهد از نظر توسعه پایدار و مبارزه با جنگل زدایی الگویی باشد. او ادامه داد: تعهد واضح است و اروپایی‌ها نمی‌خواهند محصولاتی را بخرند که به جنگل زدایی کمک کرده است. کارلا مونتسی با بیان اینکه مجوز Flegt سایر محصولات کشاورزی مانند روغن نخل، قهوه، کاکائو و سایر محصولات کشاورزی مانند سویا و گندم را تمدید خواهد کرد، گفت: مشارکت جدید جنگل‌داری مبتنی بر چهار مؤلفه: مدیریت جنگل، اقتصاد پایدار جنگل، کشاورزی بدون جنگل‌زدایی و حفظ تنوع زیستی است. مقامات کنگو نیز از پیشرفت‌های حاصل شده در سال‌های اخیر برای پیشبرد گفتگوها با اتحادیه اروپا حمایت می‌کنند. این‌ها پیشرفت در ظرفیت سازی برای مقامات محلی، شفافیت و انتشار اطلاعات، بهبود حاکمیت جنگل، سطح مالکیت توسط کارگروه چندجانبه و تصویب است. با نرخ جنگل زدایی 0.06٪، کنگو نمونه خوبی در مدیریت جنگل محسوب می‌شود. اما چالش اصلی در این مرحله، به عقیده جاکومو دورازو، سفیر اتحادیه اروپا در کنگو، استقرار کامل SIVL است. او قبل از این که به طرف کنگویی برای ادامه کار برای دستیابی به استفاده مؤثر از سیستم اصرار کند، تأکید کرد: «این ابزار برای اطمینان از شفافیت مورد انتظار در این بخش و کمک به مدیریت بهتر جنگل‌ها اساسی است». کمیته اجرای مشترک بعدی VPA-Flegt برای ژوئن 2022 برنامه ریزی شده است.

جمهوری آفریقای مرکزی

فوستن توادورا رییس جمهور آفریقای مرکزی به دنبال تقویت توان تولید و ارائه برق در کشور

آقای فوستن آرکانژ توادورا رییس جمهور آفریقای مرکزی 27 نوامبر 2021 (6 آذر 1400) یک نیروگاه حرارتی جدید 10 مگا واتی را در بانگی (پایتخت) افتتاح کرد. وی در این مراسم اعلام کرد " این نیروگاه که با ظرفیت 18 مگاوات آغاز به کار کرد امروز با دو برابر شدن ظرفیت به توان تولید 28.5  مگاواتی رسیده و ما به ادامه تلاش‌هایمان برای افزایش و توسعه نیروگاه‌های فتوولتاییک ادامه خواهیم داد تا مردم کشور و شرکت‌های مستقر از تولید برق بهرمند شوند". رییس جمهور آفریقای مرکزی همچنین اعلام کرد پوشش برق به زودی در شهرهای بربراتی (Berbérati) و بامباری (Bambari) با ساخت نیروگاه‌های کوچک برق آبی (mini- centrales hydro-électrique) تقویت خواهند شد. در پایان این خبر آمده دولت آفریقای مرکزی برای افزایش ظرفیت‌های موجود در تولید برق در پایتخت از طریق خرید و نصب ژنراتورهای مولد، اخیراً از دولت عربستان سعودی درخواست اعطای وام کرده است.

کارکنان صندوق بین المللی پول مأموریت خود را در جمهوری آفریقای مرکزی تکمیل کردند

مقامات آفریقای مرکزی و کارکنان صندوق بین المللی پول در مورد سیاست‌های اقتصادی و اصلاحات ساختاری که می‌تواند مبنای یک برنامه معیاری باشد که توسط کارکنان نظارت می‌شود، بحث کردند. این گفتگوها در چند روز آینده ادامه خواهد داشت. هدف برنامه، کمک به مقامات برای مقابله با چالش‌های اقتصادی ناشی از وضعیت امنیتی و همه گیری کووید-19 خواهد بود و به آن‌ها امکان می‌دهد از حمایت بودجه سایر شرکای مالی خود بهره مند شوند. به ویژه، اجرای اصلاحات ساختاری با هدف بهبود مدیریت و مدیریت مالی عمومی و تقویت بسیج درآمد داخلی. بهبود وضعیت امنیتی در ماه‌های اخیر و بازگشایی کریدور تجاری بین بانگی و کامرون باعث شده است که فعالیت‌های اقتصادی در بهار سریع‌تر از حد انتظار افزایش یابد، در حالی که فشارهای تورمی‌ کاهش یافته است. یک تیم صندوق بین‌المللی پول (IMF) به رهبری ادوارد مارتین مأموریتی را با مقامات جمهوری آفریقای مرکزی از 15 تا 26 نوامبر 2021 انجام داد تا گفتگوها را در مورد یک برنامه معیاری با حمایت کارکنان صندوق بین‌المللی پول هدایت کند. در پایان این مأموریت، آقای مارتین بیانیه زیر را صادر کرد:

مقامات آفریقای مرکزی و کارکنان صندوق بین المللی پول (IMF) در مورد سیاست‌های اقتصادی و اصلاحات ساختاری که می‌تواند مبنای یک برنامه معیاری مورد حمایت را تشکیل دهد، گفتگو کرده‌اند. این گفتگوها در چند روز آینده ادامه خواهد یافت تا در مواجهه با چالش‌های اقتصادی ناشی از وضعیت امنیتی و همه گیری کووید-19، توافقی در سطح خدماتی که می‌تواند تا پایان سال برای تصویب به مدیریت کل صندوق بین المللی پول ارائه شود، پیدا کند. اجرای مطلوب آن، اجازه از سرگیری بحث‌ها را در چهارچوب برنامه‌ای که توسط تسهیلات اعتباری تمدید شده (ECF) در نیمسال دوم سال آینده پشتیبانی می‌شود را می‌دهد. بهبود وضعیت امنیتی در چند ماه گذشته و بازگشایی کریدور تجاری بین بانگی و کامرون باعث شده است که فعالیت‌های اقتصادی در بهار سریع‌تر از حد انتظار افزایش یابد. بنابراین پیش‌بینی رشد برای سال 2021 از 1- به 1 درصد بازنگری شده است. ادامه بهبود اقتصادی در سال آینده باید به رشد اقتصادی اجازه دهد تا به 4 درصد برسد. از آن جایی که فشارهای تورمی ناشی از مشکلات عرضه ناشی از بسته شدن کریدور تجاری در ابتدای سال در ماه‌های اخیر کاهش یافته است، انتظار می‌رود تورم به تدریج تا پایان سال نسبت به مدت مشابه سال قبل تعدیل شود و به 3.5 درصد و کمتر از 3 درصد در سال آینده برسد. عمدتاً به دلیل کاهش 5 درصدی تولید ناخالص داخلی در نقل و انتقالات رسمی ناشی از به تعویق افتادن پرداخت حمایت‌های بودجه توسط شرکای فنی و مالی مورد انتظار در سال جاری، کسری حساب جاری در سال 2021 به 10 و نیم درصد تولید ناخالص داخلی در مقابل 8 و نیم درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2020 افزایش خواهد یافت. به نظر می‌رسد تحولات بودجه در ماه‌های اخیر با اهداف اصلاحی قانون مالی مطابقت داشته باشد. درآمد داخلی باید کمی‌ بیشتر از حد انتظار باشد، در حالی که به نظر می‌رسد مخارج به خوبی تحت کنترل باشد. تأمین بخشی از تخصیص توسط BEAC. حق برداشت ویژه (SDRs) ارائه شده توسط صندوق بین المللی پول باید امکان تسریع در بازپرداخت معوقات داخلی و شروع بازپرداخت وام‌های منعقد شده در ماه‌های اخیر با بانک‌های تجاری را فراهم کند. لایحه مالی برای سال 2022 با هدف تضمین تأمین مالی پایدار هزینه‌های اولویت دار - از جمله در بخش‌هایی مانند سلامت و ایمنی - از طریق افزایش بسیج درآمدها و کمک‌های مالی، منطقی کردن هزینه‌های غیر اولویت دار و اولویت بندی تأمین مالی خارجی با امتیاز خواهد بود. برای مهار بیماری همه گیر کرونا با حمایت شرکای مالی خود، دولت هم چنین در نظر دارد تا کمپین واکسیناسیون را با هدف واکسینه کردن نزدیک به 3 میلیون نفر تا پایان سال 2022 تسریع بخشد.

 

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما