معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۸۵

اخبار اقتصادی ونزوئلا

گزیده عناوین و اخبار اقتصادی ونزوئلا در هفته اول آذر ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

ارسال محموله جدید واکسن کوبا به ونزوئلا

کوبا در چارچوب توافقنامه منعقده با ونزوئلا محموله جدیدی از واکسن عبدالا را به این کشور ارسال داشت. برابر اعلام مرکز مهندسی ژنتیک و زیست فناوری کوبا، محموله جدید مشتمل بر یک میلیون دوز واکسن برای ایمن سازی کودکان بالای دو سال مورد استفاده قرار می‌گیرد این در حالیست که بر پایه موافقتنامه منعقده بین دو کشور، کوبا متعهد به ارسال ۱۶ میلیون دوز واکسن عبدالا به ونزوئلا شده است و تا کنون ارسال ۸ میلیون دوز تحقق یافته است.

درخواست مادورو از شهروندان برای رعایت دستورالعمل های بهداشتی در پی بروز سویه جدید کرونا

رییس جمهور ونزوئلا با اشاره به شیوع سویه جدید کرونا تحت عنوان اومیکرون اعلام کرد؛ به خاطر شیوع این سویه هرج و مرجی در جهان به راه افتاده است. وی گفت به ستاد ویژه مقابله با کرونا و ستاد علمی دستور داده تا واقعیت ها را درباره این سویه بررسی کنند. همچنین وی از شهروندان خواست که پروتکل های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، فاصله اجتماعی و همچنین شستشو و ضدعفونی دستان را رعایت کنند. او اضافه کرد: یک راه دیگر پیشگیری از ابتلا واکسن است. تاکنون دست کم ۷۷.۵ درصد از شهروندان واکسن دریافت کرده اند.

هشدار فائو در خصوص تشدید گرسنگی در ونزوئلا

 سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) در آخرین گزارش منتشره خویش در خصوص تشدید میزان گرسنگی و سوء تغذیه در ونزوئلا هشدار داد. بر پایه این گزارش، میزان گرسنگی در آمریکای لاتین در سال ۲۰۲۰ برای ششمین سال متوالی نسبت به سال پیش از آن بالغ بر ۳۰ درصد افزایش یافت و شمار افراد دچار سو تغذیه در منطقه از ۵۹ میلیون نفر فراتر رفته است. در این میان ونزوئلا پس از هائیتی از بیشترین میزان سوء تغذیه در منطقه آمریکای لاتین به میزان بالغ بر ۲۷ درصد برخوردار است.

افزایش مقصدهای بین المللی هواپیمایی دولتی ونزوئلا

شرکت هواپیمایی دولتی ونزوئلا "کنویاسا" مقصدهای بین المللی خویش را به ۱۵ مقصد افزایش داد. این شرکت هم اکنون با برخورداری از ۲۰ فروند هواپیمای امبرائر و ۲ فروند ایرباس ۳۴۰ به انجام برنامه پروازی به مقاصد تهران، کانکون مکزیک، گوایاکیل اکوادور، هاوانا کوبا، لیما پرو، مسکو روسیه، پاناماسیتی پاناما، کیتو اکوادور، سانتیاگو شیلی، جمهوری دومینیکن سانتو دومینگو، تولوکا د لردو مکزیک، ویرو ویرو بولیوی، توکومن پاناما، ماناگوا نیکاراگوئه و مادرید در اسپانیا می‌پردازد و علاوه بر این به ارائه خدمات ارسال محموله به ۱۶ کشور جهان اقدام می نماید.

افزایش میزان تولید نفت ونزوئلا

بر پایه آخرین گزارش منتشره از سوی"اس اند پی گلوبال پلاتس"، تولید روزانه نفت ونزوئلا در ماه نوامبر سال جاری میلادی به بیش از ۶۶۰ هزار بشکه افزایش یافت. در این گزارش با اتکا به گزارشات شرکت ملی نفت ونزوئلا اعلام گردیده که میزان تولید روزانه میدان نفتی کمربند اورینوکو در ماه گذشته میلادی به  ۴۲۰ هزار بشکه افزایش یافت  و این رقم در میدان‌های نفتی موناگاس از ۱۳۰ هزار بشکه فراتر رفت. این در حالیست که تولید روزانه میدان نفتی زولیا تروخیو بر رقم ۱۱۰ هزار بشکه ثابت ماند. از سوی دیگر میزان تولید میعانات گازی ونزوئلا کاهش پیدا کرده است. گزارش ها از احیای تولید نفت ونزوئلا به یمن واردات رقیق کننده‌ها از ایران حکایت دارند.

پیش بینی دستیابی ونزوئلا به رشد اقتصادی

بر پایه آخرین پیش بینی صورت گرفته از سوی شرکت «Ecoanalítica»، ونزوئلا برای نخستین بار طی  ۸ سال اخیر در سال آتی میلادی به رشدی اقتصادی به میزان ۴ تا ۶ درصد دست می یابد. بر این اساس احیای بهای جهانی نفت، بهبود تجارت و عملکرد شرکت های خصوصی به عنوان عوامل اثر گذار در دستیابی ونزوئلا به رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۲ عمل خواهند نمود و ممکن است ونزوئلا چرخه رو به افزایش ابرتورم را متوقف سازد. با این حال تدابیر دولت برای ممانعت از شیوع گونه جدید بیماری کرونا ممکن است بر متغیرهای اقتصادی اثر گذارد.

درخواست سازمان ملل برای اختصاص ۲.۵ میلیارد دلار برای کمک به ونزوئلا

سازمان ملل متحد خواستار اختصاص ۲.۵ میلیارد دلار برای کمک به مردم ونزوئلا و مهاجران این کشور شد. سازمان بین المللی همچنین با درخواست کمک به کشورهایی نظیر کلمبیا، السالوادو، هائیتی، گواتمالا و هندوراس خواستار اهتمام ویژه جامعه بین المللی برای پاسخگویی به تقاضا برای مساعدت شد و اعلام داشت که کمک های بشردوستانه تنها حدود ۴۰ درصد از درخواست ها برای دریافت مساعدت را طی یک سال اخیر پوشش داده اند.

ورود کشتی چینی حامل اسباب بازی به ونزوئلا

یک کشتی چینی با محموله ای بالغ بر ۱۳۰ کانتینر اسباب بازی در تاریخ ۲ دسامبر سال جاری میلادی وارد یکی از اسکله‌های بندری ونزوئلا گردید. برابر اعلام سازمان ملی بنادر ونزوئلا، کشتی حامل اسباب بازی‌های چینی در آستانه سال جدید میلادی در شهر بندری پوئرتو کابیو لنگر انداخت و محموله آن در چارچوب برنامه دولت برای آغاز سال جدید  از طریق ساختارهای اجتماعی نظیر کمیته‌های محلی توزیع بسته‌های حمایتی به صورت رایگان در سراسر کشور توزیع می‌گردد.

کاهش صادرات نفت ونزوئلا

میزان صادرات ماهانه نفت ونزوئلا در ماه نوامبر سال جاری میلادی با  ۲۰ درصد کاهش به ۵۷۲ هزار بشکه  در روز کاهش یافت. تأخیر در بارگیری ناشی از کیفیت نامناسب نفت خام و عدم کفایت زیرساخت های موجود برای صادرات، از عوامل اصلی کاهش صادرات ماهیانه نفت خام ونزوئلا اعلام گردیده اند. این در حالیست که شرکت ملی نفت ونزوئلا از نیمه دوم سال جاری میلادی با بهره برداری از میعانات گازی ونزوئلا صادرات نفت را از سر گرفت و به اوج صادرات ماهیانه طی سال جاری میلادی در ماه اکتبر به میزان ۷۱۱ هزار بشکه در روز نائل گردید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما