معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۳۰

اخبار اقتصادی اتریش

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در نیمه اول آذر ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌ گردد:

 افزایش میزان بازیافت برای تهیه مواد خام اولیه در اتحادیه اروپایی

یوروستات: در سال 2020، میزان استفاده از مواد یازیافتی در اتحادیه اروپا به 8 . 12٪ رسید. گفتنی است بر اساس این آمار به طور تقریبی،  13 درصد از مواد خام مورد استفاده در اتحادیه اروپایی از مواد زائد بازیافتی تهیه می‌شود. بر اساس گزارش مرکز آمار اتحادیه اروپایی، یوروستات، در مقایسه با سال 2019، نرخ بازیافت 8 . 0  واحد درصد افزایش یافته است. این نرخ از سال 2004 با میزان 3 . 8 درصد روند رشد ثابتی را حفظ کرده است. پیش بینی می‌شود انتشار و رصد  نرخ بازیافت میزان واردات مواد اولیه و خام را به اتحادیه اروپایی کاهش داده و در این حوزه سبب مازاد صادراتی گردد. براساس این گزارش هلند بالاترین میزان بازیافت و رومانی کمترین را در میان کشورهای اتحادیه اروپایی دارد. اتریش با اختلاف اندک با میانگین اتحادیه اروپایی نزدیک به 6 . 12 درصد در جایگاه یازدهم قرار دارد.

 افزایش صادرات محصولات بازیافتی از کشورهای اتحادیه اروپایی

یوروستات: در سال 2020، اتحادیه اروپا 3 . 80 میلیون تن محصولات بازیافتی مانند کاغذ، پلاستیک و شیشهرا به خارج از مرزهای اتحادیه صادر کرده که 4 درصد نسبت به سال 2019 افزایش داشته است. از سوی دیگر، واردات مواد خام بازیافتی به 7 . 34 میلیون تن رسید که نشان از کاهشی 10 درصدی نسبت به سال  2019 دارد.   در حوزه صادرات، در سال 2020، بیشترین محصول بازیافتی صادر شده کاغذ با حجم  8  60 میلیون تن و پس از آن پلاستیک با 9 . 15 میلیون تن و شیشه 7 . 3 میلیون تن بوده است. در این میان کشورهای هند، مالزی و بریتانیا، مقصد های اصلی برای صادرات مواد خام بازیافتی از مبدا اتحادیه اروپایی بوده اند.

 برق از سال آینده میلادی در اتریش گرانتر خواهد شد

استاندارد: از ژانویه 2022 هزینه برق در وین و اتریش سفلی و بورگنلند به طور میانگین بین 12 تا 13 یورو افزایش خواهد داشت. گفته می‌شود دلیل این افزایش قیمت به دلیل افزایش قمیت تمام شده برای تولید کنندگان می‌باشد. طبق پیش بینی‌ها، حداقل 80 هزار خانوار در استان وین با این افزایش قیمت روبرو خواهند شد. همچنین مشتریان Wien Energie نیز در صورتی که از تعرفه استاندارد استفاده می نمایند، ناچار به پرداخت این افزایش هزینه می‌باشند.

 لاک دان ( قرنطینه کنونی ) ترمزی برای رشد اقتصادی خواهد بود

خبرگزاری رادیو و تلویزیون اتریش: رابرت هولتزمان، ریاست بانک مرکزی اتریش، در کنفرانس مطبوعاتی امروز چهارشنبه 24 نوامبر 2021، گفت: ممنوعیت های جدید، ترمزی برای رشد اقتصادی که در تابستان شروع شده بود، خواهد بود. هولتزمان با اشاره به شرایط بحرانی کنونی افزود، ما یاد گرفته ایم که با وجود بحران، زندگی عادی را جلو بریم و می‌بایست در حوزه فعالیت های اقتصادی نیز، راه حلی طولانی مدت و عمومی ایجاد نماییم. وی همچنین با تمجید از فعالیت خوب بانک های تجاری اتریش در دوران بحران کرونا، سهم اتریش را از برنامه وام های کم بهره اتحادیه اروپایی، مثبت ارزیابی نمود.

 رکود مجدد اقتصاد به دنبال قرنطینه جدید

استاندارد: با شروع مجدد دوره ممنوعیت های عبور و مرور در اتریش و بسته شدن فروشگاه‌ها و رستوران‌ها، بازار مشاغل  اتریش و به دنبال آن رشد اقتصادی با چالش های جدیدی روبرو می‌باشد. ریاست سازمان خدمات مشاغل اتریش پیش بینی می‌کند تا نیمه ماه دسامبر، به طور میانگین بین 200 تا 300 هزار نفر به فهرست افراد بیکار در اتریش افزوده گردد . هرچند تصور می‌شود که به دلیل اینکه بیش از نیمی از مردم اتریش حداقل دو دوز واکسن دریافت کرده اند و بر اساس آخرین اطلاعات از وزارت بهداشت و دفترصدراعظمی اتریش، به نظر نمی رسد که دوره لاک دان فعلی تمدید شود، اما به نظر نمی رسد که دولت بتواند در مدت زمان تعیین شده و تا ماه فوریه حتی با اجباری نمودن واکسیناسیون، قادر به کاهش تعداد مبتلایان و بازگشت به شرایط عادی باشد. بر اساس برآورد موسسه پژوهش های اقتصادی اتریش،  تنها در مدت یک هفته گذشته، میزان درآمد ها و عملکرد اقتصادی در سراسر کشور نسبت به هفته پیش از آن 6. 1 درصد کاهش داشته است. همزمان تعداد مسافران ورودی و خروجی از فرودگاه وین و پایانه‌های قطار نیز کاهش یافته است.

 تجارت جهانی همچنان با مشکلات حمل و نقل دست و پنجه نرم می‌کند

کرونه: بحران کرونا زنجیره تامین در تجارت جهانی را شکست و چالش های این حوزه با گذشت 2 سال همچنان ادامه دارد. براساس نظرسنجی ماه نامه آلمانی صنعت که توسط اتاق صنایع و تجارت آلمان به چاپ می رسد، همه گیری کرونا در دو سال اخیر تاثیرات ناگواری بر گلوگاه‌های اصلی حمل و نقل کالا در سراسر جهان داشته است و این مساله در حال حاضر نسبت به بهار و تابستان سال جاری بیشتر نمود داشته است. به گفته این نشریه، در حال حاضر بیش از نیمی از شرکت های آلمانی فعال در خارج از کشور با مشکلات تامین مواد اولیه و زنجیره تامین روبرو می‌باشند. همچنین 30 درصد از شرکت ها بر اساس نظر سنجی بعمل آمده، نسبت به کمبود کالا و خدمات ابراز ناخشنودی کرده و 20 درصد شرکت ها نیز تاخیر در تولید و تحویل کالاهای خود دارند. شرایط در اتریش، با وجود آنکه میزان تولیدات به ویژه در حوزه صنعت با آلمان فاصله چشمگیری دارد، با این وجود تولیدکنندکان و فعالان اقتصادی اتریش به نسبتی مشابه از مشکلات حوزه حمل و نقل و کمبود مواد خام و کالا زیان دیده اند.

 موسسه پژوهش های اقتصادی اتریش:قرنطینه کنونی به طور هفتگی هزینه ای برابر با 2 . 1 میلیارد یورو خواهد داشت

کرونه: گابریل فلبرمایر، ریاست موسسه پژوهش های اقتصادی اتریش گفت: لاک دان فعلی سبب خواهد شد تا رشد اقتصادی پیش بینی شده برای سال آینده که پیش از این در ماه سپتامبر 5 درصد اعلام شده بود، حاصل نشده و نزدیک به 4 درصد باقی بماند. فلبرمایر روز سه شنبه 23 نوامبر در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: لاک دان هفته ای 2 .1 میلیارد یورو هزینه به اقتصاد اتریش تحمیل خواهد کرد. شایان ذکر است که میزان هزینه‌های تحمیل شده در دیگر لاک دان‌های اتریش ( در چهار دوره دیگر ) برابر با هفته ای یک میلیارد بوده است.

 لاک دان سراسری هزینه ای بالغ بر یک میلیارد یورو در هفته تحمیل خواهد کرد

پرسه: کلاوس وایرشتراس، کارشناس  موسسه مطالعات پیشرفته وین  معتقد است  که قرنطینه سراسری کرونا هر هفته یک میلیارد یورو ضرر به اقتصاد داخلی وارد می‌کند. وی در روز جمعه در "مجله صبحگاهی" Ö1 در رادیو ORF گفت: اگر قرنطینه محدود به اتریش علیا و سالزبورگ باقی می ماند، حدود 250 میلیون یورو در هفته خواهد بود.وی همچنین افزود: برای گردشگری زمستانی، قرنطینه جدید بسیار مشکل ساز خواهد بود. اینکه کسب‌ وکار پیش از سال نو میلادی با مشکلات جدید روبرو شود نیز بستگی به نوع و مدت زمان قرنطینه دارد. اتاق بازرگانی، با دولت و پارلمان جلسات جدیدی را برای جبران زیان‌های مالی در هفته آینده برگزار خواهد کرد. روز پنجشنبه، کمیسیون اتحادیه اروپا برای کمک های دولتی بیشتر تا ژوئن 2022 اعلام آمادگی کرده است. 

 اتحادیه اروپایی تامین مالی سازندگان چیپ های کامپیوتری را سهولت می‌بخشد

کرونه: با توجه به کمبود مداوم نیمه‌هادی‌ها ( چیپ های کامپیوتری)  اتحادیه اروپا بر آن است تا روند تامین مالی کارخانه‌های جدید تراشه را تسهیل نماید . مارگرت وستاگر، کمیسر کمیسون اتحادیه اروپایی روز پنجشنبه گفت در صحبت با خبرگزاری رویترز گفت:  کمیسیون اتحادیه اروپا می‌تواند کمک های دولتی برای ساخت تاسیسات مدرنی را که می‌تواند خلأهای مالی را پر کند سهولت بخشد. سال گذشته، ایالات متحده برنامه ای را با هدف تقویت صنعت تراشه داخلی برای رقابت با چین راه اندازی کرد. اتحادیه اروپا برنامه تراشه خود را برای سال 2022 اعلام کرده است. هدف این طرح دوبرابر کردن سهم اروپا از بازار جهانی و رساندن آن به 20 درصد در ده سال آینده می‌باشد.

 کمبود گندم آرد برای نانوایی در سراسر اتریش

خبرگزاری رادیو و تلویزیون اتریش: صنف نانوایان با کمبود آرد روبرو است و از دولت خواسته است تا صادرات آن را تا مدتی کاهش داده یا قطع نماید.  در حال حاضر گندم و آرد مورد استفاده نانوایی‌ها از گندم و آرد موجود و تولیدی در اتریش تهیه می‌شود و از این رو میزان موجود امکان تامین برای تمامی نانوایی‌های سراسر اتریش را ندارد.  در دوران کرونا، نانوایی‌ها بیش از هر صنف دیگری فروش روزانه داشته اند و با بسته بودن رستوران‌ها، نانوایی‌ها تنها مکان تهیه اغذیه سریع و مستقیم برای افراد می‌باشند. در حال حاضر میزان آرد مصرفی 190 تن بیشتر از میزانی است که به طور روزانه در سراسر کشور توزیع می‌گردد.

OECD: رشد 6 . 4 درصدی اقتصاد اتریش در سال 2022

خبرگزاری رادیو و تلویزیون اتریش: سازمان همکاری و توسعه اقتصادی  رشد اقتصادی قابل توجهی را برای اتریش در دو سال آینده می‌بیند. برای سال 2022 افزایش تولید ناخالص داخلی تا 6 . 4 درصد و برای سال 2023 با شیب کمتر و تا 2.5 درصدی انتظار می رود. گفته می‌شود در این میان افزایش مصرف داخلی و رشد سرمایه گذاری داخلی، سبب بهبود شرایط بازار کار و تحویل به موقع کالا و مواد خام شده است.  سازمان OECD رشد اقتصادی سال جاری را برای اتریش 1 .  4 درصد پیش بینی کرده است و این درحالی است که این سازمان پیش از این برای سال جاری رشد تولید ناخالص داخلی برابر با  4 . 3 درصد را برای اتریش پیش بینی کرده بود.  OECD  همزمان رشد اقتصادی جهانی را در سال  2022 برابر با 5 . 4  درصد و در سال  2023 بالغ بر 2 . 3 درصد پیش بینی کرده است.  در مناطقی که به شدت تحت تأثیر همه‌گیری قرار گرفته‌اند، پس از بازگشایی اقتصاد و برداشته شدن محدودیت‌های سفر، عملکرد به میزان قابل توجهی افزایش یافت.

 کمبود مواد اولیه برای بتن سازان و محصولات بتنی

خبرگزاری رادیو و تلویزیون اتریش: حوزه ساخت و ساز و مواد و مصالح ساختمانی در اتریش، نزدیک به دو سال است که با مشکلات تامین مواد خام و مصالح ساختمانی به ویژه در سازه‌های بتنی دست و پنجه نرم می نماید. گفته می‌شود میزان بتن مورد نیاز و مواد اولیه مورد نیاز برای بتن، با میزان عرضه موجود در بازار متفاوت است  و این امر سبب خواهد شد تا بسیاری از کارگاه‌های ساختمانی ناچار مدتی عملیات ساخت و ساز را متوقف کنند. گفته می‌شود میزان مواد و مصالح مورد نیاز، تا 25 درصد کمتر از میزان مورد نیاز بازار می‌باشد.  همچنین پیش بینی می‌شود تا پایان دوره لاک دان فعلی در این حوزه، بیش از 3 تا 5 هزار فرصت شغلی از بین رفته و افزایش تعداد افراد بیکار را در این حوزه به همراه داشته باشد.

 بانک مرکزی اروپا: شیوع سویه اومیکرون، تزلزل اقتصاد را افزایش می دهد ( خبرگزاری رادیو و تلویزیون اتریش )

به گفته معاون رئیس بانک مرکزی اروپا، لوئیس دو گویندوس، شیوع سویه جدید ویروس کرونا Omikron عدم اطمینان در مورد وضعیت اقتصادی را برای سال اینده میلادی افزایش می دهد. وی همچنین در کنفرانس خبری امروز در مادرید اسپانیا افزود، هرچند واکسیناسیون سراسری شرایط را در اروپا بهبود بخشیده است، اما نباید نسبت به آینده در شرایط فعلی بیش از حد خوش بین بود. با این وجود فرانسوا ویلروی دی گالهو، رئیس بانک مرکزی فرانسه، نوع جدید ویروس را به عنوان یک تهدید بیش از حد برای اقتصاد نمی‌بیند. این عضو شورای حکام بانک مرکزی اروپا در کنفرانس آنلاین گفت: نشان داده شده است که امواج پی در پی همه گیری‌ها آسیب کمتر و کمتری به اقتصاد وارد کرده است. به گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO)، این سویه از ویروس، خطر ابتلا را در سراسر جهان به طرز چشمگیری افزایش خواهد داد. WHO در نامه ای به 194 کشور عضو خود هشدار داد که احتمال شیوع بیشتر جهانی وجود دارد. می‌توان انتظار داشت که تعداد مبتلایان به کووید 19 افزایش یابد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما