معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۸

اخبار اقتصادی مولداوی

گزیده مهم ترین اخبار و تحولات اقتصادی مولداوی در هفته اول آذرماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

روسیه آماده تعمیم طرح‌های اقتصادی با مولداوی و رومانی است

      استانیسلاو پوگینسکی رئیس اتحادیه تجاری و مالی روسیه بیان داشت: تجار روسیه علاقمند به اجرای پروژه‌های اقتصادی مشترک با مولداوی و رومانی هستند که سود و منافع قابل توجهی را برای هر سه طرف داشته باشد.

 

ساندو: ما برای توسعه روابط عمل گرایانه با روسیه تلاش داریم

       مایا ساندو رئیس جمهور مولداوی در کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت: "مولداوی برای توسعه روابط عمل‌گرایانه و سودمند متقابل با روسیه تلاش می‌کند. گفتگوهای دائمی‌با روسیه برقرار کرده‌ایم و آن را حفظ می‌کنیم اما نتایج این تلاش‌ها به هر دو طرف بستگی دارد".

 

معاون نخست وزیر: مولداوی حدود 80 میلیون دلار برای پرداخت بدهی به گاز پروم اختصاص خواهد داد

     آندری اسپینو معاون نخست وزیر مولداوی در کنفرانس مطبوعاتی در 23 نوامبر گفت: دولت مولداوی حدود 80 میلیون دلار برای پرداخت بدهی به گازپروم روسیه اختصاص خواهد داد. بدهی‌ها پرداخت خواهد شد تا مانعی برای انتقال گاز به مولداوی ایجاد نشود. به گفته وی، مقامات مولداوی 1.4 میلیارد لی ( تقریبا 80 میلیون دلار) برای پرداخت فوری بدهی‌های مولداوگاز به گازپروم اختصاص داده اند. این منابع از محل سرمایه‌های درنظر گرفته شده برای افزایش سرمایه اصلی موسسه انرگوکوم پرداخت می‌شود. وی گفت: ما اصلاحاتی را در بودجه انجام دادیم و حدود 2 میلیارد لی برای انرگوکوم برای افزایش سرمایه اختصاص دادیم. 1.4 میلیارد دیگر باقی مانده است.

 

پوپسکو: مولداوی امکان استفاده از مخازن رومانی برای ذخیره گاز را بررسی می‌کند

      نیکو پوپسکو وزیر امور خارجه و همگرایی اروپایی مولداوی در 24 نوامبر اظهار داشت: در زمان سفر مایا ساندو رئیس جمهور به رومانی و گفتگو با مقامات این کشور، موضوع  ذخیره سازی گاز در مخازن رومانی مورد بررسی قرار گرفت. وی گفت: مقامات مولداوی هنوز ساخت تاسیسات ذخیره گاز را بررسی نمی‌کنند. وی توضیح داد: "امکان برای ذخیره گاز در تاسیسات و مخازن خاک اوکراین نیز وجود دارد  که این فرایند بخوبی آماده است. درباره امکان استفاده از امکانات ذخیره سازی در رومانی تبادل نظر کردیم و تا جایی که آگاه هستیم فقط 75 درصد این مخازن پر هستند. به همین خاطر، ضرورت برای ساخت مخازن جدید فعلا وجود ندارد. با این وجود، در آینده باید اقدامات بیشتری برای تقویت امنیت انرژی انجام داد".

 

نخست وزیر از پارلمان خواست تا در پذیرش اصلاحیه برای بودجه جهت پرداخت بدهی گازپروم تسریع شود

        ناتالیا گاوریلستا نخست وزیر از پارلمان خواست تا فوراً اصلاحات بودجه را بررسی کند تا بدین وسیله منبع پولی لازم انرگوکوم برای پرداخت بدهی‌های گازی به گازپروم تامین شود. این درخواست مرتبط با اصلاحیه‌های قانون بودجه می‌باشد که مبلغ 1.4 میلیارد لی را پیش‌بینی کرده است. قرار است این پول سپس به گاز پروم جهت بدهی‌های ماه اکتبر و نیز پیش پرداخت ماه نوامبر تعلق گیرد. مبلغ پرداختی که باید طبق توافق تا تاریخ 22 نوامبر پرداخت شود، 74 میلیون دلار برآورد شده است.

در همین حال، آندری اسپینو وزیر زیرساخت‌ها و توسعه مناطق گفت: دولت راه‌حلی برای مشکل بازپرداخت بدهی فعلی مولداوگاز به گازپروم پیدا کرده است، اما این روند چند روز طول می‌کشد.

 

نخست وزیر: مولداوی مایل است که به شاهراه‌های اتومبیل راه اروپایی متصل شود

      بخش رسانه‌ای دولت گزارش کرد، ناتالیا گاوریلتسا نخست وزیر اوکراین در 25 نوامبر با آدینا ولیان کمیساریای امور حمل و نقل اتحادیه اروپا ملاقات نمود. در این نشست، نخست وزیر گفت: مولداوی افتخار می‌کند اولین کشور خارج از اتحادیه اروپا است که از سوی کمیساریای امور حمل و نقل مورد بازدید قرار می‌گیرد. نخست وزیر متذکر شد: "بسیار خرسندیم امروز کمیته ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا تصمیم به حذف مولداوی از فهرست سیاه اتحادیه اروپا از نظر امنیت پرواز گرفت. ما همچنان به تلاش‌های خود برای تامین امنیت پرواز ادامه می‌دهیم. ما همچنین تلاش خواهیم کرد مولداوی از فهرست سیاه یادداشت تفاهم پاریس درباره کنترل دولتی کشتی‌های بندری نیز حذف شود. همچنین ادامه توسعه و احیای شبکه راه‌های ملی جزء اولویت‌های ما است و در این زمینه احداث پل بر روی پروت در اونقنی مدنظر است. این پل سفر به  ناحیه یاس را تا 30 دقیقه کوتاه می‌کند. همچنین یک پل جدید بر روی دنیستر در نظر داریم که مسیر کی یف را کوتاه خواهد کرد.

      ما می‌خواهیم کشورمان به شبکه بزرگراه اروپا متصل شود. منتظر لحظه‌ای هستیم تا از طریق بزرگراه بتوانیم از کیشی‌نف به بخارست سفر کنیم. من مطمئن هستم این پروژه‌ها اجرا می‌شود و فقط به ما بستگی دارد. ما بر روی حمایت اتحادیه اروپا و آدینا ولیان در مذاکرات راجع به بیانیه مشترک نشست هم پیمانی شرقی در دسامبر حساب می‌کنیم".

 

آخرین آمار شیوع ویروس کرونا در جمهوری مولداوی (8آذر ماه 1400)

مجموع مبتلایان: 362433

تعداد جان باختگان: 9609

مجموع بهبودیافتگان: 346629

 افراد درگیر بیماری: 6735

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما