معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۵

اخبار اقتصادی اسلوونی

گزیده مهم ترین اخبار و تحولات اقتصادی اسلوونی در هفته اول آذرماه مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

امضاء قرارداد خرید هواپیمای ترابری با ایتالیا

وزرای دفاع اسلوونی و ایتالیا در رم توافق نامه فنی خرید هواپیمای ترابری را امضاء نمودند. به گفته وزیر دفاع اسلوونی این هواپیما برای جابجایی بار و نیروهای ارتش اسلوونی و خارج کردن احتمالی نیروهای ارتش و شهروندان اسلوونی استفاده خواهد شد.وزیر دفاع اسلوونی اعلام کرد، قیمت خرید این هواپیما با محاسبه مالیات بر ارزش افزوده 72 میلیون یورو است. در واقع قیمت خالص هواپیما بدون مالیات بر ارزش افزوده 48 میلیون یورو است و 11 میلیون یورو نیز به خاطر مدل های مختلف (مدل انتقال افراد، مدل انتقال بار، مدل انتقال افراد آلوده، مدل انتقال افراد با آسیب سبک و یا شدید و غیره) به قیمت افزوده شده است. حمایت لجستیکی، قطعات رزرو، آموزش خدمه، مدارک فنی نیز جزو قیمت هستند.

https://www.delo.si/novice/slovenija/obrambni-minister-podpisuje-pogodbo-za-nakup-transportnega-letala

 

تأیید بودجه دو سال آینده توسط نمایندگان پارلمان اسلوونی

بودجه سال 2022 و 2023 اسلوونی با آرا نمایندگان ائتلاف دولتی، حزب بازنشستگان، حزب اسلوونی نوین و دو نماینده اقلیت ها تصویب شد. در بودجه سال آینده بیشتر روی سرمایه گذاری‌ها تاکید شده است. به گفته وزیر دارایی اسلوونی سرمایه گذاری سبب تقویت اقتصاد بعد از اپیدمی و تضمین مقاومت بخش اقتصادی خواهد شد. در سال 2019 و 2020 میلادی کمی‌بیش از 90 میلیون یورو برای سرمایه گذاری منظور شده بود ولی برای سرمایه گذاری پیش بینی شده برای دو سال آینده رقمی‌بالاتر از 2.2 میلیارد یورو منظور شده است. کل درآمد بودجه پیش بینی شده برای سال 2022 میلادی معادل 13.94 میلیارد یورو و برای سال 2023 میلادی معادل 13.36 میلیارد یورو است. 

https://siol.net/novice/slovenija/dz-potrdil-drzavna-proracuna-z-visoko-rastjo-investicij-566329

 

افزایش قیمت اموال غیر منقول در اسلوونی

قیمت آپارتمان در اسلوونی در سال جاری بطور محسوسی افزایش داشته است. تعداد معاملات انجام شده تقریبا به سطح دوران قبل از کرونا رسیده است. در واقع بعد از راه افتادن بازار اموال غیر منقول در ماه مارس، در ادامه شاهد افزایش قیمت های آپارتمان‌ها و خانه‌ها هستیم. قیمت آپارتمان‌ها در نیمه اول سال جاری در مقایسه با همین مدت در سال گذشته تقریبا 8 درصد افزایش داشته است که برابر با بیشترین افزایش قیمت در بازار اموال غیر منقول از سال 2008 میلادی است.

https://www.zurnal24.si/pod-streho/nepremicnine/zadnji-podatki-cene-nikoli-visje-to-pa-napoveduje-gurs-376618

 

2.5 میلیون یورو از بودجه اروپا برای ساخت پارکینگ " خورشید" در کوپر

اداره سیاست انسجامی و توسعه اروپا با پرداخت 2.46 میلیون یورو از صندوق توسعه منطقه ای اروپا برای ساخت پارکینگ سرپوشیده به نام "خورشید" در شهر کوپر موافقت کرد. بر این اساس، شهرداری کوپر پارکینیگی برای 464 اتومبیل در شهر کوپر خواهد ساخت.

https://www.sta.si/2969777/za-parkirno-hiso-sonce-v-kopru-2-5-milijona-evrov-evropskih-sredstev

 

کاهش اعتماد مصرف کننده برای پنجمین ماه متوالی

شاخص اعتماد مصرف کننده در اسلوونی برای پنجمین ماه متوالی در نوامبر کاهش یافت و نسبت به ماه قبل 2درصد کاهش داشت. اداره آمار اسلوونی اعلام نمود، در عین حال، این مقدار نسبت به نوامبر 2020، 7درصد افزایش داشته است.

https://www.total-slovenia-news.com/news/9232-morning-headlines-for-slovenia

 

 تمایلات تجاری در ماه نوامبر بهبود یافت.

اداره آمار اسلوونی گزارش داد که تمایلات تجاری در اسلوونی در ماه نوامبر پس از یک رکود کوتاه بهبود یافت. زیرا شاخص مربوطه 0.8 درصد نسبت به اکتبر افزایش یافت و 15.9 واحد نسبت به سال قبل بیشتر بود. بیشترین سهم را در بهبود، زیرشاخص‌های تمایل در بخش تولید و خرده‌فروشی داشتند که به ترتیب 1.1 و 0.4 درصد افزایش داشتند.

https://www.total-slovenia-news.com/news/9238-morning-headlines-for-slovenia

 

 دارایی‌های 100 نفر از ثروتمندترین اسلوونیایی‌های 1.3 میلیارد یورو افزایش یافت.

ثروت صد ثروتمند اول اسلوونی جمعاً معادل 7.1 میلیارد یورو است که بیشترین رقم تا کنون می‌باشد. ارزش دارایی‌های صد ثروتمند اول اسلوونیایی طی سال گذشته تقریبا 1.3 میلیارد یورو افزایش داشت. البته اکثر دارایی‌ها در مالکیت شرکت ها هستند.  

https://www.primorske.si/slovenija/stoterica-najbogatejsih-slovencev-tezja-za-13-mili

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما