معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۰۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۶۱

ظرفیت های صنایع لبنی اروگوئه

در این گزارش ضمن اشاره به برخی ویژگی‌ها و توانمندی‌های اروگوئه در عرصه تولید شیر و محصولات لبنی، به برخی آمار و اعداد صادراتی که گویای جایگاه مهم اروگوئه برای عرضه لبنیات و محصولات لبنی است نیز اشاره شده است.

به گزارش مرکز مطالعات اقتصادی و اجتماعی اروگوئه (Ceres)، در صورت افزایش 30 درصدی تولید در بخش لبنیات یا به عبارتی دیگر، استفاده بیشتر از ظرفیت های موجود در این بخش، می‌توان به میزان 1.3 میلیارد دلار، معادل 2.6 درصد از تولید ناخالص داخلی اروگوئه، اقتصاد این کشور را بهبود بخشید.

افزایش تولید در صنعت لبنیات همچنین می‌تواند باعث ایجاد 8500 شغل بصورت مستقیم و غیرمستقیم در کشور گردد. بر اساس این گزارش، تولید شیر اروگوئه در حال حاضر روزانه 16.6 لیتر به ازای هر گاو است و برای آنکه به سطح تولید شیر در آرژانتین برسد می‌بایست 29 درصد بر تولیدات خود بیافزاید. آمارهای موجود در خصوص صنعت شیر اروگوئه نشان می دهند که این کشور تنها از 70 درصد ظرفیت خود استفاده می‌کند، لذا امکان افزایش 30 درصدی تولید وجود دارد.

نگاهی به آمارهای مرتبط با محصولات لبنی اروگوئه

  • بخش لبنیات 8 درصد از کل صادرات اروگوئه را در سال 2020 تشکیل داده و صادرات در این بخش به 690 میلیون دلار بالغ شده است.
  • سال گذشه 75 درصد از کل تولیدات لبنی اروگوئه روانه بازارهای صادراتی شده است.
  • پودر شیر بیش از 70 درصد از کل فروش محصولات لبنی اروگوئه به بازارهای خارجی را به خود اختصاص داده است و پس از آن پنیر (با 15 درصد) و کره (با 7 درصد) در ردیف های بعدی قرار دارند.
  • الجزایر با 24 درصد، چین با 23 درصد و برزیل با 22 درصد، اصلی ترین مقاصد صادراتی محصولات لبنی اروگوئه هستند.
  • برغم وجود برخی موانع گمرکی، اروگوئه نیز همانند کشورهای آرژانتین، نیوزلند و هلند برای ورود به بازار الجزایر تعرفه 5 درصدی پرداخت می‌کند.
  • تعرفه ورود به بازار چین برای محصولات لبنی اروگوئه کماکان 10 درصد است. تحقق توافق تجارت آزاد با چین برای بخش لبنی اروگوئه فوائد بسیاری خواهد داشت. با این وجود به گفته ایگناسیو مونژو مدیر اجرایی مرکز CERES وابستگی شدید به بازار چین برای فروش محصولات لبنی اقدام مناسبی نیست. نباید فراموش کرد که چین نیز به نحو قابل ملاحظه ای بر تولید شیر خود افزوده است تا بدین ترتیب بتواند نیاز داخلی خود را تأمین نماید و احتمالا در آینده محصولات لبنی کمتری را از کشورهای دیگر خریداری خواهد کرد.
  • اروگوئه در سال 2019 میزان 230 میلیون لیتر شیر پاستوریزه، میزان 160 هزار تن شیر خشک، 57 هزار تن پنیر و 17 هزار تن کره تولید کرده است. همچنین این کشور در همان سال میزان 140 میلیون لیتر شیر پاستوریزه، 152 هزار تن شیر خشک، 29 هزار تن پنیر و 13 هزار تن کره صادر نموده است.

افزایش بهای لبنیات

به گزارش موسسه ملی شیر اروگوئه (ایناله) بهای مرجع محصولات لبنی در مجموع در بازار جهانی (طبق آمار Dairy Trade - Fonterra) در ماه نوامبر سال جاری روند افزایشی داشت. این افزایش برای کشورهای صادرکننده لبنیات از جمله اروگوئه خبر خوشایندی بود، چرا که در این کشور آمریکای جنوبی 80 درصد از شیر تولیدی، روانه چرخه صنعتی شده و در بازارهای خارجی به فروش می رسد. در حال حاضر بهای محصولات لبنی (بطور متوسط برای همه اقلام لبنی) به ازای هر تن 4287 دلار است. این در حالی است که بهای متوسط قیمت در اوایل ماه نوامبر 4207 دلار در هر تن بود، بطوریکه تقریبا طی دو هفته بهای لبنیات به میزان 1.9 درصد (یا هشتاد دلار در هر تن) افزایش یافته است. بررسی فراز و نشیب های قیمت محصولات لبنی از ابتدای سال 2020 تاکنون از افزایش بهای لبنیات در 12 مقطع زمانی و کاهش آن در 9 مقطع زمانی حکایت دارد، موضوعی که نشان می دهد بهای محصولات لبنی عمدتا روند صعودی داشته است. شایان ذکر است بهای متوسط محصولات لبنی در اواسط ماه نوامبر در حالی به 4287 دلار در هر تن افزایش یافته است که بهای آنها در تاریخ 5 ژانویه سال 2021 بر روی 3420 دلار در هر تن به ثبت رسیده بود.

بر اساس این گزارش، بهای متوسط پودر شیر کامل که در میان محصولات لبنی اروگوئه بیشترین حجم صادراتی را به خود اختصاص می دهد، اواسط ماه نوامبر سال جاری با رشد 1.9 درصدی به 3987 دلار در هر تن بالغ شد. این درحالی است که این محصول اوایل ماه نوامبر به قیمت 3921 دلار در هر تن مورد معامله قرار گرفته بود.

از جمله دیگر محصولات لبنی که افزایش قیمتی آنها قابل ملاحظه بوده است، می‌توان به پودر شیر کم چرب اشاره کرد که در اوایل ماه نوامبر سال جاری در مقایسه با ماه اکتبر، افزایش 6.6 درصدی را به ثبت رساند و بر 3627 دلار در هر تن بالغ شد. کره در این مدت به میزان 4.7 درصد افزایش و بر روی قیمت 5350 دلار در هر تن قرار گرفت. شایان ذکر است در میان اقلام لبنی بیشترین رشد قیمتی مربوط به پنیر چدار بوده است، که با رشد 14.1 درصدی (در اوایل ماه نوامبر) با قیمت 5058 دلار در هر تن به ثبت رسید.

جایگاه اروگوئه در عرصه تولید شیر

طبق آمار سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، تقریبا 6 میلیارد نفر در جهان مصرف کننده محصولات لبنی هستند که برای تأمین نیاز آنها (اعم از شیر، ماست، پنیر، کره و غیره) 50 میلیون مکان (مزارع، منازل و ...) به تولید شیر و مشتقات آن در جهان مشغولند. در این میان نقش اروگوئه در طول تاریخ با توجه به جایگاه جغرافیایی آن در بخش شرقی رودخانه لاپلاتا در آمریکای جنوبی برای تأمین مایحتاج لبنی کشورهای مختلف جهان بسیار با اهمیت بوده است. نگاهی به ویژگی‌های اروگوئه در این زمینه نشان می دهد که پنج درصد از کل اراضی حاصلخیز در این کشور برای تولید شیر اختصاص یافته است. این کشور با جمعیتی در حدود سه و نیم میلیون نفر به تنهایی قادر است، شیر مورد نیاز 20 میلیون نفر را در دنیا تأمین نماید. به عبارت دیگر می‌تواند مایحتاج شیر کل جمعیت اروگوئه به علاوه پنج کشور دیگر با جمعیت مشابه را تأمین نماید. در میان کشورهای مختلف جهان اروگوئه هفتمین صادرکننده شیر و محصولات لبنی در سطح جهانی است.

در میان بخش های مختلف کشاورزی و دامداری در اروگوئه، تولید شیر و مشتقات آن، از لحاظ وسعت زمین مورد نیاز، بیشترین درآمدزایی را در میان سایر اقلام تجاری اروگوئه به خود اختصاص داده است. این کشور حتی سالانه تا رقمی‌بیش از دو هزار میلیون لیتر شیر نیز تولید کرده است که 90 درصد تولید، توسط صنایع داخلی انجام گرفته است. از کل تولید شیر در اروگوئه 70 درصد روانه بازارهای صادراتی و 30 درصد مصرف داخل می‌شود. صادرات شیر و مشتقات آن از سوی اروگوئه به 60 بازار مختلف جهان صورت میگیرد. در آمریکای لاتین، اروگوئه به عنوان صادرکننده محصولات لبنی با کیفیت بالا شناخته می‌شود. بطوریکه در این کشور بیش از 20 هزار نفر در مراکز شیردوشی و صنایع وابسته، به کار مشغولند.

به گزارش آمار بانک جهانی، صادرات محصولات لبنی اروگوئه بین سالهای 2005 لغایت 2015 تقریبا 26 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می دهد.

نمودار میزان  شیر دوشی در اروگوئه در سالهای 2019، 2020 و 2021

تازه ترین آمار موسسه ملی شیر اروگوئه (ایناله) حاکی از آن است که واحدهای شیردوشی در این کشور طی 10 ماهه اخیر (ژانویه تا اکتبر 2021) به میزان 1739 میلیون لیتر شیر استحصال کرده اند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان 2.4 درصد افزایش یافته است. این آمار طی دوازده ماه منتهی به اکتبر سال جاری (نوامبر 2020 تا اکتبر 2021) در مقایسه با مدت مشابه قبلی (نوامبر 2019 لغایت اکتبر 2020) افزایشی به میزان 3 درصد را به ثبت رسانده است.

کشور اروگوئه ضمن تلاش برای افزایش تولید شیر و محصولات لبنی، حفظ و افزایش کیفیت آنها را نیز بطور جدی در دستور کار خود دارد. این کشور با منطق اقتصادی و راهبردی، به دنبال متنوع سازی بازارهای صادراتی خود می‌باشد تا ضمن افزایش میزان صادرات و سود آوری، در صورت ایجاد رکود یا اختلال در هر یک از بازارهای صادراتی، بازار دیگر را جایگزین آن نماید. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما