معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۰

اخبار اقتصادی پاکستان - کویته

اهم اخبار و تحولات اقتصادی ایالت بلوچستان پاکستان در هفته سوم آبان ماه سال 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

- در نهمین نشست کمیته مشترک تجاری ایران و پاکستان، مقامات دو کشور توافق کردند تا از همه منابع موجود برای دستیابی به اهداف تجاری استفاده کنند. در این گفتگوها دو طرف در مورد راه‌های حل موانع توسعه روابط تجاری دوجانبه و تحکیم تجارت مشترک به بحث و تبادل نظر پرداختند.

- آقای مطهر نیاز رانا دبیر کل ایالت بلوچستان در دیدار با مسئولین نهادهای مختلف گفت: آموزش با کیفیت، ایجاد زیرساخت ها، بهداشت و ارائه خدمات اولیه و اساسی به مردم از اولویت های اصلی دولت ایالتی بوده و ما در این زمینه بسیار جدی هستیم.

- بحران شکر همچنان در پاکستان ادامه دارد و مغازه داران و فروشگاه‌ها با کمبود  آن در اقصی نقاط کشور مواجه هستند.

-  میرعبدالقدوس بزنجو سروزیر بلوچستان با آقای عمران خان نخست وزیر در تاریخ 18 آبان ماه  در اسلام آباد ملاقات نمود. در این دیدار سروزیر درخصوص حل مشکلات مردم مرز نشین، بازگشایی مرزهای مشترک با ایران و افغانستان، دو باند کردن جاده کراچی به کویته  مذاکره نمود. متقابلا آقای عمران خان  ضمن دادن قول همکاری و مساعدت در این زمینه‌ها، برتداوم حمایت و همکاری دولت فدرال با دولت ایالتی در مورد تسریع در روند تکمیل پروژه‌های توسعه ای و عمرانی در سطح بلوچستان تاکید ورزید.

 - دولت فدرال با افزایش قیمت برق در هر واحد 2 روپیه و 52 پیسه موافقت نمود.

- آقای شوکت ترین مشاور خزانه داری پاکستان ، نگرانی خود را از افزایش تورم و گرانی نرخ آرد در ایالت های بلوچستان و سند ابراز نمود.

- آقای میرعبدالقدوس بزنجو درتاریخ 20 آبان در ملاقات با رهبران ایالتی حزب پشتونخواه ملی عوامی‌بلوچستان گفت: دولت سعی و کوشش خود را برای توسعه و پیشرفت مناطق پشتون نشین ایالت انجام و ما در این راه دیدگاه‌ها و پیشنهادات همه احزاب و گروه‌ها را مدنظر قرارداده و با همکاری و همسویی با یکدیگر برای توسعه و شکوفایی ایالت تلاش خواهیم نمود. او در ادامه افزود که در جریان دیدار با نخست وزیر پاکستان، از ایشان درخواست نمودم تا بسته توسعه شمال ایالت به مانند بسته توسعه جنوبی ارائه شود تا روند توسعه و پیشرفت به صورت یکنواخت در سطح ایالت ادامه یابد.

-  درجریان ملاقات وزرای دولت ایالتی با سروزیر موضوعات مختلفی از جمله بررسی طرح های توسعه ای، وضعیت امنیتی، اقتصادی، سفر اخیر آقای بزنجو به اسلام باد مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. در این دیدار سروزیر گفت : پیشنهادات و درخواست های مهمی را درخصوص رفع انسداد مرزهای ایالت با ایران و افغانستان و تسهیل فعالیت های تجاری به نخست وزیرارائه نموده و ایشان در این زمینه قول مساعدت و همکاری را دادند. همچنین با نخست وزیر درمورد کاهش تعداد  ایست های بازرسی، رفع مشکل افت فشار گاز و قطعی برق در بلوچستان نیز مذاکرات خوبی صورت گرفت.

- سید ظهور احمد آغا حکمران بلوچستان درتاریخ 1400.8.20 در اسلام آباد ضمن دیدار با خانم زرتاج گل وزیر تغییرات آب و هوایی ( اقلیمی ) پاکستان درخصوص تغییرات اقلیمی، برنامه کاشت 10 مییلیار درخت درکشور و  کاشت و پرورش درخت زیتون در منطقه لورالایی و مناطق اطراف آن گفتگو و تبادل نظر کردند.

-  آقای مطهر نیاز رانا دبیر کل ایالت بلوچستان درتاریخ 20 آبان ماه ضمن سفر به بندر گوادر و بازدید از تاسیسات آن ،  ریاست جلسه ای در مرکز تجاری پاک –  چین  با حضور مدیرکل سازمان توسعه بندر، رئیس اداره بندر، رئیس شرکت هلدینگ بنادر خارج از کشور چین ( شرکت ساختمان سازی )، معاون فرماندار گوادر، فرماندار بخش مکران و دیگر مسئولان محلی برگزار نمود که طی آن روند پیشرفت فیزیکی پروژه‌های توسعه ای و عمرانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. ایشان در بخشی از جلسه گفت : تامین آب آشامیدنی بندر، برق پایدار( بدون قطعی)، اشتغال رسمی ( نه قرار دادی ) جوانان، ایجاد ایستگاه‌های مجهز و بروز آتش نشانی، بروز رسانی قوانین شیلات ( حذف قوانین دست و پاگیر صیادان محلی )، ارائه بهترین امکانات درمانی به مردم در بخش بهداشت ، رفع مشکلات اساسی گوادر از اولویت های دولت ایالتی است . همچنین در این جلسه مسئولان ذیربط توضیحاتی را درخصوص مسائل مختلف ا ز جمله امور مرتبط با ماهی گیران ، وضعیت امنیتی بندر، شهرسازی ، زهکشی ، سنگ فرش نمودن خیابانها ، معابر و اجرای پروژه‌های آبرسانی درشهرقدیم گوادر ارائه دادند و ایشان دستورات لازم برای تسریع در پروژه‌ها و روند پیشرفت کارها را صادر نمود.     

-  سروزیر ایالت با اعظم خان سواتی وزیر راه آهن فدرال دیدار و درخصوص از سرگیری فعالیت  و حرکت  مجدد قطارهای مسافربری از مقصد کویته به دیگر نقاط کشور، ایجاد اشتغال برای جوانان بلوچستان در وزارت راه آهن، نوسازی و بهسازی خطوط ریلی ایالت و اتصال  ریلی  بندر گوادر به شبکه سراسری مذاکره و تبادل نظر نمود.

-  محمد صادق سنجرانی رئیس مجلس سنای پاکستان در دیدار با نمایندگان اصحاب رسانه و خبرنگاران منطقه چاغی گفت: دولت پاکستان تمام تلاش خود را برای بازگشایی مجدد مرزهای تجاری با ایران و افغانستان انجام خواهد داد و به زودی بازارچه‌های مرزی نیز بازگشایی و آغاز به کارمی‌کنند. ما برای رفع مشکلات مردم مرزنشین تمام تلاش خود را خواهیم کرد. دولت مصمم به ایجاد اشتغال پایدار برای مردم در بلوچستان به ویژه مناطق مرزی است.

-  قیمت دلار در پاکستان با افزایش بی سابقه ای همراه بوده، به گونه ای که  بهاء آن به 178 روپیه رسید.

- در کویته قیمت یک کیسه 50 کیلویی شکر 7600 روپیه، کره 180 روپیه در هر کیلوگرم ،هرکیلو گوجه فرنگی 130، نخود فرنگی 300، فلفل سبز 200، بامیه 120، سیب زمینی 40 و لیموترش 200 روپیه فروخته می‌شود. همچنین قیمت  گوشت مرغ افزایش یافته و  کیلویی  400 روپیه به فروش می رسد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما