معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۲

اخبار اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو، جمهوری برازاویل و جمهوری آفریقای مرکزی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو، جمهوری برازاویل و جمهوری آفریقای مرکزی در هفته سوم آبان ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

جمهوری دموکراتیک کنگو

حمایت‌های صندوق بین المللی پول از جمهوری دموکراتیک کنگو ادامه دارد

صندوق بین‌المللی پول (IMF ) به دلیل عملکرد به ثبت رسیده در چارچوب اقتصاد کلان این کشور تبریک گفت. آقای گابریل لئوست (Gabriel Leost) نماینده مقیم صندوق بین‌المللی پول (IMF) در ج.د.کنگو، جمعه 29 اکتبر 2021 (7 آبان 1400) در یک کنفرانس خبری در دفتر کارش در کینشازا با اشاره به نتایج اولیه مأموریت اخیر این نهاد مرجع مالی در بازنگری توافق نامه سه ساله تسهیلات اعتباری تمدید شده (ECF) که از برنامه دولت ج.د.کنگو پشتیانی می‌کند، برای عملکرد به ثبت رسیده در چارچوب اقتصاد کلان این کشور، به دولت ج.د.کنگو تبریک گفت. وی افزود یک تیم فنی مسئول پرونده ج.د.کنگو طی روزهای گذشته برای اولین بررسی این توافق نامه از واشنگتن به کینشازا آمدند و سرفصل‌های مختلف ذیل را در این خصوص مورد ارزیابی قرار دادند.

1- ایجاد فضای مالی برای ترویج مخارج مفید، از جمله هزینه‌های مرتبط با زندگی اجتماعی کنگوی‌ها؛

 2- تمامی اصلاحات بانک مرکزی کنگو (حکمرانی، ثبات)، توسعه بخش مالی؛

 3- حکمرانی و مبارزه با فساد؛

 4- تدابیری که دولت برای افزایش درآمدهای مالیاتی در نظر گرفته؛

5- منطقی سازی هزینه‌های مالیاتی؛

6- بهبود رویه‌های مدیریت منابع مالی دولتی.

توضیح اینکه خانم مرسدس ورا مارتین (Mercedes Vera Martin) از سوی صندوق بین‌المللی پول (IMF) در رأس یک تیم فنی طی روزهای 20 تا 27 اکتبر 2021 (29 مهر تا 5 آبان ماه 1400) با حضور در کینشازا طی جلساتی مختلف با مقامات کنگویی اولین بررسی مسائل مربوط به توافق نامه مذکور را انجام دادند. این تیم فنی پیش از سفر به ج.د.کنگو، طی روزهای 4 تا 13 اکتبر 2021 (12 تا 21 مهرماه 1400) به صورت ویدیو کنفرانس گفتگوهای مورد نظر را بصورت مجازی با طرف‌های مسئول کنگویی آغاز کرده بودند.

یادآوری اینکه هیئت صندوق بین‌المللی پول به سرپرستی خانم مرسدس ورا مارتین در مدت مأموریت خود در کینشازا، به طور جداگانه با رییس مجلس سنا ج.د.کنگو، نخست‌وزیر، وزیر بودجه، وزیر دارایی، وزیر شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی (Portefeuille)، رییس کل بانک مرکزی و سایر مسئولین ارشد نهادهای ذی ربط ج.د.کنگو و همچنین شرکای توسعه‌ای این کشور و نمایندگان بخش خصوصی جلسات و ملاقاتی را برگزار کردند. رییس ماموریت‌های IMF پس از این جلسه کاری با وزیر بودجه اراده دولت ج.د.کنگو در روند آماده سازی پیش نویس قانون مالی 2020 را مورد ستایش قرار داد؛ موضوعی که به اعتقاد وی به پیشرفت‌های خوبی هم در میزان درآمدهای داخلی و هم سرمایه گذاری منجر خواهد شد.

شایان ذکر است که صندوق بین‌المللی پول به دولت ج.د.کنگو توصیه کرده که با تدوین لایحه قانون مالی برای سال آتی بر مبنای میزان درآمدهای واقع بینانه، داشتن تسلط بر میزان هزینه‌های جاری و همچنین افزایش سرمایه‌گذاری‌های دولتی موجب رشد اقتصادی در میان مدت برای سال 2022 گردد. خانم مرسدس ورا مارتین پس از ملاقات با نخست وزیر ج.د.کنگو، در برابر خبرنگاران اعلام کرد که مبلغ 230 میلیون دلار به عنوان قسمت دوم پرداخت از توافق نامه فوق الذکر به این کشور اختصاص داده شده است که پس از تأیید نهایی در هیئت مدیره صندوق در ماه دسامبر جاری (2021) واریز خواهد شد.

وزیر محیط زیست کنگو دموکراتیک خواستار سهم دریافتی بسیار در مبارزه با تغییرات اقلیمی‌ شد

در حاشیه 26 مین کنفرانس تغییرات آب و هوایی (26COP-) گلاسکو، خانم ایو بازیبا (Eve Bazaïba) معاون نخست‌وزیر و وزیر محیط زیست و توسعه پایدار جمهوری دموکراتیک کنگو خواستار تأمین مالی بیشتر برای کمک به تحقق مشارکت ملی این کشور در راستای انجام اقدامات تغییرات اقلیمی‌ توسط ج.د.کنگو شد. وی 5 نوامبر 2021 (14 آبان 1400) اعلام کرد که کشور متبوعش باوجود ظرفیت عظیم زیست محیطی‌اش که به جهان برای کاهش گرمایش زمین کمک می‌کند، تنها مبلغ حدود 500 میلیون دلار را به این منظور دریافت خواهد کرد و این در حالیست که نیازهای برنامه مشارکت ملی رقمی‌ بالغ بر 48 میلیارد را می‌طلبد. شایان ذکر است که آقای فلیکس تشیسکدی رییس جمهوری دموکراتیک کنگو با آقای بوریس جانسون نخست وزیر انگلستان در چارچوب ابتکار صندوق CAFI تخصیص مالی 500 میلیون دلاری را امضا کردند.

خانم بازیبا در پایان گفت که جمهوری دموکراتیک کنگو می‌بایست از تأمین مالی بسیار بیشتری از سایر صندوق‌ها و منابع مالی با کمک شرکایش در مسیر تحقق الزامات برنامه مبارزه با تغییرات اقیلمی، برخوردار شود.

دستاورد سفرهای خارجی رییس جمهور تشیسکدی رقمی‌ بالغ بر 4 میلیارد دلار در یک سال

آقای پاتریک مویویا کاتمبوه (Patrick Muyaya Katembwe) سخنگوی دولت جمهوری دموکراتیک کنگو در مصاحبه با خبرگزاری رادیو بین المللی فرانسه (RFI) مورخ 5 نوامبر 2021 (14 آبان 1400) به دستاورد سفرهای خارجی به ویژه مأموریت اخیر آقای فلیکس تشیسکدی رییس جمهور این کشور برای حضور در اجلاس تغییرات آب و هوایی گلاسکو پرداخت. وی اعلام کرد آقای تشیسکدی در این اجلاس مبلغ 500 میلیون دلار را برای محافظت از جنگل‌های ج.د.کنگو جذب کرده و پیش از این سفر هم رییس جمهور تشیسکدی با حضور در اجلاس گروه 20 در ایتالیا که تسهیلاتی را برای اعطا به کشورهای آفریقایی مقرر کرد، جمهوری دموکراتیک کنگو نیز از رقم 1.5 میلیارد دلار حق برداشت ویژه (DTS) در نظر گرفته شده در این اجلاس، بهره‌مند خواهد شد.

نامبرده افزود " رییس جمهور تشیسکدی موفق شده در کمتر از یک سال بیش از 4 میلیارد دلار را از طریق سفرها و ماموریت‌هایی که به خارج از کشور انجام داده برای کشور به ارمغان بیاورد." وی در این باره تصریح کرد "برنامه حمایتی صندوق بین المللی پول (IMF) از سر گرفته شد و رقم تسهیلات 1.5 میلیارد دلاری به نفع جمهوری دموکراتیک کنگو مورد تمدید قرار گرفت، سپس 1.5   میلیارد دلار از طریق حق برداشت ویژه (DTS) ابراز شده در اجلاس گروه 20 در ایتالیا برای کنگو وجود دارد، همچنین آقای تشیسکدی رقم یک میلیارد دلار از سفر اخیرش به قطر برای کشور به ارمغان آورد و اگر روی مبلغ 500 میلیون دلار مقرر شده در کنفرانس اقلیمی‌گلاسکو برای محافظت از جنگل‌ها هم حساب کنیم، می‌توان گفت در مجموع بیش از 4 میلیارد دلار از طریق سفرهای رییس جمهور تشیسکدی در کمتر از یک سال عاید کشور شده است."

سخنگوی دولت ج.د.کنگو در پایان ضمن یادآوری اینکه بنا به اعلام اخیر بانک مرکزی جمهوری دموکراتیک کنگو که میزان ذخایر ارزی این کشور به رکورد 3.3 میلیارد دلار رسیده، خاطر نشان کرد که این رقم در گذشته هرگز تجربه نشده و این اولین باری است که میزان ذخایر ارزی بانک مرکزی کنگو این رقم را در اختیار دارد.

جمهوری دموکراتیک کنگو در جستجوی سرمایه‌گذاری‌های جدید برای تنوع اقتصادی

5 نوامبر 2021 (14 آبان 1400) سایت خبری digitalcongo در یک مطلب تحلیلی به سفر اخیر آقای ژان لوسین بوسا (Jean-Lucien Bussa) وزیر تجارت خارجی جمهوری دموکراتیک کنگو به ترکیه و حضور وی در همایش اقتصادی ترکیه آفریقا (21 و 22 اکتبر 2021) پرداخته و با درج عنوان فوق، به رایزنی‌های این وزیر در معرفی زمینه‌های تجاری که نیازمند سرمایه‌گذاری‌های جدید هستند، اشاره کرده است. آقای لوسین بوسا کشت و صنعت و صنایع نساجی را به عنوان زمینه‌هایی که در جستجوی سرمایه‌گذاری‌های جدید هستند  معرفی کرده و مذاکراتی را با هدف جلب کشورهای خارجی و سایر شرکای ذی نفع برای حضور در بخش زیرساخت‌ها و کارهای زیربنایی نیز انجام داده است. وزیر تجارت خارجی ج.د.کنگو پس از بازگشت از آماده‌شدن پیش‌نویس توافقنامه سرمایه‌گذاری با طرف ترکیه‌ای خبر داد و اعلام کرد که مذاکرات به طور معمول با دولت ترکیه برای نهایی شدن این توافقنامه در جریان است. آقای بوسا همچنین در این همایش اقتصادی با همتایان خود از دو کشور همسایه، زامبیا و آنگولا به عنوان شرکای راهبردی تجارت خارجی در راستای تحکیم، گسترش و رسیدگی به برخی اختلافات رایزنی کرده است.

جمهوری دموکراتیک کنگو بدنبال ممانعت از خام فروشی مواد معدنی

مقامات کنگو می‌خواهند که مواد خام در محل پردازش شود. بنابراین کنگو امیدوار است بتواند واحدهای پردازش را راه اندازی کند. جمهوری دموکراتیک کنگو امیدوار است تا به لطف ذخایر لیتیوم، منگنز و کبالت، واحدهای تولیدی برای خودروهای الکتریکی راه اندازی کند. نشستی در پایان نوامبر در مورد این موضوع در کینشازا برگزار خواهد شد. جمهوری دموکراتیک کنگو حدود 80 درصد کبالت مورد استفاده در ساخت باتری خودروهای الکتریکی در جهان را تأمین می‌کند. اما این کشور به عنوان یک بازیگر اساسی در این صنعت، از نظر تولیدات نهایی در بازار غایب است. از این رو این کشور تصمیمی‌ برای توقف صادرات مواد خام استراتژیک مانند لیتیوم یا کبالت گرفته است. علاوه بر این، ژولین پالوکو وزیر صنعت کنگو اعلام کرده است قبلاً صادرات این مواد را ممنوع نموده است. وی گفت "ما یک مهلت سه ساله به کارآفرینان و سرمایه گذاران اعطا کردیم تا پس از این سه سال، جمهوری دموکراتیک کنگو خود شروع به پردازش مواد معدنی کنند. مهلت سه ساله در سال 2021 به پایان رسیده است.

جمهوری دموکراتیک کنگو مناقصه واگذاری بلوک‌های نفتی را در ژانویه 2022 آغاز خواهد کرد

دیدیه بودیمبو (Didier Budimbu) وزیر هیدروکربور (نفت و گاز) جمهوری دموکراتیک کنگو که برای شرکت در 27 مین دوره رویداد "Africa Oil Week" در دبی حضور دارد 10 نوامبر 2021(19 آبان 1400) اعلام کرد که کشور متبوعش قصد دارد در ژانویه 2020 یک فراخوان مناقصه برای تخصیص بلوک‌های نفتی را اطلاع رسانی کند. وی افزود جمهوری دموکراتیک کنگو سرشار از فرصت‌های بکری است که می‌تواند موجب رونق اقتصاد جهانی شود، چرا که این کشور تاکنون تنها از 4 درصد ذخایر نفت و گاز خود بهره برداری کرده است.

در هفته نفت آفریقا (Africa Oil Week) با عنوان «موفقیت در بازار در حال تغییر» رهبران متفکر این صنعت و نمایندگان دولت‌هایی که آینده نفت و گاز آفریقا را تغییر خواهند داد، گردهم آمده‌اند. این رویداد مهم حمایت گسترده‌ای از کمپانی‌های عمده نفت و گاز و انرژی سراسر جهان همچون، TotalEnergie، Perenco، Eni،Chevron، Equinor، ReconAfrica، Seplat، Tullow Oil، PGS، Africa Oil Corp، Fugro، Africa Oil Week's Business Intelligence partenaire، Wood Mackenzie را همراه خود دارد.

یونسیف از آموزش حرفه‌ای 10 میلیون جوان کنگویی پشتیانی می‌کند

Edouard Beigbeder نماینده یونیسف در جمهوری دموکراتیک کنگو 9 نوامبر 2021 (18 آبان 1400) در حضور وزیر آموزش‌های فنی حرفه‌ای کنگو خانم آنتوانت کیپولو (Kipulu Antoinette) اسناد شراکت میان صندوق سازمان ملل برای کودکان (UNICEF) با آکادمی دیجیتال کینشازا (Kinshasa digital academy) برای آموزش حرفه‌ای بیش از 10 میلیون جوان کنگویی تا سال 2023، را امضا کرد. نماینده یونیسف در ج.د.کنگو در این مراسم اعلام کرد این شراکت تحت عنوان "نسل بدون محدودیت در جمهوری دموکراتیک کنگو" (Gen-U) هدف بهبود نتایج در رابطه با آموزش، اشتغال جوانان و کارآفرینی در این کشور است. وی افزود از طریق این مشارکت تا سال 2023 بیش از 10 میلیون جوان آموزش خواهند دید و قابلیت اشتغال در زمینه‌های مختلف در راستای ایجاد مشاغل پایدار و کار آفرینی تسهیل خواهد شد. خانم آنتوانت کیپولو نیز در این مراسم اعلام کرد که وزارت خانه تحت مسئولیتش بطور متعهدانه از چشم‌انداز آکادمی دیجیتال کینشازا در این مشارکت که هدف ارزش بخشیدن به جوانان برای کسب و کار را دنیال می‌کند، پشتیبانی خواهد کرد.

جمهوری کنگو (برازاویل)

بانک مرکزی کنگو (BCC) روند خوب اقتصادی را با بهبود تقاضای جهانی توجیه کرد

در نشست شورای وزیران، در فهرست گفتگوها، تحول وضعیت ملی به ویژه شرایط اقتصادی در کانون توجه قرار داشت. Dieudonné Fikiri معاون BCC که در این جلسه حضور داشت، خاطرنشان کرد: در واقع، قیمت جهانی محصولات اصلی صادراتی جمهوری کنگو به طور کلی مطلوب باقی مانده است. علاوه بر این، گزارش شورای وزیران به ثبات بازار کالاها و خدمات اشاره کرد. تورم 3.69 درصد در هفته سوم اکتبر 2021 در حالی که در دوره مشابه در سال 2020 حدود 14 درصد بود. برای BCC، این توسعه نسبتاً مطلوب، نتیجه هماهنگی خوب سیاست‌های بودجه‌ای و پولی است که به گفته معاون بانک مرکزی "تثبیت ثبات بازار ارز" را ممکن کرد. از 22 اکتبر، فرانک کنگو برازاویل تنها کاهش 1.31 درصدی و 0.95 درصدی به موازات دوره مشابه در سال 2020 را تجربه کرده است.

BCC در پایان گزارش خود چند توصیه از جمله حفظ هماهنگی سیاست‌های بودجه‌ای و پولی، تداوم اعمال پیمان ثبات، نظارت دقیق بر عوامل نقدینگی و اجرای اصلاحات اتخاذ شده در چهارچوب برنامه با کمک‌های توسعه‌ای بین المللی را ارائه کرد.

جمهوری کنگو به مدت دو سال ریاست STC اتحادیه آفریقا را بر عهده خواهد داشت

لئون جاست ایبومبو وزیر پست، مخابرات و اقتصاد دیجیتال کنگو اخیراً توسط همتایان خود به ریاست کمیته فنی تخصصی (STC) اتحادیه آفریقا (AU) در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات منصوب شد. در چهارمین نشست عادی تخصصی اتحادیه آفریقا که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، وزرای آفریقایی مسئول امور فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) علاوه بر انتخابات جمهوری کنگو، پروژه‌ها و برنامه‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات و ارتباطات را نیز قبل از بررسی آن‌ها توسط شورای اجرایی، تصویب کردند. وزیر پست و مخابرات کنگو تاکید کرد: اقتصاد دیجیتال و فناوری اطلاعات و ارتباطات را در مرکز برنامه توسعه ملی خود قرار داده‌ایم. لئون جاست ایبومبو افزود دانشگاه دنیس-ساسو-نگوسو توسط کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد برای آفریقا به عنوان مرکز آفریقایی تحقیقات در زمینه هوش مصنوعی انتخاب شده است. به این ترتیب، همه کشورهای آفریقایی قبلاً دعوت شده‌اند تا پتانسیل‌های این مؤسسه را بررسی کنند که فعالیت‌های آن در ژانویه 2022 آغاز خواهد شد. CTS یکی از کمیته‌های متعدد اتحادیه AU است. عمدتاً با مسائل مربوط به فناوری اطلاعات و ارتباطات و توسعه دیجیتال در آفریقا سر و کار دارد تا این بخش را رقابتی‌تر در مقیاس جهانی کند.

اپراتور مخابراتی MTN پیشرو بازار فروش اینترنت موبایل و کیف پول Mobile Money در کنگو

آژانس ریگلاتوری پست و ارتباطات الکترونیکی (ARPCE) کنگو برازاویل اول نوامبر 2021 (10 آبان 1400) اعلام کرد درآمد کل بازار اینترنت موبایل در این کشور در ماه آگوست 2021 عدد 88.4 میلیارد فرانک سیفا را به ثبت رسانده که این رقم کل نشان دهنده رشد 64.9 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته (2020) است. در گزارش این آژانس متولی تنظیم مقررات پست و مخابرات کنگو برازوایل تصریح شده که اپراتور MTN با سهم 94.60 درصدی از درآمد کل بازار همچنان به پیشروی خود از این حیث ادامه می‌دهد.

در این گزارش همچنین به آمار انتقال پول از طریق برنامه موبایل مانی (Mobile Money) اشاره شده و درآمد کل حاصله از بازار موبایل مانی در ماه آگوست 2020 بیش از 4.1 میلیارد فرانک سیفا به ثبت رسیده که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته رشد 3.21 درصدی را نشان می‌دهد. اپراتور MTN با سهم 8.81 درصدی از درآمد کل این بازار توانسته است مبلغ 1167394 ( فرانک سیفا) عایدی به دست آورد و اپراتور Aritel با سهم 2.18 درصدی از این بازار، با ثبت رکورد 260505 به لحاظ درآمد در رتبه دوم قرار گرفته است. در پایان این گزارش همچنین تصریح شده که 56 میلیون نقل و انتقال پول در ماه آگوست 2021 انجام شده که 47.2 میلیون برای MTN و 8.8 میلیون برای Airtel بوده است.

شرکت Wing Wah ملزم به رعایت استانداردهای زیست محیطی است

شرکت نفت چین، Wing Wah، به دلیل رعایت نکردن نکات بهداشتی در تأسیسات خود، توسط دولت کنگو به طور رسمی مورد اخطار قرار گرفته است. مهلتی توسط مقامات برای رعایت شرایط زیست محیطی به سایت شرکت واقع در Tchiamba Nzassi، بخش Kouilou ارائه شده است.

Chao Sen مدیر کل Wing Wah، طی جلسه‌ای با برونو ژان ریچارد ایتوآ وزیر هیدروکربن، ضمن ارائه توضیحاتی در مورد فعالیت‌های شرکت، اعتراف کرد که کاستی‌هایی در سایت وجود دارد که مرتبط با آلودگی و تخریب محیط زیست است. وی گفت ما به وزیر متعهد شدیم که توصیه‌های صادر شده توسط مقامات کنگو را برای رعایت الزامات زیست محیطی در سکوهای نفتی خود و بهبود عملکرد اعمال کنیم. در روزهای آینده در این راستا تلاش خواهیم کرد.

Wing Wah بیش از هشت سال است در جمهوری کنگو حضور دارد و از مجوز بهره برداری نفت بهره می‌برد، اغلب در موارد آلودگی و امنیت بهداشتی باعث شکایت ساکنان محلی گردیده است. وزیر هیدرو کربن کنگو پس از دیدار با مدیر شرکت چینی یادآور شد که در کنگو یک مطالعه اثرات اجتماعی و زیست محیطی همیشه از هر شرکت صنعتی که مایل به اقامت در این کشور است مورد نیاز است. وی گفت: این شرکت نفتی این مرحله را طی کرده است. در حال حاضر، ما یک نقشه راه برای رفع مشکلات مشاهده شده در یک مأموریت بازرسی در اواسط سپتامبر در تاسیسات Wing Wah ایجاد کرده‌ایم. اگر متوجه شویم که شرکت در اجرای این توصیه‌ها تمایلی ندارد یا ناتوان است، در مورد توقف تولید بررسی خواهیم کرد.

حمایت آژانس توسعه فرانسه از برنامه PND 2022-2026 دولت کنگو

تمرکز آژانس توسعه فرانسه (AFD) در دو سال آینده عمدتاً بر محیط زیست، کشاورزی، زیرساخت‌های شهری، آموزش حرفه‌ای و بهداشت متمرکز خواهد بود. در یک مأموریت کاری در برازاویل پاتریشیا اوبراس، مدیر منطقه آفریقای مرکزی AFD، تعهد موسسه خود را برای حمایت از جمهوری کنگو تکرار کرد. AFD به تازگی نماینده مقیم جدیدی در کشور منصوب کرده است که مسئولیت پیگیری و اجرای پروژه‌های مشترک را بر عهده خواهد داشت. پاتریشیا اوبراس گفت ما هم چنین مروری بر مداخله AFD در کشور و تهیه برنامه توسعه ملی جدید 2022-2026 ارائه کرده‌ایم. پاتریشیا اوبراس پس از جلسه‌ای با وزیر اقتصاد، برنامه ریزی، آمار و ادغام منطقه‌ای، اینگرید اولگا گیسلاین ابوکا، افزود: AFD سال‌ها در بخش‌های مختلف در کشور کار می‌کند و برای ما PND یک سند مرجع است. لازم به ذکر است که PND جدید 2022-2026 در تهیه برنامه توسعه بخش خصوصی ملی به عنوان ستونی از تنوع اقتصادی تاکید دارد. سرمایه گذاری‌های دولتی را به سمت بخش‌های غیرنفتی مانند فناوری دیجیتال، کشاورزی و گردشگری هدایت می‌کند. اما در مواجهه با مشکلات منابع، دولت کنگو روی حمایت شرکای فنی و مالی، مانند AFD، برای تأمین مالی پروژه‌های با تأثیر بالا حساب باز کرده است.

وام 14 میلیارد فرانک سیفایی BDEAC برای ساخت یک سایت گردشگری در ساحل رود کنگو

بانک توسعه کشورهای مرکز آفریقا (BDEAC) اول نوامبر 2021 (10 آبان 1400) یک وام به ارزش 14 میلیارد فرانک سیفا را برای ساخت یک سایت گردشگری در کرانه رود کنگو به شرکت کنگویی " Startone" اعطا کرد. این سایت گردشگری قرار است در منطقه‌ای به مساحت 50 هکتار شامل 7 هکتار موجود و 43 هکتار برای توسعه در رودخانه کنگو احداث شود. در این سایت گردشگری شامل فضای اوقات فراغت و سرگرمی، ساختمان‌ها و اماکن اقامتی با کاربری‌های مختلفی از جمله مراکز خرید و اقامتگاه خواهد بود. شرکت کنگویی فوق الذکر در این خصوص تصریح کرده که از طریق این پروژه 6 هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد خواهد شد و به بخش هتلداری، رستوران داری و گردشگری کنگو رونق خواهد بخشید.

در پایان این خبر آمده بنا به اعلام مقامات دولتی کنگو برازاویل توسعه بخش گردشگری به عنوان یکی از ارکان تنوع اقتصادی در برنامه توسعه‌ای کنگو 2018-2022 (2018-2022PND) می‌باشد که پروژه مذکور نیز در چارچوب این برنامه می‌گنجد.

مخابرات - کنگو به دنبال حمایت چین برای کاهش شکاف دیجیتال است

جمهوری کنگو به منظور پوشش مناطقی که هنوز به شبکه اینترنت متصل نشده‌اند، از طریق مشارکت برد-برد موجود بین دو کشور، روی کمک چین حساب می‌کند. لئون جاست ایبومبو وزیر پست، مخابرات و اقتصاد دیجیتال کنگو در اولین همایش همکاری چین و آفریقا در مورد سیستم ناوبری ماهواره‌ای که در 5 نوامبر از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، این آرزو را ابراز کرد. وزیر پست، مخابرات و وزارت پست خاطرنشان کرد: از کنگو دعوت شده است تا در این مجمع شرکت کند تا ضمن مشارکت خود، ببیند سیستم ناوبری ماهواره‌ای تا چه حد می‌تواند ارزش افزوده را در چهارچوب یک مشارکت برد-برد در اقتصاد دیجیتال به ارمغان بیاورد. در کشور ما هنوز مناطقی هستند که با شبکه پرسرعت به یکدیگر متصل نیستند. ما باید شکاف دیجیتال را پر کنیم. زیرا علاوه بر بخش ICT، شبکه‌های ماهواره‌ای نیز در کشاورزی با تغییرات آب و هوایی مهم هستند. دو طرف از تقویت همکاری‌ها در این بخش خبر دادند. با باز کردن درهای سیستم ناوبری ماهواره‌ای، چین موافقت می‌کند که فرصت‌های خود را برای تحول دیجیتال از طریق ماهواره، سازگار با سایر سیستم‌های جهانی موجود و استانداردهای بین المللی سازمان بین المللی به آفریقا و جهان ارائه دهد که راه حل‌هایی که در این نشست بر اساس روندهای آتی برای ارتقای پایداری در زمینه‌های زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی، بلکه برای کمک به دستیابی به پنج هدف استراتژی دستور کار Connect 2030، یعنی رشد، شمول، پایداری، نوآوری و مشارکت، پیشنهاد شد. لازم به ذکر است که برای کاهش شکاف دیجیتال، کنگو از قبل دارای یک استراتژی ملی برای توسعه اقتصاد دیجیتال با چهارچوبی جذاب برای سرمایه گذاری خارجی است. وزیر کنگویی اضافه کرد ما هم چنین به ساخت زیرساخت‌های مخابراتی با هدف استقرار منسجم و متوازن محتوا و شبکه‌ها از طریق چشم‌انداز دیجیتال 2025 کنگو و غیره اشاره می‌کنیم. انجمن چین-آفریقا در مورد سیستم ناوبری ماهواره‌ای که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، توسط سنگال و اتحادیه آفریقا (AU) آغاز شد. کنگو به عنوان رئیس فعلی اتحاد آفریقای هوشمند و کمیته فنی اتحادیه AU متخصص در فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در آن شرکت می‌کند.

مناطق ویژه اقتصادی - سازمانی برای تبلیغ "ساخت کنگو"

دبیرخانه دائمی‌ کمیته ملی راهبری جلسه افتتاحیه خود را در 8 نوامبر در برازاویل با مأموریت عملیاتی کردن مناطق ویژه اقتصادی (ZES) برگزار کرد. در جریان کار به ریاست امیل اوسو دبیر دائمی‌ کمیته راهبری ملی، مجمع پس از بررسی، پیش نویس آیین نامه داخلی دبیرخانه دائمی این نهاد SEZ و پیش نویس کنوانسیون توسعه Ouesso SEZ را به تصویب رساند. شرکت کنندگان هم چنین قبل از بحث در مورد تأمین مالی آژانس برنامه ریزی، ارتقاء و توسعه SEZ ها، وضعیت فعلی روابط مشارکت بین کنگو و صندوق توسعه SEZ Pointe-Noire را بررسی کردند. هم چنین اعضای دبیرخانه دائمی از برگزاری کارگاه اعتبار سنجی اسناد آژانس برنامه ریزی، ترویج و توسعه مناطق اقتصادی ویژه، جلسه هیئت مدیره آژانس مذکور و نشست آتی هیئت مدیره آژانس برنامه ریزی، ترویج و توسعه ZES مطلع شدند دبیرخانه دائمی‌ کمیته راهبری به منظور ایجاد انگیزه در جستجوی راه‌حل‌های مناسب برای عملیاتی‌سازی SEZ، در نظر دارد سیاست‌ها و استراتژی‌هایی را برای این مناطق اجرا کند تا وابستگی به نفت را از بین ببرد. از جمله مأموریت‌های دیگر برای جذب سرمایه گذاری از همه نوع در چهار منطقه اقتصادی خاص؛ جذب سرمایه گذاری مستقیم داخلی و خارجی؛ ترویج توسعه تولید و تغییر تدریجی محصولات کشاورزی و منابع طبیعی و رقابت محصولات "ساخت کنگو" که مطابق با استانداردهای کیفیت فنی هستند و نیز ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم، می‌باشد. این نهاد با بهبود امتیازات واردات و تراز پرداخت‌ها، در نظر دارد تنوع بخشی به اقتصاد ملی و صنعتی شدن کشور را در دستور کار خود قرار دهد.

جمهوری آفریقای مرکزی

OCHA: 63 درصد از جمعیت در سال 2022 به کمک‌های بشردوستانه نیاز خواهند داشت

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (OCHA) مروری بر نیازهای بشردوستانه در جمهوری آفریقای مرکزی در روز چهارشنبه 27 اکتبر منتشر کرد. این سازمان تخمین می زند که بیش از نیمی از جمعیت در سال 2022 به کمک‌های بشردوستانه نیاز خواهند داشت و بیش از 2 میلیون نفر در شرایط سخت به کمک نیازمند خواهند بود. وخامتی که تا حد زیادی به شرایط اقتصادی پس از دو سال سخت مرتبط است. دو دلیل اصلی: کووید-19 و احیای مجدد خشونت و درگیری مسلحانه از پایان سال 2020. بسته شدن مسیر اصلی عرضه، کاهش تولید محصولات کشاورزی (40-٪ نسبت به سال 2020)، کاهش جریان تجاری و به طور کلی تولید، همه این عوامل منجر به فشارهای تورمی و کاهش قدرت خرید خانوارها در جمهوری آفریقای مرکزی شده است. گزارش OCHA خاطر نشان می‌کند که عدم رشد در درآمد سرانه در سال 2021 مشابه دو سال 2019 و 2020 می‌باشد.

در یک سال، نسبت افرادی که کمتر از 30000 FCFA در ماه درآمد دارند - حدود 45 یورو - 30٪ افزایش یافته است، در حالی که هزینه متوسط حداقل سبد اقلام در نیمه اول سال 2021، بیست درصد افزایش یافته است که تخمین زده می‌شود که 70000 FCFA، دو برابر بیشتر از درآمد اکثر مردم آفریقای مرکزی است. OCHA هشدار می‌دهد: «در میان‌مدت، بیکاری و از دست دادن درآمد ممکن است احتمال پیوستن مردم به گروه‌های مسلح یا شرکت در فعالیت‌های غیرقانونی را در غیاب چشم‌اندازهای دیگر افزایش دهد. این گزارش می‌افزاید در سال گذشته، نیاز به منابع مادی برای امور بشردوستانه 553 میلیون دلار برآورد شد که تنها 66 درصد تأمین گردید.

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما