معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۲۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۷۵

آلمان گرانترین کشور جهان از نظر قیمت برق مصرفی

بررسی و مقایسه انجام شده پیرامون قیمت برق در 145 کشور دنیا حاکی است که مصرف کنندگان در آلمان باید 31.80 سنت (یورو) برای هر کیلو وات ساعت برق پرداخت کنند حال آن که میانگین بین المللی هزینه برق مصرفی 11.62 سنت یورو می‌باشد.

قیمت برق مصرفی در آلمان به مراتب فراتر از سایر کشورهای جهان است و شهروندان آلمانی جزو کشورهای نخست جهان از نظر فشار وارد شده به مردم از ناحیه قیمت برق می‌باشند. خانوارهای آلمانی مجبورند بیشتر از هر کشور دیگری در جهان برای برق مورد نیاز خود هزینه کنند. بررسی و مقایسه انجام شده پیرامون قیمت برق در 145 کشور دنیا حاکیست که مصرف کنندگان در این کشور باید 31.80 سنت یورو برای هر کیلو وات ساعت پرداخت کنند حال آن که؛ میانگین بین المللی هزینه برق مصرفی 11.62 سنت یورو می‌باشد.
روند صعودی هزینه‌های خانوارهای آلمانی برای دسترسی به برق مورد نیاز خود طی سال های مختلف در نمودار زیر مشخص شده است:

پس از جمهوری فدرال آلمان؛ کشور دانمارک با 29.38 سنتِ یورو در رتبه دوم و سپس؛ بلژیک (26.60 سنت)، جزایر کیمن (25.60 سنت)، کیپ ورد (24.72 سنت)، ایرلند (24.20 سنت) و انگلیس (24.17 سنت) قرار دارند. 

بر اساس همین گزارش؛ قیمت برق در ونزوئلا با وجود تورم شدید در این کشور، بازهم با حدود 0.00036 سنت یورو، ارزان ترین در جهان است و پس از آن سودان با 0.24 سنت، لیبی با 0.38 سنت، ایران با 0.46 سنت، اتیوپی با 0.68 سنت و قرقیزستان با 0.84 سنتِ یورو قرار دارند و خانوارها در این کشورها برای هر کیلو وات ساعت برق، کمتر از یک سنت هزینه می‌کنند.

جالب توجه این که هزینه مصرف کنندگان برق در آمریکا(12.69 سنت) - به عنوان یکی از کشورهای بزرگ صنعتی-  بسیار کمتر از شهروندان آلمانی است و در برخی کشورهای G20 نظیر عربستان سعودی، روسیه، مکزیک، چین، هند، آرژانتین، اندونزی، ترکیه، کانادا و کره جنوبی در ازای هر یک کیلو وات ساعت برق، کمتر از 10 سنت دریافت می‌شود.

چنانچه قرار باشد هزینه برق مصرفی مردم در کشورهای مختلف، بر اساس قدرت خرید ایشان مورد کنکاش و مطالعه قرار بگیرد؛ بازهم مشاهده می‌شود که آلمانی‌ها جزو آسیب پذیرترین مردم (جایگاه پانزدهم در جهان) می‌باشند و در  هیچ کشور دیگر عضو G20 هزینه برق مانند آلمان مردم را متاثر نمی‌کند.

گران ترین کشوردنیا در زمینه قیمت برق مصرفی با احتساب قدرت خرید مردم؛ رواندا(71.86 سنتِ دلار) و پس از آن؛ مالی(65.55 سنت دلار) و بورکینافاسو(62.19 سنت دلار) است.

منبع:  

https://www.verivox.de/strom/verbraucheratlas/strompreise-weltweit

https://www.faz.net/aktuell/finanzen/deutschland-beim-strompreis-global-auf-dem-ersten-platz-17624050.html

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما