معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۳۲

اخبار اقتصادی نیوزیلند

گزیده اخبار اقتصادی نیوزیلند در هفته دوم آبان ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

 برنامه نیوزیلند برای مقابله با تغییرات اقلیمی در جهان

خانم جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند، و آقای جیمز شاو، وزیر تغییرات اقلیمی، اعلام کردند که قرار است این کشور تا سال 2030 میلادی تولید گازهای گلخانه ای را تا 50 درصد کاهش دهد. خانم آردرن در این باره گفت: نقش بهبود یافته نیوزیلند در راستای همکاری جهانی برای مبارزه با تغییرات اقلیمی در جهان برای این است تا بتوانیم از عواقب ناشی از گرم شدن کره زمین و تاثیرات منفی آن بر روی نیوزیلند جلوگیری کنیم. مقابله با تغییرات اقلیمی از جمله اولویت های دولت بوده چراکه بعنوان تهدیدی برای محیط زیست، اقتصاد و زندگی ماست. تقویت مسولیت ما و سرمایه گذاری برای داشتن اقلیمی‌با ثبات بوده که فوایدی برای همه ما در آینده خواهد داشت.

بر اساس معاهده پاریس هر کشور هدفی را تعیین کرده تا در راستای اهداف تعیین شده در این معاهده گام بردارد. پیش بینی شده که تصمیم نیوزیلند در کاهش 50 درصدی تولید گازهای گلخانه ای تا سال 2030 گام بزرگی برای رسیدن به اهداف تعیین شده در معاهده پاریس باشد. خانم آردرن همچنین افزود: پر رنگ کردن نقش نیوزیلند پس از آن شکل گرفت که میزان سرمایه گذاری دولت نیز با افزایش همراه بود. اگرچه نیوزیلند کشوری کوچک است و نقش زیادی در تولید گازهای گلخانه ای ندارد، اما به عنوان کشوری که توسط اقیانوس ها احاطه شده و اقتصادش وابسته به زمین است در برابر اثرات تغییرات اقلیمی مصون نخواهد بود. بنابرین تقویت گام های ما در این راستا ضروریست.

توافقنامه پاریس ۲۰۱۵ متعهد شده بود دما را تا ۲ درجه زیر دمای دوره صنعتی و یا ترجیحا به ۱.۵ درجه برسانند و از کشورها می خواست دما را در همین سطح نگه دارند؛ اگرچه از آن زمان سطح دی اکسید کربن در اتمسفر افزایش یافته و این توافق محقق نشده است. دولت نیوزیلند چندین سیاست را برای برنامه کاهش گازهای گلخانه ای معرفی کرد که شامل وعده ایجاد بخش های عمومی‌بدون کربن تا سال ۲۰۲۵ و خرید وسایل نقلیه عمومی و اتوبوس هایی بدون مصرف سوخت های فسیلی از اواسط این دهه است.

اختصاص 13.2 میلیارد دلار برای استفاده از انرژی پاک در نیوزیلند

آقای جیمز شاو، وزیر تغییرات اقلیمی در نیوزیلند، از اختصاص بودجه 13.2 میلیارد دلاری به سازمان‌های دولتی برای استفاده از انرژی پاک خبر داد. اعلام شده است که این بودجه در راستای طرح دولت در به صفر رساندن میزان کربن در کشور تا سال 2025 میلادی می‌باشد. آقای شاو در این باره همچنین اظهار داشت که 13.2 میلیون دلار دیگر از صندوق 220 میلیون دلاری دولت برای کربن زدایی در بخش دولتی و خرید وسایل نقلیه الکتریکی و جایگزینی برای استفاده از زغال سنگ اختصاص خواهد یافت. قرار است 600 خودروی الکتریکی با استفاده از این بودجه خریداری شود.

وزیر تغییرات اقلیمی در نیوزیلند افزود: دولت ما ده‌ها میلیون دلار برای پروژه‌های انرژی پاک در سازمان‌های دولتی در سراسر کشور اختصاص داده که همین مساله به ایجاد اشتغال و بهبودی شرایط ناشی از شیوع کرونا کمک خواهد کرد. طرح هایی که اعلام کرده ایم مارا به اهداف مورد نظر سال 2025 نزدیک می‌کند. اطمینان دارم که در آینده نزدیک نیز می‌توانیم گام های بیشتری در این زمینه بر داریم.

نیوزیلند توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای را تصویب کرد

آقای فیل توایفورد، وزیر تجارت و رشد صادرات نیوزیلند، اعلام کرده که این کشور توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای (RCEP) را تصویب کرده است. آقای توایفورد در این رابطه گفت: "تصویب این توافقنامه در کنار استرالیا موجب اجرایی شدن بزرگترین توافق تجارت آزاد جهان تبدیل شده و بهبود وضعیت اقتصادی کشور را تسریع خواهد بخشید. به واسطه این توافقنامه، کسب و کارها می‌توانند از منافع بسیار خوبی بهره مند شوند." به واسطه این توافقنامه، صادرکنندگان نیوزیلندی می‌توانند به بازارهای سایر کشورهای منطقه به آسانی دسترسی داشته باشند.

آقای توایفورد همچنین اظهار داشت: منافع بسیار زیادی نصیب صنایع پایه در کشور می‌شود. برای مثال، مسولان گمرک می‌توانند کلاهای وارداتی به کشور را با سرعت بسیار زیادی ترخیص کنند. همین موضوع در میزان زمان و هزینه بسیار صرفه جویی خواهد شد. همچنین، صنعت گوشت به طور خاص به دلیل حذف تعرفه برخی از محصولات گوشتی به اندونزی سود خواهد برد. این توافق همچنین به کسب ‌و کارهای ما این امکان را می‌دهد تا از طریق زنجیره‌های تامین منطقه‌ای بهتر به یکدیگر متصل شده و اطمینان بیشتری را برای صادرکنندگان در شرایط سخت کنونی در جهان فراهم شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما