معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۰

اخبار اقتصادی سنگال

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سنگال در هفته دوم آبان ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

تأمین مالی 8 پروژه سنگالی توسط بانک توسعه اسلامی

آمادو هات، وزیر اقتصاد، برنامه‌ریزی و همکاری سنگال، در ملاقات با محمد الجاسر رئیس گروه بانک توسعه اسلامی، اصلاحیه‌های مربوط به تأمین مالی 75.2 میلیون دلاری برای 8 پروژه در سنگال را به امضاء رساند.

 وام 80 میلیون دلاری کره جنوبی به سنگال با بهره صفر درصدی و بازپرداخت 40 ساله

 مکی سال رئیس جمهور سنگال در مراسم گذاشتن سنگ بنای مرکز ملی آنکولوژی سنگال که با حضور سفیر کره جنوبی انجام شد، ضمن تقدیر از حمایت ارزشمند دولت کره، اظهار داشت: تأمین مالی این پروژه در قالب وام 47 میلیارد فرانک سیفایی (80 میلیون دلار) از جانب دولت کره جنوبی با بهره تقریباً صفر درصد و برای یک دوره تنفس 15 ساله و بازپرداخت 40 ساله انجام‌شده است. قرار است ساخت مرکز ملی مبارزه با سرطان سنگال ظرف 24 ماه به پایان برسد.

 درخواست رئیس جمهور سنگال برای حفاظت از جنگل‌ها و مراتع

رئیس جمهور مکی سال در جلسه هیئت‌وزیران از دولت خواست تا "کنترل و نظارت بر بهره‌برداری از منابع معدنی و معادن را به‌منظور حفظ جنگل‌ها، مراتع و اکوسیستم‌های آبی و همچنین محیط‌زیست جمعیت مستقر در مناطق معدنی کشور تقویت کند. وی متذکر شد مردم این مناطق بشدت آسیب‌دیده هستند و از پیامدهای منفی زیست‌محیطی، بهداشتی و اجتماعی رنج می‌برند. وی گفت: در این مناطق، روستاها اغلب در معرض جابجایی فیزیکی و رانش زمین هستند. بدین منظور، دولت باید راه‌کاری برای جبران خسارات افراد آسیب‌دیده فراهم کند.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اظهار خرسندی از رتبه مطلوب سنگال در گزارش موسسه اعتبار سنجی اقتصادی بین‌المللی Itie،  نود و سه از صد در میان 55 کشور( از وزرای نفت، معادن، شیلات، محیط‌زیست و توسعه پایدار و وزیر دارایی و بودجه درخواست نمود تا ضمن تشکیل جلسات مداوم کمیته ملی Itie، در جهت بهبود شاخص‌های اقتصادی کشور تا سال 2024 تمامی تلاش خود را بر طبق توصیه‌های موسسه مذکور بکار گیرند.

برگزاری همایش بین‌المللی نفت، گاز و انرژی در سنگال

آیساتو صوفی گلادیما وزیر نفت و انرژی طی یک نشست خبری اعلام کرد: سنگال طی روزهای 13 الی 14 دسامبر 2021 میزبان نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و انرژی Msgbc در مرکز همایش‌های بین‌المللی Abdou Diouf در Diamniadio است. وی افزود: دستاوردهای این همایش شامل جذب منابع مالی خارجی برای توسعه و استخراج میدان‌ها نفتی مشترک با کشورهای موریتانی، گامبیا، گینه بیسائو و گینه کوناکری خواهد بود. وی در ادامه گفت: ما به‌تدریج از یک دوره بسیار دشوار خارج می‌شویم؛ دوره‌ای که شاهد کاهش یا حتی توقف فعالیت‌های متعدد اقتصادی در سراسر جهان بودیم که تأثیر زیادی بر اقتصاد جهانی داشت و شامل کشور ما نیز شد بطوریکه کندی در فعالیت‌های اقتصادی جهانی بر پروژه‌های اقتصادی ما نیز تأثیر مستقیم گذاشته است. وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: برگزاری این رویداد به احیای این بخش و به‌ویژه جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی کمک می‌کند. انتخاب سنگال به‌عنوان میزبان این همایش مؤید پیشرفت‌های قابل‌توجه کشور ما در بخش انرژی است. سرمایه‌گذاری‌های عمده‌ای که در سال‌های اخیر به‌عنوان بخشی از برنامه سنگال نوظهور (PSE) انجام‌شده، چشم‌انداز خوش‌بینانه بهره‌برداری از میدان‌ها نفت و گاز تا سال 2032 و همچنین اقدامات قابل‌توجه درزمینهٔ انرژی‌های تجدید پذیر همگی در این راستا قابل ارزیابی است. وی در انتها خاطرنشان نمود این همایش در یک نقطه عطف تعیین‌کننده در قاره سیاه، زمانی که جهان نیاز به انتقال انرژی و مبارزه با تغییرات آب و هوایی دارد، برگزار خواهد شد. وی گفت: همان‌قدر که ما نیاز به مبارزه با گرمایش جهانی و تخریب محیط‌زیست داریم، باید در تولید و انتقال انرژی‌های پاک مانند گاز سرمایه‌گذاری کنیم. شایان‌ذکر است این رویداد یکی از اولین همایش‌های بزرگ انرژی در قاره آفریقا است که در آن بیش از 1000 شرکت‌کننده و 150 شرکت داخلی و خارجی حضور خواهند یافت.

 تلاش زنان کارآفرین سنگال برای توسعه کسب‌وکارهای اینترنتی

مدیر انجمن زنان کارآفرین در منطقه اوج (Ong Energy 4 Impact (E4I اظهار داشت: پروژه‌هایی برای اشتغال و کسب‌وکار زنان با استفاده از شبکه اینترنت در دست اقدام است. به گفته ژان سزار ندیون، هماهنگ‌کننده سرویس نظارت بر کسب‌وکار E4I، این پروژه به زنان اجازه می‌دهد تا فروش اجناس تولیدی خود را با استفاده از اینترنت توسعه دهند. وی طی یک سخنرانی در جمع تعدادی از این زنان در مناطق Thiès و Mbour، گفت که به 70 زن بعد از آموزش‌های لازم در بازاریابی اینترنتی تبلت داده‌شده است. وی افزود: تجهیزات لازم برای فروش محصولات تولیدی نیز در اختیار آنها قرار گرفت. در همین راستا دومینیک تیاو، مشاور مدیریت کسب‌وکار در دفتر E4I نیز گفت: شبکه‌سازی اینترنتی به این کارآفرینان اجازه می‌دهد تا از طریق گروه‌های واتس اپ درزمینهٔ کارآفرینی، بازاریابی و سایر موارد مرتبط با یکدیگر تبادل تجربه کنند تا دریابند چگونه می‌توان به این زنان کمک بیشتری نمود. وی خاطرنشان ساخت یک سری دوره‌های آموزشی نیز برای زنان به مدت 3 سال برنامه‌ریزی‌شده است. این آموزش‌ها آنها را قادر می‌سازد تا بتوانند با دیگر کارآفرینان مشارکت ثمربخشی ایجاد کنند. درمجموع 306 زن کارآفرین تحت حمایت E4I در چندین منطقه روستایی سنگال از این آموزش‌ها بهره‌مند شده‌اند.

 آغاز مطالعات اجرایی طرح توسعه منطقه داگا - خولپا

طرح اولیه مطالعات اجرایی فاز اول اجرای طرح توسعه منطقه داگا- خولپا با در نظر گرفتن اعتبار مالی لازم طی جلسه کمیته مالی مربوطه ارائه شد. هزینه طرح توسعه که برای این منطقه 400 هکتاری ارائه‌شده، 37 میلیارد یورو برآورد شده است. به گفته آل مالیک فال مدیر مالی پروژه، این هزینه مربوط به "مطالعات، شبکه‌های اولیه و ثانویه" است. بر این اساس در جزایر این منطقه جاده احداث خواهد شد و عملیات لوله رسانی آب نیز به مرحله اجرا درخواهد آمد. با در نظر گرفتن مشکل عمده بروز سیل، توصیه‌شده است برای حل قطعی این مشکل، کانال‌های زهکشی به سمت دریا احداث شود. براساس طرح مذکور احداث نیروگاه خورشیدی، پست برق‌رسانی و موسسه اسلامی نیز پیش‌بینی‌شده است. از سوی دیگر در دو منطقه در نظر گرفته‌شده، به ترتیب 1000 و 2000 واحد مسکونی احداث خواهد شد که طی سال‌های آینده به 10000 واحد افزایش خواهد یافت. بنا بر اظهار مدیرکل شرکت توسعه اراضی و نوسازی شهری تا چند ماه دیگر، فراخوان مناقصه برای شرکت‌های داخلی و بین‌المللی به‌منظور سرمایه‌گذاری داده می‌شود.

 اعطای کمک‌های ژاپن برای حمایت از تولید محصولات کشاورزی سنگال

موسی بالده وزیر کشاورزی و توسعه روستایی سنگال در مراسم اهدای 100 دستگاه خرمن‌کوب و 70 دستگاه برنج‌کوب توسط آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن JICA که با حضور سفیر ژاپن در سنگال برگزار شد طی سخنانی گفت: این اقدام بسیار ارزشمند است. این امر به نحو قابل‌توجهی میزان بهره‌وری تولیدات کشاورزی را افزایش می‌دهد. ما طی سال‌های اخیر به دلیل نبود تجهیزات خرمن‌کوبی و فرآوری محصولات کشاورزی و دامی متحمل خسارات گسترده‌ای شده‌ایم. وی در ادامه گفت: سال گذشته با همه‌گیری بیماری کرونا، دولت تلاش‌های زیادی جهت دریافت کمک‌های جهانی برای توسعه بخش کشاورزی به‌منظور تجهیز ماشین‌آلات کشاورزی ازجمله خرید کمباین برای زیر کشت بردن دره رودخانه سنگال و حوضه آنامبه انجام داد. از سوی دیگر اجرای برنامه‌های توسعه‌ای این بخش به تقویت امنیت غذایی کشور کمک قابل‌توجهی خواهد کرد. تاتسو آرای نیز طی سخنانی گفت: این اقدام الگویی از مشارکت مؤثر در روابط دو کشور محسوب می‌شود. وی افزود: این تجهیزات برای بهبود بهره‌وری کشاورزی در تمام مناطق کشور توزیع می‌شود و ژاپن می‌تواند از این طریق در توسعه بخش کشاورزی سنگال ازجمله تولید برنج که غذای اصلی مردم محسوب می‌شود مشارکت مؤثری داشته باشد. وی در ادامه گفت: کشورش متعهد است از سنگال که تلاش‌هایش برای دستیابی به خودکفایی غذایی به‌شدت تحت تأثیر بیماری کرونا قرارگرفته است حمایت کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما