معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۷۱

اخبار اقتصادی اوکراین

گزیده اخبار اقتصادی اوکراین در هفته دوم آبان 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اوکراین در انتظار بحران اقتصادی ناشی از افزایش شدید قیمت حامل های انرژی

ویکتور سکارشوسکی تحلیلگر انستیتوی « GrowFord» معتقد است: عدم سوددهی و حتی ضرردهی صنایع و موسسات اوکراینی باعث خواهد شد تا اقتصاد کشور با مشکل مواجه شود. فدراسیون کارفرمایان اوکراین اخیراً نظرسنجی در میان موسسات در بیست حوزه اقتصادی انجام داد که در نتیجه آن مشخص شد 90% موسسات و صنایع در محدوده زیاندهی قرار دارند و به زودی ورشکست می‌شوند. به اعتقاد سکارشوسکی این وضعیت منجر به افزایش بیکاری خواهد شد و فشار بیشتری بر بودجه کشور وارد خواهد کرد؛ زیرا منجر به افزایش پرداخت یارانه‌ها می‌شود. دمیترو الینیک رئیس فدارسیون کارفرمایان اوکراین نیز ابراز عقیده کرد کشور به دلیل افزایش بی سابقه قیمت حامل های انرژی، در انتظار بحران اقتصادی جدیدی است که افزایش شدید قیمتها و موجی از ورشستگی‌ها را به همراه خواهد داشت.

http://newformat.info/news/ukrainu-chekaie-serjozna-ekonomichna-kriza-cherez-rekordni-cini-na-naftu/

 

شرکت «نفت و گاز اوکراین» در نیم سال 1.65 میلیارد گریونا ضرر کرده است

شرکت ملی سهامی «نفت و گاز اوکراین» در دوره زمانی ژانویه – ژوئن سال 2021 نزدیک به یک میلیارد و 650 میلیون گریونا متضرر شده است. در مقایسه با نیم سال نخست سال 2020، زیان خالص این شرکت به یک هفتم تقلیل یافته است. سود تحصیلی شرکت «نفت و گاز اوکراین» در شش ماه نخست امسال بدون کسر هزینه‌ها 6.45 میلیارد گریونا اعلام شد. این در حالیست که این شرکت در نیم سال نخست سال گذشته 12.61 میلیارد گریونا ضرر کرده بود. درآمد فروش شرکت «نفت وگاز اوکراین» در نیمه نخست امسال با 47.8% رشد در مقایسه با سال گذشته به رقم 105.56 میلیارد گریونا رسید.

https://www.ukrinform.ua/rubric-economy/3340715-naftogaz-narahuvav-165-milarda-zbitkiv-za-piv-roku.html

 

سازمان آمار آهنگ رشد دستمزدها و حقوق معوقه را اعلام داشت

سازمان دولتی آمار اعلام کرد: جمع دیون شرکت ها و موسسات در حوزه دستمزدها و حقوق معوقه کارکنان تا اول اکتبر امسال 4 میلیارد و 4 میلیون گریوناست. در همین حال سطح پرداخت ها در اوکراین در ماه سپتامبر به میزان 1.9% بهبود یافت. بیشترین دیون مربوط به حقوق معوقه کارکنان در بخش صنایع ثبت شد. استان دانتسک 22% دیون و بدهی‌های معوقه در پرداخت دستمزدها را به خود اختصاص داده است.

https://aspi.com.ua/news/ekonomika/derzhstat-nazvav-riven-zrostannya-zaborgovanosti-po-zarplatakh-v-ukraini-u-2021-roci#gsc.tab=0

 

بانک مرکزی: رشد عرضه پول امسال به 10.7 درصد رسید

بانک مرکزی در پیش بینی‌های خود درباره شاخص های اقتصاد کلان کشور تجدید نظر نمود و اعلام کرد: رشد عرضه پول تا آخر امسال به 10.7% و در سال آینده به 12.5% خواهد رسید. این در حالیست که در پیش بینی قبلی بانک در ماه جولای این میزان برای امسال 13.8% و برای سال آینده 10.9% اعلام شده بود. لازم به ذکر است که عرضه پول در سال 2019 نزدیک به 12.6% و در سال گذشته 29.6% رشد کرد. بر اساس پیش بینی‌های بانک مرکزی پایه پولی در سال آینده 14.4% افزایش خواهد یافت و در سال آینده 8.2% پیش بینی شد. در پیش بینی ماه جولای رشد این شاخص برای امسال 17.9% و برای سال آینده 7.9% برآورد شده بود. پایه پولی در سال 2019 و 2020 به ترتیب 9.2% و 24.8% افزایش یافت.

https://finbalance.com.ua/news/nbu-zrostannya-hroshovo-masi-v-2021-rotsi-spovilnitsya-do-107

 

یرماک درباره وجود گاز کافی برای فصل گرمایشی پیش رو اطمینان داد

آندری یرماک رئیس دفتر ریاست جمهوری اطمینان داد که حجم کافی گاز طبیعی برای فصل گرمایشی امسال در کشور وجود دارد. وی در نشست کنگره حکومتهای محلی و منطقه ای در اودسا گفت: من تاکید می‌کنم که گاز کافی در اوکراین برای گذراندن فصل گرمایشی جاری وجود دارد. وی ضمن اشاره به تفاهمنامه امضا شده میان مقامات مناطق خودگردان درباره تعیین مکانیسم ها و ترتیب آماده سازی برای فصل گرمایشی، گفت: برخی از مقامات تفاهمنامه مذکور را نقض می‌کنند و در نتیجه این امر باعث افزایش تعرفه‌ها می‌شود. مسئولان باید تمام تلاش خود را انجام دهند تا تعرفه‌ها رشد نکنند.

https://www.ukrinform.ua/rubric-economy/3341404-ermak-zapevnae-so-v-ukraini-dostatno-gazu-dla-prohodzenna-opaluvalnogo-sezonu.html

 

معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد استعفا داد

الکسی لوچنکو معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد اوکراین استعفانامه خود را امضا و تحویل داد. تاراس ملنیچوک نماینده دولت در پارلمان اعلام کرد: لوبچنکو استعفانامه خود را به شورایعالی تحویل داده است. شورای عالی باید استعفای او را تایید و تصویب کند. لازم به ذکر است که فراکسیون حزب «خادم ملت» در نشست خود اعلام کرده بود که قصد دارد لوبچنکو را از مقام وزارت اقتصاد عزل کند.

https://babel.ua/news/72278-ministr-ekonomiki-oleksiy-lyubchenko-podav-zayavu-pro-zvilnennya

 

افزایش امور عمرانی از آغاز امسال

سازمان دولتی آمار اعلام کرد: ارزش حجم امور ساختمانی و عمرانی انجام شده در دوره زمانی 9 ماه نخست امسال 149.1 میلیارد گریونا بوده که 33.1% امور عمرانی انجام شده مربوط به احداث ابنیه و تاسیسات نوساز، 41.3% تعمیرات و 25.6% نوسازی و تجهیز بوده است. میزان امور عمرانی انجام شده در مقیاس سالانه سپتامبر امسال به سپتامبر سال قبل 10.1% رشد داشت. در همین حال رشد این امور از آغاز سال 3.2% اعلام شد. بر اساس آمار مذکور امور عمرانی مربوط به احداث ابنیه و ساختمان‌های مسکونی جدید از آغاز سال 18.4% رشد داشت.

https://stroyobzor.ua/ru/kiev/news-industry/s-nachala-goda-obemy-zhilogo-stroitelstva-uvelichilis-na-18

 

گریونا پایدارتر از پیش بینی‌ها : ارزش گریونا تا آخر سال

گریونا تا آخر امسال بیشتر از آنچه انتظار می رفت و پیش بینی می‌شد ثبات خواهد داشت و در حال حاضر در کشور تراز مثبت قابل توجهی در تراز پرداختی دولت مشاهده می‌شود. بوریس کوشنیروک کارشناس اقتصادی معتقد است: تراز مثبت پرداختی‌ها ناشی از چندین عامل بوده است: نخست، انتقال و حواله‌های اتباع اوکراینی که در خارج از کشور شاغل هستند. بنا به ارزیابی کارشناسان حجم انتقالات و حواله‌های ارزی از خارج به اوکراین تا آخر امسال به 13 میلیارد دلار خواهد رسید. دوم، قیمت بالای حامل های انرژی که به دلیل آن واردات حامل های انرژی به شدت کاهش خواهد یافت و تولید کنندگان اوکراینی اعلام کرده اند که به احتمال بسیار خطوط تولید خود را متوقف می‌کنند؛ زیرا توانایی پرداخت بهای گاز به قیمت های کنونی را ندارند. عامل سوم کاهش واردات کالاهای مصرفی به دلیل محدودیت های قرنطینه ای است و چهارمین دلیل برخلاف کاهش واردات حامل های انرژی و همچنین کالاهای مصرفی، صادرات اوکراین و درآمد کشور از محل صادرات که همچنان در سطح پیش بینی شده خواهد بود. این کارشناس افزود: با توجه به دلایل فوق، نرخ برابری گریونا تا آخر سال ثبات خواهد داشت و ارزش آن در برابر دلار به 29 گریونا یا حتی 27 گریونا که قبلاً پیش بینی شده بود، کاهش نخواهد یافت.

https://telegraf.com.ua/jekonomika-i-finansy/2021-11-01/5687301-grivna-stabilnee-chem-ozhidalos-kakim-budet-kurs-dollara-k-kontsu-goda

 

افزایش قیمت محصولات غذایی برای تهیه «بورش» اوکراینی

قیمت مجموعه محصولات غذایی برای تهیه سوپ «بورش» اوکراینی به عنوان یک شاخص بار دیگر افزایش یافت. در حالی که تهیه «بورش» برای 4 نفر در ماه اکتبر بیش از 65 گریونا تمام می‌شد، هم اکنون با افزایش قیمت چغندر، هویچ و کلم، این میزان گرانتر شده است. تنها قیمت چغندر 5% نسبت به ماه گذشته افزایش یافته است. در مقیاس سالانه قیمت چغندر 62%، هویج 35%، کلم 34%، گوشت 4.5%، پیاز 84% و روغن نباتی 50% در طول یک سال گذشته فزایش قیمت داشته اند.

https://tsn.ua/groshi/v-ukrayini-podorozhchali-ovochi-borschovogo-naboru-u-skilki-obiydetsya-strava-1900051.html

 

وزارت دارایی هزینه‌ها و درآمد بودجه در 10 ماه گذشته را اعلام کرد

وزارت دارایی اعلام کرد: بر اساس داده‌های خزانه داری کل کشور در ماه اکتبر امسال 78.8 میلیارد گریونا واریز شده که برنامه درآمدهای بودجه در این ماه به میزان 102.3% اجرا شده است که نشان دهنده 1.7 میلیارد گریونا درآمد بیشتر از برنامه است. بیشترین درآمد مربوط به اخد مالیات بود که 38.6 میلیارد گریونا اعلام شد. درآمد بودجه از محل گمرک هم در ماه اکتبر 37 میلیارد گریونا اعلام شد. در مجموع در 10 ماه نخست امسال بودجه دولتی 862.1 میلیارد گریوا درآمد داشت. هزینه‌های بودجه دولتی هم در همین مدت 921.5 میلیارد گریونا اعلام شد که 92.7% برنامه‌هاست.

https://finbalance.com.ua/news/minfin-vidatki-derzhbyudzhetu-za-10-misyatsiv---na-73-menshi-vid-planu-zapozichennya---na-234

 

تعرفه برق در اوکراین گرانتر از بسیاری از کشورهای اروپایی

میانگین قیمت برق در اوکراین در تاریخ 2 نوامبر در بازار بورس «تحویل برای شبانه روز آتی» در سامانه واحد انرژی برق کشور به 3224.54 گریونا به ازای هر مگاوات ساعت افزایش یافت. این تعرفه با توجه به نرخ بانک مرکزی معادل 105 یورو به ازای هر مگاوات ساعت برق است. برای مقایسه این قیمت حتی بیشتر از کشورهای لیتوانی (86.84 یورو) و فنلاند (55.65 یورو) است. یک ماه قبل تعرفه برق در اوکراین 1947.29 گریونا یا 63.53 یورو به ازای یک مگاوات ساعت برق بود.

https://news.obozrevatel.com/economics/economy/elektrichestvo-v-ukraine-podorozhalo-i-stoit-dorozhe-chem-v-es-nazvanyi-tsifryi.htm

 

توضیحات شمیگال درباره احتمال قطعی برق و گاز در زمستان

نخست وزیر در جلسه توجیهی پس از سفر کاری به استان زاپاروژیا اعلام کرد: هیچ قطعی برق و گاز در فصل گرمایشی پیش بینی نمی‌شود. وی گفت: اعلام می‌کنم که هیچ قطعی گاز و برق پیش بینی نشده  و 99%  موسسات گرمایش مرکزی برای زمستان آماده اند و نزدیک به 80% شهرها هم اکنون فصل گرمایش را آغاز کرده اند. وی افزود: در فصل گرمایشی جاری 14 واحد از 15 واحد تولید نیرو در نیروگاه‌های اتمی فعالند و بر اساس روش «1+13» - 13 واحد در مدار اصلی تولید و یک واحد ذخیره که پوشش دهنده خطرات احتمالی یا نیاز به تعمیرات اضطراری دیگر واحدها – در مدار تولید هستند برق تولید می‌شود. ما می دانیم که برق مصرف کنندگان خانگی و صنعتی در طی این فصل گرمایش به میزان کفایت و به راحتی توسط بخش انرژی اتمی ما تامین خواهد شد.

https://parlament.ua/news/shmigal-rozpoviv-chi-budut-cziei-zimi-vidklyuchennya-gazu-ta-elektroenergii/

 

شورایعالی اوکراین لایحه بودجه سال آینده را در شور نخست تصویب کرد

شورایعالی اوکراین با رای موافق 273 نماینده پارلمان کلیات لایحه قانونی 5600 (لایحه بودجه سال 2022) را تصویب نمود. روسلان استفانچوک اعلام کرد: دولت باید لایحه بودجه را اصلاح و برای تصویب در شور بعدی به پارلمان ارایه کند.

https://censor.net/ru/n3297206

 

کمبود ذغال سنگ در اوکراین و خطر وقفه در فصل سرما

اوکراین فصل سرما را در حالی آغاز کرده که دارای ذخایر ذغال سنگ به میزان کافی نیست. تلاشهایی در جریان هستند تا کمبود ذغال سنگ با واردات از قزاقستان و آمریکا جبران شود. ذخایر ذغال سنگ در انبارهای نیروگاه‌های حرارتی همچنان رو به کاهش هستند و بر اساس داده‌های ارایه شده از سوی «اوکرانرگو» در اول نوامبر، میزان این ذخایر از 583.4 هزار تن به 542.8 هزار تن کاهش یافته است. ذخایر گاز ذغال سنگ نیز 402.9 هزار تن اعلام شد. در تاریخ مذکور میزان ذخایر موجود ذغال آنتراسیت 139.9 هزار تن بود. بدین ترتیب میزان ذغال سنگ موجود نسبت به ماه سپتامبر نزدیک به 21% کاهش یافته است. در شرایط کنونی امید اصلی برای تامین بدون وقفه برق به نیروگاه‌های اتمی است. بر همین اساس شرکت ملی تولید نیروی اتمی «انرگواتم » برنامه‌های تعمیرات دوره ای واحدهای اتمی را به گونه ای تنظیم کرده بود تا در فصل گرمایشی 14 واحد از 15 واحد موجود فعال باشند.

https://www.rbc.ua/rus/news/ukraine-nehvatka-uglya-risk-sryva-otopitelnogo-1635850035.html

 

چرنیشوف: تعرفه‌های گرمایش برای مشترکان عادی افزایش نخواهد یافت

آندری چرنیشوف وزیر توسعه جوامع محلی و مناطق اعلام کرد: تعرفه‌های گرمایشی در هیچ یک از استان‌های کشور افزایش نخواهد یافت. وی گفت: تعرفه گرمایشی برای مشترکان عادی در هیچ یک از استانهای اوکراین افزایش نخواهد یافت و این مهم در تفاهمنامه امضا شده توسط کنگره حکومتهای منطقه ای و شهری وابسته به ریاست جمهوری امضا شده است. یکی از شروط این سند اجرای آن در تمام کشور است. لازم به ذکر است که هیات وزیران و شرکت ملی سهامی «نفت و گاز اوکراین» و اتحادیه شهرهای اوکراین تفاهمنامه ای در زمینه تعامل و همکاری برای حفظ تعرفه‌های گرمایشی امضا کرده اند.

https://censor.net/ru/news/3297357/tarify_na_otoplenie_dlya_naseleniya_ne_budut_povyshatsya_ni_v_odnom_iz_regionov_chernyshov

 

وزارت اقتصاد سقف قیمت های بنزین را ارتقا داد

وزارت اقتصاد اوکراین اعلام کرد: میانگین قمیت هر لیتر بنزین در اوکراین 28.40 گریونا و متوسط قیمت هر لیتر گازوئیل 24.90 گریوناست. مطابق با احتساب حداکثر سود مجاز، سقف نهایی قیمت بنزین 33.40 گریونا  و هر لیتر گازوئیل 31.90 گریونا به ازای هر لیتر خواهد بود.

https://biz.censor.net/news/3297356/minekonomiky_zbilshylo_granychni_tsiny_na_benzyn_na_pochatok_lystopada

 

افزایش قیمت جو و گندم در بنادر اوکراین

قیمت گندم و جو در بنادر اوکراین افزایش یافتند. قیمت گندم علوفه در بندر نیکولایف به میزان 39 گریونا در تن افزایش یافت و به رقم 8015 گریونا رسید. گندم دامی در بندر اودسا 47 گریونا گرانتر شد تا قیمت آن در این بندر برای تحویل به 8080 گریونا در تن برسد. گندم درجه دو نیز افزایش قیمت داشت و در بندر نیکولایف به 8464 گریونا و در بندر اودسا به 8688 گریونا به ازای تن رسید. قیمت جو نیز در دو بندر مذکور به ترتیب به 7453 گریونا و 7442 گریونا بابت هر تن افزایش یافته است. قیمت های مذکور تحت شرایط تحویل « CPT» اعلام شده اند.

https://elevatorist.com/novosti/13722-v-portah-ukrainyi-vyirosli-tsenyi-na-pshenitsu-i-yachmen

 - نرخ تسعیر هر دلار معادل 26.19 گریونا و هر یورو معادل 30.28 گریونا محاسبه می‌شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما