معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۲۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۵۶

برند «ساخت مالزی»

"برندسازی" نقش مهم و قابل توجهی در محیط رقابتی کسب و کارهای امروز ایفا می‌کند. کسب و کارها به طور فزاینده ای بر قدرت برندهای خود برای اطمینان از سودآوری و تداوم تکیه دارند و همین عوامل، نیاز به ایجاد نشان ملی برند را در کشورها ایجاد کرده است. مالزی با درک این مساله که فضای تجاری با کشورهایی چون ویتنام، اندونزی و تایلند سخت تر و رقابتی تر شده است، اخیرا برنامه عملیاتی پنج ساله ای را به منظور تقویت رقابت‌پذیری و رتبه‌بندی صادرات این کشور آغاز کرده است. طرح تجارت ملی مالزی ، برنامه‌ها و راهبردهای مختلفی را برای ترویج نام تجاری «ساخت مالزی» و سوق دادن شرکت ها به دیجیتالی شدن و تجارت الکترونیک، در نظر گرفته است. برندهای مالزیایی به دلیل رقابت پذیری، کیفیت و تلاش برای بهره بردن از نوآوری معروف شده اند. شرکت‌ها نیز با استقبال از تعامل با شرکای خارجی هم در سطح بهره گیری از فناوری و هم تلاش برای تولید مشترک، از جهانی شدن استقبال می‌کنند.

درباره علامت ملی برند مالزی

برنامه گواهینامه علامت تجاری ملی مالزی در 2 مارس 2009 توسط دکتر نازرین شاه، سلطان فعلی ایالت پراک به طور رسمی راه اندازی شد. در سالهای اخیر نیز سازمان شرکت های کوچک و متوسط (SME Corporation) مالزی، با همکاری سازمان استاندارد این کشور ( SIRIM QAS International Sdn. Bhd) برنامه نشان ملی مالزی را توسعه داده است و توسعه برندهای مالزی برای مطابقت با استانداردها و کیفیت بین المللی را ترویج می‌کند. برنامه صدور گواهینامه استاندارد تلاشی برای کمک به برندهای مالزیایی برای افزایش دسترسی به بازار و رقابت در یک پلت فرم جهانی است.

سازمان‌های شرکت‌کننده با رعایت معیارهای لازم می‌توانند نشان ملی برند مالزی را روی بسته‌بندی محصول و نمونه‌های بازاریابی خود به نمایش بگذارند. نشان ملی برند مالزی؛ نشان دهنده بالاترین استاندارد و کیفیت در این کشور است. از طریق این ارتباط، برندهای محلی بیشتری قادر خواهند بود فرصت هایی را برای ایجاد ارزش برند و بالا بردن کیفیت محصول داشته باشند.

از جمله پیش نیازهای هر شرکتی برای دریافت گواهینامه مورد اشاره، داشتن موارد زیر است:

  • حداقل داشتن رتبه 3 ستاره تحت برنامه رتبه بندی SME Corp's SCORE
  • داشتن یکی از استانداردهای کیفی موجود مانند ISO 9000
  • شرکت های مواد غذایی لازم است گواهی HACCP یا ISO 22000را داشته باشند
  • برای شرکت های زنجیره تامین خودرو گواهی  IATF 16949 لازم است
  • شرکت های تجهیزات پزشکی نیازمند گواهی استاندارد ISO 13485 هستند
  • شرکت های تجاری باید براساس قانون شرکتها 1965 (قانون 125)، یا Registration of Business Act 1965 (قانون 197) و یا گواهی فعالیت از نهادهای حرفه ای را داشته باشند
  • سهم طرف مالزیایی در آن شرکت بیش از 60 درصد باشد
  • کسب و کار باید از محل قانونی فعالیت کند
  • شرکت باید دارای یک برند ثبت شده باشد
  • شرکت باید برای سه (3) سال متوالی عملکرد تجاری خوبی داشته باشد (شامل تمامی جنبه‌ها مانند فروش، سود و گردش مالی)
  • شرکت باید هویت مالزیایی را به تصویر بکشد که با نام شرکت، نام تجاری و/یا نشان تجاری نشان داده شود. این شرکت باید عناصر/ هویت/ فرهنگ مالزیایی را به نمایش بگذارد و نباید معرف و مبلغ محصولات و خدمات کشورهای دیگر باشد.

براساس رتبه بندی که مرکز برند مالی آسیا پاسفیک[1] از ارزش برندهای مالزی ارائه داده پتروناس همچنان با ارزش ترین برند مالزی است. به گفته این مرکز، در نتیجه بحران ناشی از کرونا، ارزش کل 100 برند برتر مالزی در سال 2021 با 12 درصد کاهش نسبت به سال گذشته به 49.3 میلیارد دلار آمریکا رسیده است. پتروناس به عنوان با ارزش ترین برند مالزی برای یازدهمین سال متوالی در رتبه اول قرار دارد و ارزش نام تجاری آن 12.0 میلیارد دلار آمریکا برآورد شده است.

در رتبه بندی Brand Finance در خصوص 100 برند برتر مالزی در سال 2021، 10 برند برتر مالزی 63 درصد از ارزش کل برند را در اختیار دارند، در حالی که 50 برند پایین تنها 7 درصد از ارزش کل برند را تشکیل می دهند. تمامی 10 برند برتر توانسته اند جایگاه خود را نسبت به سال گذشته حفظ کنند و در رتبه بندی 100 برتر امسال هیچ ورودی جدیدی وجود ندارد. PETRONAS، Maybank و Genting بار دیگر به عنوان 3 برند برتر مالزی در سال جاری با مجموع ارزش نام تجاری نزدیک به 19 میلیارد دلار تسلط دارند، در حالی که 7 برند باقی مانده در 10 برند برتر نیز جایگاه خود را در رتبه بندی با یک نام تجاری ترکیبی حفظ کردند. بعد از پتروناس با ارزش نام تجاری 12.0 میلیارد دلار، Maybank جایگاه دوم (ارزش برند 3.7 میلیارد دلار آمریکا) را حفظ کرده و پس از آن Genting (ارزش برند 3.1 میلیارد دلار آمریکا) در رتبه سوم قرار دارد.

علاوه بر اندازه گیری ارزش کلی برند، Brand Finance همچنین قدرت نسبی برندها را از طریق یک کارت امتیازی متوازن از معیارهای ارزیابی سرمایه گذاری بازاریابی، ارزش ویژه سهامداران و عملکرد تجاری تعیین می‌کند. در کنار پیش بینی درآمد، قدرت برند یک محرک مهم برای ارزش برند است. بر اساس این معیارها، دیجی عنوان قوی ترین برند مالزی را از پتروناس با امتیاز شاخص قدرت برند 87.3 (BSI) از 100 و رتبه قدرت برند AAA مربوطه، پس گرفت. امتیاز BSI پتروناس 87.0 است و Maybank با امتیاز 86.8 BSI با اندکی پس از آن قرار دارد.

[1] Brand Finance Asia Pacific

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما