معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۶۷

اخبار اقتصادی نیوزیلند

گزیده اخبار اقتصادی نیوزیلند در هفته اول آبان ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

پیشنهاد کاهش پرداخت مالیات توسط کارمندان و کسب و کارهای کوچک به مدت دو سال

در پی ادامه محدودیت های کرونایی در شهر اوکلند، حزب ملی با ارایه پیشنهادی از دولت خواسته است تا کاهش دریافت مالیات از کارمندان و کسب و کارهای کوچک به مدت دو سال را در دستور کار خود قرار دهد. حزب ملی در برنامه اقتصادی جدید خود عنوان داشته که میزان پرداخت مالیات برای کسب و کارهایی که کمتر از 19 کارمند دارند از 28 درصد به 17.5 درصد به مدت دو سال کاهش یابد. بدین ترتیب، کسب و کارهایی که حداکثر درآمد خود را داشته باشند می‌توانند در طول مدت دو سال به میزان 14 هزار و 700 دلار کاهش هزینه مالیاتی داشته باشند. پیش بینی شده است که این طرح مبلغی بالغ بر 750 یا 800 میلیون دلار در سال برای دولت هزینه داشته باشد.

توافق تجارت آزاد با انگلیس

نیوزیلند با دومین توافق نامه تجارت آزاد انگلیس پس از خروج از اتحادیه اروپا به موافقت اولیه رسیده و به واسطه آن تعرفه‌ها برای کلیه صادرات نیوزیلندی از جمله عسل، کیوی، پیاز و محصولات صنعتی به این کشور حذف می‌شود. تخمین زده شده است که این توافق نامه طی 15 سال آینده بیش از یک میلیارد دلار به سود اقتصاد نیوزیلند باشد. پس از گذشت یک سال از شروع مذاکرات،  هر دو کشور در تلاش هستند تا مراحل نهایی امضای توافنامه را اجرایی کنند. خانم جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند، سال گذشته ابراز امیدواری کرده بود که در سال جاری این توافقنامه اجرایی شود. نیوزیلند بعد از استرالیا دومین کشوری است که قرار است که تفاهم نامه تجاری با انگلیس را نهایی کند.

توانایی مقابله با چالش های کرونا

صادرکنندگان نیوزیلندی اعلام کرده اند که باتوجه به میزان تقاضا برای محصولات این کشور امکان مقابله با چالش های کرونا برای آن‌ها وجود دارد. طبق نظرسنجی که میان 319 صادرکننده این کشور صورت گرفته است، علی رغم افزایش هزینه‌ها، تغییرات در برنامه‌های حمل و نقل و محدودیت های مرزی که صادرات را دشوار کرده، این صادر کنندگان توانسته اند با توسعه محصولات و خدمات خود سفارشات بیشتری از واردکنندگان خارجی دریافت کنند. در این نظرسنجی، 51 درصد از شرکت کنندگان اعلام کرده اند که میزان صادرات در سال جاری با افزایش همراه بوده و 62 درصد بر این باورند که میزان تقاضا از سوی خریداران کشورهای خارجی در سال آینده با افزایش بیشتری همراه خواهد بود.

خانم سلینا دِدمن، معاون بخش تجاری شرکت DHL ( شعبه نیوزیلند)، طی مصاحبه ای گفت که صادرکنندگان نیوزیلند با دید مثبت و اعتماد بالایی به سال 2022 نگاه می‌کنند. وی اظهار داشت: "شبکه حمل و نقل DHL به دلیل افزایش تقاضا از سوی صادرکنندگان نیوزیلند در حال گسترش است. در حال حاضر، دو پرواز در روز به مقصد استرالیا برای ارتباط صادرکنندگان نیوزیلند به سایر کشورهای جهان در نظر گرفته ایم." با این حال، صادرکنندگان نیوزیلندی از دولت درخواست کرده اند تا کمک های بیشتری در زمینه حمل و نقل هوایی به آن‌ها انجام شود.

کاهش نرخ بیکاری در نیوزیلند

بر اساس گزارش های رسمی دولت نیوزیلند، نرخ بیکاری به 3.4 درصد کاهش یافت و به پایین ترین حد خود از سال 2007 رسید. نرخ بیکاری در سه ماهه منتهی به ژوئن 4 درصد اعلام شده بود. تعداد بیکاران در طول سه ماهه گذشته  18000 نفر کاهش یافت و به 98000 نفر رسید. یکی از مقامات در این زمینه گفت که از دلایل کاهش نرخ بیکاری، مشکل در یافتن کارگر و گردش بالای نیروی کار و ادامه محدودیت‌های سفر برای مسافران بین‌المللی است که بر عرضه نیروی کار داخلی فشار وارد کرده است.

بر اساس این گزارش، نرخ افراد "کم کاربرد"، یعنی افرادی که دوست دارند ساعات کمی‌ کار کنند، یا افرادی که نیاز به کار دارند، کار هم موجود است اما در دسترس نیستند یا به طور فعالانه به دنبال کار نمی‌گردند، نیز کاهش یافت. این نرخ در سه ماهه منتهی به سپتامبر به 9.2 درصد رسید که نسبت به 10.5 درصد در سه ماهه منتهی به ژوئن کاهش  داشته است.

افزایش دستمزدها اندکی کمتر از آنچه بانک و بازار انتظار داشتند صورت گرفت و به افزایش 0.7 درصدی نسبت به سه ماهه قبل رسید. پیش بینی‌ها رقم 0.8 درصد را اعلام کرده بودند. افزایش سالانه دستمزد کارگران تمام وقت در بخش خصوصی نیز از 2.2 درصد به 2.5 درصد افزایش یافته است. کارشناسان انتظار دارند با توجه به بازار کار منقبض شده و تورم هزینه زندگی، افزایش دستمزدها در سال آینده به نرخ سالانه 3 درصد برسد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما